Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :بازار سرمایه امروز هم به رفتار هیجانی خود با شدت بیشتری ادامه داد. روند صعودی شاخص از ابتدای شروع فعالیت بازار آغاز و بی‌محابا تا پایان معاملات ادامه یافت. نماد خودروسازی سایپا که چند روز قبل به دلیل ابهام در اطلاعات متوقف شد، شب گذشته شاهد انتشار مکاتبات متعدد فی‌مابین نهاد ناظر و شرکت مزبور در سامانه کدال در خصوص برنامه‌های در دست اجرا برای اصلاح ساختار شرکت‌های زیرمجموعه خود بود.

طرح در دست اجرا عمدتاً مشتمل بر فروش بخشی از دارایی‌ها (اغلب سهام شرکت‌های زیرمجموعه) به شرکت‌های زیانده و سپس افزایش سرمایه از محل مطالبات ایجادشده ناشی از فروش این دارایی‌ها و بلافاصله کاهش سرمایه به دلیل زیان انباشته به‌منظور خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت است. نماد مزبور امروز پس از بازگشایی با صف خرید عجیب 800 میلیون سهمی!!! روبرو شد ظاهراً نقدینگی واردشده به بازار سرمایه بدون تحلیل نسبت به صف چینی گسترده در بسیاری از نمادها ادامه می‌دهد.پیش از این بورس24 در گزارشی مبسوط تحت عنوان «زیر پوست خساپا» آخرین تحولات این شرکت خودرویی را بررسی کرده بود:

https://bourse24.ir/news/126385

نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان هم که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی و تقسیم سود با رشد قیمت قابل‌ملاحظه به گردونه معاملات بازگشت پس از معاملات چندی به صف فروش هم رسید. ارزش معاملات خرد سهام از حدود 500 میلیارد تومان هم تجاوز کرد. شاخص کل نیز با رشد عجیب 2142 واحدی دقیقاً بر قله 71000 واحدی ایستاد. برحسب اطلاعیه معاونت عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران، روز چهارشنبه مورخ 94.11.7 تعداد 130 سهم معادل 10 درصد از سهام شركت سرمایه‌گذاری سبحان (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار اول فرابورس ایران در نماد وسبحان1 عرضه می‌گردد.

امروز در برخی سایت‌های خبر مصاحبه‌هایی از سوی کارشناسان بازار سرمایه مبنی بر هشدار به حبابی شدن برخی قیمت‌ها در بازار سرمایه منتشر شد. بهروز زارع مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر، به وضعیت صعودی بورس و توجه سرمایه‌گذاران به این بازار اشاره کرد و گفت: بورس تهران در دو سال گذشته به دلیل مؤلفه‌های اقتصادی و همچنین انتظاری که از فضای اقتصادی کشور وجود داشت، با رکود قابل‌توجهی مواجه شد و حجم معاملات در این مدت به کمترین میزان خود رسید و شرکت‌های بزرگ به دلیل کمبود منابع قادر نبودند سطح عادی معاملات را انجام دهند که این وضعیت نشان‌دهنده این بود که فعالان بازار سرمایه انتظار مثبتی از آینده صنایع نداشتند؛ اما وقوع دو مسئله یعنی برداشته شدن تحریم‌ها و امید به بهبود فضای کسب‌وکار در آینده موجب شد تا بورس تهران روند صعودی خود را آغاز کند اما در فضای بین‌المللی مسیر اقتصاد جهانی چندان امیدوارکننده نبوده و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2016 میزان رشد اقتصادی کاهش پیدا کند، زیرا در سال گذشته میلادی کشورهایی مانند چین و هند با مشکل مواجه شدند و نرخ رشد اقتصادی کاهش پیدا کرد؛ علاوه بر این فضای واقعی کسب‌وکار تحت تأثیر قرار گرفت و تقاضا برای محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی کاهش پیدا کرد و افت قیمت نفت نیز این فضا را تشدید کرد. ممکن است صنایعی که محصول خود را باقیمت‌های جهانی محاسبه می‌کنند با کاهش درآمد مواجه شوند و درآمد آن‌ها افزایش پیدا نکند؛ بنابراین انتشار خبرهای امیدوارکننده و رفع تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند در کوتاه‌مدت در بورس تهران اثرگذار باشد ولی این روند به‌صورت واقعی و طولانی‌مدت ادامه‌دار نخواهد بود.

