Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 281
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

بورس24 :امروز شرایط بازار سرمایه در قیاس با روز گذشته وضعیت بسیار بهتری را از خود به نمایش گذاشت گرچه شاخص کل همچنان منفی بود و درنهایت با کاهش 469 واحدی در مرز 77516 واحد متوقف شد لیکن از رفتارهای هیجانی روز گذشته معامله گران اثر زیادی به چشم نمی‌خورد و بسیاری از صف‌های سنگین فروش روز گذشته به تعادل رسیدند حتی معدود نمادهایی به دامنه مثبت هم کشیده شدند.

نمادهای دو خودروساز بزرگ که همچنان در کانون توجه قرار دارند امروز با صف فروش کار خود را آغاز کردند لیکن باگذشت قریب به چهل دقیقه از زمان شروع معاملات صف‌های فروش این دو نماد جمع‌آوری شدند که البته در نماد ایران‌خودرو بعداً صف فروش مجدد شکل گرفت و درنهایت نیز علیرغم معاملات قریب به 110 میلیون سهمی با صف فروش نه‌چندان پرحجمی بسته شد. در سایر نمادهای خودرویی شرایط متفاوت بود به‌طور مثال نماد زامیاد بین حداقل و حداکثر قیمت مجاز خود دادوستد شد درحالی‌که نماد ایران‌خودرو دیزل همچنان با صف فروش حدود 200 میلیون سهمی درگیر بود. درنهایت این صنعت باارزش معاملات قریب به 104 میلیارد تومانی خود بیشترین ارزش معاملات را در روز جاری به خود اختصاص داد و البته نقش قابل‌ملاحظه‌ای هم در کاهش شاخص داشت. نمادهای بانکی نیز امروز بهتر ظاهر شدند و بعضی از آن‌ها در دامنه مثبت نیز مورد معامله قرار گرفتند. با توجه به اظهارات سیف رئیس‌کل بانک مرکزی که در گزارش روز گذشته به آن پرداخته شد، مصاحبه تلویزیونی خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص روان‌تر شدن تعاملات بانک‌های اروپایی با ایران جالب‌توجه می‌نمود. فدریکا موگرینی گفت: در این سفر با مقامات ایرانی در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکرات مفید و سازنده‌ای انجام دادیم و قرار شد دو طرف درزمینهٔ آموزش، انرژی، حمل‌ونقل، اقتصاد و موضوعات بشردوستانه همکاری‌های نزدیکی انجام دهند. در سفر به تهران هفت کمیسیونر همراه من بودند و این بزرگ‌ترین هیئتی بود که مرا در یک سفر خارجی همراهی می‌کردند که امیدوارم فصل جدیدی از همکاری‌های دوجانبه را آغاز کنیم. موگرینی در پاسخ به این سؤال که چرا غربی‌ها در عمل به تعهداتشان تعلل می‌کنند، گفت: اجازه بدهید من این موضوع را واضح و روشن بیان کنم که حضور بخش‌های بانکی و اقتصادی اروپا در ایران همان‌قدر که به نفع ایران است، منافع اروپا را نیز در برمی‌گیرد و دلیلی ندارد که اروپا در این زمینه کارشکنی کند. خانم موگرینی در مورد حضور بانک‌های خارجی و همکاری آن‌ها با ایران از طریق سوئیفت اظهار داشت: ما دستورالعمل جدیدی برای همکاری بانک‌های اروپایی با ایران تهیه‌کرده‌ایم و هیچ مانعی برای همکاری آن‌ها با ایران وجود ندارد. برخی از بانک‌ها تمایل نشان داده‌اند که به ایران بیایند و من مطمئن هستم که بافاصله زمانی کوتاهی، اکثر بانک‌های مهم اروپایی کار با ایران را از سر خواهند گرفت. نمادهای این گروه بیش از 28 میلیارد تومان از ارزش معاملات سهام در روز جاری را به خود اختصاص دادند در سایر گروه‌ها و نمادها تعادل نسبی برقرار بود ولیکن حجم معاملات چندان چشم‌گیر نمی‌نمود که البته گروه سرمایه‌گذاری‌ها با بیش از 30 میلیارد تومان معامله سهام (که البته بیش از 20 میلیارد تومان آن ناشی از نماد سرمایه‌گذاری سایپا بود) پرحجم ظاهر شد. شاخص کل از همان ابتدا روند نزولی داشت که البته بعضی معاملات ویژه به‌منظور کاستن از شدت نزول این نماگر در نمادهای گروه مپنا و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز انجام شد ولیکن درنهایت نزول 469 واحدی در این شاخص به ثبت رسید.

