Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بررسی و تحلیل مهم‌ترین تحولات اقتصادی جهان و ایران طی دوره سه ماهه از ابتدای تیر ماه تا پایان شهریور سال جاری به عمل آمده که طی آن مهم‌ترین تحولات اقتصادی مربوط به نوسانات قیمت جهانی طلا، نفت، بازارهای سرمایه و سایر رویدادهای مهم اقتصادی جهان بررسی می شود. تحولات ایران نیز در ۴ بخش؛ تحلیل بخش اقتصاد کلان، تحولات بازارهای مالی (بازار پول، ارز و فلزات گران‌بها) تحولات بخش مسکن و مقایسه بازدهی‌های دوره‌ای دارایی‌های مالی ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار بورس24 ، قیمت جهانی طلا طی سه ماه دوم سال 93، با کاهش بیش از 60 دلار در اوایل تابستان نسبت به متوسط سه ماه نخست سال جاری، در دو ماه بعدی روند پرنوسانی را طی نمود. انتشار اخباری از پیشرفت مذاکرات یونان و وام‌‌دهندگان بین‌المللی، تقویت دلار، تقویت اخباری مبنی بر تصمیم فدرال‌رزرو امریکا بر افزایش نرخ بهره بانکی و کاهش تقاضای کشورهای آسیای شرقی از مهمترین عوامل موثر بر کاهش قیمت طلا در این دوره بود. قیمت سبد نفت اوپک طی سه ماه دوم سال جاری دارای روند نزولی همراه با نوسان بود، بگونه‌ای که هر بشکه نفت خام با 58.09 دلار در 22 ژوئن (1 تیر) با افت24.5 درصدی به 43.84 دلار در 22 سپتامبر (31 شهریور)  کاهش یافت. مازاد عرضه و کاهش تقاضا به عنوان دو عامل مهم تاثیرگذار بر کاهش قیمت نفت همانند ماه‌های گذشته بشمار می‌آیند. با نگاهی بر آمار منتشر شده توسط فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) از عملکرد بورس‌های مختلف جهان برای سه ماه پایانی دوره مورد مطالعه (ژوئن، جولای و آگوست) سال 2015 مشاهده می‌گردد که ارزش معاملات دارایی‌های ریسکی (سهام و اوراق مشتقه) با رشد مناسبی نسبت به مدت مشابه در سال میلادی قبل (2014) مواجه بوده است، اما ارزش معاملات دارایی‌های بادرآمد ثابت رشد منفی داشته است. با این وجود نابسامانی بازار سهام چین به بازار سهام سایر کشورها نیز در ماه‌های پایانی دوره مورد مطالعه سرایت نمود.

 طبق گزارش سازمان تجارات جهانی، حجم مبادلات جاری در سه ماه نخست سال 2015 در حدود 0.7 درصد رشد داشته است. براساس این گزارش رشد صادرات جهانی طی دوره مورد مطالعه 0.4درصد بود. این درحالی است که متوسط رشد صادرات در دوره مشابه سال قبل معادل 1. 2‌درصد بود. صندوق‌بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان، پیش‌بینی کرد اقتصاد جهان در سال 2015 کمترین رشد را بعد از زمان بحران مالی تجربه خواهد نمود. در گزارش اخیر دو عامل کاهش رشد اقتصادی و آشفتگی بازار سهام چین و مساله بدهی‌های یونان به عنوان مهمترین عوامل موثر بر کاهش رشد اقتصاد جهان عنوان شده است. سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه (OECD) در تازه‌ترین گزارش، با کاهش پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان اعلام نمود روند کاهشی رشد اقتصادی جهان در سال 2016 نیز ادامه خواهد یافت. در تازه‌ترین پیش‌بینی این نهاد از رشد اقتصادی جهان در سال 2015، رشد اقتصادی جهان در سال 2015 معادل 3 درصد اعلام شد.
