استقبال فراتر از انتظار برای ثبت نام اعتباری خودرو در کشور ، کمپین راه اندازی شده برای مقابله با خرید خودرو های داخلی را با شکست مواجه کرد.

بورس24 ؛ در حالی که انتشار پیامها و تقاضاهای مختلف برای نخریدن خودروهای داخلی به ویژه محصولات 2 خودرو ساز بزرگ کشور در فضای مجازی تا پیش از تحرک دولت برای اجرایی کردن برنامه تحریک تقاضا ،تاثیر غیر قابل انکاری بر فروش خودرو سازان داشت ، ثبت نام برای خرید بیش از 135 هزار خودرو با شیوه اعتباری در 7 روز کاری ،نشان داد که تقاضای خرد برای خرید خودرو وجود دارد به شرط اینکه خودرو سازها امتیازاتی را به مشتریان بدهند.
در عین حال کمپین نخریدن خودرو تا اینجای کار موفق نبوده است.انتظار افت قیمت و بالا بردن کیفیت خودرو از سوی موافقان کمپین در حالی مهم ترین تقاضا بوده که به دلایل مختلفی از جمله افزایش قیمت تمام شده ، افزایش قیمت حامل های انرژی،افزایش قیمت ارز مبادله ای و آزاد، تحریم واردات قطعات، گران تمام شدن واردات مواد اولیه امکان افت قیمت خودرو به وجود نیامده و در عین حال توان و امکانات داخلی نیز شرایط بهبود کیفیت را به طور متناسبی بالا نبرده است. این شرایط درحالی است که با وجود تغییر ذائقه عمومی و ورود خودروهای خارجی به کشور (که خود انگیزه ای برای حذف انحصار فروش خودروسازان داخلی داشته )،امکان مقایسه کیفیت خودرو های داخلی و وارداتی برای اقشار متمول تر جامعه پدید آمده است. در این میان انتظار برای افت قیمت ها در پساتحریم و تعویق تقاضا، فروش نقدی خودرو سازان داخلی را با کندی مواجه کرده بود. با اجرایی شدن برنامه فروش اعتباری خودرو با استفاده از مکانیسم عقد خرید دین و امکان تنزیل اسناد این خرید توسط بانک مرکزی ،شرایط تازه تری برای خودرو سازان کشوررقم خورده که درس های مفید تری نیز می تواند برای آنها داشته باشد. با این حال بررسی صورت های مالی 2 خودرو ساز ایران خودرو و سایپا نشان می دهد که این استقبال از خریدهای اعتباری چندان هم در سود آوری های آینده و کوتاه مدت آن ها تاثیر جدی بر جای نخواهد گذاشت. مگر این که این شرایط منجر به تجدید قوای آن ها شود و در تسهیم نسبت مشتریان خود ،سهم بیشتری به اقشار متوسط و ضعیف جامعه از کیک بزرگ متقاضیان محصولات خود قایل شوند.
ایران خودرو در پیش بینی های تعداد فروش سال مالی 94 در نظر داشت تا 510 هزار دستگاه خودرو بفروشد.در پایان شهریور این شرکت تنها 216 هزار دستگاه فروخته که به طور متوسط درهر ماه 36 هزار دستگاه فروش داشته است.حال آنکه با توجه به بسته محرک اقتصادی جدید ،تنها در 7 روز کاری تا مرز 60 هزاردستگاه فروخته است.همچنین این شرکت در کل سال مالی 93 640 هزار دستگاه انواع خودرو های تولیدی خود را فروخته است.
در سایپا نیز با وجود پیش بینی فروش تعدیل شده برای سال مالی 94 به 362 هزار دستگاه ، در پایان شهریور ماه تنها موفق به فروش 126 هزار دستگاه خودرو شده است.
جدول تعداد خودرو های ثبت نام شده تا بعد از ظهر شنبه 23 آبان | |
نام شرکت | تعداد خودرو های ثبت نام شده |
ایران خودرو | 61000 |
سایپا | 73594 |
مدیران خودرو | 501 |
بهمن خودرو | 356 |
جمع | 135451 |
25 هزار خودرو تامین مالی نمی شوند
مجموع تعداد خودرو های ثبت نامی نشان می دهد که اشتیاق برای خرید از توقع بانک مرکزی نیز فراتر بوده است. چراکه با توجه به شرایط موجود ممکن است تامین منابع مالی فروش اعتباری بیش از 25 هزار خودرو داخلی به حالت تعلیق درآید. بانک مرکزی با ارسال نامهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد با توجه به اینکه مقرر شده است صرفا منابع مالی مورد نیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدتدار موجودی خودروی تولید داخل توسط بانکها تا سقف 110 هزار دستگاه تامین شود، بنابراین شرکتهای خودروساز و نمایندگیهای ذیربط نسبت به رعایت این توافق دقت لازم را داشته باشند؛ بدیهی است تامین مالی تولیدات آتی از این محل میسر نخواهد بود.به گزارش روابطعمومی بانکمرکزی، همچنین این بانک در نامههای جداگانهای به مدیران عامل بانکهای پرداختکننده تسهیلات خودرو، از آنها خواست که پس از اتمام سهمیههای مقرر، از پذیرش اسناد تجاری ناشی از فروش مدتدار خودروی تولید داخل، بیش از سقف اعلام شده، خودداری کنند. بانکمرکزی اعلام کرده است با توجه به هدف تعیین شده از اجرای طرح که خوشبختانه با استقبال هموطنان عزیز ظرف چند روز به صورت کامل محقق شد، امکان افزایش سقف مقرر شده به دلیل آثاری که میتواند بر برخی شاخصهای اقتصاد کلان داشته باشد، وجود ندارد.بر این اساس، به تمام تولیدکنندگان و نمایندگیهای فروش خودرو اعلام میشود هرگونه فروش مازاد بر سقف اعلام شده، نمی تواند توسط نظام بانکی تامین مالی شود.