پس از افت شدید حدود 2 درصدی شاخص کل در روز گذشته انتشار مصاحبه‌های مختلف از سوی مسئولین و دست‌اندرکاران در این خصوص افزایش‌یافته است. اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی خالی شدن حباب قیمت‌ها در گروه‌های خودروسازی را دلیل اصلی افت نماگرهای بورس اعلام کرد و افزود: در اینکه پس از توافق برجام در دی‌ماه سال گذشته قیمت سهام برخی شرکت‌ها ازجمله خودرویی‌ها و برخی صنایع وابسته به این گروه با حباب قیمتی مواجه شده‌اند، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. وی بابیان اینکه قیمت‌گذاری سهام بلوکی شرکت‌های مجموعه سایپا و گروه بهمن به‌هیچ‌وجه متناظر باقیمت بازاری سهام خرد آن‌ها در بازار نیست، گفت: قیمت بلوکی سهام شرکت‌های تابعه این دو مجموعه خودروساز به‌تازگی از سوی بنده در حالی محاسبه و مورد قیمت‌گذاری برای این دو مجموعه قرار گرفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد قیمت سهام خرد این شرکت‌ها در بازار بیش‌ازحد منطقی افزایش‌یافته است. به گفته وی شرکت خودروسازی همچون گروه سایپا که با بیش از 3 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در سال قبل مواجه بوده بر اساس کدام دلیل و برهان روشنی باید با افزایش قیمت سهام روبرو باشد؟ چنانچه ارزش منصفانه نیز مبنای ارزیابی قیمت سهام قرار گیرد، باید دانست این ارزش‌گذاری تنها برای سهام بلوکی شرکت موردتوجه قرار می‌گیرد بررسی ارزندگی قیمت سهام خودرویی‌ها بر اساس ارزش ذاتی به کمتر از قیمت اسمی در حالی موردتوجه سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد که رشد بالاتر از این قیمت باید بر اساس رشد سودآوری عملیاتی باشد، بنابراین رشد ارزش سهام خودرویی‌ها هیچ مبنای منطقی در برندارد. خودروسازی که با تورم نیروی انسانی و زیان انباشته سنگین مواجه است به‌راحتی قادر به فروش و یا واگذاری دارایی‌های ثابت خود نیست. سهامداران خرد بازار سهام باید بدانند دارایی‌های شرکت یا بانکی که از شعبات و یا انبوه کارکنان برخوردار است، به‌راحتی نمی‌توان فروخت و نقد کرد. به اعتقاد وی در بانک‌ها به دلیل شناسایی و ثبت سودهای صوری و همین‌طور در گروه خودروسازان، وضعیت بنیادی مشخص و قابل‌اعتمادی وجود ندارد.

اخبار مهم بازارهای جهانی:

به نقل از رویترز، برخی تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک امروز در دوحه قطر گرد هم می‌آیند، خبرها حاکی از آن است که آن‌ها درباره طرح موسوم به «فریز نفتی» به توافق نزدیک شده‌اند، درصورتی‌که این توافق حاصل شود، نخستین توافق اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها طی 15 سال گذشته خواهد بود. بر اساس منابع پیش‌نویس توافق که در دوحه دست‌به‌دست می‌گردد، توسط خبرنگاران رویترز دیده‌شده است که بر اساس آن، تولید نفت خام کشورها باید در سطح ماه ژانویه ثابت نگه‌داشته شود. بر اساس پیش‌نویس توافقی که در اجلاس دوحه وجود دارد، طرح فریز نفتی باید تا اول اکتبر امسال ادامه یابد و تولیدکنندگان دوباره در اکتبر در کشور روسیه برای مرور پیشرفتشان و مهندسی دوباره‌کار، گرد هم می‌آیند. اگرچه هنوز توافق نهایی درباره پیش‌نویس حاصل نشده است، اما چندین مقام ارشد گفتند آن‌ها بر این باورند که این توافق به نتیجه برسد.

به نقل از واشینگتن پست، اولین نشست کشورهای اوپکی و کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک پس از 15 سال در دوحه قطر آغاز به کار کرد. در این نشست 17 کشور اوپکی و غیر اوپکی باهدف محدود کردن عرضه نفت در بازار جهانی و درنتیجه بهبود شرایط قیمتی این حامل انرژی، دورهم جمع شدند. این کشورها قصد دارند در این نشست بر سر تثبیت عرضه نفت خود در متوسط میزان تولیدشده در ماه ژانویه سال جاری توافق کنند. این نشست با حضور کشورهای اوپکی شامل اکوادور، الجزیره، نیجریه، کویت، امارات، ونزوئلا، قطر و عربستان سعودی و همچنین برخی کشورهای غیر عضو اوپک مانند عمان و روسیه در حال برگزاری است. به گزارش دیلی‌میل ایران غایب بزرگ این نشست نفتی است. روز گذشته جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور مجدداً تأکید کرد که عربستان مشروط به اجرای این توافق از سوی دیگر کشورها ازجمله ایران به این توافق خواهد پیوست.

اکبر نعمت الهی، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به نیابت از بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران برای اعلام مواضع تهران در نشست دوحه شرکت می‌کند. با توجه به برنامه ایران برای احیای سهم ازدست‌رفته خود در بازارهای جهانی نفت خام پس از لغو تحریم‌های ظالمانه و مطرح‌شدن این موضوع در نشست‌های دو و چندجانبه با وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای درک شرایط ویژه ایران به‌منظور بازگشت به بازار نفت در دوران پس از تحریم، وزیر نفت ایران در این نشست شرکت نمی‌کند.