به گفته زارع، اگر رفتار عقلایی در بازار سرمایه حاکم باشد، بورس نمی‌تواند با این شیب تند ادامه مسیر دهد اما بورس عقلایی عمل نمی‌کند، زیرا صعودهای بورس تهران در سال 1392 و نیز سقوط‌های بعد از آن خارج از قاعده بود و بازار واکنش احساسی از خود نشان داد؛ بنابراین بورس تهران در روزهای اخیر مانند فنر فشرده عمل کرد ولی به دلیل مشکلات اقتصاد جهانی نمی‌توان گفت که این رشد ادامه‌دار خواهد بود. این مقام مسئول به سهامداران توصیه کرد که تحت تأثیر تب سهمی قرار نگیرند و قبل از معامله و خرید سهم حتماً بررسی کنند و از مشاوره کمک بگیرند. همچنین غیر حرفه‌ای‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به خرید سهم کنند. کدیور دیگر کارشناس بازار سرمایه درباره روند افزایشی شاخص بورس اظهار داشت: «شاخص بورس از نیمه دی‌ماه امسال تاکنون ظرف ۱۶ روز کاری نزدیک به ۱۶ درصد افزایش داشته است؛ یعنی روزی یک درصد.» «نکته‌ای که وجود دارد، این است که طی این مدت بخش عمده این رشد هم به لحاظ عددی و هم به لحاظ روانی مرهون شرکت‌های خودرویی بوده است؛ یعنی شرکت‌های خودرویی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد طی همین مدت قیمت‌هایشان رشد کرده است.» «این در حالی است که هنوز هیچ اتفاق بنیادی خاصی در هیچ صنعتی ازجمله صنعت خودرو نیفتاده است؛ ضمن این‌که شرکت‌های خودرویی هم گزارش‌های ۹ ماهه خود را که دادند، بسیار گزارش ضعیفی بوده است.» «خودرویی‌ها بعضاً نامه‌نگاری‌هایی با سازمان بورس داشتند که این نامه‌نگاری‌ها روی سایت کدال هم منتشر شد. آن‌ها صراحتاً اعلام می‌کنند مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش دارند و حتی برآوردهایی که از سه‌ماهه پایان امسال دارند، بازهم تداوم زیان است.» «بر این اساس، عملاً به لحاظ بنیادی وضعیت این شرکت‌ها بسیار بد است، اما باوجوداین وضعیت، واکنش بازار دقیقاً معکوس است. درواقع هرروز برای این شرکت‌ها صف‌های خرید تشکیل می‌شود و هیجان خرید به‌طور وحشتناکی در مورد این شرکت‌ها وجود دارد.» «این هیجان خرید به بقیه بازار نیز سرایت کرده و باعث شده که بقیه صنایع مانند سنگ‌آهن، پتروشیمی، دارو و... رشد کنند.» «نکته‌ای مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که متأسفانه این هیجان‌ها در بورس ما سابقه طولانی دارد و آخرین مورد به زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ برمی‌گردد که به دلیل خوش‌بینی‌هایی که ایجاد شد، ظرف ۶ ماه شاخص بورس ۱۰۰ درصد رشد کرد، ولی بعدازاین تاریخ، یعنی از سال ۹۲ تا دی‌ماه امسال، شاخص نزدیک به ۳۰ درصد افت کرد. این، یکی از عمیق‌ترین رکودهایی بود که ما داشتیم». «مطمئناً هر اتفاقی که در اقتصاد ما بیفتد و هر قرارداد و هر توافق‌نامه‌ای که امضا شود، بدون شک قیمت‌های فعلی در بورس حبابی است و بازار ما رکود عمیقی را مثل همان رکودی که پیش‌ازاین تجربه کرده بود، تجربه خواهد کرد.» «نکته‌ای که وجود دارد، این است که هرچقدر این شاخص بیشتر بالا رود، آن رکود شدیدتر و عمیق‌تر خواهد بود.»

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: شورای عالی هواپیمایی به‌منظور یکنواخت سازی، ساماندهی و افزایش توان مالی خطوط هوایی فعال و جذب متقاضیان توانمند جدید، طرح کفایت سرمایه مالی را در 26 دی‌ماه سال جاری تصویب کرد. طبق این مصوبه حداقل میزان سرمایه موردنیاز شرکت‌های هواپیمایی بر اساس ارزش ویژه که مجموع مبالغ سرمایه و اندوخته شرکت است در راستای تأمین و افزایش توان مالی با توجه به نوع فعالیت تعیین‌شده است. بر این اساس شرکت‌هایی که مبادرت به اخذ پروانه برقراری پرواز‌های برنامه‌ای داخلی خواهند کرد، 175 میلیارد تومان، پرواز‌های بین‌المللی 200 میلیارد تومان، همچنین شرکت‌هایی که مبادرت به اخذ پروانه پروازهای چارتری (دربستی) می‌کنند برای‌ داخلی 140 میلیارد تومان و بین‌المللی 175 میلیارد تومان تعیین‌شده است. پروانه بهره‌برداری شرکت‌های بار هوایی 50 میلیارد تومان و خدمات ایر تاکسی 30 میلیارد تومان تعیین‌شده است. پروانه بهره‌برداری کامل، شامل برقراری پروازهای برنامه‌ای، چارتر و بار 350 میلیارد تومان تعیین‌شده است. همه ‌خطوط هوایی که دارای پروانه فعالیت پروازی هستند باید ظرف مدت 6 ماه با شرایط جدید ساختارهای مالی خود را منطبق و اعلام کنند.

محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در سیاست‌های کلی شهرهای جدید موضوعی که در اولویت قرار دارد، وصل شدن تمام شهرهای جدید به شهرهای مادر از طریق قطار و مترو است. قرار است شهر جدید گلبهار به‌وسیله مترو به مشهد وصل شود تا مشکلاتی که این شهر در خصوص رفت‌وآمد ساکنان این شهر داشته است، کاهش یابد، به همین دلیل خوشبختانه طی ماه‌های گذشته توفیقات خوبی در باز کردن مسیر ساخت این پروژه حاصل‌شده است. وی بابیان اینکه شرکت عمران شهرهای جدید در این قرارداد متعهد به تأمین 15 درصد از اعتبار محل منابع داخلی، گفت: اگر مشکل فاینانس این پروژه نیز مرتفع شود، مشکلی برای کارهای اجرایی این پروژه باقی نخواهد ماند. قرارداد همکاری بین شرکت عمران شهرهای جدید ایران و شرکت نورینکوری چین با حضور خبرنگاران برگزار شد که طی آن قرارداد ساخت قطار حومه‌ای شهر جدید گل‌بهار به مشهد به امضا رسید. مبلغ این قرارداد 299 میلیون یورو است که شریک طرف چینی شرکت سپاسد است و شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی که توسط این دو شرکت تشکیل‌شده موفق شد برنده این قرارداد باشد و امروز آن را امضا می‌کنیم. نریمان با تأکید بر اینکه سایر شهرهای دیگر کشور نیز مثل فولادشهر، مجلسی و بهارستان نیز از طریق همین شبکه‌های ریلی به اصفهان وصل خواهد شد، گفت: برای متروی تهران ـ پرند نیز واگذاری کارها به شهرداری صورت گرفته و محول شده است تا از طریق ریل شهر پرند به متروی تهران وصل شود. شهر جدید هشتگرد در چند ماه آینده از طریق مترو به تهران وصل می‌شود.

