Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این صنعت اخبار انعقاد قرارداد سایپا و سیتروئن، فروش سایت تولیدی شرکت بُن‌رو به رنو و انعقاد قرارداد ایران‌خودرو و فیات نیز انتشار یافت ولی چندان کمی به بهبود فضای معاملات سهام نمادهای این گروه نکرد...

«خ» مثل خودرو؛ «ض» مثل ضرر

بورس24 :چهره منفی بازار سرمایه امروز مجدداً خود را به‌خوبی به نمایش گذاشت و شاخص کل با شیب نسبتاً تندی به‌سرعت رو به کاهش گذاشت گرچه تلاش‌هایی به‌منظور جبران بخشی از افت شدید شاخص کل با انجام معاملات ویژه‌ای بر روی نمادهای کشتیرانی جمهوری اسلامی، پتروشیمی جم و فولاد مبارکه انجام شد اما شدت افت به میزانی بود که این معاملات تأثیر اندکی بر جای گذاشت. همانند بسیاری از روزهای اخیر صنعت خودروسازی فضای عمومی بازار را به‌شدت تحت تأثیر قرارداد. نماد ایران‌خودرو که روز گذشته با صف فروش سنگین بسته‌شده بود امروز با صف کار خود را آغاز کرد اما باگذشت زمان کوتاهی توانست به تعادل برسد.

نماد زامیاد هم شرایط مشابهی را تجربه کرد و تا پایان زمان معاملات به مدد حمایت‌های مناسبی که انجام شد تعادل خود را حفظ کرد اما نماد ایران‌خودرو از حوالی ساعت 10 مجدداً به‌صف فروش رسید و درنهایت با صف فروش بیش از 32 میلیون سهمی به کار خود خاتمه داد. بسیاری از نمادهای این گروه نیز در دامنه منفی و بعضاً با صف فروش درگیر شدند به‌نحوی‌که نمادهای سایپادیزل و ایران‌خودرو دیزل با صف به کار خود خاتمه دادند. امروز شایعه دیگری نیز در بازار سرمایه در ارتباط با تغییر مدیرعامل باتجربه سرمایه‌گذاری سمند (زیرمجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو) پیچید. بر اساس شایعات منتشره جمشید ایمانی جایگزین علی شیخی در سرمایه‌گذاری سمند می‌شود.

در این صنعت اخبار انعقاد قرارداد سایپا و سیتروئن، فروش سایت تولیدی شرکت بُن‌رو به رنو و انعقاد قرارداد ایران‌خودرو و فیات نیز انتشار یافت ولی چندان کمی به بهبود فضای معاملات سهام نمادهای این گروه نکرد. منصور معظمی رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: دومین قرارداد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران در روزهای گذشته میان شرکت سایپا و سیتروئن فرانسه به امضا رسیده که این قرارداد به‌صورت جوینت‌ونچر و با سرمایه‌گذاری این شرکت در سایت سایپای کاشان عملیاتی خواهد شد. بر اساس قراردادی که به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی باید منابع مالی خارجی خود را به ایران آورده و شرکت ایرانی سایپا نیز سایت تولید خودروی خود در کاشان را به‌عنوان آورده پروژه، در اختیار سیتروئن قرار می‌دهد. قرار بر این است که چندین مدل خودرو در کلاس جدید به‌صورت مشترک از سوی این دو خودروساز تولید شود که ۶۰ درصد آن به بازار داخل و ۴۰ درصد آن به بازارهای صادراتی ارسال خواهد شد. کار طراحی، مهندسی و تأمین منابع مالی از سوی این شرکت فرانسوی صورت خواهد گرفت و سایپا نیز آورده‌ای به‌صورت مالی نخواهد داشت. سیتروئن علاوه بر انتقال دانش فنی، سرمایه نیز به ایران وارد خواهد کرد. در قراردادی که میان شرکت سیتروئن و سایپا به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی قرار است ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه را وارد ایران کند. محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان ایران گفت: قرار است تا این شرکت فرانسوی در سایپا کاشان که برای تولید خودرو تیبا طراحی و احداث‌شده بود، محصولات جدیدی را به تولید برساند. رنو نیز که مذاکرات مفصلی را با سایپا داشته است قصد دارد تا شرکت «بُن‌رو» که در آن فیات سی‌ینا به تولید می‌رسید را خریداری کند تا دیگر خودروساز فرانسوی بتواند با استقلال بیشتری به تولید محصولات خود بپردازد وی همچنین از نهایی شدن قرارداد ایران‌خودرو با فیات خبر داد. همچنین رئیس شورای رقابت از آزادسازی قیمت‌گذاری محصولات دنا و تندر 90 اتوماتیک داد. در این صنعت چند نمادی همچون تولید محور خودرو، ایرکاپارت صنعت، فنرسازی زر و مهندسی صنعتی روان فناور صف خرید هم داشتند.

