Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد از عرضه اولیه سهام شرکت توسعه انرژی پاسارگاد در بورس و شناسایی سود ۳۳۰ میلیون دلاری برای گروه مالی پاسارگاد طی سال جاری خبر داد...

در بازار چهارشنبه چه گذشت...؟

بورس24 :بازار سرمایه امروز هم همانند روز گذشته و حتی شدیدتر فضای منفی کاملی را از خود نمایان ساخت. به نظر می‌رسد صنعت خودرو و حواشی آن همچنان در تاروپود این بازار پیچیده شده و سایر صنایع علیرغم چندین بار تلاش تابه‌حال نتوانسته‌اند کلیت فضای بازار را از این صنعت جدا کنند. صنعت خودرو شاهد شروع شرایط نسبتاً متعادلی بود لیکن شایعاتی که روز گذشته در خصوص عدم امکان افزایش سرمایه ایران‌خودرو در فضای مجازی پیچیده بود با انتشار نامه مدیرعامل این شرکت به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تعلق مالیات به افزایش سرمایه احتمالی با توجه به شرایط حاکم بر این شرکت و تقاضای پیگیری از ریاست سازمان بورس برای پیگیری جلب نظر مسئولین به‌منظور تداوم امکان برقراری معافیت برای سال 1395 به تحقق پیوست. انتشار این نامه که رأس ساعت 9 در سامانه درج شد درحالی‌که قبل از ساعت 8 صبح توسط شرکت ایران‌خودرو ارسال‌شده بود، بعضی فعالان بازار را دچار ابهاماتی با توجه به فاصله ارسال تا انتشار کرد.

نماد ایران‌خودرو باگذشت زمان اندکی و معامله حدود 29 میلیون سهم به‌صف فروش رسید که تدریجاً به حجم صف نیز افزوده شد و به حدود 60 میلیون سهم نیز رسید. با تشکیل صف فروش برای این نماد بسیاری از نمادهای هم‌گروه آن نیز دچار همین معضل شدند. حوالی ساعت 11 صف فروش این نماد جمع‌آوری شد و تلاش شد که تعادل تا پایان وقت به همین ترتیب حفظ شود که البته موفقیت‌آمیز هم بود. با جمع‌آوری صف فروش خودرو شرایط عمومی این گروه هم بهبود یافت و درنهایت صنعت خودرو با حدود 91 میلیارد تومان رتبه اول از حیث ارزش معاملات را از آن خود کرد که در این میان ایران‌خودرو با 40 میلیارد تومان حجم فعالیت مناسبی داشت. امروز اطلاعیه سایپا در خصوص توزیع اوراق سهام ناشی از افزایش سرمایه سال گذشته این شرکت نیز انتشار یافت البته این نماد چند روزی است به‌منظور تعدیل سود پیش‌بینی‌شده متوقف است وگرنه احتمال قریب‌به‌یقین با توجه به آزادسازی این اوراق شرایط بدی را در بازار شاهد می‌بود. صنعت فلزات اساسی با بیش از 35 میلیارد تومان معامله رتبه دوم ازنظر ارزش معاملات را داشت.

در این گروه ملی مس ایران با معامله بلوکی که در اواخر وقت به‌منظور مدیریت شاخص در این نماد انجام شد به دامنه مثبت کشیده شد ولی نمادهای مطرح اغلب منفی بودند. در فرابورس اما شرایط این صنعت بهتر بود. ذوب‌آهن اصفهان تحت تأثیر شایعات مربوط به رفع مشکلات بخشی از زمینه‌ای خود که احتمالاً موجبات افزایش سرمایه تجدید ارزیابی را فراهم خواهد آورد مثبت و اغلب با صف خرید همراه بود. نمادهای فولاد هرمزگان و فولاد ارفع نیز مثبت معامله شدند. صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 19 میلیارد تومان ارزش معامله بعد از صنعت فلزات اساسی در رتبه سوم ایستادند در این گروه سرمایه‌گذاری سایپا بیش از 13 میلیارد تومان معامله داشت. هلدینگهای چند رشته‌ای با 15 میلیارد تومان ارزش معاملات (عمدتاً ناشی از سرمایه‌گذاری امید با حدود 14 میلیارد تومان) رتبه چهارم و بانک‌ها با 14 میلیارد تومان در رتبه پنجم قرار داشتند. شاخص کل از ابتدا با شیب نسبتاً تندی روند نزولی خود را آغاز کرد و درنهایت با 648 واحد کاهش با زیر 76000 واحد هم تنزل کرد و در سطح 75983 واحد ایستاد. امروز هم به‌منظور مدیریت شاخص معاملات ویژه‌ای در نمادهای بانک صادرات، پتروشیمی جم، سرمایه‌گذاری امید، ملی مس ایران، پتروشیمی فن‌آوران و پتروشیمی شازند به‌منظور کاستن از شدت منفی این نماگر صورت گرفت ولی اثر چندانی به‌جای نگذاشت. ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران هم به مدد معاملات پرحجم اوراق مشارکت شرکت نفت در ظاهر رشد خوبی نشان داد ولیکن معاملات سهام خرد جالب‌توجه نبود.