به نقل از رویترز، منابع آگاه گفتند، نشست فریز نفتی بین تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در دوحه در آخرین دقایق به دلیل آنچه ظاهراً بروز تنشی جدید بین ایران و عربستان گزارش‌شده، به مشکل برخورده است. به گفته این دو منبع آگاه عربستان به‌رغم اصرار قبلی خود مبنی بر عدم حضور ایران در این نشست به دلیل خودداری این کشور از پذیرش پیشنهاد فریز نفتی، گفته که خواهان مشارکت همه اعضای اوپک در گفت‌وگوهاست. یک منبع آگاه در اوپک گفت: «سعودی‌ها اوایل امروز صبح همه‌چیز را تغییر دادند... آن‌ها می‌خواهند ابتدا تمام اعضای اوپک به این نشست بپیوندند.» ناکامی در دستیابی به توافقی جهانی درباره فریز تولید این سیگنال را به بازار ارسال خواهد کرد که رقابت بر سر به دست آوردن سهم بیشتر از بازار بین تولیدکنندگان کلیدی دوباره از سر گرفته خواهد شد و این احتمالاً موجب توقف روند اخیرترمیم قیمت‌ها خواهد شد.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

حسینی مقدم معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به تمایل و عطش سرمایه‌گذاران خارجی برای فعالیت در بورس تهران آن‌هم با بازدهی‌های خیره‌کننده و بسیار متفاوت با سایر بورس‌ها، اظهار داشت: یکی از مشکلات و موانع حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سهام ایران، مسائل بانکی و چگونگی ورود منابع و تبدیل آن به ریال و انجام فرایند خریدوفروش سهام بود که اقدامات لازم برای رفع این موانع در حال انجام است. بر همین اساس چهارشنبه گذشته مدیران یکی از صندوق‌های بزرگ و با سرمایه قابل‌توجه اروپایی که سال گذشته اقدام به طی مراحل لازم برای دریافت کد سهامداری کرده بود، تصمیم دارند از چهارشنبه جاری ابتدا با 200 میلیارد تومان دست به خرید سهام شرکت‌های بورس آن‌هم با نگاه بلندمدت بزنند. مدیران این صندوق پیش‌ازاین چند بار به ایران آمده و همه اطلاعات لازم را به دست آورده و بازدیدهایی را از شرکت‌های آینده دار انجام داده‌اند. از سوی دیگر برای بخش ایران تعدادی تحلیل‌گر ایرانی و اروپایی را هم به کار گرفته و سهام گروه‌ها و صنایع برتر را شناسایی کرده و از چهارشنبه این هفته عملاً اقدام به خرید سهام می‌کنند که بعد از برجام اولین خرید مستقیم صندوق‌های بزرگ اروپایی از سهام شرکت‌های ایرانی بشمار می‌رود. به گفته وی، این صندوق از طریق چند شرکت کارگزاری، خریدوفروش سهام مدنظر را انجام خواهد داد و با عملی شدن این برنامه راه برای حضور مستقیم دیگر سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سهام ایران بازخواهد شد.

به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، قرار است به‌زودی اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا با همکاری شرکت‌های خودروساز فروخته شود. سازوکار فروش به این شکل است که متقاضیان می‌توانند با خرید چندین برگه که معادل قیمت یک خودرو است، خودروی موردنظر خود را در زمان تحویل از کارخانه دریافت کنند؛ اما ویژگی این کار این است که اولاً می‌توانند قیمت خودرو را یک‌باره پرداخت نکنند، دوم اینکه اگر پیش‌بینی می‌کنند ممکن است قیمت خودرو افزایش یابد بخشی از قیمت خودرو را به قیمت امروز پرداخت کنند. این کار باعث می‌شود متقاضیان خرید خودرو بتوانند آرام‌آرام و همگام با پس‌اندازهایشان قدرت خرید یک خودرو را پیدا کنند. قرار است بعد از انتشار اوراق سلف خودرو، اوراق گواهی خودرو هم که سازوکار دیگری دارد و بیشتر مورداستفاده متخصصان تولید خودرو و سرمایه‌گذاران بزرگ است در بورس کالا منتشر شود. حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا دراین‌باره توضیح داد: بسیاری از شرکت‌ها برای تأمین نقدینگی موردنیازشان یا حل بخشی از مشکلات مالی‌شان کالایی را که قرار است به‌صورت نقد در بازار بفروشند به‌صورت سلف از طریق بورس‌های کالا عرضه می‌کنند این کار هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع تولید‌کننده است.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