درنهایت صنعت خودروسازی با حدود 79 میلیارد تومان معامله همانند بسیاری از روزهای اخیر از حیث ارزش معاملات رتبه اول را به خود اختصاص داد. فلزات اساسی رتبه دوم ازنظر این مقیاس را با حدود 21 میلیارد تومان معامله داشتند. در این گروه فولاد مبارکه با حدود 46 میلیون سهم و ارزش معاملات حدود 6 میلیارد تومانی (که البته بخشی از آن انجام معامله با ماهیت بلوک در بازار خرد به میزان حدود 27 میلیون سهم به‌منظور مدیریت شاخص بود) درنهایت با تغییر قیمت جزئی بسته شد. در این گروه ملی مس هم منفی اما فولاد آلیاژی ایران با صف خرید همراه بود در فرابورس ذوب‌آهن اصفهان در زمان‌های پایانی به‌صف خرید رسید فولاد هرمزگان کاملاً منفی ولیکن فولاد ارفع با صف خرید همراه بود. شایعاتی در خصوص رفع مشکل 15 هزار هکتار از زمین‌های شرکت ذوب‌آهن اصفهان که می‌تواند موجبات رفع مشکل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی این شرکت را فراهم کند انتشار یافت مصاحبه مدیرعامل این شرکت مبنی بر بهبود نسبی وضعیت هم در سایت‌های خبری درج شد. در این صنعت کاهش قیمت میلگرد و کلاف در بازار فولاد تهران و ثبات نسبی و افزایش محدود قیمت تیرآهن را می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار در روزهای اخیر دانست هرچند که احتمال کاهش بیشتر قیمت‌های جهانی، ابهامات جدیدی را به این بازار تزریق کرده است.به گزارش ماین نیوز، در بازار داخلی شاهد ادامه روند کاهشی قیمت‌ها هستیم تا جایی که بخش بزرگی از مصنوعات فولادی در مسیر افت نرخ‌ها قرار دارد. در بازار تهران قیمت انواع مختلف میلگرد در هفته جاری در مسیر کاهش نرخ بوده تا جایی که بخش بزرگی از افزایش قیمت هفته‌های قبل خود را ازدست‌داده است هرچند که هنوز در بین فعالان بازار کف قیمتی مشخصی برای این کالا ترسیم نشده است. سرمایه‌گذاری‌ها با حدود 17 میلیارد تومان معامله در رتبه سوم ایستادند که عمدتاً ناشی از معامله حدود 12.7 میلیارد تومان از سهام سرمایه‌گذاری سایپا بود. در مابقی صنایع و گروه‌ها غیر از تک سهم‌ها رخداد شایان‌ذکری اتفاق نیفتاد. شاخص کل درنهایت با افت 476 واحدی در سطح 76630 واحد بسته شد. شاخص بورس تهران بعد از رسیدن به بالاترین رقم دو سه سال اخیر یعنی 81 هزار و 537 واحد در 14 فروردین، امروز با افت 475 واحد نه‌تنها خط حمایت 77 هزار واحدی را از دست داد و به 76 هزار و 630 واحد رسید بلکه به کمترین رقم در سه ماه اخیر (77 هزار و 377 واحد در 26 بهمن) رسیده است. علاوه بر این تداوم کاهش قیمت سهام اکثر شرکت‌های بزرگ موجب شده تا ارزش روز بازار شرکت‌های بورسی که به حدود 352 هزار میلیارد تومان در 14 فروردین رسیده بود با حدود 23 هزار میلیارد تومان ریزش به 329 هزار میلیارد تومان امروز برسد.

طبق برنامه اعلامی، دیروز گروه توسعه ملی اقدام به عرضه بلوک ۳۵ درصدی ایران ترانسفو کرد که به دلیل نبود خریدار معامله‌ای‌ نشد تا "وبانک" فعلاً نتواند از ترکیب سهامداری "بترانس" خارج شود. این بلوک شامل 526 میلیون و 923 هزار و 239 سهم بود که به قیمت پایه هر سهم 1630 تومان و به ارزش ۸۵۸ میلیارد تومان عرضه‌شده بود. شرکت 150 میلیارد تومانی ایران ترانسفو سال گذشته دارای حاشیه‌های مدیریتی، بدهی سهامدار قبلی یعنی سینا فرایند نیرو به سازمان خصوصی‌سازی، چندین عرضه و یک انصراف برای بلوک 28 درصدی، نوسان قیمت سهام و... بود و بعد از ماه‌ها کش‌وقوس، بلوک ۲۸.۳۸ درصدی آن 26 مرداد سال گذشته توسط شرکت صنعت و تجارت آداک خریداری شد. در مجمع فوق‌العاده شهریور سال گذشته هم دو شرکت وابسته به بانک ملی یعنی گروه توسعه ملی و سرمایه‌گذاری توسعه ملی به همراه امین توان آفرین ساز در هیئت‌مدیره "بترانس" تثبیت و شرکت صنعت و تجارت آداک و 1 شخص حقیقی وارد هیئت‌مدیره شدند.

بهروز زارع مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر با اشاره به وضعیت فعلی بورس بعد از رشد قابل‌توجه در سه ماه پایانی سال گذشته، اظهار داشت: به نظر می‌رسد سقوط بازار سهام بعد از رشدهای قابل‌توجه به یک رفتار دائمی در بورس کشورمان تبدیل‌شده به‌طوری‌که در 3 ماه پایانی سال گذشته بازار روند رو به رشد خود را آغاز کرد که و واکنش بی‌منطق سهامداران در سال‌های قبل تکرار شد. وی با تأکید بر اینکه جو شکل‌گرفته بعد از امضای «برجام» در دی‌ماه تماماً بر پایه رفتارهای احساسی و به‌دوراز منطق بود، اعلام کرد: رشد سهام شرکت‌ها و متغیرهای اصلی بازار سهام در یک بازه زمانی و افت به‌یک‌باره همه آن‌ها همگی نشان از حاکم شدن جو روانی بر وضعیت معاملات بازار سهام‌ دارد.وی بابیان این‌که علاوه بر اقتصاد داخلی، چشم‌انداز مثبتی در اقتصاد جهانی در بازه زمانی میان‌مدت دیده نمی‌شود، گفت: واقعیت آن است که در حال حاضر پیشرانه‌های اقتصاد داخلی ازجمله حوزه مسکن به حرکت درنیامده و در مقابل همه کشورها خارجی با وضعیت نامناسب اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همچنین با توجه به تأثیرپذیری بخش عمده‌ای از صنایع تحولات جهانی نمی‌توان زمان برگشت رونق به این گروه‌ها را نیز پیش‌بینی کرد چراکه رشد اقتصاد جهانی رو به افول است و در رکود به سر می‌برد این در حالی بوده که در قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین فلزات به تثبیت نرسیده است. ابهامات موجود بر سر راه اجرای «برجام»، قانون برنامه ششم و همچنین عدم تبدیل‌شدن لایحه بودجه 95 به قانون با اتمام دومین ماه از سال از دیگر عوامل اثرگذار بر روند معاملات در شرایط فعلی است. با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد داخلی و بین‌المللی نمی‌توان انتظار بهبود درروند معاملات صنایع و گروه‌های مختلف در بازار داشت و به نظر می‌رسد همه صنایع در وضعیت برابری قرار داشته باشند.