امروز مجوز پذیره‌نویسی و عرضه عمومی اوراق بهادار شرکت بیمه حکمت صبا صادر شد. بر این اساس 53 درصد سهام این شرکت معادل یک‌ میلیارد و 325 میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم یک هزار ریال پذیره‌نویسی خواهد شد. بر این اساس مؤسسین این شرکت تا 60 روز آینده مهلت‌دارند که نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کنند. شایان‌ذکر است که مبلغ قابل پرداخت توسط پذیره نویسان در پذیره‌نویسی هر سهم 500 ریال (معادل 50 درصد ارزش اسمی) خواهد بود. 20% از سهام این شرکت متعلق به بانک حکمت ایرانیان و 20% متعلق به هواپیمایی کاسپین و حدود 7 درصد آن متعلق به اشخاص حقیقی (اغلب صاحب‌تجربه در صنعت بیمه) می‌باشد. حواشی دیگری نیز امروز بازار سرمایه را فراگرفته بود. صبح امروز محمدابراهیم امین، رییس بیمه مرکزی ایران به دنبال مسائل پیش‌آمده ناشی از فیش‌های منتشرشده از حقوق‎های چند 10 میلیونی مدیران بیمه مرکزی ایران در اسفندماه، نامه‎ای خطاب به وزیر اقتصاد در رسانه‌ها منتشر کرد و در آن ضمن اعلام استعفا نسبت به وضعیت پیش‌آمده ابراز شرمندگی کرده بود. به دنبال استعفای امین، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی با استعفای وی موافقت کرد. به دنبال استعفای محمدابراهیم امین، رییس پیشین بیمه مرکزی ایران و موافقت علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی با این استعفا، اکنون پرویز خسروشاهی، قائم‌مقام پیشین رییس بیمه مرکزی ایران به سمت رییس‌کل بیمه مرکزی ایران منصوب‌شده است. امروز استعفای سرافراز رییس سازمان صداوسیما و انتصاب علی عسکری نیز توجهات بعضی از فعالان را به خود جلب کرده بود.

اخبار مهم بازارهای جهانی:

به نقل ازرویترز،‌ درحالی‌که نبرد تولیدکنندگان خاورمیانه بر سر سهم بازار در آسیا روی قیمت نفت فشار آورده است؛ اختلالات و کاهش تولید در سراسر دنیا نیز نتوانسته از افت قیمت نفت جلوگیری کند. هر بشکه نفت برنت با افتی 19 سنتی در معاملات امروز 45 دلار و 33 سنت معامله شد درحالی‌که قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با 22 سنت کاهش به 44 دلار و 44 سنت رسید. بانک ANZ اعلام کرد درحالی‌که تولیدکنندگان به‌تدریج به عملیات تولید خود بازمی‌گردند، رشد‌های اخیر در قیمت به دلیل نگرانی‌ها در مورد کاهش اختلال تولید بیشتر در کانادا محدودشده است. شرکت‌های نفت شنی کانادایی در قطب انرژی این کشور در فورت‌مک‌موری روز سه‌شنبه پس از کنترل نسبی آتش‌سوزی‌های اخیر، عملیات تولید خود را از سر گرفتند. مقامات صنعتی و محلی اعلام کردند که تولید در اکثر مناطق به‌زودی افزایش خواهد یافت. آتش‌سوزی در میادین نفت شنی کانادا موجب کاهش تولید 1.5 میلیون بشکه‌ای از ظرفیت تولید روزانه این کشور شده و در کنار کاهش تولید در ایالات‌متحده، آمریکای لاتین،‌ آسیا و آفریقا موجب فشار روی بازارهای جهانی شده بود. با توجه به بازگشت تدریجی تولید نفت شنی کانادا و رکوردزنی موجودی ذخایر نفتی آمریکا، برخی تحلیلگران معتقدند که صعود قیمت نفت از پایین‌ترین سطح یک دهه اخیر خود محوشده است. گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا اعلام کرد در هفته منتهی به 6 می، موجودی نفت خام آمریکا با رشدی 3.45 میلیون بشکه‌ای به 543.1 میلیون بشکه رسیده است. به‌عنوان نشانه‌ای از دعوای شدید برای سهم بازار، ایران قیمت فروش رسمی ماه ژوئن نفت سنگین خود را برای فروش به آسیا با بیشترین تخفیف نسبت به عربستان و عراق از سال 2007 تعیین کرد. روز سه‌شنبه ایران قیمت هر بشکه نفت سنگین خود را برای تحویل در ماه ژوئن یک دلار و 60 سنت زیر متوسط عمان/دوبی تعیین کرد که این موضوع نشان داد که تولیدکنندگان خاورمیانه برای بازپس‌گیری سهم بازار خود حتی به قیمت‌های پایین نیز راضی هستند.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد از عرضه اولیه سهام شرکت توسعه انرژی پاسارگاد در بورس و شناسایی سود ۳۳۰ میلیون دلاری برای گروه مالی پاسارگاد طی سال جاری خبر داد. شرکت توسعه انرژی پاسارگاد در حالی از سال 87 در حوزه انرژی و صنایع وابسته تأسیس‌شده که برنامه اختصاص حدود 3 الی 5 درصد سرمایه‌گذاری‌های این بخش به ارزش 22 میلیارد دلار در داخل کشور و 5 میلیارد دلار در خارج از کشور را تا سال 1404 دارد. این عرضه احتمالاً در سال جاری شمسی یا حداکثر سال آینده صورت خواهد گرفت. این شرکت می‌تواند حدود 10 تریلیون ریال معادل 330 میلیون دلار عاید گروه پاسارگاد کند. به گفته قاسمی این شرکت در حال انجام حدود 12 میلیارد دلار پروژه انرژی ازجمله ساخت یک خط لوله 2.2 میلیارد دلاری در عراق است.

اسماعیل درگاهی سرپرست پذیرش بورس تهران در ارتباط با جلسه دیروز هیئت پذیرش گفت: در این جلسه با پذیرش شرکت آسان پرداخت پرشین در بازار دوم معاملات بورس موافقت کرد. این شرکت با سرمایه 75 میلیارد تومانی با شراکت بانک کشاورزی و چند شخص حقیقی درزمینهٔ ارائه خدمات پرداخت الکترونیک از طریق بسترهای دستگاه کارت‌خوان (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و درگاه پرداخت موبایلی (USSD) با پذیرش کلیه کارت‌های بانکی نقدی و اعتباری فعالیت دارد. به گفته درگاهی این شرکت پس از انجام اقدامات مربوط به افشای اطلاعات در سامانه کدال و نیز درج نماد و برگزاری جلسه معارفه قابلیت عرضه اولیه 10 درصد سهام را دارد. وی به درخواست پالایشگاه نفت تهران برای انتقال از فرابورس به بورس تهران اشاره کرد و گفت: در این رابطه مقرر شد طبق رویه انتقال شرکت‌ها در دستور کار، انتقال "شتران" به بورس تهران و بازگشایی نماد انجام شود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