مجید درویش رئیس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی امروز در مراسم اعلام ۵۰۰ شرکت برتر اقتصادی سال ۱۳۹۳ بابیان اینکه معیار اولیه انتخاب ۵۰۰ شرکت برتر، میزان فروش آن‌ها بوده است، اظهار کرد: بر اساس میزان فروش، شرکت‌ها به پنج دسته صدتایی تقسیم شدند و بر اساس ۲۷ شاخص دیگر هرکدام از دسته‌های صدتایی موردسنجش قرار گرفتند. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۳۰ هزار میلیارد تومان پرفروش‌ترین شرکت سال ۱۳۹۳ بود و پس‌ازآن شرکت‌های نفت اصفهان با ۳۰ هزار میلیارد، بانک ملی با ۲۹ هزار میلیارد، پالایش نفت بندرعباس با ۲۶ هزار میلیارد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۲۴ هزار میلیارد، بانک پارسیان با ۲۱ هزار میلیارد و پالایش نفت تهران با ۲۰ هزار میلیارد تومان در رده‌های بعدی قرارگرفته‌اند. به گفته درویش، میزان فروش پرفروش‌ترین شرکت سال ۱۳۹۳ نسبت به سال قبل از آن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است. طبق روال سال‌های گذشته بازهم بانک‌ها ثروتمندترین شرکت‌های کشور هستند و بیشترین دارایی شرکت‌های سال ۱۳۹۳ به ترتیب در اختیار بانک‌های ملت، ملی، صادرات، تجارت و پارسیان است. وی در ادامه با اشاره به میزان اشتغال‌زایی شرکت‌های مختلف در سال ۱۳۹۳ اظهار کرد: بانک ملی با حدود ۵۶ هزار و شرکت ایران‌خودرو با حدود ۵۲ هزار نفر بیشترین اشتغال‌زایی را در میان شرکت‌های مختلف در سال گذشته داشته‌اند که پس از آن‌ها شرکت سایپا، بانک صادرات و بانک ملت نیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. ازنظر سودآوری شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، نفت و گاز پارسیان، مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار سودآورترین شرکت‌های سال گذشته بودند. همچنین در حوزه صادرات شرکت‌های پتروشیمی خلیج‌فارس، نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی پارس بیشترین میزان صادرات را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند. وی بابیان این که بالاترین ارزش بازار سرمایه در این مدت در اختیار پتروشیمی خلیج‌فارس، ارتباطات سیار و مخابرات ایران بوده است، اظهار کرد: به‌طورکلی مجموع فروش ۱۰۰ شرکت اول در سال ۱۳۹۳ بیش از ۶۱۴ هزار میلیارد تومان بوده که ۸۵ درصد از فروش کل ۵۰۰ شرکت برتر را به خود اختصاص می‌دهد و از سوی دیگر این رقم نسبت به سال گذشته با رشد ۱۸ درصدی همراه بود. وی با اشاره به شرکت‌هایی که بیشترین رشد فروش را در بین ۱۰۰ شرکت اول داشتند ادامه داد: بانک شهر شرکت اعتباری کوثر مرکزی، پتروشیمی مبین و صنایع غذایی سینا بیشترین رشد فروش را به خود اختصاص دادند.

گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی‌ماه سال 1394» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد. بر اساس این گزارش، در دی‌ماه سال 1394، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 16318 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 29.1 و 8.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 38.0 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب با 1.9 و 3.1 درصد کاهش همراه بوده است. بهبود محسوس حجم معاملات در این ماه نسبت به ماه قبل همراه با کاهش جزئی متوسط قیمت مسکن،‌ نشانگر آغاز شرایط رونق غیرتورمی در بازار مسکن شهر تهران است. انتظار می‌رود این وضعیت که با بهبود شرایط اقتصاد کلان و نیز اقدامات مناسب اتخاذشده از سوی نظام بانکی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن همراه شده است، در ماه‌های آتی نیز تداوم یابد.

حسن بویری مجری فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس گفت: در حال حاضر پیشرفت ساخت فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی باهدف تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ۹۲ درصد در دو بخش خشکی و فراساحلی رسیده است. بویری با تأکید بر اینکه بر اساس برنامه زمان‌بندی، پیش‌بینی می‌شود تا خردادماه سال آینده کل تأسیسات دریایی و خشکی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد، گفت: بر این اساس امکان تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین در این فاز مشترک فراهم می‌شود. وی بابیان اینکه از سال گذشته تاکنون درمجموع حدود ۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در این فاز مشترک تولیدشده است، تأکید کرد: علاوه بر این در طول این مدت حدود یک‌میلیون بشکه میعانات گازی و ۶ هزار تن اتان برای تأمین خوراک صنایع پتروشیمی تولیدشده است. وی با اعلام اینکه کل حجم سرمایه‌گذاری فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی حدود ۶.۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود، تأکید کرد: تاکنون ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای ساخت این فاز مشترک گازی هزینه شده است. بویری در پایان با اعلام اینکه هم‌اکنون ۱۰۶ ماه از اجرای فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی می‌گذرد، گفت: تا بهار سال آینده امکان تولید گاز با ظرفیت کامل در پالایشگاه‌های این فاز فراهم خواهد شد.