اخبار مهم بازارهای جهانی:

به نقل ازرویترز، هر بشکه نفت برنت با رشدی 7 سنتی 43 دلار و 70 سنت معامله شد و قیمت هر بشکه نفت آمریکا با 12 سنت کاهش به 43 دلار و 32 سنت رسید. مقامات کانادایی که به دلیل آتش‌سوزی در فورت‌مک‌موری یک‌میلیون بشکه از ظرفیت روزانه خود را ازدست‌داده‌اند اعلام کردند که 90 درصد از ساختمان‌های آن منطقه را نجات داده‌اند. علیرغم شرایط بهبودیافته، انتظار می‌رود تجهیزاتی نظیر خطوط لوله به‌منظور بازرسی برای چند هفته تعطیل باشند. قطع تولید در کانادا و دیگر نقاط دنیا در حال حاضر باعث کاهش محصول روزانه بیش از 2 میلیون بشکه شده است که این موضوع موجب کاهش عرضه بیش از تقاضای ایجادشده از سال 2014 شده است. گلدمن‌ساکس اعلام کرد انتظار دارد تولید نفت آمریکا در سال جاری 650 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند. موسسه تحقیقاتی BMI اعلام کرد که تولید در آسیا نیز در حال کاهش است: «ما پیش‌بینی می‌کنیم تولید ترکیبی نفت خام در سال 2016 در بزرگ‌ترین تولیدکنندگان منطقه، چین، هند، مالزی و اندونزی افتی 331.5 هزار بشکه‌ای در روز (معادل 4.9 درصد) داشته باشد.» بااین‌حال، معامله‌گران اعلام کردند که مجدداً روی پر شدن مخازن نفتی آمریکا متمرکزشده‌اند که انتظار می‌رود علی‌رغم اختلال در کانادا (که بیشتر نفت خود را به آمریکا صادر می‌کند) به بالاترین سطوح خود برسد. نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که احتمالاً ذخایر تجاری آمریکا در هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی رشد کرده است به‌طوری‌که کل موجودی نفت خام آمریکا با رشدی 500 هزار بشکه‌ای به بالاتر از 543 میلیون بشکه در روز رسیده است. قرار است آمار رسمی موجودی نفت آمریکا در ادامه این هفته منتشر شود. برخی از معامله‌گران اعلام کردند که محدوده قیمتی 40 تا 50 دلاری برای هر بشکه نفت خام ممکن است منعکس‌کننده به تعادل رسیدن بازار با ذخایر مملو از نفت باشد.

به نقل از بلومبرگ، ایران می‌گوید تقریباً آماده گفت‌وگو با دیگر اعضای اوپک درباره محدود کردن تولید نفت است، زیرا صادرات نفت این کشور به سطح قبل از تحریم‌ها رسیده است. بانک‌های مورگان استنلی و بارکلیز می‌گویند فعلاً توافقی در کار نخواهد بود. به گفته میسوین ماهش، تحلیلگر بانک بارکلیز، درحالی‌که قیمت‌ها نسبت به پایین‌ترین رقم 12 سال اخیر در ماه ژانویه 65 درصد افزایش‌یافته، اقدام مشترک کشورهای عضو اوپک احتمالاً لازم نخواهد بود. مورگان استنلی هم می‌گوید، افزایش قیمت‌ها در حال کاهش ضرورت اقدام از سوی اوپک است. ماهش افزود: بازار به توازن خواهد رسید، اما قیمت‌های بالاتر ممکن است این فرآیند را کندتر کند... (سؤال این است که) آیا واقعاً قیمت نفت خیلی سریع بالا برود، ازنظر برقراری توازن در بازار در درازمدت به نفع این کشورها خواهد بود.

درحالی‌که مازاد عرضه جهانی نفت موجب کاهش قابل‌توجه قیمت نفت شده، رئیس شرکت سعودی آرامکو می‌گوید، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، قصد دارد در سال 2016، تولید خود را «به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.» امین ناصر، مدیر شرکت آرامکو روز سه‌شنبه گفت: شرکت آرامکو طی چند هفته آینده ظرفیت تولید خود را در میدان نفتی شیبه به میزان 33 درصد افزایش خواهد داد و به یک‌میلیون بشکه در روز خواهد رساند و تولید گاز خود را نیز در طی یک دهه آینده دو برابر خواهد ساخت. ناصر درباره طرح‌های توسعه بین‌المللی این شرکت نیز گفت: «هرچند این امری چالش‌برانگیز است، اما همچنان فرصت رشد برای ما وجود دارد.»

رویترز نوشت: یک مقام ارشد نفتی روسیه اعلام کرد: اختلافات داخلی در حال نابود کردن اوپک است و توانایی این سازمان در تأثیرگذاری روی بازارها از بین رفته است. روسیه که از فروپاشی قیمت نفت به‌شدت ضربه خورده است در ماه‌های اخیر در حال مزمزه کردن ایده همکاری با اوپک بوده است؛ هرچند که تنش میان ایران و عربستان توافق برای فریز نفتی را ناکام ساخت. ایگور سشین‌، رئیس روسنفت که از نزدیکان ولادیمیر پوتین به شمار می‌آید تنها مقام روسی بود که با طرح فریز نفتی مخالفت کرد. اکنون‌که پیش‌بینی او در خصوص ناکامی مذاکره با اوپک به حقیقت پیوسته است، سشین می‌خواهد به روسیه برای اجتناب از ناامیدی مشابه در آینده کمک کند. سشین اعلام کرد: «از زمان آغاز صحبت‌ها در خصوص مذاکره با اوپک، شرکت روس‌نفت در خصوص ایجاد توافق با اوپک در شرایط کنونی مردد بوده است. ما در آن زمان پرسیدیم که دقیقاً به چه کسی و چگونه می‌خواهید توافق کنید؟ تحولات اخیر نشان می‌دهد که حق با ما بوده است.» سشین 56 ساله همچنین اعلام کرده که روسیه باید هرگونه امید برای ثبات قیمت نفت از طریق چیزی غیر از تعادل عرضه و تقاضا را فراموش کند.