محمد هاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن گفت: برای تقویت عرضه مسکن و تقاضا، هفته گذشته بخشنامه فروش اقساطی در هیئت‌مدیره بانک مسکن به تصویب رسید و از هفته آینده به شعب ابلاغ می‌شود. کلیه اعضای کانون سراسری انبوه‌سازان می‌توانند با مراجعه به شعب مرکزی کلیه استان‌ها و در تهران 6 شعب اصلی خواستار خدمات تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن شوند. فروشنده‌ها و کسانی که می‌خواهند مسکن خود را اقساطی به فروش برسانند پس از موافقت و رسیدن به توافق با خریداران و اخذ مبلغی به‌صورت نقد، مابقی را به‌صورت اقساط از خریداران دریافت کنند بنابراین بانک مسکن پس از اخذ مجوز فروش اقساطی از بانک مرکزی که چند هفته پیش صورت گرفته است، این طرح را از هفته آینده اجرایی می‌کند. بت‌شکن با اشاره به اینکه میزان تعهدی که بانک مسکن می‌پذیرد 50 درصد ارزش کارشناسی ملک مشروط به اینکه سقف بدهی بیش از 150 میلیون تومان بیشتر نشود و یا اقساط آن از 3 میلیون تومان بیشتر نشود، است و با این شرط معامله را تضمین می‌کند، تصریح کرد: پس از طی این مراحل و تائید آن توسط بانک قرارداد 3 جانبه میان بانک مسکن، فروشنده و یا انبوه‌ساز و پیش‌خریدار به امضاء می‌رسد و این واحد مسکونی به‌صورت قسطی به خریداران به فروش خواهد رسید، اما دراین‌بین اگر خریداران اقساط خود را پرداخت نکنند، بانک این افراد را پرداخت خواهد کرد. حداکثر بازپرداخت اقساط در این طرح 50 ماه است و باید پلاک معرفی‌شده دارای پروانه و پایان کار معتبر باشد و از تاریخ 10 سال پایان کار آن نگذشته باشد. بت‌شکن با اشاره به اینکه نرخ کارمزد مؤثری که بانک مسکن بابت این تضمین پرداخت خواهد کرد حداکثر 2.3 درصد است، گفت: در این روش بانک مسکن تسهیلاتی پرداخت نمی‌کند، بلکه در حقیقت تضمین پرداخت اقساط از سوی خریداران را به عهده خواهد داشت. بت‌شکن از فعال‌سازی حساب امانی در بانک مسکن خبر داد و گفت: با توجه به اینکه دغدغه پیش‌خریداران همواره مواردی چون عدم تحویل به‌موقع مسکن بوده است در این طرح حسابی در نزد بانک از سوی پیش‌خریداران افتتاح می‌شود و پیش خریداران بر اساس پیشرفت فیزیکی واحد مسکونی، مبالغ را به این حساب واریز می‌کنند و بانک مسکن این مبالغ را در اختیار سازنده مسکن و پیش‌فروشنده قرار می‌دهد. به گفته وی، عدد کارمزد این اقدام از سوی بانک مسکن 100 هزار تومان برای هر قرارداد و نیم درصد برای کل ارزش قرارداد است، یعنی اگر یک قراردادی 300 میلیون تومان باشد مجموع کارمزد این اقدام از سوی بانک مسکن یک‌میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.

مدیر امور اعتبارات بانک مسکن از افزایش 20 میلیون تومانی وام ساخت مسکن خبر داد و گفت: سازندگان مسکن از فناوری‌های نوین استفاده‌کننده می‌توانند بدون سپرده‌گذاری از وام 130 میلیون تومانی ساخت مسکن با نرخ سود 22 درصد از ابتدای سال جاری استفاده کنند.

شرکت BAT دو هفته پیش واحد تولید سیگار خود در اشتهارد را به بهره‌برداری رساند تا بعدازاین به‌طور مستقل و خارج از مجموعه شرکت دخانیات ایران به تولید سیگار بپردازد. این شرکت که سه سیگار مونتانا، پالمال و کنت را با مشارکت دخانیات به تولید می‌رساند و به ازای خط تولید و کارگرانی که شرکت دخانیات در اختیارش قرار داده بود، 30 تا 50 دلار حق ساخت می‌پرداخت اما با توجه به قطع همکاری خود با دخانیات از پرداخت این مبلغ معاف می‌شود. شرکت‌ JTI نیز که وینستون و مگنا را به تولید می‌رساند، سال گذشته با خرید واحد توتون ابهر، عملاً خود را از زیر سایه شرکت دخانیات جدا کرد تا این شرکت، سال جدید را با تولید سه سیگار بهمن، تیر و هما آغاز کند. JTI با خرید واحد ابهر، تولید سیگارهای G1، ساتر و اونیکس را در هاله‌ای از ابهام فروبرده است. بر اساس اظهارات یک منبع آگاه با جدا شدن این دو شرکت سالانه 150 میلیارد تومان از درآمدهای شرکت دخانیات کم شده و حدود 700 کارگر در واحدهای تولید سیگار تهران و گیلان در بلاتکلیفی به سر خواهند برد. شرکت KT&G به‌عنوان سومین شریک دخانیات نیز که تولید سیگارهای کره‌ای ESSE و پاین را به‌صورت محدود با مشارکت دخانیات به تولید می‌رساند، فعالیت خود را در ایران کمتر از گذشته کرده است. تولید انواع سیگار در شرکت دخانیات تا پیش از واگذاری به صندوق فولاد سالانه 24 میلیارد نخ بود که در پایان سال گذشته به 9 میلیارد نخ رسید. به نظر می‌رسد شرکت دخانیات ایران در چنین وضعیتی قادر نخواهد بود که تولید سیگارهای خود را تا پایان امسال به بالای 10 میلیارد نخ برساند چراکه بدون شرکای تجاری خود حجم بالایی از تولیدش کاسته خواهد شد.

اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه از تشکیل کارگروه جدیدی در این کمیسیون برای بررسی مصوبات 4 کارگروه قبلی کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: قرار است این کارگروه مصوبات کارگروه‌های کمیسیون را بررسی کرده و با رویکرد مصوبات کارگروه‌‌ها، گزارش نهایی کمیسیون تلفیق برنامه ششم را برای قرائت به صحن مجلس ارائه دهد. وی با تأکید بر اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه تا پایان این هفته در کمیسیون تلفیق پایان می‌یابد، افزود: گزارش کمیسیون تلفیق درباره کلیات برنامه ششم توسعه اوایل اردیبهشت در صحن مجلس قرائت می‌شود.

مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه این هفته پرونده لایحه بودجه 95 را خواهد بست. پیش‌ازاین تصمیم باید گزارش کمیسیون تلفیق در مورد 5 موضوع هدفمندی یارانه‌ها، قیمت سوخت، وضعیت استخراج از معادن سنگ‌آهن و اینکه چه بخش‌هایی می‌توانند این کار را انجام دهند، موضوع گران شدن قیمت سیگار و مالیات‌ها در صحن علنی به بررسی نهایی و رأی‌گیری گذاشته شود. هرچند این موضوعات در کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم‌گیری نهایی شده اما بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی باید از زمان ارائه گزارش کمیسیون تلفیق به هیئت‌رئیسه 48 ساعت زمان بگذرد تا این گزارش در صحن علنی مطرح شود درحالی‌که مجلس آخرین روزهای بررسی لایحه بودجه سال 95 کل کشور را سپری می‌کند، حجم زیاد پیشنهادهای الحاقی نمایندگان برای تبصره‌های بودجه، روند بررسی لایحه بودجه را با کندی زیادی روبرو کرده است.

قاسم عزیزی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عصر دیروز در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه، در خصوص عرضه سوخت مصوب شد که دولت مکلف است 4 ماه پس از تصویب این قانون، کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین را به کارت سوخت مجهز کند. ازاین‌رو، سوخت‌گیری صرفاً باید از طریق کارت سوخت شخصی خودروها صورت بگیرد و هزینه صدور کارت سوخت از مالک خودرو دریافت می‌شود. همچنین در خصوص قیمت بنزین در سال 95 مصوب شد که دولت باید یک مقدار پایه را برای مصرف وسایل نقلیه مشخص کند و هزینه سوخت برای این مقدار پایه، همان قیمت پایان سال 94 خواهد بود و مازاد بر این مقدار پایه، هزینه سوخت برابر باقیمت تمام‌شده باشد. در این مصوبه، قیمت تمام‌شده نیز به این صورت تعریف‌شده که برابر باقیمت تحویل در بندر یا به‌اصطلاح قیمت فوب خلیج‌فارس به‌اضافه عوارض قانونی و هزینه نقل‌وانتقال سوخت است.

وزیر نفت از سرگردانی قیمت بنزین در مجلس خبر داد و افزود: باوجوداینکه قیمت بنزین با دو نرخ ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ تومان دست‌وپنجه نرم می‌کند، من با دونرخی شدن قیمت سوخت با سهمیه‌بندی آن موافق نیستم. اگر فاز اول ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی شود دیگر نیازی به واردکردن بنزین نداریم و شاید نیازی به سهمیه‌بندی آن نباشد. تاکنون فاز اول ستاره خلیج‌فارس با ۹۰ درصد پیشرفت همراه بوده و درصدد راه‌اندازی بخش تقطیر و تولید بنزین این فاز هستیم. شرکت شل دو میلیارد بدهی خود را به ایران پرداخته و در حال حاضر ایتالیا و یونان هنوز به ایران بدهی دارند. وزیر نفت با اشاره به وجود دو نوع قرارداد سرمایه‌گذاری و پیمانکاری در وزارت نفت و ایرادهای سازمان بازرسی، تصریح کرد: برخی از ایرادات رفع شده و در بخشی دیگر هم به سازمان بازرسی پیشنهادهایی داده‌ایم.

صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فصل بهار سال ۹۵، به نظرم در صنایعی مثل خودرو و لوازم‌خانگی با توجه به تحرکاتی که انجام‌شده و رونقی که در مجموعه بازار اتفاق می‌افتد، تولیدات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر خواهد بود، به‌خصوص اینکه ورود و خروج شرکت‌هایی که تحت عناوین همکاری مشترک و جوینت‌ونچر به ایران آمده‌اند نیز به تولید کشور تحرک می‌‌دهند اما برخی دیگر از بخش‌ها وابسته به تحرک بیشتر در دولت و بخش اقتصاد کشور است که اگر این رونق حاصل شود، می‌توان امیدوارتر بود. در صنایع وابسته به ساختمان هم دولت برنامه‌هایی برای ایجاد انگیزه بیشتر در رونق مسکن دارد که اگر این رخ دهد، بیش از ۳۰ رشته از ۶۰ رشته صنعتی کشور وابستگی مستقیم به این بخش دارد و می‌توان انتظار رونق داشت. در بعد دیگر، بخش عمده‌ای از برنامه‌های رونق در بخش بازار داخلی متمرکز است و برخی دیگر نیز مربوط به منطقه است. البته کشورهای منطقه دیگر درخواست خرید کالاهای ایرانی را به شکل فعلی ندارند بلکه خواستار راه‌اندازی خط تولید و پروژه‌های مشترک برای تولید داخلی خود و ایجاد اشتغال هستند.

