Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 وزیر امورخارجه آمریکا گفت: من و ارنست مونیز همانند دو جنگجوی واقعی در مذاکرات برجام حضور داشتیم و برنده از آن خارج شدیم.

به گزارش شبکه خبر؛جان کری در مرکز میراث نیروی دریایی در واشنگتن گفت: ما هنگامی که وارد بخش فنی مذاکرات شدیم،ارنست مونیز را وارد مذاکرات کردیم.

ثابت شد که وی یکی از بهترین گزینه هایی بود که انتخاب کردیم. وی کار فوق العاده ای انجام داد اما حقیقت این است که صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در انستیتو فناوری ماساچوست تحصیل کرده بود.

بنابراین این شاگرد همیشه درس خوان انستیتو فناوری ماساچوست که البته به جایی نرسیدند(با خنده) در کنار یکدیگر قرار گرفتند و به هم ملحق شدند.

من امیدوارم با گفتن این مطلب او را به دردسر نیانداخته باشم. هیچ کس این موضوع را در ایران گزارش نخواهد داد؟ اما این واقعا به جزء موثر توانایی ما برای حرکت به سمت جلو تبدیل شد. بنابراین ارنست من از شما تشکر می کنم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: خیلی خوب بود که ما توانستیم دو جنگجو از ماساچوست را در تیم داشته باشیم.

ارنست مونیز جنگجویی را تا این حد از من فراگرفته، زیرا وی همانند جنگجوی مستعمراتی در تمام زندگی خود مصمم بوده است (باخنده) اما این واقعا موجب خرسندی بسیار من در تمام سالها خدمت با ارنست مونیز بوده است.

من بسیار خرسندم که به یادبود نیروی دریایی آمدم. من با یک پیام روشن به اینجا آمده ام و آن این است که از ارنست مونیز وزیر انرژی و تیم وی به خاطر نقش کاملا حیاتی که در مذاکرات ایفا کردند و وزارت انرژی تحت هدایت ارنست مونیز که کار فوق العاده در کمک به ما به آنچه که در این توافق ایران به آن رسیدیم، تشکر کنم.

او گفت: ارنست مونیز وزیر انرژی و تیم وی نقش حیاتی در مذاکرات ایفا کردند اما بیش از آن وزارت انرژی که ارنست مونیز هدایت آن را در دست دارد، در کمک به ما برای جمع بندی آنچه که در توافق ایران بدست آمد، نقش حیاتی ایفا کرد و من اندکی در این زمینه صحبت می کنم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما سه روز پیش شاهد روز تصویب (برجام ) بودیم زیرا روند نود روزه بازبینی کنگره منقضی شده و رسما به اجرا در می آید. شما همانطور که امروز شاهد بودید آیت الله معظم(رهبر معظم انقلاب) رسما این توافق را پذیرفت که قبلا این کار را نکرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اکنون واقعا شروع گسترده ترین تنظیم مجدد در یک برنامه هسته ای که در تاریخ هسته ای انجام می شود.

 اوگفت: قرار است حدود دوازده هزار سانتریفوژ برچیده و ذخیره شود و نود وهشت درصد از ذخایر اوارنیوم غنی شده ایران به خارج انتقال داده شود و قرار است قلب راکتور آب سنگین اراک از بین برود و این دستاورد عظیمی است.

براین اساس بازطراحی صورت خواهد گرفت و ساخت و ساز برای بازطراحی بدون تایید آمریکا و چین صورت نخواهد گرفت.

ما با چین در زمینه طراحی همکاری خواهیم کرد. بنابراین،این توافق مفاد بسیار گسترده ای دارد. ما روشی را برای به خاتمه روند بازرسی ها طراحی کردیم. یکی از مشکلاتی که همواره وجود داشت این بود که ما هرگز نمی توانستیم پاسخ به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی را بدست آوریم و نمی توانستیم بازرسی انجام دهیم.