وزیر نیرو بابیان اینکه "اولویت سال 95 وزارت نیرو تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است"، گفت: به دنبال این هستیم با تکمیل هرچه زودتر طرح‌های نیمه‌تمام، بهره‌مندی مردم از نعمت آب و برق را در جای‌جای کشور روزبه‌روز بیشتر کنیم و بتوانیم خدمات مطلوب‌تری به مردم ارائه کنیم. تکمیل مجموع طرح‌های نیمه‌تمام در بخش آب و در بخش برق کشور به حدود 160 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بابیان اینکه پرونده ساخت مسکن مهر در سه شهر تا پایان امسال بسته می‌شود، گفت: همزمان با دهه فجر 40 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید آماده تحویل و افتتاح است. این عدد 40 هزار واحد می‌تواند تا 90 هزار واحد افزایش یابد. به‌شرط اینکه آب، برق، گاز و... آن‌ها تأمین شود. وی بابیان اینکه کار وزارت راه و شهرسازی در رابطه با ساخت واحدهای مسکن مهر انجام‌شده اما دو شرط برای تحویل واحدها وجود دارد. یکی اینکه متقاضیان به تعهدات خود در پرداخت آورده به‌خوبی عمل کنند و شرط دوم این است که وزارت نیرو و نفت نیز به تعهدات خود پایبند باشند. تا پایان امسال تعدادی از شهرهای جدید پرونده مسکن مهر آن‌ها بسته خواهد شد که این شهرها شامل مهاجران، سهند و عالی‌شهر خواهند بود. وی بابیان اینکه در نیمه اول سال آینده عمده مسکن مهر شهرهای جدید کشور تمام می‌شود، گفت: شهر جدید پردیس به دلیل اینکه با تأخیر کارها آغاز شد و به دلیل توپوگرافی سخت و چالش‌برانگیز ساخت‌وساز در آنجا با مشکل مواجه شده است، کار ساخت و تکمیل واحدهای مسکن مهر این شهر تا پایان سال 95 به اتمام می‌رسد.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

امیر هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با اشاره به عرضه موفقیت‌آمیز نخستین مرحله اسناد خزانه اسلامی در بازار فرابورس تصریح کرد: با تلاش و همراهی مجموعه وزارت اقتصاد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، دولت توانست از ظرفیت بازار سرمایه در تسویه بدهی‌ها استفاده کند. طبق قانون بودجه سال 94، انتشار مراحل جدید اسناد خزانه اسلامی به میزان 4‌هزار میلیارد تومان در ماه‌های گذشته انجام‌شده که این اسناد هم‌اکنون در بازار فرابورس پذیرش‌شده است و به‌زودی شاهد عرضه تدریجی آن‌ها خواهیم بود. هامونی در خصوص سررسید مراحل دوم تا پنجم اسناد خزانه اسلامی که در فرابورس ایران پذیرش‌شده است، یادآور شد: سررسید این اسناد که مربوط به بودجه سال 94 است، متناسب بازمان انتشار آن‌ها در روزهای 21 شهریور، 21 مهر، 21 آبان و 9 آذرماه 1395 خواهد بود.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

بانک ملت اعلام کرد با اجرایی شدن سند برجام، نسبت به افتتاح حساب نزد بانک‌های اروپایی و معرفی به شرکت ملی نفت ایران برای دریافت مطالبات نفتی 1.2 میلیارد یورویی از شرکت شل اقدام کرده است. این بانک همچنین چند حساب دیگر نزد سایر کارگزاران خارجی بابت دریافت وجوه ذینفعان ایرانی در کشورهای اروپایی و آسیایی افتتاح کرده است. بر اساس این گزارش، اقدامات لازم برای افتتاح حساب و برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی از سوی بانک ملت در حال انجام است؛ همچنین در این زمینه، در چند روز گذشته، اعتبارات اسنادی متعددی از سوی این بانک گشایش‌یافته است.

محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور در خصوص صادرات لبنیات به روسیه اظهار داشت: چند شرکت فرآورده‌های لبنی، خود با تجار روس توافقاتی انجام دادند، اما خود اتحادیه در خصوص صادرات محصولات لبنی طی هفته آینده در سفر خود به روسیه مذاکراتی را با تجار روس خواهند داشت که درنهایت اگر توافقاتی صورت گیرد صادرات محصولات لبنی آغاز خواهد شد. وی افزود: عمده صادرات لبنیات ایران به عراق است و لازم به ذکر است که ایران بیشترین صادرات محصولات لبنی در بازار عراق را دارد و حال امیدواریم با حمایت‌های سازمان توسعه تجارت و واگذاری اختیارات جز به اتحادیه‌ها بتوانیم صادرات مستمری به روسیه داشته باشیم.

بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت قند و شکر، معتقد است که دولت هنوز نتوانسته مابه‌التفاوت ۲۰۰ تومان در هر کیلو شکر را به تولیدکنندگان پرداخت کند و این موضوع سبب شده تا صنایع تولیدی با مشکلات جدی روبه‌رو شوند. صنایع تولید شکر از سوی دولت موظف شده‌اند تا هر کیلو شکر را به قیمت ۲ هزار و ۱۰۰ تومان به بازار عرضه کنند، درحالی‌که قیمت واقعی این محصول ۲ هزار و ۳۰۰ تومان برآورد شده، مابه‌التفاوت این مبلغ باید از سوی دولت به صنایع پرداخت شود. دولت با اتخاذ ‌«‌این سیاست نادرست‌»‌ ‌به صنایع تولیدی بدهکار شد و از سوی دیگر صنایع نیز به بانک‌ها بدهکار شدند. او راهکار در پیش‌گرفته شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی را ‌«‌اشتباه» ‌قلمداد کرده و از «دونرخی شدن شکر‌»‌ ‌انتقاد کرده و آن را نادرست می‌داند. صنعت قندوشکر امسال در شرایط بسیار خوبی بوده اما در بخش بازرگانی سال ۹۴ را می‌توان در زمره بدترین سال‌ها قلمداد کرد. دانایی «رکود در صنایع پایین‌دستی شکر‌»‌ ‌که همپای رکود سنگین اقتصادی کشور بوده را یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت این صنایع عنوان کرده که باعث کاهش مصرف شکر و انباشت آن در انبارها شده است. برای کاهش انباشت شکر کارخانه‌ها با رایزنی‌هایی که کرده‌ایم، دولت مصوب کرده تا شرکت بازرگانی دولتی ۳۰۰ هزار تن شکر از کارخانه‌ها را برای تأمین ذخایر استراتژیک خریداری کند.