به نقل ازرویترز، قیمت طلا پس از شدیدترین کاهش از ماه مارس در جلسه گذشته با تقویت دلار، در نزدیکی کمترین رقم یک هفته و نیم اخیر ثابت ماند. قیمت طلا در 5 جلسه از 6 جلسه گذشته کاهش یافت و نتوانست سطح مقاومتی 1300 دلار را حفظ کند و همچنین نتوانست از آمار ضعیف فرصت‌های شغلی آمریکا که هفته گذشته منتشر شد بهره زیادی ببرد؛ اما هنوز طلا به دنبال گمانه‌زنی‌ها در مورد عدم افزایش نرخ بهره بانکی در کوتاه‌مدت، هنوز 19 درصد افزایش امسال خود را حفظ کرده است. هر اونس طلا با 1.57 دلار افزایش 1265.45 دلار فروخته شد. قیمت طلا امروز تا 1259.51 دلار، کمترین قیمت از 28 آوریل نیز پایین آمده بود. روز دوشنبه 1.9 درصد از ارزش طلا کاسته شد که شدیدترین کاهش یک‌روزه از 23 مارس به شمار می‌رود. جیمز استیل، تحلیلگر اچ‌اس‌بی‌سی گفت «ما فکر می‌کنیم وارد فاز اصلاح می‌شویم که ممکن است قیمت‌ها به 1220 دلار در کوتاه‌مدت برسد. اگر دلار افزایش یابد، ممکن است قیمت طلا بیشتر کاهش یابد.» ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی به بالاترین رقم در 2 هفته گذشته رسید. جیمز استیل افزود تقاضای فیزیکی در چین بی‌ثبات است و مصرف در هند نیز آشفته است.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با اشاره به درخواست فعالان بازار مبنی بر ارائه جزئیات بیشتر در خصوص معاملات بازار پایه اظهار داشت: در پاسخ به نیاز فعالان بازار بخش جدیدی در سایت TSETMC اضافه کرده‌ایم که در این بخش هرروز تمامی معاملات در انتظار تائید ناظر در هریک از نمادهای بازار پایه به تفکیک درج می‌شود. وی بابیان اینکه پیش‌ازاین فقط سفارش‌های خریدوفروش هر نماد در این سایت قابل‌مشاهده بود، ادامه داد: ازاین‌پس تمامی معاملات تطبیق یافته از لیست سفارش‌ها خارج‌شده و در بخشی تحت عنوان "معاملات در انتظار تائید" قابل‌مشاهده است که این اقدام قطعاً به اخذ تصمیمات بهتر و افزایش شفافیت در این بازار کمک خواهد کرد. به گفته وی علاوه بر این، پیشنهادات فرابورس ایران در خصوص بهینه‌سازی رویه‌های بازار پایه در یک قالب مشخص و کامل به سازمان بورس ارسال‌شده و هم‌اکنون در دست بررسی است.

دکتر حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران به ترسیم شمای کلی معاملات قیر در بورس کالا و صادرات قیر از طریق تالار صادراتی این بورس پرداخت و گفت: راه‌اندازی بازار آتی قیر به‌منظور پوشش ریسک فعالان بازار این محصول ازجمله برنامه‌های بورس کالای ایران برای توسعه معاملات این کالا است. ما همچنین در نظر داریم معاملات سلم را بر روی کالای قیر راه‌اندازی کنیم. ضمن آنکه صدور گواهی سپرده کالایی بر اساس دارایی پایه قیر و راه‌اندازی صندوق‌های کالایی بر روی قیر از سایر برنامه‌های بورس کالا در این زمینه به شمار می‌رود.

بهادر احرامیان عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: هدف اصلی انتشار اوراق سلف محصولات فولادی در بورس کالای ایران، تأمین مالی شرکت‌های فولادی و سرمایه‌گذاری با سود مشخص و قابل‌قبول است. اوراق سلف محصولات فولادی به‌منظور تأمین مالی فولادسازان در بورس کالای ایران منتشر می‌شود و در حال حاضر نیز بیشتر شرکت‌های فولادی راغب به تأمین مالی به‌وسیله انتشار اوراق سلف موازی هستند. وی با اشاره به انتشار اوراق سلف تیرآهن شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: هدف انتشار اوراق سلف تیرآهن، شفاف‌سازی قیمت تیرآهن در بازار فولاد نبود، بلکه هدف اصلی تأمین مالی شرکت ذوب‌آهن بود که با موفقیت انجام شد. به گفته احرامیان انتشار اوراق سلف کالاها به این صورت است که سرمایه‌گذار مبلغی پرداخت و در بازه زمانی خاص محصول را دریافت و یا تسویه نقدی می‌کند و ازاین‌رو این موضوع نمی‌تواند در قیمت‌های بازار آن کالا تأثیری داشته باشد.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

حسین قضاوی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولت وزارت اقتصاد گفت: در پسابرجام مشکلات فاینانس، ری‌فاینانس و یوزانس برطرف شد درحالی‌که ما همچنان مشکل تسویه ارزی داریم و باوجود مراوده بانک‌های ایرانی با بانک‌های کوچک خارجی همچنان مشکل انتقال منابع ارزی داریم. پیشنهادی که برای حل این مشکل به نظر می‌رسد، آن است که شرایطی فراهم شود تا مؤسسات مالی آمریکایی در خارج از قلمروی آمریکا بتوانند تسویه دلاری را به‌صورت انتقال دفتری برای بانک‌های ایرانی انجام دهند، در این صورت بانک‌های غیر آمریکایی تمایل می‌یابند تا با بانک‌های ایرانی مبادلات و تسویه غیر یورویی انجام دهند. قضاوی، مشکل بانک‌های داخلی را کفایت سرمایه دانست و گفت: چند راهکار برای حل این مشکل وجود دارد، در ابتدا بانک‌ها باید رویکرد خود را در اتکا به سپرده‌های مردم به منابع غیر سپرده‌ای تغییر دهند. وزارت اقتصاد پیشنهاد کرده است از محل ذخایر مربوط به نوسانات تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها به‌شرط تسویه بدهی‌های خود به بانک مرکزی تخصیص یابد اما این تلاش به‌رغم مذاکرات با مجلس ناکام ماند. وی، راهکار سوم را استفاده از منابع صندوق توسعه ملی دانست و افزود: پیشنهادشده است صندوق توسعه ملی در بانک‌های دولتی سهام‌دار شود.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت اظهار داشت: امروز شورای رقابت درروند بررسی قیمت خودروها بر اساس گزارش کارشناسان تصمیم گرفت دو خودروی دنا و تندر اتوماتیک که در بازار رقیب دارند، از سیستم قیمت‌گذاری شورا خارج شوند. وی بابیان اینکه امیدواریم بنا به قول خودروسازان با آزاد شدن قیمت این دو محصول قیمت‌ آن‌ها در سطح بازار ارزان شود افزود: شورای رقابت در دو هفته اخیر مشغول بررسی وضعیت قیمت دو محصول فوق بود و بعدازآن به بررسی و اعلام قیمت‌های جدید خودرو خواهد پرداخت. امیدواریم از اول خردادماه قیمت‌های جدید از سوی شرکت‌های خودروساز اجرایی شود البته خودروسازان مختارند که افزایش قیمت‌ها را اعمال کنند یا نکنند چراکه ما مجوز سقف افزایش قیمت‌ها را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم. شیوا در خصوص بررسی شکایت انجمن صنفی کارفرمائی خدمات فنی سکه و صرافان استان تهران از بانک مرکزی هم افزود: با توجه به توضیحات دو طرف شورا درنهایت شکایت مطروحه انجمن صنفی از بانک مرکزی را با ارزیابی مستندات موردقبول ندانست. به اعتقاد انجمن، بانک مرکزی رفتارهای تبعیض‌آمیزی را نسبت به شرکت‌های تضامنی و شرکت‌های سهامی خاص انجام می‌دهند که شورا این موضوع را تائید نکرد.