مدیرعامل بانک مسکن گفت: شبکه بانکی کشور در حال حاضر با تنگنای اعتباری دست‌وپنجه نرم می‌کند بنابراین بهترین روش برای حل این مشکل رسوب‌زدایی از سیستم بانکی است. ایجاد شرکت‌های مدیریت دارایی عمومی در کشور برای رسوب‌زدایی از شبکه بانکی را می‌توان به‌عنوان یکی از روش‌ها به‌منظور تقویت بانک‌های کشور دانست.
وی در پایان گفت: بخشی از منابع این طرح می‌تواند با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی تأمین شود زیرا دولت به‌منظور تحرک اقتصادی در درجه اول باید درصدد حمایت و تقویت از شبکه بانکی حرکت کند.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، دو شرط وام دهی به بنگاه‌ها حذف شد. بنگاه‌های مشمول این دستورالعمل از شرایط نداشتن بدهی غیرجاری، چک برگشتی، رعایت نسبت مالکانه و مفاد «آئین‌نامه رعایت شاخص‌های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانک‌های دولتی» به‌منظور بهره‌مندی از تسهیلات و تعهدات مستثنی می‌باشند.موسسه اعتباری می‌تواند بدهی غیرجاری کمتر از 10 میلیارد ریال بنگاه‌های مشمول این دستورالعمل را به مدت یک سال امهال کند.منظور از شرکت و واحدهای کوچک و متوسط به ترتیب بنگاه‌های اقتصادی دارای تعداد کارکنان کمتر از 50 نفر و بنگاه‌های اقتصادی دارای تعداد کارکنان بین 50 تا 100 نفر است."

حجتی وزیر جهاد کشاورزی با واردات شکر، روغن خام و گندم به‌صورت "ورود موقت" موافقت کرد. وی در نامه‌ای به طیب‌نیا وزیر اقتصاد اعلام کرد: تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور، نیاز مصرف داخلی را تأمین می‌کند و لذا در واردات این‌گونه کالاها ممنوعیت یا محدودیت ایجادشده است. حجتی با اشاره به کاهش قیمت این‌گونه محصولات در بازارهای جهانی، اعلام کرد: به‌منظور حفظ و ارتقاء ظرفیت‌های صادراتی (صدور مجدد)، این وزارتخانه با ورود موقت محصولات «گندم، شکر و روغن خوراکی» و با اتخاذ تدابیر و مراقبت‌های لازم برای عدم نشت آن‌ها در بازار داخل موافقت دارد.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان زرند به بهره‌برداری رسید. عملیات اجرایی این پروژه از مهرماه سال 91 آغاز شد و در زمینی به مساحت 56 هکتار و اعتبار 17 میلیون یورو توسط بخش خصوصی و کارفرمایی شرکت فولاد زرند ایرانیان (تحت پوشش هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه – میدکو) اجراشده است. این مجموعه تولید کنسانتره سنگ‌آهن برای 300 نفر به‌طور مستقیم و برای سه هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کند. فاز دوم کارخانه گندله‌سازی سنگ‌آهن نیز امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در زرند به بهره‌برداری رسید.

مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌ بابیان اینکه هدف رسیدن به تولید 8 میلیون تن باارزش 4 میلیارد دلار برای صنایع پتروشیمی تا پایان امسال به پروژه‌های در دست اجرای این صنعت مربوط می‌شود، گفت:‌ برخی واحدهای پتروشیمی در حال تکمیل بوده و در انتهای کارند و برخی دیگر راه‌اندازی شده و منتظر افتتاح‌اند و برخی دیگر تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. مجموع این واحدها، 10 واحد جدید است که تولیدات صنایع پتروشیمی را به 8 میلیون تن می‌رساند. این برنامه‌ریزی برای امسال جدای از برنامه‌های آتی شرکت صنایع پتروشیمی است، برنامه‌های آتی این شرکت شامل تکمیل پروژه‌های ناتمام و شروع و توسعه طرح‌های جدید با استفاده از خوراک گازی می‌شود. شاهدایی در ادامه درباره آخرین وضعیت خط اتیلن غرب، عنوان کرد: این خط به میزانی که واحد وارد سرویس می‌شود خوراک را به مجموعه‌ها می‌رساند، البته مقداری نیز کمبود خوراک در این خط است که با افتتاح فازهای دیگری از پارس جنوبی تا پایان امسال این کمبود خوراک برطرف خواهد شد. به گفته وی تا پایان سال جاری، 4 واحد دیگر اتیلنی بعلاوه انشعابات جدیدی از این خط به سمت ماه‌شهر و پتروشیمی ایلام ایجاد می‌شود. این واحدها از خط اتیلن تا زمانی که واحدهای اولفینی‌شان راه‌اندازی شود استفاده می‌کنند و سپس واحدهای جدیدی وارد سرویس خواهد شد. شاهدایی درباره مشکل کمبود خوراک در فاز دو کاویان نیز عنوان کرد: این مشکل کمبود خوراک به دولت گذشته بازمی‌گردد که در آن زمان روی تکمیل فازهای پارس جنوبی کاری صورت نگرفت و حالا پتروشیمی کاویان دو سال است که آماده دریافت خوراک اتان و آغاز کار خود است؛ بنابراین دولت ناچار است فازهای پارس جنوبی را توسعه دهد تا خوراک لازم برای این مجتمع تأمین شود.