گزارشی که آژانس رتبه‌بندی مودیز منتشر کرده است، نشان می‌دهد که کاهش ارزش یوآن به میزان 10 درصد موجب خواهد شد که هزینه تامین مالی بدهی‌های آنها به سطح بی‌ثبات برسد و در آن صورت چین ورشکست خواهد شد. تا‌کنون کاهش ارزش یوآن در برابر دلار حدود 3درصد بوده است. مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود وضعیت نابرابری درآمدی در 112 کشور جهان را با انتشار ضریب جینی این کشورها بر پایه آمار سال 2013  اعلام نمود. براساس گزارش این نهاد بین‌المللی استرالیا با 0.331، اتریش با 0.291 آلمان با .0286، ژاپن با0.309 و انگلیس با 0.384و ایسلند با ضریب جینی 0.232 کمترین نابرابری درآمدی را در بین کشورهای جهان دارد. موسسه تحقیقاتی فریزر در تازه‌ترین گزارش خود، وضعیت آزادی اقتصادی 157 کشورها در سال 2015 را منتشر نمود. در این گزارش نمره آزادی اقتصادی ایران از 5.10 در گزارش سال گذشته خود به 5.43 در گزارش سال جاری بهبود یافته است، همچنین رتبه این کشور از بدون تغییر 147 در میان 157 کشور بود.
ایران
گفتن یاست که، «سازمان ملل متحد»، «صندوق بین‌المللی پول» و «بانک جهانی» در تازه‌ترین گزارش خود، به برآورد نرخ تورم 20 کشور دارای نرخ تورم بالا  پرداختند. در این گزارش‌ها صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی نرخ تورم ایران برای سال 2015 را افزایشی و سازمان مللی کاهشی پیش‌بینی نمودند. بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود ، وضعیت عملکرد شبکه بانکی کشور در سال 93 را منتشر کرد. طبق این گزارش میزان کل دارایی‌ها و بدهی‌های شبکه بانکی کشور در پایان سال 93 در حدود 1630 هزارمیلیارد تومان بود که در مقایسه با پایان سال 92، حدود 17.1 درصد افزایش یافته است. موسسه مالی بین‌المللی (IFC) وابسته به بانک جهانی و موسسه «کاپیتال اینتلیجنس» در گزارش‌های جداگانه‌ای به پیامدهای اقتصادی توافق هسته ایران پرداخته‌اند. در گزارشات این دو موسسه چشم‌انداز اقتصادی مثبتی برای ایران پیش‌بینی شده است. بانک جهانی با انتشار فصلنامه‌ای عنوان نمود که لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران تاثیر قابل‌ توجهی بر سه محور بازار جهانی نفت، شرکای تجاری ایران و اقتصاد کلان ایران خواهد داشت. بانک جهانی در آخرین گزارش خود به ارائه توصیه‌های‌ مهم برای مدیریت سرمایه‌های کشور در دوران پساتحریم پرداخت.
سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت کشور برای افق 1404 از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت منتشر گردید. در این سند، 7 صنعت «خودرو»، «فولاد»، «نساجی و پوشاک»، «سیمان»، «تایر و تیوب»، «لوازم‌ خانگی» و «کاشی و سرامیک» به عنوان صنایع استراتژیک انتخاب شدند. مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام نمود که  طبقه دارای درآمد متوسط در ایران کوچک شده است. بر این اساس، ایران طبقه با درآمد متوسط نسبتا بزرگی را در خود جای داده است (34 درصد) اما طی سال‌های اخیر بر مبنای متوسط استانداردهای زندگی 7.84 دلار در هر روز) از تعداد افراد طبقه متوسط آن کاسته شده است. براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی گمرک در خصوص عملکرد تجارت خارجی کشور مشاهده می‌گردد که تجارت ایران در آخرین ماه فصل تابستان رشد مناسبی داشته است. این در حالی است که با بررسی روند تجاری از ابتدای سال‌جاری تا مردادماه  کاهشی بوده است؛ اما در شهریورماه این روند تغییر مسیر داد و توانست به لحاظ ارزشی رشد 24 درصدی در بخش واردات و 28 درصدی در بخش صادرات را تجربه کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در تازه‌ترین گزارش خود،آمار تولید 30 محصول منتخب صنعتی در چهار ماه منتهی به تیر ماه را منتشر کرد. با مقایسه تولید محصولات صنعتی منتخب مشاهده می‌گردد که رکود جاری در بخش تولید عمیق‌تر  از دوره مشابه سال گذشته شده است. طبق آمار منتشر شده از مجموع 30 محصول منتخب صنعتی، 19محصول با افت تولید مواجه شده‌اند، این در حالی است که تولید این محصولات در تیر ماه نسبت به خرداد سال جاری افت بیشتری را تجربه کرده‌اند.