رضا شیوا رییس شورای رقابت با تشریح جلسه روز گذشته شورای رقابت در مورد ادامه حضور این شورا در موضوع قیمت‌گذاری خودرو، اظهار داشت: در جلسه دیروز، موضوع بازار خودرو موردبررسی قرار گرفت و در مورد اینکه چه اتفاقاتی بعد از اجرای برجام در صنعت خودرو و بازار رخ خواهد داد، صحبت شد. در این جلسه مطرح شد که باید ببینیم حاشیه بازار خودرو، واسطه‌گری و دلال‌بازی‌ها در این بازار هنوز وجود دارد یا خیر تا بر اساس آن در مورد نقش شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو تصمیم‌گیری کنیم. به گفته وی، جلسه روز گذشته شورای رقابت به جمع‌بندی نرسید و قرار است موضوع حضور شورا در قیمت‌گذاری خودرو در جلسه هفته آینده شورا بررسی شود و در این مورد تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد. وی درعین‌حال با اشاره به رفع تحریم‌ها، گفت: این مسئله عاملی برای ورود خودروسازان خارجی به کشور خواهد بود. در این صورت، بازار رقابتی می‌شود و مشتریان حق انتخاب خواهند داشت که امیدواریم در آینده نزدیک این اتفاق عملی شود. وی بابیان اینکه در صورت خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، یکسری شروط برای خودروسازان تعیین خواهد شد، گفت: خارج شدن شورای رقابت به معنی کنار رفتن همیشگی این شورا از قیمت‌گذاری خودرو نخواهد بود و هر موقع که تشخیص دهیم به موضوع وارد خواهیم شد. شیوا در پاسخ به این سؤال که آیا برای خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو نیازی به اعلام نظر شورای اقتصاد در مورد انحصاری بودن یا نبودن بازار خودرو نیست؟ گفت: شورای رقابت یک تشکیلات فرا قوه‌ای است و ما به تشکیلات دیگر یا وزارتخانه‌ها کاری نداریم. تشخیص تمرکز و انحصار در یک بازار با شورای رقابت است.

دبیر سندیکای بیمه گران گفت: ضریب نفوذ بیمه (سهم خدمات بیمه‌ای در تولید ناخالص ملی) 1.9 درصد است. ضریب نفوذ بیمه در دنیا 6 درصد است و باید بافرهنگ سازی مناسب به سطح دنیا برسیم. سابقه بیمه به 80 سال قبل بازمی‌گردد اما هنوز در کشور ما جایگاه مطلوب خود را پیدا نکرده است. بیمه برای پوشش ریسک‌های بیمه‌ای، اقتصادی و حوادث طبیعی به کار می‌رود و باید با مشارکت مردمی در مواقع لزوم از آن استفاده شود. اولیا با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر کسی است که جرأت کند بدون بیمه‌نامه شخص ثالث رانندگی کند، گفت: نارسایی‌های حوزه بیمه در کشور ما بسیار زیاد است که باید با توجه بیشتر از بین برود. 40 درصد بیمه‌ها مربوط به حوزه خودرو و 30 درصد مربوط به حوزه درمان است و فقط 20 درصد بیمه‌ها در حوزه‌ای دیگر است. 70 درصد بیمه‌ها در حوزه‌های درمان و خودرو است که متأسفانه هزینه‌های بالایی دارد و زیان هنگفتی را به صنعت بیمه تحمیل می‌کند.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

. به نقل از پایگاه خبری «رویترز»، یک مقام دولتی ایتالیایی گفت: شرکت‌های ایتالیایی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در حوزه انرژی، زیرساخت‌ها، فولاد و کشتی‌سازی با ایران قرارداد امضا کرده‌اند. در همین حال در میان قراردادهای بین دو کشور، قرارداد خط لوله با شرکت خدمات نفتی «Saipem» ایتالیا به ارزش ۴ تا ۵ میلیارد دلار بسته شد. همچنین شرکت فولاد «Danieli» ایتالیا قراردادی به ارزش ۵.۷ میلیارد یورو و در حوزه زیرساخت هم شرکت «Condotte d’Acqua» ایتالیا قراردادی به ارزش ۴ میلیارد دلار با ایران منعقد کردند. همچنین مقامات شرکت نفت «انی»، شرکت خودروسازی «فیات» و همچنین سایر فعالان اقتصادی ایتالیا در جلسه شام نخست‌وزیر این کشور و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران شرکت داشتند.

سازمان انرژی آمریکا وابسته به وزارت خزانه‌داری این کشور طی دو گزارش مجزا به بررسی تأثیرات لغو تحریم‌ها بر صادرات نفت و اقتصاد ایران پرداخته است، این سازمان تأکید می‌کند که تأثیر لغو تحریم‌ها بر بهبود شرایط اقتصادی ایران در کوتاه‌مدت بسیار محدودتر ازآنچه تصور می‌شد خواهد بود.

شرکت نفتی «انی» ایتالیا برای توسعه تنها فاز باقی‌مانده پارس جنوبی، یعنی فاز 11، پیشنهادی را به مدیران صنعت نفت ارائه کرده است. بر این اساس «انی» میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای فاز 11 را 4 میلیارد دلار و زمان اجرای پروژه و رسیدن به تولید اولیه را 36 ماه اعلام کرده است. درعین‌حال بر اساس پیشنهاد «انی» از زمان رسیدن به تولید اولیه از فاز 11 پارس جنوبی، 4 تا 5 ماه زمان برای رسیدن به ظرفیت نهایی تولید از این فاز نیاز خواهد بود. شرکت نفتی «انی» ایتالیا که تجربه توسعه فازهای 4 و 5 پارس جنوبی و دو فاز از میدان نفتی دارخوین را در قالب قراردادهای بیع متقابل در کارنامه دارد، برای توسعه میدان گازی پارس شمالی و فاز سوم میدان نفتی دار‌خوین هم تمایل نشان داده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران جزئیاتی جدید از خرید هواپیماهای ایرباس را اعلام کرد و گفت: «ساچه» پول ایرباس‌های ایران را پرداخت کرده و ایران ۱۵ تا ۲۰ ساله اقساط آن را خواهد پرداخت. ساچه قراردادی با بانک مرکزی امضاء کرده تأمین مالی برخی پروژه‌های ایرانی را صورت دهد که ازجمله آن خرید هواپیماهای ایرباس است. سیدعلی با اشاره به حمایت‌های دولت و مجلس از صندوق ضمانت صادرات گفت: دولت طی چهار ماه اخیر سه مصوبه برای صندوق ضمانت صادرات به تصویب رساند که بر اساس آن سرمایه صندوق ضمانت صادرات به میزان 200 میلیون دلار افزایش یافت و حق بیمه و کارمزدهای این صندوق تا 80 درصد کاهش‌یافته است همچنین مصوبه حمایت 200 میلیون دلاری از پیمانکاران ایرانی فعال در عراق نشانگر توجه خاص دولت به ابزارهای حمایت بیمه‌ای از صادرات است. با افزایش 200 میلیون دلاری سرمایه صندوق ظرفیت ریسک‌پذیری صندوق به بیش از 5 میلیارد دلار افزایش یافت و در حال حاضر در حدود 2 میلیارد دلار از صادرات کشور در سبد تعهدات این صندوق قرار دارد. وی به این نکته نیز اشاره کرد که نرخ‌های پوشش عراق و افغانستان به یک درصد در سال و نیم درصد در شش‌ماهه کاهش یافت و این نرخ‌های یارانه‌ای در حالی است که تقریباً تمامی مؤسسات همتای صندوق این کشورها را از شمول پوشش خارج ساخته‌اند بنابراین صندوق ضمانت صادرات ایران در بازارهایی صادرکنندگان ایرانی را حمایت می‌کند که سایر کشورها جرأت ورود به آن‌ها را ندارند.