شركت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) برنامه زمان‌بندی راه‌اندازی نیروگاه‌های كشور را تا پایان امسال اعلام كرد كه بر این اساس، درمجموع پنج هزار و 324 مگاوات انواع نیروگاه‌های بخاری، سیكل تركیبی، تجدید پذیر، CHP، DG، بادی و برقابی در مناطق مختلف كشور به بهره‌برداری می‌رسد. بر پایه این گزارش، وزارت نیرو امسال یك هزار و 912 مگاوات انواع نیروگاه را به بهره‌برداری می‌رساند كه زمان بیشتر آن‌ها فصل تابستان به ظرفیت مجموع 736 مگاوات است. همچنین در این مدت بخش خصوصی از سه هزار و 412 مگاوات انواع نیروگاه بهره‌برداری می‌کند كه فقط یك هزار و 176 مگاوات از این ظرفیت در فصل پاییز به مدار وارد می‌شود. بر پایه این گزارش، امسال بهره‌برداری از یك هزار و 128 مگاوات نیروگاه بخاری، دو هزار و 582 مگاوات نیروگاه سیكل تركیبی، 352 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر، 480 مگاوات نیروگاه CHP و DG و 140 مگاوات نیروگاه بادی در دستور كار قرار می‌گیرد كه مورد آخر از طرح‌های ویژه وزارت نیرو است. همچنین 644 مگاوات از این ظرفیت مربوط به طرح‌های وزارت نیرو در سدهای سیمره در استان ایلام، داریان در استان‌های كرمانشاه و كردستان، رودبار لرستان، سردشت آذربایجان غربی، چم شیر كهگیلویه و بویر احمد و نیروگاه‌های آبی كوچك، متوسط و جریانی است كه در فصول مختلف سال به بهره‌برداری می‌رسند و به ظرفیت‌های پیشین اضافه می‌شوند. البته وزارت نیرو تأکید می‌کند تحقق این برنامه‌ها منوط به فعال شدن سرمایه‌گذار و تأمین به‌موقع ارز و ریال موردنیاز است.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: سال ۹۵ برای صنعت خودروی کشور سال بسیار ویژه‌ای است و باید توجه داشت که روش‌های گذشته و تکرار آن‌ها نمی‌تواند باعث تحول بنیادین در صنعت خودرو کشور شود؛ چراکه این صنعت می‌بایست پرداختن به کیفیت و ارائه محصولات جدید را با فنّاوری روز و مبتنی بر نیازهای مشتریان به بازار عرضه نمایند. به این منظور شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز می‌بایست واحدهای تحقیقاتی و طراحی خود را تقویت کنند و برای توسعه این واحدها به‌صورت مشخص بودجه‌ای را تخصیص دهند. البته سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیقات، طراحی و نوآوری، هزینه نیست؛ بلکه نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. اگر شرکت‌های خودروسازی، برنامه جدی صادرات و توسعه بازار را در بیرون مرزهای کشور نداشته باشند، نمی‌توانند در عرصه ملی نیز موفق عمل کنند و به همین دلیل، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جدید مکلف است به صادرات خودرو و تولید خودروهای باکیفیت صادراتی و در الگوی بین‌المللی، توجه خاصی داشته باشد و در مقابل، شرکت‌های خودروساز نیز موظف‌اند محصولات تولید داخلی را با اهداف صادراتی تولید کنند.

تا پایان اسفندماه سال گذشته 977 هزار دستگاه انواع خودرو سواری، وانت، کامیون، مینی‌بوس و اتوبوس در کشور به تولید رسیده که 892 هزار از این تعداد را خودروهای سواری تشکیل می‌دهند. بر اساس این گزارش تولید انواع سواری 6.9 درصد، وانت 51.5 و کامیونت و کامیون 53.1 درصد کاهش تولید داشته و در مقابل اتوبوس 6.9 و مینی‌بوس 85.1 درصد با افزایش تولید نسبت به سال 93 مواجه شده‌اند. ایران‌خودرو با تولید 507 هزار دستگاه خودرو بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع خودرو در کشور بوده و رقیب این شرکت تنها 371 هزار دستگاه خودرو به تولید رسانده که بیشتر آن پراید بوده است. در سال گذشته ایران‌خودرو با 16.4 و رقیبش با 9.7 درصد کاهش تولید مواجه شده‌اند. سه خودروساز ساکن در کرمان توانسته‌اند حدود 75 هزار دستگاه انواع سواری چینی را به تولید برسانند تا سهم چینی‌ها از تولید انواع سواری در کشور حدود 10 درصد باشد. در سال گذشته خودروهای رانا، پژو 405، پژو پارس و انواع پراید با بیشترین کاهش تولید مواجه بوده‌اند.

به گزارش سایپا نیوز، طی حکمی از سوی منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، امیرحسین قناتی به‌عنوان عضو غیرموظف گروه خودروسازی سایپا منصوب شد. قناتی در حال حاضر به‌عنوان مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت معدن و تجارت مشغول به فعالیت می‌باشد و به‌عنوان نماینده حقوقی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عضویت هیئت‌مدیره گروه خودروسازی سایپا منصوب‌شده است.