احمد صادقی مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره آخرین وضعیت ذوب‌آهن گفت: این شرکت بدهی کلانی (5.6 هزار میلیارد تومان) دارد و برای حل این مشکل اقدامات گسترده‌ای جهت کاهش هزینه تولید انجام‌شده و در حال انجام است. حاصل این اقدامات تاکنون کاهش قیمت تمام‌شده 500 تومانی به ازای هر کیلو است اما باید 200 تومان دیگر کاهش یابد که کار سخت‌تری پیش رو داریم. علاوه بر بهبود استراتژی‌های فروش ذوب‌آهن، خوشبختانه با افزایش تعرفه واردات و افزایش قیمت‌های بین‌المللی فولاد، وضع این شرکت بهتر شده است. به‌طوری‌که اکنون شمش تولیدی باقیمتی بیش از سال گذشته به فروش می‌رسد. در حال حاضر هم بازار فروش باقیمت مناسب فراهم است و باید تولید را بیشتر کنیم. هم‌زمان کاهش مصرف مواد اولیه و کاهش هزینه تولید را ادامه دهیم. هیچ سیاستی در جهت تعدیل نیرو نداریم و هیچ‌کس شغل خود را در ذوب‌آهن اصفهان از دست نخواهد داد و با بهبود شرایط اقتصادی شرکت، اشتغال‌زایی نیز صورت می‌گیرد.

موسوی مدیر پروژه نوسازی تاکسی‌های فرسوده با خودروی آریو با اشاره به لزوم نوسازی تاکسی‌های فرسوده گفت: در این طرح، تاکسی‌های مدل‌های 85 به بعد مشمول این طرح در سراسر کشور هستند و دارندگان این تاکسی‌ها می‌توانند درازای اسقاط تاکسی‌های فرسوده خود تاکسی آریو و یا هایس جایگزین کنند. وی درباره مراحل نوسازی تاکسی‌های فرسوده با خودروهای آریو افزود: متقاضیان پس از ثبت‌نام در سامانه به نمایندگی شرکت سایپا مراجعه کنند و پس از اعتبارسنجی در نمایندگی سایپا چک‌های اقساط را تحویل می‌دهند و پس از پیش‌پرداخت در نوبت تحویل خودرو قرار می‌گیرند. وی نرخ تسهیلات در این طرح را 14 درصد در دوره زمانی یک‌ساله و 16 درصد در دوره زمانی 4 ساله عنوان کرد و افزود: پذیرش گواهی اقساط خودروها نیز پس از اقساط از مبلغ کلی خودرو کسر می‌شود. مبلغ پرداختی متقاضی در حدود 6 میلیون تومان بوده و بقیه مبلغ به‌صورت تسهیلات و اقساط از مالک خودرو کسر خواهد شد. به گفته مسئولین این طرح 30 هزار دستگاه خودروی آریو (سایپا) و 10 هزار خودروی هایس با تاکسی‌های فرسوده تعویض خواهد شد که در مرحله اول 13 هزار خودروی سواری آریو و هزار دستگاه ‌هایس تحویل خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته سیاست‌گذاران بازار مالی در کشور، گفت: ترکیب وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس‌کل بیمه مرکزی و رئیس سازمان بورس اوراق بهادار برای اعضای کمیته سیاست‌گذاری بازار مالی کشور پیشنهاد می‌شود. این کمیته به‌طور حتم برای ثبات مالی و به کار گرفتن منابع در توسعه اقتصادی می‌تواند مفید باشد. عبدالناصر همتی بابیان اینکه یکپارچه‌سازی بازارهای مالی یکی از محورهای بیست و ششمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی است، افزود: درباره بازارهای مالی و نقش آن در توسعه مالی بسیار صحبت شده و شکی وجود ندارد که توسعه مالی پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و رشد کشورها است. کشورهایی که توانسته‌اند به رشد و توسعه اقتصادی بالایی برسند توانسته‌اند بازارهای مالی خود را یکپارچه کنند و با توسعه بازار خود در خدمت اقتصادشان باشند. آنچه که در کشور ما باید موردتوجه قرار گیرد این است که سه بازار تشکیل‌دهنده بازارهای مالی شامل صنعت بیمه، بازار سرمایه و بازار پول هم‌اکنون کاملاً مجزا و به‌صورت جداگانه اداره می‌شوند. همتی با اشاره به اینکه در حال حاضر به علت بانک محور بودن کشور تقریباً 88 درصد بازار مالی در اختیار سیستم بانکی است، تصریح کرد: بخشی در اختیار بازار سرمایه و حجم کمی نیز در اختیار صنعت بیمه یا صندوق‌های بیمه‌ای است. اصلاح مالی در دنیا بر این اساس است که سیاست‌گذاری و هدایت این بازارها از یک مرکز رسمی انجام و بازارها به هم نزدیک شده‌اند. اگر مدیریت بازارها یکی نشود ممکن است اثر سیاست‌گذاری یک بازار با سیاست اجرایی توسط بازار دیگر خنثی شود. کما اینکه هم‌اکنون در کشورمان بعضاً تناقضاتی بین سیاست‌های بازار پول، سرمایه و بیمه مشاهده می‌کنیم.