طبق گزارشات بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم سه ماهه دوم سال 94، نرخ تورم ماهانه به ترتیب 0.4-، 0.1- و 0.6 درصد و همچنین نرخ میانگین تورم به ترتیب 15.6، 15.4 و 15.1 درصد می‌باشد. بانک مرکزی با عقد تفاهم‌نامه‌ با سازمان امور مالیاتی اقدام به تعیین مالیات بر سود سپرده‌های موسسات پولی غیرمجاز نمود بانک مرکزی در بخشنامه جدید به شبکه بانکی،  اولویت‌های تخصیص بهینه منابع در فعالیت‌های مولد کشور را با هدف حمایت از تولیدکنندگانی که در سال‌های 89 تا 92 دچار رکود شده‌اند، اعلام کرد. اولویت‌های اصلی برای دریافت تسهیلات شامل: «بنگاه‌هایی بدون بدهی غیرجاری (ریالی و ارزی) در دو سال گذشته»، «بنگاه‌هایی بدون تعدیل نیروی کار»، «بنگاه‌هایی بدهکار به بانک به دلیل مطالبات دولتی»، «بنگاه‌هایی که تحت‌تاثیر شرایط اقتصادی (مانند نوسانات ناگهانی و شدید نرخ برابری اسعار) با مانع روبه‌رو شدند»، «بنگاه‌هایی که وام‌های قبلی را در محل موضوع قرارداد مصرف کردند» و«بنگاه‌هایی که پتانسیل صادرات غیرنفتی دارند» می‌باشد.
با بررسی روند تغییرات اجزای اصلی نقدینگی مشاهده می‌گردد که از نیمه دوم سال 92 تا پایان بهار 94، نرخ رشد متوسط «شبه پول» در حدود 26 درصد در حال نوسان بوده است؛  اما میزان رشد متوسط «پول» از 24 درصد در مهر 92 به 4 درصد در پایان خرداد 94 رسیده است و این امر موجب شده است تا شکاف بزرگی معادل 7. 22 درصد میان نرخ رشد پول و شبه‌پول در سال منتهی به خرداد 94 به وجود آمده است. بازار ثانویه اسناد خزانه در فرابورس راه‌اندازی شد. بانک مرکزی آیین‌نامه وصول مطالبات غیرجاری را بر اساس دو رویکرد «تسهیل مطالبات غیرجاری» و «مساعدت بنگاه‌های اقتصادی» به شبکه بانکی ابلاغ نمود.
 نرخ دلار طی سه ماه گذشته، پس از افت و خیز مقطعی در تیرماه در دو ماه مرداد و شهریور در یک مسیر صعودی قرار گرفت. بطور کلی نرخ دلار طی سه ماه گذشته از 32820 ریال در 31 خرداد با رشد 3.23درصدی به 33880 ریال در 31 شهریورماه افزایش یافت. قیمت سکه طی سه ماه گذشته، بطور کلی در سه فاز نزولی، صعودی و با ثبات قرار داشت. با این وجود روند کلی قیمت سکه طی این دوره بیانگر رشد محدود 27صدم درصدی در فصل دوم سال جاری می‌باشد. میانگین قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در تهران از 40887 هزار ریال در خرداد ماه با رشد 48صدم درصدی به 41084 هزار ریال در شهریورماه افزایش یافت. بانک خاورمیانه اولین «حساب امانی برای پیش‌فروش مسكن» را برای احداث یك پروژه ساختمانی به ظرفیت حدود 300 واحد مسكونی در تهران تشكیل داد. بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت قیمت مسکن و حجم معاملات در مرداد 94 پرداخت. براساس این گزارش، در مرداد ماه سال 94، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 13.1 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11.6 و 3.2 درصد رشد نشان می‌دهد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24