سید مصطفی سیدهاشمی رئیس هیئت‌مدیره مخابرات با تکذیب برخی شایعات پیرامون فروش املاک مخابرات گفت: فروش املاک با توجه به قوانین موجود و بااطلاع سازمان خصوصی‌سازی صورت پذیرفته است و بر اساس مصوبات قانونی نمی‌تواند بیشتر از یک درصد کل املاک باشد. فروش املاک با مجوز رسمی و به علت الزامات فنی تجمیع مراکز سوئیچ یا عدم بهره‌وری و ناکارآمدی بوده است، گفت: پس از خصوصی‌سازی تاکنون ۴۵۷ میلیارد تومان از اموال متعلق به مخابرات فروخته و حدود ۴۷۶ میلیارد تومان املاک خریداری‌شده است.

احمد مهدوی دبیر انجمن صنفی گروه پتروشیمی اظهار داشت: نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی همان‌طور که اعلام‌شده در محدوده 8.2 سنتی تعیین‌شده است، اما نرخ خوراک مایع این مجموعه‌ها همچنان در ابهام قرار دارد، ما نیز از دولت درخواست کرده‌ایم تا هر چه سریع‌تر و طبق قانون این قیمت را مشخص کند. طبق فرمول مصوب، نرخ خوراک مایع 95 درصد قیمت فوب خلیج‌فارس بوده که ما پیگیر آن هستیم که این نرخ را به حدود 90 تا 85 درصد فوب کاهش دهیم تا آن دسته از شرکت‌هایی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند بتوانند به حیات خود ادامه دهند، چراکه در حال حاضر این مجموعه‌ها بازیان و مشکلات زیادی همراه هستند و اگر یکسان‌سازی نرخ ارز نیز صورت بگیرد وضعیتشان از این هم بدتر خواهد شد. این مقام مسئول در رابطه با روند منفی قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی که روند کلی بازار جامانده‌اند، گفت: آن‌قدر در رابطه با این گروه دولت تصمیمات متفاوتی گرفته‌شده که ریسک سهامداران این گروه را افزایش داده و باعث ایجاد ترس و تردید برای سرمایه‌گذاری در فضای مبهم گروه پتروشیمی شده است، اما در حال حاضر با اعلام نرخ‌های جدید و در صورت کاهش نرخ خوراک مایع به محدوده 85 درصدی فوب خلیج‌فارس می‌توان منتظر خودنمایی و رشد سهام شرکت‌های این گروه بود.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

شرکت آمریکایی پیمنت‌وال Paymentwall در سایت رسمی خود اعلام کرده که اقدامات لازم برای هماهنگی و اتصال به شبکه شتاب را فراهم آورده است. در اطلاعیه این شرکت آمده است تا زمان اتمام پروسه یکپارچه شدن با شتاب، پیمنت‌وال پیش از هر چیز مطمئن خواهد شد که با آخرین قوانین وزارت خزانه‌داری آمریکا منافاتی ندارد. هونور گاندی مدیرعامل پیمنت‌وال می‌گوید: «شرکت ما در آمریکا واقع است و تبعیت از قوانین وزارت خزانه‌داری آمریکا برایمان بسیار مهم است. باوجود قشر تحصیل‌کرده ایران، باور داریم که این کشور پتانسیل فراوانی برای امور تجاری دارد و امیدواریم که ما بتوانیم به‌زودی به شبکه شتاب متصل شویم». مدیرعامل پیمنت‌وال می‌گوید: «بااتصال به‌شتاب، ما می‌توانیم به صاحبان کسب‌وکار در جهان امکان دهیم تا محتوای دیجیتالی خود را به ایران بیاورند و پروسه پرداخت را در آنجا انجام بدهند. پیمنت‌وال می‌خواهد که نخستین شرکتی باشد که به استارتاپ‌های ایرانی کمک کند تا جهانی شوند». در صورت اتمام این روند، بازرگانان سراسر جهان می‌توانند کسب‌وکار خود را با استفاده از شبکه شتاب به ایران بیاورند و این کار با پذیرش کارت‌های اعتباری و ریال ایران آغاز می‌شود. با به‌کارگیری سامانه بانکی و واحد پول محلی، تجار می‌توانند به‌سادگی به مشتریان خود با پرداخت تراکنش‌های مالی آنلاین، خدمات ارائه دهند و به این طریق به‌راحتی به بازارهای محلی دسترسی خواهند یافت و کسب‌وکار خود را در ایران به‌سرعت گسترش می‌دهند. در این مرحله امکان خرید کاربران ایرانی و پرداخت با ریال فراهم می‌شود