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تنها ۸.۷ درصد سهام بورس ایران دست مردم است، گفت: فقط حدود ۱۷ درصد از واگذاری‌های اصل ۴۴ به بخش خصوصی بوده است. اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی فقط منحصر به واگذاری‌ها نیست بلکه ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری جدید، بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع تولید هم ازجمله این سیاست‌ها است. وی با اعلام "شروع خوبی برای خصوصی‌سازی داشتیم اما مسیر آن نامناسب طی شد" گفت: حدود 22 درصد واگذاری‌ها به شکل سهام عدالت است اما به علت اینکه این سهام هنوز به مردم واگذار نشده نمی‌توان آن را واگذاری به بخش خصوصی تلقی کرد زیرا اکنون کفالت آنان با دولت است. حدود 22 درصد هم دولت بابت دیون خود واگذار کرده است که به بخش خصوصی واقعی نرفته است. وی با اشاره به اینکه بخشی از مقاومت برای خصوصی‌سازی مربوط به مدیران دولتی است، گفت: معمولاً مدیران ما در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند و ساختار دولتی، دولت‌محوری و اقتدارگرایی دولتی هنوز وجود دارد. فولادگر بابیان اینکه بیش از صد شرکت تقاضای خروج از لیست واگذاری را دارند، ادامه داد: در سال‌های 93 و 94 در عمل فقط حدود 8 هزار و 400 میلیارد تومان واگذاری انجام‌شده است. بر اساس آمارها تا پایان سال 1394، از واگذاری‌هایی که انجام‌شده 22 درصد مربوط به رد دیون؛ 22 درصد سهام عدالت؛ 7 درصد بورس و حدود 10 درصد مربوط به فرابورس است. بر اساس آمار سازمان بورس تهران و فرابورس در بهمن 94، مالکیت اشخاص حقیقی در بازار بورس، 8.7 درصد است و بقیه مربوط به مؤسسات عمومی، دولتی، صندوق‌ها، بانک و یا سایر اشخاص حقوقی است.

علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: از تمام ظرفیت مشاوران، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران داخلی برای ساخت آزادراه تهران شمال استفاده می‌کنیم. به‌طورقطع شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی در اولویت قرار دارند. اولویت دولت استفاده از توان داخل است و در دولت تدبیر پیمانکاران داخلی وارد پروژه آزادراه تهران- شمال شدند و در حال حاضر در این پروژه 7 پیمانکار داخلی مشغول به کار هستند و بخشی از اقدامات مطالعاتی در این پروژه را هم مشاوران داخلی انجام می‌دهند. وی با تأکید بر اینکه مشکل ما در ساخت و تکمیل پروژه آزادراه تهران- شمال تأمین اعتبارات است، ادامه داد: در شرکت‌های داخلی پتانسیل‌های فنی و مهندسی برای ساخت آزادراه شمال وجود دارد و در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و به همین دلیل هم در دو سال گذشته 7 پیمانکار و دو مشاور داخلی به پروژه اضافه شدند اما در حال حاضر مهم‌ترین مانع تکمیل این پروژه منابع مالی و اعتبارات است. استفاده از این تعداد شرکت داخلی در پروژه‌های عمرانی سابقه نداشت و دولت با اعتماد به توان داخل از این پتانسیل فنی و مهندسی در آزادراه تهران- شمال استفاده می‌کند. برای رفع مشکل تأمین اعتبارات در بخش آزادراهی سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که شرکت‌هایی وارد سرمایه‌گذاری شوند که حداقل 60 درصد از هزینه ساخت پروژه را بتوانند تأمین کنند.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص راهکارهای خروج غیرتورمی مسکن از رکود، گفت: سیاست ما مبتنی بر بازار رهن و پس‌انداز است بنابراین وقتی خریدوفروش مسکن بر پایه سیستم تسهیلات و پس‌انداز باشد، اثرات کاهشی بر تورم داشته و اقتصاد سالمی را به وجود می‌آورد. ابزارهای تأمین مالی که تاکنون پیش‌بینی‌شده برای اجرای این سیاست است، چراکه ما برای خروج از رکود نیاز به سرمایه‌گذاری داریم؛ به همین منظور هم برای طرف عرضه و هم برای تقاضا ابزارهای مالی پیش‌بینی‌شده است. وی با اشاره به تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم و دریافت وام از محل اوراق تسه، گفت: این تسهیلات برای افزایش توان مالی در طرف تقاضا تعریف‌شده تا توان اقتصادی متقاضیان را افزایش دهد. مظاهریان به برنامه‌های افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار مسکن اشاره کرد و افزود: وام ۱۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن هم که از سوی بانک مسکن اعلام‌شده، شرایط تأمین مالی را برای پروژه‌های بخش مسکن فراهم می‌کند که پیشنهاد جذابی برای سرمایه‌گذاران بخش مسکن است.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تاکنون 1800 مجوز از سوی دستگاه‌های ملی و ۲۰۰ مجوز زائد نیز از سوی دستگاه‌های استانی شناسایی‌شده‌اند که نشانگر تلاش دولت برای حذف قوانین و مقررات زائد و بهبود فضای کسب‌وکار است. به گفته طیب نیا، ۱۰۸۵ مورد از ۲ هزار مجوز شناسایی‌شده موردبررسی کار کارشناسی کامل قرارگرفته‌اند و در مرحله اول نیز حذف داوطلبانه مجوزهای غیرضرور را در دستور کار داریم که بر اساس آن وزارتخانه‌های صنعت، جهاد و سازمان بورس ۴۰۰ مجوز زائد را حذف کردند، اگرچه این کامل نیست. وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد بنا داریم برآیند حذف مجوزهای باقی‌مانده را تسریع کنیم که مشغول مطالعه آن هستیم، ضمن اینکه هدف ما این است که از رتبه ۱۵۲ در بهبود فضای کسب‌وکار به ۱۱۸ رسیده‌ایم که این برای جایگاه ما قابل‌قبول نیست. تاکنون دولت کورکورانه مالیات می‌گرفته است و بنابراین مالیات تیری بوده که در جامعه رهاشده و به فردی اصابت می‌کند که شفاف عمل می‌کند و در تیررس نگاه دولت قرار دارد و بر همین اساس دولت به دنبال این است که طرح جامع مالیاتی را تا پایان بهمن‌ماه اجرایی کرده و اطلاعات اختصاصی شفاف را در دسترس خود ببیند. در این سیستم ارتباط بین مؤدی و ممیز مالیاتی قطع خواهد شد و این‌یکی از راه‌های شفافیت در نظام مالیاتی کشور است. جایی که شفافیت میان مؤدیان مالیاتی و ممیزان وجود نداشته باشد و ارتباطات این دو به‌صورت مستقیم صورت گیرد، حتماً فساد به وجود خواهد آمد و به همین دلیل تلاش ما این است که در طرح جامع مالیاتی به‌صورت سیستماتیک و بدون برخورد مؤدی و ممیز، پرونده‌های مالیاتی بررسی می‌شود. با این روش می‌توان جلوی فرار مالیاتی را گرفت و عدالت مالیاتی را برقرار کرد که یکی از بخش‌های این طرح جامع، صندوق‌های مکانیزه فروش است که با همکاری اصناف، لایحه سامانه مکانیزه فروش تهیه‌شده و به مجلس ارائه شود. به افرادی که در این سامانه مستقر می‌شوند، ۵ سال معافیت مالیاتی داده می‌شود و بر این اساس دریافت مالیات عادلانه، عملیاتی خواهد شد.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