ما گفتیم که نمی خواهیم این روند ادامه یابد و می خواهیم که این روند زمان خاتمه داشته باشد و شما اگر به ما دسترسی که می خواهیم ندهید با خطر بازگشت همه تحریم ها مواجه هستید. همانطور که می دانید در کنگره جنجال بزرگی درباره تعداد روزهایی که این تلاش ممکن است منقضی شود، برپا شد.

آنچه که مهم است این است که خاتمه و انقضا وجود نداشت اما امروز ما تاریخ انقضا داریم و حداکثر مهلت برای انقضا بیست و چهار روز است. ممکن است آنها ظرف بیست و چهار ساعت دسترسی بدهند اما این بستگی به این دارد که آنها چگونه می خواهند از بازگشت تحریم ها اجتناب و(از توافق) تبعیت کنند.

من معتقدم آنها تبعیت می کنند زیرا هر کشوری که می خواهد دو سوم سانتریفوژ خود را از بین ببرد، اورانیوم غنی شده خود را انتقال دهد و تحقیقات و توسعه و سانتریفوژهای پیشرفته خود را خنثی کندو کارهای بسیار دیگری انجام دهد در حقیقت قصد دارد که تعبیت کند.

اثبات آن در عمل معلوم می شود. پوشیده نیست که این مسئله بسیار جنجال برانگیز است اما من امیدوارم همه افراد اعم از کسانی که با این توافق موافق هستند و کسانی که با آن مخالف هستند،اکنون در کنار یکدیگر قرار گیرند تا از اجرای کامل و قابل راستی آزمایی آن حمایت کنند. این مسئله حیاتی است.

او گفت: من معتقدم منطقه، متحدان و دوستان ما در منطقه در نتیجه این توافق امن تر خواهند بود. بخش اساسی این است که ایران نمی تواند تسلیحات هسته ای داشته باشد و اگر ما به صورت مناسب راستی آزمایی کنیم و هوشیار باشیم می توانیم این اطمینان را بدهیم.

این بدان معنا نیست که آنها به سمت گریز هسته ای نخواهند رفت اما به معنای آن است که اگر این کار را انجام دهند، ما معتقدیم خواهیم دانست زیرا سطح ردیابی بی سابقه از جمله بیست و پنج سال ردیابی بر تمام تولید اورانیوم آنها خواهیم داشت.

بیست سال از طریق نمایشگر ها بر تولید سانتریفوژ آنها نظارت خواهیم کرد. پانزده سال محدودیت بر میزان ذخایر آنها گذاشته شده است که این ذخایر باید به مقدار سیصد کیلوگرم در سطح غنای 3/67 درصد باقی بماند.

همه اینها قابل راستی آزمایی است. بنابراین این گام بسیار بزرگی به سمت جلو است و من از ارنست مونیز به خاطر مشارکت شگفت انگیز شما در کمک به رسیدن به چنین جایی تشکر می کنم.

جان کری گفت: اکنون کشور ما می تواند آزمایش انفجاری انجام ندهد که مسلما برای محیط زیست و امنیت ما نیز خوب است و بسیار به رهبری جهانی آمریکا کمک می کند.

برنامه مطالعات امنیتی کار را برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بسیار آسان کرد تا چهار سال پیش در پراگ بر تعهد کشور ما برای کاهش تسلیحات هسته ای با هدف نهایی حذف آن در سراسر جهان تاکید کند.

من می دانم شما می گویید وقتی که هر کسی به این سمت می رود این غیرممکن است و هرگز اتفاق نخواهد افتاد اما رابرت گیتس و جیم سایمنگتون و هنری کسینجر و جورج شولتز و افرادی که با این موضوع به صورت بسیار جدی سروکار داشته اند توافق دارند که جهان بدون آن بهتر خواهد بود.