به‌به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، پیتر تیلر سفیر سوئد در تهران در دیدار با مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران افزود: گروه‌های اقتصادی و صنعتی سوئد برای همکاری با ایران آمادگی دارند و در این زمینه اگر نهادی مانند اتاق بازرگانی در کنار شرکت‎های سوئدی باشد، می‌تواند زمینه همکاری آن‌ها را تسریع کند. درصورتی‌که پروژه‌های اقتصادی و صنعتی از سوی ایران معرفی شود، بانک‌های سوئدی این آمادگی رادارند که آن‌ها را فاینانس (تأمین منابع مالی) کنند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: پس از موفقیت مذاکرات هسته‌ای، شماری از کشورهای اروپایی بخشی از تجهیزات بلوکه‌شده پارس جنوبی را آزاد کردند و قرار است به‌زودی «توربو کمپرسورهای» بلوکه‌شده زیمنس در امارات نیز وارد کشور شود. توقیف و بلوکه کردن تجهیزات سبب کندی روند توسعه برخی فازها شده بود که امیدواریم با رفع این مشکل سرعت اجرای پروژه‌ها شتاب گیرد. برخی کشورها تجهیزات را آزادکرده و سایر کشورها نیز در آینده این روند را انجام می‌دهند. شعبان پور همچنین درباره میزان افزایش تولید گاز پارس جنوبی در امسال گفت: پیش‌بینی می‌شود که حدود 56 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید کشور اضافه شود. البته در دو سال گذشته درمجموع حدود 160 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی اضافه‌شده است. به دلیل مشکل تأمین منابع مالی، اجرای برخی پروژه‌ها کند شده است. وی درباره وضعیت تولید گاز پارس جنوبی گفت: میزان تولید گاز از فازهای مختلف پارس جنوبی از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، 83 میلیارد مترمکعب بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 130 میلیارد مترمکعب افزایش یابد برای اتمام فازهای پارس جنوبی نیاز به 10 میلیارد دلار است، اما امسال برنامه ما جذب 8 میلیارد دلار بود که از این میزان بیش از یک میلیارد دلار بیش‌تر جذب نشد که انتظار داریم با رفع تحریم‌ها بتوانیم سرمایه موردنیاز برای توسعه فازهای پارس جنوبی را تأمین کنیم. بر اساس وعده‌ای که داده بودیم باید امسال 100 میلیون مترمکعب گاز به تولیدات قبلی خود اضافه می‌کردیم، اما به دلیل مشکلات مالی و همچنین تحریم نتوانستیم این وعده را عمل کنیم. درصورتی‌که سال گذشته توانستیم وعده افزایش تولید 100 میلیون مترمکعبی را محقق کنیم.

حدود پنج ماه گذشته با سفر هیئت فرانسوی به ایران، احتمال فروش سهام یکی از اپراتورهای موبایل کشور به اورنج فرانسوی پیش کشیده شد و حالا وزیر ارتباطات جهت بازدید از این کمپانی و سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه ICT ایران راهی فرانسه شده است. اورنج شرکت مخابراتی فرانسوی و چندملیتی است که معروف‌ترین نام تجاری شرکت "فرانس تلکوم" به‌حساب می‌آید. این شرکت در سطح بین‌المللی، خدمات تلفن همراه، خطوط تلفن ثابت، اینترنت، اینترنت تلفن همراه و همچنین خدمات تلویزیون اینترنتی را ارائه می‌کند و دارای بیش از 226 میلیون مشترک در سراسر جهان است. اورنج در سال 2000 میلادی توسط شرکت فرانس تلکوم خریداری شد و در حال حاضر همچنان به‌عنوان یک شرکت تابعه آن اما با مدیریتی مستقل فعالیت می‌کند. "فرانس تلکوم" هم بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی فرانسه و هفتاد و یکمین شرکت بزرگ دنیاست؛ حدود 221 میلیون مشترک در جهان دارد و دفتر مرکزی آن در پاریس مستقر است. بعد از توافق وین، مذاکرات بسیاری با کشورهای مختلف صورت گرفته است و فرانسوی‌ها برای همکاری با ایران اقبال خوبی نشان داده‌اند. وی مشاوره، مطالعات تحقیقاتی و پژوهشی درزمینهٔ امنیت شبکه و کیفیت را از دیگر محورهای این مذاکرات عنوان کرد و گفت: یکی از اپراتورهای بزرگ فرانسه بانام اورنج که در 28 کشور دنیا فعال است برای همکاری بیشتر با اپراتورهای موبایل ایران و نیز تولید کارت هوشمند و سیم‌کارت ابراز تمایل کرده است. این اپراتور در حال مذاکره با یکی از اپراتورهای کشور است تا بخشی از سهام این اپراتور را خریداری کند. همچنین کمپانی اورنج برای حضور در اپراتور مجازی موبایل ایران نیز تمایل دارد. همچنین محمود واعظی هم‌زمان با بحث ورود اپراتور خارجی به پروژه فیبر نوری ایران و احتمال باز شدن پای MTN برای دومین بار به یک پروژه ارتباطی (ایرانیان‌نت) در صفحه شخصی خود اعلام کرد که "با توجه به مذاکره با شرکت‌های بزرگ برای ورود و سرمایه‌گذاری در این پروژه (فیبر نوری) امیدواریم رساندن فیبر نوری به در منازل و محل کار مردم از ابتدای سال 95 آغاز شود". به گفته وزیر ارتباطات، فیبر نوری یکی از محیط‌های انتقال داده با سرعت‌بالاست که امروزه از آن در موارد متفاوتی مانند شبکه‌های تلفن شهری و بین‌شهری، شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت استفاده می‌شود. وزارت ارتباطات تلاش دارد باهدف افزایش سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات بین شهروندان، شبکه فیبر نوری را جایگزین شبکه سیم مسی فعلی کند تا مردم بتوانند همگام با پیشرفت‌های جهانی از تکنولوژی‌های تازه‌تری استفاده کنند.

