Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سیاست دولت در بسته حمایتی خروج از رکود کاملا درست و منطقی بوده به طوری که شواهد نشان دهنده آن است که اقتصاددانان ، فعالان بازار و صنعت از این بسته حمایتی استقبال کرده اند تا جایی که این واکنش های مثبت بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار داده است...

مثبت بازار هیجانی نیست/پیش بینی دوام رشد آهسته و پیوسته بازار همزمان بااجرای برجام و «بسته»

همانطور که کارشناسان اقتصادی در خصوص وضعیت شاخص پس از تصویب برجام پیش بینی های مثبتی داشتند،بازار سهام بالاخره رنگ واقعی به خود گرفت. این موضوع با همزمانی صحبت های رییس جمهور برای ارائه بسته حمایتی خروج از رکود مصادف شد و بازار رنگ سبز را برای باردیگر با رشد 800واحدی شاخص به خود دید. این موضوع که وعده های دولت چقدر با واقعیت تطبیق یابد بسته به زمان اجرای این برنامه ها و رفع ابهامات موجود در اقتصاد دارد.

فرهاد حنیفی مدیرعامل گروه توسعه ملی با اشاره به جزئیات صحبت های رئیس جمهور در بحث خروج از رکود و اعلام بسته حمایتی دولت در این خصوص به خبرنگار بورس24 گفت: سیاست دولت در بسته حمایتی خروج از رکود کاملا درست و منطقی بوده به طوری که شواهد نشان دهنده آن است که اقتصاددانان ، فعالان بازار و صنعت از این بسته حمایتی استقبال کرده اند تا جایی که این واکنش های مثبت بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت بنگاه ها و خانوار ،حتی بازار سرمایه و بانک ها برای تامین منابع مالی ، می توان پی برد که دسترسی به منابع مالی و نقدینگی نداشته اند. البته عوامل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز، تغییر سیاست های اعتباری بانک مرکزی و آثار تحریم موجب شده از لحاظ مالی به طور کلی کمبود نقدینگی به صورت آزار دهنده ای حفظ شود. اما به هر حال تحریک تقاضا یکی نیاز های فعلی است و همانطور که دیده می شود بیشتر کارخانجات با مشکل فروش محصول مواجه هستند. از صنایع مختلف کالای فروش نرفته زیادی وجود دارد . این در حالی است که نمی توان گفت تقاضا فروکش کرده بلکه نشان می دهد تقاضای موثر وجود ندارد. در این گونه مواقع نیاز به تقویت تقاضای بالقوه و تبدیل به تقاضای موثر با توانمندسازی متقاضی ها به دست خواهد آمد.

کاهش نرخ سپرده مساوی ، کاهش قیمت تمام شده

این مقام مسئول با اشاره به کاهش نرخ سپرده که در بسته حمایتی دولت هم به آن اشاره شده،توضیح داد: در کل اثرات کاهش نرخ سپرده منابع نقدینگی را برای بانک ها فراهم کرده و بانک ها می توانند به شکل جدی تری در سیاست انبساطی پولی نقش داشته باشند .

به گفته وی، در سال های اخیر قدرت بانک ها از لحاظ توان سود آفرینی و توان ارائه منابع تضعیف شده است و کاهش نرخ سپرده به کاهش قیمت تمام شده بانک ها کمک شایانی نموده به طوری که به صورت محدودی قیمت تمام شده بانک ها کاهش یافته و قدرت وام دهی و اعتباردهی آن ها افزایش می یابد.

مدیرعامل «وبانک» بحث منابع بین بانکی را از دیگر محور های این بسته حمایتی عنوان کرد و اظهار داشت: موضوع تورم با نیازنقدینگی روزانه بانک ها دو بحث متفاوت هستند به طوری که نرخ تورم کاهش می یابد؛ اما بانک ها اگر برای مراجعات سپرده گذاران و دریافت سپرده ها با درخواست منابع از طرف مردم مواجه باشند مجبور می شوند که برای پاسخ گویی به نیاز مردم نرخ های سپرده بالاتری را پیشنهاد بدهند. بر همین اساس راه اندازی بازار بین بانکی بانرخ مناسب و معقول از طرف بانک مرکزی بانک های کشور را از نیاز روزانه به نقدینگی رهایی می بخشد تا بانک ها بتوانند به شرایط باثباتی رسیده و بتوانند حساب شده تر از گذشته نسبت به اعمال سیاست های اعتباری خود اقدام نمایند.

وی در برابر این سوال که تزریق 7.5هزار میلیارد تومان نقدینگی برای بودجه های عمرانی چه تاثیری در وضعیت شرکت ها ایجاد می کند؟گفت: یکی از نکات مهم موضوع تحریک تقاضا که به دفعات حتی در صحبت های مدیر عامل بانک ملی هم مطرح شده ارائه تسهیلات خرید اعتباری کالا است که همان موضوع توانمندکردن متقاضیان می باشد. موضوع دیگری که اشاره شده هزینه های عمرانی است. دولت مهمترین عامل ایجاد تقاضای موثر است و مخارج عمرانی است که از سوی دولت ایجاد شده و عملا متقاضی عرضه محصولات در انواع حوزه ها و شرکت های تولیدی و بنگاه ها خواهد بود که موجب رونق در بخش تولید خواهد شد.

تسویه بدهی دولت،شعار نیست

حنیفی در برابر این سوال خبرنگار ما مبنی بر این که آیا تسویه بدهی دولت با پیمانکاران به نوعی شعار نیست؟ که گفت: این موضوع شعارنیست بلکه هم قابل انجام بوده وهم امری ضروری است. یعنی دولت با انتشار اوراق خزانه اسلامی عملا تسویه بدهی ها را کلید زده است و البته این موضوع باید در یک نظام بزرگتر و در چارچوب عرضه وتقاضا انجام شود. این اوراق در بازار عرضه می شوندو بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا معامله خواهند شد. انتشار این اوراق موجب تسویه بدهی پیمانکاران شده وعملا برنامه ها و طرح های پیمانکاران و طلبکاران دولت با توجه به تزریق نقدینگی به پیشروی روند خود برمی‌گردد. دولت نیز از طریق انتشار در هر دوره ای هم بدهی خود را پرداخت می کند ونیز منابع جدید جذب می نماید.

این مقام مسئول در خصوص تحرکات این روزهای اخیر بازار سرمایه و مثبت بودن آن عنوان کرد: استقبال بازار از صحبت های رییس جمهور کاملا مشخص است.اما حجم معاملات نشان می دهد که نقدینگی جدید وارد بازار نشده و نسبت به روزهای پررونق بازار عدد بزرگی را به خود اختصاص نداده است. قطعا اگر برنامه کاری دولت، جزئیات، فهرست و زمانبدی کاری دولت مشخص شود هر کدام می تواند استقبال مثبت بازار را در بر داشته باشد که در کوتاه مدت می توانیم منتظر منابع نقدینگی هم از داخل و خارج کشور باشیم.

این خبره بازار سرمایه رفتار بازار نسبت به حرف های رئیس جمهوری را منطقی ارزیابی کرد و گفت:این بار معتقدم بازار هیجانی عمل نکرده و روی خط منطق حرکت می کند و این مثبت می تواند دوام بیشتری داشته باشد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24