آنچه که نیاز است فکر جدید است. بشر می تواند به جایی برسد که در آن مناقشه بتواند به صورت متفاوت حل شود و گزینه های ما مختلف باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: کشور ما به کاهش تسلیحات هسته ای پایبند بوده است. ذخایر جهانی هسته ای اکنون هشتادو هفت ممیز شش درصد کاهش یافته است. ما می توانیم به خاطر بیاوریم که زمانی پنجاه هزار کلاهک بین ما و اتحاد شوروی سابق یکدیگر را نشانه گرفته بود.

ما در حال حرکت در مسیر درستی هستیم. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، من و ارنست مونیز می خواهیم شروع کنیم ومی خواهیم به کمتر از مقداری که در توافقنامه استارت به آن رسیدیم، حرکت کنیم.

جان کری گفت: از آنجایی که دیگر ناچار به انجام آزمایشات انفجاری نیستیم، می توانیم به نمایندگی از آمریکا بحث های بیشتری در زمینه تصویب معاهده جامع منع آزمایش داشته باشیم.

سنا معاهده جامع منع آزمایش را بیش از شانزده سال پیش بررسی کردو به شدت در این زمینه وارد بحث شد.این معاهده حتی با آن که آن زمان در مراحل برنامه ریزی قرار داشت از حمایت اکثریت برخوردار نشد.

اکنون می دانیم می توانیم این کار را انجام دهیم و در درک این رویکرد پیشرفت کرده ایم. ما باید جلسات استماع را شروع کنیم و دانشمندان بیایند و در این زمینه صحبت کنند.

دومین عاملی که از سال هزار ونهصد ونود و نه تغییرکرده است توانایی ما در با اطمینان سخن گفتن در خودداری از آزمایشات انفجاری است.

امروز شبکه جهانی کامل، فنی و پیشرفته می تواند حتی آزمایشات انفجاری کوچک را کشف کند و این سیستم در سه آزمایش هسته ای کره شمالی نشان داده است که می تواند اطلاعات موثق ارائه دهد.

بنابراین به خاطر این تلاش می توانیم در آینده وارد معاهده جامع منع آزمایش شویم و همه تجهیزات و فنون مورد نیاز برای راستی آزمایی در زمینه وقوع انفجار هسته ای با نقض این معاهده را داریم. این دو تغییر مهم در فناوری رژیم راستی آزمایی را قویتر است. بنابراین ما می توانیم به پرسش ها درباره امنیت زراد خانه های ما و اطمینان از اطلاع از تلاش دیگران برای فریبکاری پاسخ دهیم.

ما در ماههای پیش رو قصد داریم باب گفتگوها درباره این معاهده را در کنگره باز کنیم زیرا تردیدی نیست ملحق شدن کشور به این معاهده به نفع ما است و باید از دیگرا ن نیز بخواهیم منتظر نباشند. عواملی که موجب شد سناتورها در سال هزار ونهصد و نود و نه با این معاهده مخالفت کنند، تغییرکرده است و در نتیجه گزینه ها نیز باید تغییر کند.

جورج شولتز وزیر امور خارجه اسبق گفته است سناتورها سالها پیش حق داشتند علیه معاهده منع آزمایشات هسته ای رای دهند اما اکنون نیز باید رای درستی درباره آن داشته باشند.

بنابراین ملحق شدن به این معاهده با الزامات ما براساس معاهده منع تکثیر مطابق خواهد بود. معاهده منع تکثیر سند اساسی کنترل بین المللی تسلیحات و زیربنای توافق هسته ای با ایران به شمار می آید. ما با ملحق شدن به این معاهده اهرم و اعتبار خود را افزایش خواهیم داد و به کشورهای دیگر فشار وارد خواهیم کرد تا وارد فعالیت های غیرقانونی هسته ای نشوند و پادمان های شدیدتر مانند پروتکل الحاقی را بپذیرند.

جان کری گفت: نوزده سال پیش، کلینتون رئیس جمهورآمریکا معاهده منع آزمایش هسته ای را طولانی ترین تلاش و سخت ترین جایزه در تاریخ کنترل تسلیحاتی دانست. ما امروز بدنبال این تلاش و جایزه هستیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24