محمد ملاکی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق اظهار داشت: بخش خصوصی تأمین‌کننده بیش از 51 درصد برق کل کشور است هم‌اکنون مجموعه شرکت‌های تولیدکننده برق بیش از 8 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند. با توجه به اینکه صنعت برق با استفاده از یارانه‌ها اداره می‌شود و طبیعی است که جبران این یارانه‌ها باید از طریقی انجام می‌گرفت که مشکلاتی برای آن‌ها به وجود نیاورد اما در سال‌های گذشته به دلیل محقق نشدن این امر و انباشت بدهی‌ها متأسفانه این بخش با چالش‌هایی مواجه است. اعتقاد ما برای حل بخشی از این مشکلات اصلاح قیمت برق در سطح کشور است چراکه قیمت فروش برق مهم‌ترین عامل بروز این مشکلات بوده است. در شرایط فعلی، نیروگاه‌های بخش خصوصی برای تأمین هزینه‌های جاری خود مجبور به دریافت وام‌هایی هستند که بهره‌های آن‌ها درمجموع به 28 درصد نیز می‌رسد و حتی گاهی اوقات جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود که فشار بازپرداخت این وام‌های را دوچندان می‌کند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: شرایط نامناسب امنیتی کشورهای منطقه نقش بسزایی درافت حدود 20 درصدی صادرات سیمان و کلینکر ایران در سال گذشته داشت سبب شد صادرات این بخش در سال 94 به بیش از 15 میلیون تن برسد. سال 1393 مجموع صادرات سیمان و کلینکر ایران به رقم 18.5 میلیون تن رسید که حدود 60 درصد صادرات به عراق بود. عراق سال گذشته تعرفه واردات سیمان به این کشور را از چهار دلار برای هر تن به 13 دلار رساند و امسال نیز پس از چند مرحله افزایش به 72 دلار برای هر تن افزایش داده است. جمهوری آذربایجان نیز به‌عنوان یکی دیگر از بازارهای صادراتی سیمان بود که با افزایش تولید در این کشور، میزان وارداتش کاهش‌یافته و اکنون شناسایی بازارهای تازه در دستور کار قرارگرفته که به‌ویژه آفریقا و کشورهای آسیای میانه ازجمله اهداف جدید است. وی مجموع تولید سیمان و کلینکر در سال گذشته را 60 میلیون تن ذکر کرد که در مقایسه با عملکرد سال 1393 کاهش 12 تا 13 درصدی را نشان می‌دهد. پارسال میزان سیمان عرضه‌شده به بازار مصرف داخل کشور کاهش حدود 9 درصدی داشت. اجرایی شدن توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) زمینه توسعه بازارهای صادراتی در این بخش را به دنبال داشته باشد.

پس از روی کار آمدن شاهدایی و انتصاب به‌عنوان معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اعمال برخی تغییرات مدیریتی دور از انتظار نبود.شاهدایی در اولین گام فرناز علوی را به‌عنوان مدیر جدید برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب و با رستمی جایگزین کرد. شنیده‌شده است که معاون این شرکت نیز قرار است به‌زودی تغییر کند و حتی پیوندی تمایل خود برای انتقال از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به یک هلدینگ مهم نفتی را اعلام کرده است. از گزینه‌های مهم تغییر در پتروشیمی می‌توان به تغییرات در هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس اشاره کرد که البته در سطوح میانی این هلدینگ رخ می‌دهد.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

شبکه خبری اسکای‌نیوز عنوان کرد چند بانک بزرگ اروپایی در این هفته با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار خواهند کرد تا درباره مشکلات خود پس از رفع تحریم‌های اقتصادی ایران رایزنی کنند. این شبکه همچنین دریافته است که انجمن بانکداری انگلیس (BBA) متنی را برای اعضای خود ارسال کرده و از آن‌ها خواسته است تا نمایندگان ارشد خود را برای حضور در نشست با کری در لندن بفرستند.

رویترز گزارش داد شرکت قطعه ساز رابرت بوش آلمان در حال گشایش دفتری در تهران است و در نظر دارد تا پایان سال جاری میلادی 50 نفر را در ایران به کار گیرد. در این رابطه اوه راشکه عضو هیئت‌مدیره بوش گفت: مشتاقیم به ایران بازگردیم و برای تسریع این‌ روند پیش از هر چیز در حال برقراری ارتباط با شرکا و مشتریان سابق خود در ایران هستیم. وی افزود: ایران ظرفیت قابل‌توجهی دارد و انتظار داریم اقتصاد ایران در سال جاری 5 درصد رشد کند. چشم‌انداز اقتصاد این کشور در میان‌مدت نیز بسیار امیدوارکننده است. بر اساس این گزارش برخی خودروسازان خارجی ازجمله رنو، دایملر، پژو سیتروئن و سوزوکی برنامه‌های خود برای بازگشت به ایران یا افزایش تولیدات خود در این کشور را اعلام کرده‌اند.

فریدریش اشتیفت سفیر اتریش در ایران گفت: بانک‌های اتریشی پس از توافق برجام در حال آغاز مراودات بانکی در ایران هستند و بانک صادرات و واردات این کشور نیز دوباره صادرات به ایران را ضمانت می‌کند بسیار خوش‌بین هستیم در ماه‌های آینده روند مبادلات تجاری و بازرگانی میان دو کشور با سهولت و سرعت بیشتری دنبال شود. پیام‌ها و سیگنال‌هایی از سوی کشورهای آمریکایی و اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران مخابره می‌شود.