به نقل از رویترز، دو منبع آگاه گفتند، رگولاتورهای انگلیسی در حال بررسی این مسئله هستند که آیا به 2 بانک ایرانی در لندن اجازه ازسرگیری فعالیت‌هایشان پس از چند سال تحریم را بدهند یا نه. این منابع گفتند، بانک ملی و بانک بین‌المللی پرشیا تنها وقتی قادر خواهند بود در انگلیس فعالیت کنند که ضوابط بانک مرکزی این کشور برای مؤسسات مالی را رعایت کرده باشند. به گفته این منابع آگاه، بانک ملی و بانک بین‌المللی پرشیا ماه‌هاست در حال گفتگو با نهاد رگولاتوری و خزانه‌داری انگلیس درباره ازسرگیری فعالیت‌هایشان در این کشور هستند و نامشان در فهرست بانک‌هایی که قصد دارند فعالیت جدیدی را در انگلیس آغاز کنند جای گرفته است. این فهرست از سوی نهاد رفتار مالی و نهاد نظارت احتیاطی بانک مرکزی انگلیس به‌منظور کمک به بانک‌های جدیدی که وارد بازار بانکداری انگلیس می‌شوند ایجادشده است. دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت انگلیس کاملاً از گسترش روابط تجاری با ایران حمایت می‌کند و تجار انگلیسی را به بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری‌ای که پیش خواهد آمد تشویق می‌کند... اما برخی تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند، بنابراین تجار انگلیسی باید همچنان مطمئن شوند که به تمام رژیم‌های تحریمی پایبندند».

نیویورک‌تایمز با اشاره به احتیاط بانک‌های غربی در برقراری ارتباط با ایران نوشت: بانک‌های مهم غربی منتظر روشن‌تر شدن موضع خزانه‌داری آمریکا درباره برچسب «کشور حامی تروریزم» هستند که به ایران زده‌شده است. جنرال موتورز و فورد، دو شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا نیز روز دوشنبه اعلام کردند که تجدیدنظر در تحریم‌ها هنوز به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که با ایران همکاری تجاری داشته باشند.

به نقل از پایگاه خبری تلگراف، ویلی والش، مدیر اجرایی شرکت بریتیش ایرویز گفت، این شرکت هوایی تمایل دارد پروازهای مستقیم به تهران را از سر بگیرد. والش در یک کنفرانس هوایی گفت: ما خیلی علاقه‌مندیم که به تهران پرواز داشته باشیم و امیدواریم که این پروازها بخشی از شبکه پروازهای بریتیش ایرویز را در آینده بسیار نزدیک تشکیل دهد...ما به شکلی فعالانه به تهران به‌عنوان یک مقصد نگاه می‌کنیم ایران در سال 2014 در فهرست 20 مقصد مهم گردشگری روزنامه تلگراف قرار گرفت. مسئولان تورهای گردشگری انگلیس از افزایش تمایل به سفر به ایران در نیمه دوم سال گذشته خبر دادند. آژانس مسافرتی وایلد فرانتیرز که سال‌هاست ایران را در فهرست مقاصد گردشگری خود دارد گفته که تقاضای فعلی برای سفر به این کشور «سیری‌ناپذیر» است. چانی بیلبی، مؤسس این آژانس مسافرتی گفت: «رزرو سفر به ایران در طی 18 ماه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است...ابتدا به دلیل بهبود روابط بین ایران و غرب و سپس به دلیل لغو توصیه عدم سفر به ایران از سوی وزارت امور خارجه انگلیس و بعد هم بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور» تقاضا برای سفر به ایران افزایش یافت. «برای پاسخ‌گویی به این تقاضای سیری‌ناپذیر ما باید 6 تور بیشتر برای سفر به ایران طراحی کنیم و مدتی است داریم تورهایی را برای سال 2017 می‌فروشیم.»

علینقی خاموشی، رئیس اتاق مشترک ایران و انگلیس، در پاسخ به این سؤال که آیا قرار نیست هیئت تجاری‌ای از انگلیس به ایران بیاید یا هیئتی از ایران به انگلیس سفر کند، گفت: سفر دارد از آن‌طرف اتفاق می‌افتد؛ یک هیئت بزرگ از انگلیس به ایران سفر خواهد کرد. او درباره جزئیات و زمان این سفر اظهار کرد: من ازآنجا خبردارم که هنوز در حال آماده‌سازی هستند. او در پاسخ به این سؤال که با برداشته شدن تحریم‌ها روابط ایران و انگلیس چه تغییری می‌کند و روابط تجاری ایران و انگلیس در چه زمینه‌هایی گسترش می‌یابد، گفت: رابطه با انگلیس صنعتی و سرمایه‌ای است؛ سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های صنعتی و به‌خصوص پروژه‌های مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی است.