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص مذاکرات بوئینگ با ایران اظهار داشت: بوئینگ هم مانند سایر فروشندگان هواپیما مایل است تا با شرکت‌های ایرانی مذاکره داشته باشد اما در وهله اول صحبت‌هایی در خصوص ارائه خدمات به هواپیماهای موجود بوئینگ در ایران شد. شرکت‌های ایرانی مذاکراتی را با بوئینگ داشتند که ما در جریان جزئیات آن نیستیم اما به‌طور حتم این هواپیماها مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری هستند. وی با اشاره به اینکه خدمات‌دهی بوئینگ‌های موجود در ایران از محورهای اصلی مذاکره میان ایران و این شرکت هواپیمایی است، گفت: هواپیماهای این شرکت نسبتاً مناسب بوده و مورد تائید سازمان است و مسلماً این شرکت‌ هواپیمایی هم تمایل به خرید این هواپیماها دارد. بر اساس مذاکراتی که با ایرباس انجام‌شده بود، توافقاتی در این زمینه انجام گرفت، اما تأمین منابع مالی یکی از مسائل مهم این قرارداد است. معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه حل‌وفصل مسائل مالی وقت‌گیر است و باید به آن بیشتر پرداخته شود، اظهار داشت: شرکت‌ها در حال مذاکره هستند و نمی‌توان به‌زودی این مسئله را حل کرد اما به‌طور حتم با حل این موضوعات، ورود هواپیمای ایرباس به کشور انجام می‌گیرد. در همین زمینه اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل و تأمین مالی‌ درباره زمان نهایی شدن پیش‌قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس گفت: امیدواریم طی یک ماه آینده این قرارداد نهایی شود. وی با تأکید بر اینکه از طرف ایران هیچ ضمانت بانکی و دولتی برای خرید این هواپیمایی داده نشده و نمی‌شود، افزود: در سال جاری میلادی بین 5 تا 8 فروند از هواپیماهای خریداری‌شده به ایران تحویل می‌شود.

پرویز صحاف‌زاده قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره آخرین وضعیت مذاکرات انجام‌شده با شرکت باسف آلمان گفت: تفاهم‌نامه ۶ میلیارد یورو بین این شرکت بزرگ آلمانی و یک شرکت پتروشیمی ایران به‌منظور ساخت یک مجتمع بزرگ پتروشیمی امضاشده است. وی با اعلام اینکه بر اساس مذاکراتی که با این شرکت آلمانی انجام‌شده، قرار است ساخت یک مجتمع پتروشیمی در فاز دوم عسلویه به باسف آلمان واگذار شود، تصریح کرد: در فاز اول این مجتمع پتروشیمی اتیلن و در فاز دوم انواع گریدهای پلی‌اتیلن تولید خواهد شد. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بر اساس مذاکرات و توافق‌های اولیه قرار شده است که بخشی از محصولات تولیدشده توسط باسف آلمان در داخل و بخشی دیگر از آن به خارج از کشور صادر شود، اظهار داشت: مذاکرات نهایی درباره قیمت فروش گاز، ایجاد واحدهای فرآیندی و تکمیلی زنجیره ارزش با باسف در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی قرارداد نهایی بین ایران و این شرکت آلمانی امضا شود. صحاف‌زاده با اشاره به اعلام آمادگی توتال فرانسه برای ساخت یک مجتمع دیگر پتروشیمی در جنوب کشور، تأکید کرد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد اولین قراردادهای توسعه صنعت پتروشیمی بین ایران و شرکت‌های توتال فرانسه و باسف آلمان امضا شود.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 295.6 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 225.7 میلیارد تومان رسید که ایران‌خودرو با 39 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله یکجا شرکت ساختمانی عمران تکلار با 76.2 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 103.4 میلیارد تومان و گروه سرمایه‌گذاری با 30.9 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 469 واحد، شاخص قیمت 178 واحد و شاخص فرابورس 11 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 77516 واحد و شاخص قیمت به 29473 واحد رسید. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 45 واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه بندرعباس با 67 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای حاکم بر معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز بسیار بهتر از روز گذشته بود و ارزش معاملات نیز بهبود یافت. با بررسی مجموع اتفاقات رخ‌داده در بازار روز جاری می‌توان شرایط مناسب‌تری برای معاملات نمادهای این صنعت در فردا متصور بود. امروز از میان 32 نماد باز این صنعت، 26 نماد (و 1 نماد حق تقدم) مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 3 نماد مثبت، 4 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 26619 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 34231 میلیون ریال (ارزش معاملات روز گذشته 17192 میلیون ریال) بود. سیمان فارس و خوزستان با 5047 هزار سهم به ارزش 9689 میلیون ریال حدود 28 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 4341 هزار سهم به ارزش 5295 میلیون ریال معادل 15% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 6 نماد سیمان بجنورد، خاش، دشتستان، اصفهان، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. امروز هیچ از نمادهای این صنعت مشمول توقف، بازگشایی و یا حراج مجدد نشدند.

دو نماد سیمان تهران و فارس و خوزستان علیرغم معاملات پرحجم‌تر و بهتر نسبت به دیروز درنهایت با صف فروش بسته شدند. نماد سیدکو اما عمدتاً شرایط متعادل ولیکن در دامنه منفی داشت. ارزش معاملات با افزایش قابل‌ملاحظه‌ای از 340 میلیون تومان در روز گذشته به 1380 میلیون تومان بالغ گردید.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید، در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان، در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید خریدار سهام و متقابلاً در نماد سیمان شاهرود 1 شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 276
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24