علی کاردر معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت با اشاره به این‌که کار بررسی شرکت‌های خارجی معتبر برای حضور در مناقصه میادین نفتی ایران از اواخر ماه می (اوایل خرداد) آغاز می‌شود، تصریح کرد که سه لایه مدیریت مخزن، تجهیزات و دانش بالاتر در شرکت‌های EPC از مهم‌ترین مباحث مدنظر در انعقاد قرار‌داد‌های نفتی آتی است. وی با اشاره به این‌که پیش از برگزاری مناقصات لازم است لیستی از شرکت‌های خارجی معتبر تهیه شود، گفت: کار بررسی شرکت‌ها و جمع‌آوری اطلاعات از اواخر می (اوایل خرداد) آغاز می‌کنیم که این عملیات یک ماه به طول خواهد انجامید. در این راستا اطلاعات را شرکت‌های خارجی حوزه E&P و IOC تهیه و شرکت‌ها را در سه بخش شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک طبقه‌بندی خواهیم کرد و سپس لیستی از شرکت‌های خارجی مورد تائید برای فعالیت در ایران را نهایی و تصویب می‌کنیم. او با اشاره به این‌که هنوز میادین موردنظر برای برگزاری نخستین مناقصه نیز تعیین نشده است، اظهار کرد: البته میادین اولویت‌دار معلوم است و ما 10 تا 12 میدان مشترک یا میدان توسعه‌یافته نیاز به افزایش بازیافت داریم که در اولویت است. به گفته کاردر شرکت‌هایی که می‌خواهند در مناقصه حاضر باشند باید شرکت‌های بین‌المللی E&P باشند.

هیئتی ۳۰ نفره از شرکت گازپروم روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت صادرکننده گاز جهان به سرپرستی معاون رئیس‌کل گازپروم به‌زودی به‌منظور آغاز مذاکرات جدید گازی با ایران راهی تهران خواهند شد. بر این اساس مشارکت در طرح‌های جدید توسعه صنعت گاز ایران به‌ویژه مشارکت در ساخت چند خط لوله انتقال گاز، توافق بر سر جزئیات اجرای قراردادهای سوآپ گاز طبیعی و احتمالاً مشارکت در طرح‌های تولید LNG و مینی LNG از مهم‌ترین اهداف سفر مدیران ارشد شرکت گازپروم روسیه در تهران خواهد بود. حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز بابیان اینکه تاکنون هیچ پروژه گازی شامل ساخت خط لوله و یا پالایشگاه به شرکت‌های روس واگذار نشده است، تأکید کرده است: بااین‌وجود، آمادگی داریم که در صورت ارائه پیشنهادهایی از سوی شرکت‌های روس، با این شرکت‌ها در صنایع گاز همکاری کنیم.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از حل مشکل بیمه پی اند آی کلاب (P&I CLUB) نفت‌کش‌ها خبر داد. وی درباره خط لوله «سومد» مصر (از دریای سرخ به مدیترانه) هم بابیان این‌که مشکل این خط حل‌شده است، افزود: در این زمینه تفاهم شده، نفتکشهای بزرگ (VLCC) محموله‌های نفتی را در ساحل دریای سرخ تخلیه و پس از انتقال از طریق خط لوله سومد به دریای مدیترانه، دوباره آن را بارگیری کند. سهام خط لوله «سومد» در اختیار عربستان، امارات و کویت است، سومد یک خط لوله نفت در مصر است که ترمینال عین السخنه در خلیج سوئز را به ساحل اسکندریه در دریای مدیترانه متصل می‌کند. این خط لوله به‌عنوان جایگزینی برای صادرات نفت از خلیج‌فارس که باید از کانال سوئز بگذرد به شمار می‌رود.

گمرک ایران و ترکیه برای همکاری در ۲۵ موضوع مانند اجرای مرحله دوم تیرالکترونیکی، پویایی فعالان اقتصادی مجاز، ۲۴ ساعته و دو برابر شدن ظرفیت مرز بازرگان- گوربلاغ و اجرای برنامه مشترک مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر با استفاده از اشعه ایکس توافق کردند. صورت‌جلسه این توافق به امضای «مسعود کرباسیان» رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و «جیناپ آشجی» رئیس‌کل گمرک ترکیه، رسید. با توجه به تصویب موافقت‌نامه «ایجاد دروازه مشترک مرز زمینی سرو - اسن‌دره» در مجلس‌های دو کشور و اعلام آن از سوی مجاری دیپلماتیک، دو طرف اعلام کردند این موافقت‌نامه از بیست و هفتم خرداد امسال (شانزدهم ژوئن ۲۰۱۶) لازم‌الاجراست. همچنین دو طرف در مورداجرای مرحله دوم تیر الکترونیکی از اوت ۲۰۱۶ (مهرماه ۱۳۹۵) توافق کردند.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 534.6 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 149.2 میلیارد تومان رسید که اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران با 301 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت صنعتی و معدنی گل گهر با 30.1 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 78.9 میلیارد تومان و گروه فلزات اساسی با 21.2 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. شاخص کل بورس اوراق بهادار 476 واحد و شاخص قیمت 179 واحد کاهش ولیکن شاخص فرابورس 2 واحد افزایش داشت. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 76630 واحد و شاخص قیمت به 28889 واحد رسید. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 37 واحد بیشترین اثر مثبت و ایران‌خودرو با 59 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

متأثر از فضای عمومی بازار سرمایه و علیرغم کاهش قیمت بسیاری از نمادهای صنعت سیمان، همچنان معاملات سهام شرکت‌های این صنعت در روز جاری منفی و بعضاً درگیر با صف فروش دنبال شد. از میان 33 نماد باز این صنعت، 25 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها نماد سیمان خوزستان اندکی مثبت، 3 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها یکپارچه منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 10340 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 15650 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 21123 میلیون ریال) بود. سیمان شرق با 4552 هزار سهم به ارزش 5591 میلیون ریال حدود 36 درصد ارزش معاملات و سیمان فارس و خوزستان با 2291 هزار سهم به ارزش 3818 میلیون ریال معادل 25% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 7 نماد سیمان اردبیل، بجنورد، بهبهان، خاش، دشتستان، خزر، ایلام و فارس مورد معامله واقع نشدند. امروز نمادهای سیمان خزر، ارومیه و کرمان پس از خاتمه زمان معاملات به‌منظور برگزاری مجامع عادی سالیانه متوقف شدند.

نمادهای سیمان تهران و سیدکو امروز متعادل و منفی ولیکن بسیار کم‌حجم معامله شدند. سیمان فارس و خوزستان اغلب زمان معاملات با صف فروش درگیر بود ولیکن حجم معاملات مناسبی را به ثبت رساند. ارزش معاملات سه هلدینگ سیمان تقریباً معادل روز گذشته و در حد 490 میلیون تومان بود.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه تنها در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24