عادل نژاد سلیم، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس با اشاره به تعریف چند پروژه جدید در هلدینگ خلیج‌فارس، افزود: این پروژه‌ها برای تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی کلید خورده است. البته طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم نتوانسته‌ایم به سمت خرید دانش فنی موجود در صنایع تکمیلی برویم. وی با تأکید بر این‌که برخی کشورهای همسایه همچون عربستان و ترکیه با تغییر تعرفه‌های واردات محصولات پتروشیمی ایران به کشور خود جنگ اقتصادی را علیه ما به راه‌انداخته‌اند، گفت: در دوران هشت‌ساله تحریم، صنعت پتروشیمی بازارهای اروپایی خود را از دست داد، ازاین‌رو باید با کنار زدن رقبای خود بار دیگر به این بازارها دست‌یابیم. نژاد سلیم از بازگشایی دفاتر شرکت‌ها و نمایندگی‌های فروش محصولات هلدینگ خلیج‌فارس در قاره اروپا در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: برای کسب این بازار سنتی قصد داریم در همه نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور یابیم.

از سوی هیئت‌مدیره بانک ایران‌زمین و با تائید بانک مرکزی ج.ا.ا، عبدالمجید پورسعید به‌عنوان مدیرعامل بانک ایران‌زمین انتخاب شد. پورسعید از سابقه سی‌ساله در صنعت بانکداری کشور برخوردار است. وی قبلاً به‌عنوان مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت داده‌پردازی بانک پارسیان، معاون مدیرعامل بانک پارسیان در امور طرح و برنامه و همچنین مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت بهسازان ملت مشغول به فعالیت بوده است. بر اساس مصوبه مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده و با تائید بانک مرکزی علی آعبداله به‌عنوان ریاست هیئت‌مدیره، دکتر سید محسن فاضلیان به‌عنوان نایب‌رئیس، مجید شایسته، عبدالمجید پورسعید، هادی قدیمی، مجتبی شیروانی هرندی و دکتر سعید قربانی به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره بانک ایران‌زمین فعالیت خود را آغاز کردند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: پیرو جلسه‌ای که طی روزهای اخیر با وزیر صنعت داشتیم، مقرر شد فهرستی از شرکت‌های دارای مزیت صادرات سیمان به وزارت صنعت ارائه شود که در این راستا جدولی از سوی انجمن تولیدکنندگان سیمان تهیه و به وزارت صنعت ارائه شد. در این فهرست، مرز ایران و عراق به 4 محدود تقسیم‌بندی شده که در هر محدوده بین 2 تا 4 شرکت قابلیت صادرات سیمان رادارند. در تعیین کارخانه‌های دارای مزیت صادراتی، به موضوع پایین بودن هزینه حمل توجه شده و همچنین سابقه عملکردی شرکت‌ها در صادرات سیمان