هدف ما کیفیتی در شان مردم ایران است
در این راستا اما علی مصریان، مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه صنعتی ایرن خودرو با بیان اینکه بیشترین آمار ثبت نامی متقاضیان به ترتیب به خانواده پژو 405 ،پژو 206 و سمند تعلق دارد، اظهار امیدواری کرد که با تحرک ایجاد شده در فروش اعتباری ایران خودرو بتوان بهترین کیفیت را برای مردم فراهم کرد. مصریان تعداد ثبت نامی های قطعی با واریز مبالغ پیش پرداخت تاساعت 12:30 ظهر روز شنبه را 47 هزار نفر اعلام کرد. وی همچنین در خصوص برخی بد فهمی ها در خصوص انبار شدن خودرو در پارکینگ های ایران خودرو نیز توضیح داد و افزود: مدت زمان تولید تا تحویل خودرو به مشتری که قبلا 30 روز بوده ، اخیرا با تلاش برای حذف بخشهایی از بروکراسی اداری به 16 روز کاهش یافته است. در این مدت با توجه به تولید روزانه 2000 دستگاه خودرو تقریبا در اغلب ساعات کاری پارکینگ ها ، تا 32 هزار دستگاه خودرو برای طی مراحل مختلف پس از تولید از جمله تست های فنی ، تست کیفیت ،عملیات اداری، شماره گذاری،تهیه سند،تهیه بیمه نامه و سایر موارد به این پارکینگ ها رفت و آمد می کند. در واقع به همان اندازه که از این پارکینگ ها خودرو خارج می شود ، به همان اندازه نیز وارد می شود و نه در حال حاضر و نه در آینده از تعداد این خودروها کاسته نخواهد شد. از این رو اینکه فکر کنیم خودرو ها در انبار مانده اند، تصوری اشتباه و غیر علمی است. در واقع این پارکینگ ها همیشه پر خواهند بود. وی گفت: به تازگی در ایران خودرو شورای عالی کیفیت تشکیل شده که مرتبا جلسه هفتگی دارد و تک تک محصولات مرتبا در معرض پیشنهادات و طرح های افزایش کیفی قرار می گیرند.از این رو تلاش مدیران ایران خودرو برای افزایش کیفیتی در شان مردم ایران با جدیت ادامه خواهد یافت.
خودرو سازان به مردم امتیاز بدهند
در این راستا علیرضا کدیور ، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل شرایط موجود برای فروش ها ادامه دار خودرو سازان داخلی ، اتفاق اخیر را حامل پیامی روشن برای خودرو سازان دانست. وی تحقق تداوم فروش محصولات و اقبال مردم به ایران خودرو و سایپا را به امکان تقویت بنیه مالی آنها مربوط دانست و افزود: در صورتی که این خودرو سازان بتوانند تامین مالی بهتری نسبت به نیمه اول سال داشته باشند، می توان نسبت به افزایش فروش آنها در نیمه دوم امیدوار تر بود. کدیور گفت: نشانه این موفقیت را می توان از رفتارهای بعدی این خودرو سازان ارزیابی کرد. اینکه آنها بتوانند در آینده با مشارکت بانک ها و فعال کردن شرکتهای لیزینگ خود ، فازهای بعدی فروش شرایطی و اعتباری را به راه بیاندازند، نشانه موفقیت آن ها در همین مرحله اول است. به گفته وی مذاکره با بانکها و توان فعال نگاه داشتن این ارتباط به مراتب مهم تر است. کدیورتاکید کرد. در شرایطی که در نیمه اول سال میزان فروش خودرو سازان کمتر از 35 درصد پیش بینی فروش بوده اما در 7 روز کاری توانسته اند بیش از 130 هزار خودرو بفروشند. این نشان می دهد که کمپین نخریدن خودرو عامل افت فروش نبوده بلکه تقاضای خرید همچنان وجود دارد اما به دلیل کاهش قدرت خرید نقدی، به تاخیر می افتد. کمبود نقدینگی در بین مردم برای خرید و سرمایه گذاری دراغلب بازارهای سرمایه پذیر مشکل فروش ایجاد کرده است.تقاضا وجود دارد و خودرو سازان باید از این فرصت استفاده کرده و مطالبات خود از مشتریان را با واسطه بانک ها تنزیل کنند. وی گفت: تجربه فروش های نقدی نشان داد که شرایط مهیا نیست و باید برای بهبود فروش، شرکت های لیزینگ را دوباره فعال کرد. باید به لیزینگ ها تخفیف بدهند تا فروش از طریق لیزینگها به صرفه شود و با نرخ های مصوب بانک مرکزی بتوانند در بازار فروش تحرک کنند. کدیور گفت : نکته مهم این است که خریداران خودرو های داخلی اغلب قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند که البته توان پرداخت های نقدی خرید خودرو را ندارند و خودرو سازان باید امتیاز بدهند. وی در ادامه افزود:با این حال در صورتی که نتوان از فرصتهای ایجاد شده توان بالایی برای فروشهای بعدی نشان داد، باید گفت که حتی این فروشها نیز فعلا به سود آوری خودرو سازان داخلی کمک جهشی نخواهد کرد. بنیادهای ساختاری ایران خودرو و سایپا با هم تفاوت دارد و به توجه به اینکه زیان انباشته سایپا از ایران خودرو بیشتر است، تاثیرات مثبت احتمالی بر آنها نیز با تاخیراتی همراه خواهد بود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.