شرکت دانیلی ایتالیا در جریان سفر رییس جمهوری ایران به رم، توافق‌های تجاری به ارزش حدود 5.7 میلیارد دلار با ایران امضا کرد. یک منبع دولتی پیش‌ازاین به رویترز گفته بود ارزش این قراردادها حدود چهار میلیارد دلار است اما سخنگوی دانیلی بعداً اظهار کرد ارزش کل این توافق‌ها بالاتر بوده و شامل یک جوینت ونچر با سایر سرمایه‌گذاران بین‌المللی و ایرانی است. سخنگوی دانیلی بدون دادن جزییات بیشتر به رویترز گفت: این جوینت ونچر دو میلیارد دلار ارزش دارد و "پرشین متالیک" نام خواهد داشت. شرکت دانیلی اعلام کرد با شرکت‌های ایرانی متعدد برای تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز برای تولید فولاد و آلومینیوم مستقیماً قراردادهایی به ارزش 3.7 میلیارد دلار امضا خواهد کرد. این شرکت یکی از سه شرکت بزرگ دنیا درزمینهٔ طراحی و تولید ماشین‌آلات کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد به شمار می‌رود.

به نقل از رویترز، نوال الفوزیا اعلام کرد: پس از سال 2016 قیمت نفت روندی افزایشی را در پیش خواهد گرفت اما قیمت‌ها تا سال 2020 در دامنه 40 تا 60 دلار باقی خواهند ماند. این مقام کویتی فرد شماره 2 نفتی این کشور در امور اوپک محسوب می‌شود و معتقد است که تا سال 2020 ما شاهد افزایش چشم‌گیر نفت در بازار جهانی نخواهیم بود. الفوزیا با اشاره به بازگشت نفت ایران به بازار جهانی پس از لغو تحریم‌ها گفت: هرگونه عرضه اضافی در بازار نفت شرایط قیمتی این حامل انرژی را تشدید خواهد کرد. این مقام کویتی تأکید کرد که طی 6 ماه گذشته چندین درخواست از سوی اعضای اوپک در راستای تشکیل جلسه اضطراری برای بهبود بخشیدن به شرایط قیمت نفت مطرح‌شده است اما در مقابل اگر هم جلسه‌ای تشکیل‌شده است به دلیل عدم همکاری اعضاء شرایط بازار نفت را بدتر کرده است.

به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات امروز ابتدا به زیر 30 دلار کاهش یافت اما پس از تقویت امیدها برای همکاری کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر اوپکی برای کنترل بزرگ‌ترین اشباع بازار در دهه‌های اخیر به بیش از 30 دلار افزایش یافت. سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام بار دیگر خواستار کاهش عرضه به همراه تولیدکنندگان غیر اوپکی شد. وزیر نفت عراق روز سه‌شنبه گفت مقداری انعطاف‌پذیری میان اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها دیده است. هر بشکه نفت برنت 44 سنت افزایش یافت و 30.94 دلار فروخته شد. نفت برنت در 20 ژانویه به 27.10 دلار در هر بشکه کمترین رقم از نوامبر 2003 رسید. نفت خام آمریکا نیز با 25 سنت افزایش 30.59 دلار در هر بشکه فروخته شد. به نوشته رویترز، علی‌رغم سقوط قیمت نفت و کاهش هزینه‌ها در این صنعت، تولیدکنندگان بزرگ اوپک برنامه‌های سرمایه‌گذاری مدنظر دارند و برخی قصد دارند تا تولید خود را افزایش دهند. رئیس شرکت کویت پترولیوم گفت ریسک سقوط بیشتر قیمت نفت برای مدت طولانی‌تری، کویت را از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی بازنداشته است. مشابه چنین اظهارنظری از سوی رئیس شرکت ملی نفت آمریکا نیز شنیده‌شده است.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 646.5 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 65.9 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) 27.1 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 460.3 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 186.2 میلیارد تومان رسید که گروه مپنا با 35.1 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و نیروگاه تولید برق عسلویه مپنا با 17.1 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه بانک با 74.1 میلیارد تومان و گروه خودرو با 50.1 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 2142 واحد، شاخص قیمت 822 واحد و شاخص فرابورس 18 واحد افزایش یافتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 71000 واحد و شاخص قیمت به 27245 واحد رسید. هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 303 واحد بیشترین اثر مثبت و پتروشیمی شیراز با 4 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نماد سیمان اصفهان پیش از آغاز معاملات به دلیل تعدیل سود پیش‌بینی‌شده سال جاری متوقف شد. نمادهای سیمان صوفیان و خزر که دیروز بازگشایی و معامله نشده بود، امروز مشمول حراج مجدد شدند که البته بازهم مورد معامله واقع نشدند. فضای حاکم بر معاملات نمادهای این صنعت کمی تضعیف‌شده بود. از میان 30 نماد باز این صنعت، 26 نماد (و 1 نماد حق تقدم) با حجم معاملاتی معادل 26045 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 37858 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. ارزش معاملات روز جاری اندکی نسبت به‌روز گذشته کاهش‌یافته بود. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 6 نماد اندکی منفی، 2 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها مثبت بودند. سیمان فارس و خوزستان با 3872 هزار سهم به ارزش 6355 میلیون ریال حدود 17 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 5778 هزار سهم به ارزش 6244 میلیون ریال معادل 16% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 4 نماد سیمان خزر، دشتستان، صوفیان و فارس امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند.

برخلاف روز گذشته امروز هیچ از سه نماد هلدینگهای سیمانی به‌صف خرید نرسیدند حجم معاملات این سه نماد هم از روز گذشته کمی پایین‌تر بود و معاملات به‌طور متعادل دنبال شد. نمادهای سیمان تهران و سیدکو شاهد معاملاتی در دامنه منفی قیمت نیز بودند.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه تنها در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه نقش نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24