به عراق نیز مدنظر قرارگرفته است. وی بابیان اینکه فهرست شرکت‌های دارای مزیت صادراتی، پس از نهایی شدن در وزارت صنعت و دولت به گمرک ارائه خواهد شد، گفت: به‌این‌ترتیب، گمرک اجازه صادرات سیمان از طریق این شرکت‌ها را خواهد داد و صادرات سیمان به عراق توسط این شرکت‌ها انجام خواهد شد، به‌طوری‌که فقط شرکت‌های تعیین‌شده امکان صادرات خواهند داشت. به‌این‌ترتیب، در مرزهای ایران با عراق، کنسرسیومی از شرکت‌های تولیدکننده سیمان که قابلیت صادرات به عراق رادارند، تشکیل خواهد شد.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جدیدترین رده‌بندی بین‌المللی با یک پله صعود در رتبه 22 دنیا قرار گرفت. موسسه آلفالاینر در آخرین رده‌بندی برترین شرکت‌های کشتیرانی دنیا، شرکتکشتیرانی جمهوری اسلامی ایران IRISL را در رده 22 دنیا قرار داد. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن 155 فروند کشتی و یا به عبارتی 120 هزار و 79 TEU و پنج میلیون و 131 هزار و دو DWT در جایگاه بیست و دوم برترین کشتیرانی دنیا قرار گرفت. بر اساس این لیست شرکت کشتیرانی مرسک با دارا بودن 610 فروند کشتی معادل سه میلیون و 84 هزار و 365 TEU در جایگاه برترین کشتیرانی دنیا قرارگرفته است. 267 فروند از مجموع 610 کشتی این شرکت ازآن مرسک است و 343 فروند کشتی مابقی در اجاره این شرکت قرار دارد. شرکت کشتیرانی MSC سوئیس نیز با در اختیار داشتن 446 فروند کشتی معادل دو میلیون و 680 هزار و 153 TEU رتبه دوم این لیست را از آن خود کرد. رتبه سوم این جدول به شرکت کشتیرانی CMA CGM فرانسه با بهره‌گیری از 456 کشتی معادل یک‌میلیون و 792 هزار و 807 TEU تعلق‌گرفته است.

رضا تقی‌زاده معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا گفت: اخیراً شاهد اعلام رکود بازار خودرو در رسانه‌ها بودیم که با آماری که در دست داریم مغایرت دارد. فروش خودرو نسبت به سال گذشته حدود 4 برابر افزایش داشته که دراین‌بین پراید با 3.7 برابر افزایش فروش پرچم‌دار بیشترین فروش این شرکت است. تیبا 2.5 برابر، برلیانس 4.5 برابر، آریو 3 برابر و سراتو 6 برابر افزایش فروش را به خود اختصاص داده‌اند. تعداد تعهدات شرکت برای سال جاری نسبت به زمان مشابه سال 94، دو برابر شده همچنین سرمایه‌گذاری و توان مشارکت در تولید 40 درصد افزایش داشته است. در این مدت روزانه بین 10 تا 15 مورد انصراف از خرید خودرو داشته‌ایم که این میزان نسبت به گذشته در حداقل میزان خود قرار دارد و کمتر از 1 درصد ثبت‌نام‌ها را تشکیل می‌‌دهد. از بهمن‌ماه سال گذشته شاهد رونق فروش در بازار بوده‌ایم و در حال حاضر نیز روبه‌رو افزایش است.

مصطفی گودرزی رئیس اتحادیه کاشی‌سازان با اشاره به رکود موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله صنعت کاشی و سرامیک،‌ اظهار داشت: این رکود باعث شده تا به‌اندازه تولید یک سال و نیم کارخانه‌های کاشی و سرامیک، موجودی در انبار کارخانه‌ها و مراکز توزیع وجود داشته باشد. وی بابیان اینکه هم‌اکنون کارخانه‌های کاشی و سرامیک با 60 درصد ظرفیت خود فعال هستند، افزود: در حال حاضر حدود 500 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در انبارها وجود دارد و این در حالی است که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون 3 تا 4 کارخانه تعطیل‌شده‌اند و حدود هزار نفر از کارگران بیکار شده‌اند. پیشنهاد کرده بودیم که کارخانه‌ها، تولید خود را تا اواخر فروردین و یا نیمه اردیبهشت‌ماه متوقف کنند که حدود نیمی از کارخانه‌ها این کار را انجام دادند. وی با اشاره به تولید 360 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک طی سال گذشته در کشور، گفت: برای امسال نیز تولید 400 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک پیش‌بینی می‌شود.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیروز قبل از دیدار با بانک‌های اروپایی برای گفت‌وگو درباره موضوع ایران اظهار داشت: شرکت‌ها نباید از آمریکا به‌عنوان بهانه‌ای برای عدم معامله با ایران استفاده کنند. اگر بنگاه‌های اقتصادی نمی‌خواهند تجارت کنند، یا اگر تجارت با ایران را معامله‌ای خوب نمی‌دانند، نباید از آمریکا به‌عنوان بهانه استفاده کنند. این منصفانه و دقیق نیست. گاهی اوقات در این فرآیند از ما به‌عنوان بهانه استفاده می‌شود. این مهم است که شفافیت وجود داشته باشد. شفافیت این است که بانک‌های اروپایی مطلقاً آزادند برای نهادهای ایرانی که در فهرست تحریم‌ها نیستند حساب باز کنند، تجارت کنند، پول ردوبدل کنند، یک توافق تجاری قانونی را تسهیل کرده و آن را پشتیبانی کنند، وام بدهند. همه این‌ها مطلقاً آزاد است. یک مقام آمریکایی تائید کرد کری قرار است روز پنجشنبه در لندن با نمایندگان مؤسسات بانکی اروپایی برای برطرف کردن نگرانی‌های آن‌ها در خصوص همکاری با ایران دیدار کند. انتظار می‌رود بانک‌های انگلیسی شامل بارکلیز، اچ اس بی سی و استاندارد چارترد و برخی بانک‌های دیگر کشورهای اروپایی در این نشست حضورداشته باشند.

به نقل از پایگاه خبری کره هرالد، شرکت تی کی کمیکال کره جنوبی، روز چهارشنبه اعلام کرد که برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار ایران و کشورهای خاورمیانه، یک کارخانه تولید الیاف کشی در ایران احداث خواهد کرد. تی کی کمیکال که قبلاً هم در ایران فعالیت داشته اکنون با لغو تحریم‌های غرب، فرصت‌های بزرگ‌تری در ایران می‌بیند. بزرگ‌ترین تولیدکننده الیاف کره جنوبی قصد دارد در مرحله نخست 80 میلیارد وون (69 میلیون دلار) سرمایه‌گذاری برای تولید سالانه 10 هزار تن الیاف کشی در ایران انجام دهد. به گفته سخنگوی این شرکت، کارخانه تولید الیاف کشی در ایران باهدف آغاز تولید در سال 2019 احداث خواهد شد. وی بدون بیان جزئیات بیشتر افزود، ظرفیت سالانه تولید در ایران در درازمدت به 30 هزار تن افزایش خواهد یافت. ما با شرکت‌های داخلی ایرانی برای سرمایه‌گذاری مشترک جهت اجرای این پروژه شراکت خواهیم کرد. محصولات تولیدی در ایران در این کشور و کشورهای خاورمیانه به فروش خواهد رسید... ما در حال حاضر در حال گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران ایرانی برای تصمیم‌گیری درباره میزان کل سرمایه‌گذاری و سهم هر یک از شرکا هستیم.

آلن لگوگک سخنگوی گروه پژو سیتروئن گفت: قصد داریم این بار با یک سرمایه‌گذاری مشترک با طرف ایرانی خود وارد بازار ایران شویم. این سرمایه‌گذاری اجازه انتقال بهتر تکنولوژی برای تولید خودرو و ساخت داخل کردن این محصولات را در ایران خواهد داد. این پروژه همچنین می‌تواند سبب یک جهش در تکنولوژی خودرو‌هایی که در ایران تولید می‌شود باشد و ایران را یک مرحله به سمت مدرن‌تر شدن خودرو‌های تولیدی‌اش کمک کند. این پروژه به شریک ایرانی ما این امکان را می‌دهد تا از یک پلت فرم پیشرفته با موتوری و مشخصات فنی بسیار به‌روز استفاده کند که این عامل سبب کاهش آلودگی هوا و امن‌تر شدن خودرو‌ها در ایران خواهد شد. همچنین در این همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک سهم زیادی هم برای صادرات خودرو در ایران مدنظر قرارگرفته است. همکاری با قطعه سازان ایران از دیگر مواردی است که در این همکاری موردتوجه قرارگرفته است.

به نقل از گالف نیوز، شرکت دناتا، از شرکت‌های تابعه گروه امیریتس امارات متحده عربی در اولین ورود خود به بازار ایران در یک دهه گذشته، اواخر فصل جاری یک آژانس مسافرتی در این کشور ایجاد خواهد کرد. دناتا که یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات فرودگاهی و مسافرتی است، حدود 10 سال پیش پس‌ازآنکه نتوانست مجوزی را برای هدایت هواپیماها و ارائه خدمات مدیریتی در فرودگاه مهرآباد دریافت کند، از بازار ایران خارج شد. گری چاپمن، رئیس شرکت دناتا گفت، دناتا «در فصل جاری» یک آژانس مسافرتی در تهران ایجاد خواهد کرد. «امیدواریم با لغو تحریم‌ها ما درزمانی درست در مکان درستی باشیم.» هزینه سرمایه‌گذاری اولیه «ناچیز» بوده است. وی درعین‌حال اذعان کرد که به‌رغم تلاش‌های مقتضی، ابهاماتی در خصوص اینکه بعد از لغو تحریم‌ها چه چیزی تغییر کرده وجود دارد. «شما راست می‌گویید، ابهام کلمه درستی است و شما هرگز به‌طور کامل مطمئن نخواهید شد که مسائل قرار است چگونه تفسیر شوند.» به گفته وی ورود دناتا به بازار ایران ممکن است تبعات سیاسی‌ای نیز به دنبال داشته باشد. من خیلی علاقه‌مندم شرکت دناتا فعالیتی در فرودگاه امام خمینی (ره) داشته باشد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 948.8 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 210.6 میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران با 601 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت شهرداری قم با 50 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 90.6 میلیارد تومان و گروه فلزات اساسی با 35.2 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. شاخص کل بورس اوراق بهادار 648 واحد، شاخص قیمت 244 واحد و شاخص فرابورس 9 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 75983 واحد و شاخص قیمت به 28634 واحد رسید. بانک صادرات ایران با 33 واحد بیشترین اثر مثبت و ایران‌خودرو با 56 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

امروز هم همانند روز قبل شرایط حاکم بر نمادهای صنعت سیمان منفی بود و بعضاً درگیری در صف فروش نیز به چشم می‌خورد. از میان 32 نماد باز این صنعت، 26 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها نماد سیمان خوزستان اندکی مثبت، نماد سیمان بجنورد بدون تغییر و مابقی نمادها یکپارچه منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 12555 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 18350 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 15650 میلیون ریال) بود. سیمان شرق با 3691 هزار سهم به ارزش 4346 میلیون ریال حدود 24 درصد ارزش معاملات و سیمان تهران با 1355 هزار سهم به ارزش 2880 میلیون ریال معادل 16% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 6 نماد سیمان اردبیل، خاش، دشتستان، مازندران، نی‌ریز و فارس مورد معامله واقع نشدند. امروز نماد سیمان خاش مشمول حراج مجدد، سیمان‌های لار سبزوار و نی‌ریز بازگشایی و نماد سیمان غرب در پایان معاملات برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شدند.

سیمان فارس و خوزستان و سیمان تهران امروز هردو اغلب درگیر صف فروش بودند اما نماد سیدکو متعادل و منفی بود. حجم معاملات سیدکو بسیار بسیار پایین ولیکن دو نماد دیگر قابل‌قبول‌تر بود. ارزش معاملات سه نماد از 490 میلیون تومان در روز گذشته به حدود 580 میلیون تومان رسید. بر اساس اطلاعیه مندرج در سامانه کدال سیمان فارس و خوزستان مجمع عمومی فوق‌العاده برای بررسی موضوع افزایش سرمایه را برای روز 5 خرداد دعوت کرده است.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه تنها در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24