Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

گروه سرمایه‌گذاری‌ها که پس از صنعت خودروسازی به دلیل معاملات سرمایه‌گذاری سایپا به ارزش ١١.٨ میلیارد تومان توانستند جمعاً معاملاتی قریب به ١٨.٨ میلیارد تومان رتبه دوم را داشته باشند...

اخبار و تحولات بازار دوشنبه را اینجا دنبال کنید

بورس24 :در سومین روز کاری هفته جاری، بازار سرمایه با حجم معاملات پایین و رشد ضعیف شاخص مواجه بود. با توجه به کاهش ارزش معاملات، اثرگذاری صنعت پرحاشیه خودرو بر کلیت بازار اندکی کاهش‌یافته، البته این صنعت همچنان رتبه اول ارزش معاملات را به خود اختصاص می‌دهد ولیکن به نظر می‌رسد اندکی از کانون توجه فعالان بازار دور شده باشد که البته در این میان صنعت دیگری هنوز نتوانسته است جایگزین مناسبی برای صنعت خودرو باشد. امروز صنعت خودروسازی با 41.5 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری‌ها 15.6 میلیارد تومان، فلزات اساسی 13.7 میلیارد تومان و استخراج کانه‌های فلزی 10.8 میلیارد تومان از ارزش معاملات سهام مبادله شده در بورس اوراق بهادار تهران را به خود اختصاص داده و رتبه‌های اول تا پنجم را از آن خود کردند.

شاخص کل در دامنه مثبت نوساناتی داشت و نهایتاً با 117 واحد رشد به عدد 75981 واحد رسید و نتوانست به کانال بالاتر صعود کند البته به نظر می‌رسید بعضی معاملات با ماهیت بلوک به‌منظور مدیریت شاخص در بازار سهام خرد صورت گرفته باشد که در این میان تأثیرگذاری دو بلوک (مجموعاً با حجم حدود 3.2 میلیون سهم) در دقایق پایانی در نماد هلدینگ نفت و گاز تأمین (تاپیکو) اثر قابل‌ملاحظه حدود 53 واحدی بر شاخص کل داشت. در گروه پرسروصدای خودرو امروز زامیاد با 9.2 میلیارد تومان و ایران‌خودرو با 8.6 میلیارد تومان معامله بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده بودند در این گروه بعضی نمادها مثبت و بعض منفی بودند نماد ایران‌خودرو عمده معاملات خود را مثبت و با تعادل به انجام رساند. نمادهای پارس‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل، سایپادیزل، سرمایه‌گذاری رنا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و گروه بهمن منفی بودند. البته نمادهایی همچون فنر سازی زر و آهنگری تراکتورسازی ایران در میان نمادهای مثبت این گروه به‌صف خرید هم رسیدند. نماد گروه خودروسازی سایپا نیز بیش از 1 هفته است که به‌منظور تعدیل سود پیش‌بینی‌شده سال 1395 متوقف‌شده است.

امروز مصاحبه مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در خصوص شروع فعالیت شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو از خردادماه و تولید اولین محصولات در اسفندماه منتشر گردید (در ادامه این خبر به‌طور کامل‌تر آمده است). گروه سرمایه‌گذاری‌ها که پس از صنعت خودروسازی به دلیل معاملات سرمایه‌گذاری سایپا به ارزش 11.8 میلیارد تومان توانستند جمعاً معاملاتی قریب به 18.8 میلیارد تومان رتبه دوم را داشته باشند. در سایر نمادهای این گروه معاملات کم‌حجمی انجام پذیرفت. در گروه فراورده‌های نفتی با 15.6 میلیارد تومان معامله، پالایشگاه اصفهان با 9.5 میلیارد تومان و پالایش نفت بندرعباس با 4.2 میلیارد تومان معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند که البته معامله بلوک 30 میلیون سهمی در نماد پالایش نفت اصفهان در حوالی ساعت 11 و 4.8 میلیون سهمی در نماد پالایش نفت بندرعباس در حوالی ساعت 10 که هردو ماهیت بلوک داشت ولیکن بنا به مصالحی در بازار خرد صورت گرفت، توانست در شاخص کل اثرات مثبت 36 و 27 واحدی بر جای بگذارد.

نمادهای فلزات اساسی با حدود 13.7 میلیارد تومان معامله در بورس اوراق بهادار تهران عمدتاً منفی معامله شدند. در فرابورس نیز امروز ذوب‌آهن اصفهان پرحجم ولیکن منفی معامله شد در دقایق پایانی به نزدیکی‌های حداقل قیمت مجاز نیز رسید. ارزش معاملات سهام ذوب‌آهن اصفهان امروز به بیش از 21.7 میلیارد تومان بالغ گردید. این نماد که تا روز گذشته تحت تأثیر شایعات مربوط به رفع مشکلات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خود به‌شدت مورد استقبال واقع گردید، در اواخر روز گذشته شاهد انتشار آگهی فروش بلوک 73 درصدی توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی فولاد به‌صورت 20 درصد نقد و اقساط 5 ساله بود. نماد فولاد هرمزگان نیز در فرابورس امروز با 2.3 میلیارد تومان عمدتاً منفی و فولاد ارفع با 2.2 میلیارد تومان اغلب با صف فروش روبرو بودند. ارزش معاملات نمادهای صنعت بانکداری به 8.7 میلیارد تومان رسید که در این میان نماد بانک ملت با توجه به جابجایی سهام خود در میان سهامداران حقوقی در دامنه مثبت و نماد بانک تجارت با عنایت به خرید و حمایت سهامدار حقوقی خود مثبت بسته شدند. در فرابورس نیز نمادهای بانک سرمایه و موسسه مالی و اعتباری کوثر مثبت بودند.

در ارتباط با این صنعت امروز مجلس شورای اسلامی به‌منظور رفع ایرادات شورای نگهبان بر روی بودجه سال 1395 کل کشور تبصره مربوط به افزایش سرمایه بانک‌های ملی، سپه و پست‌بانک از محل فروش سهام مازاد دولت در بانک‌ها و بیمه‌ها را حذف ولیکن افزایش سرمایه بانک مسکن تا سقف 50 هزار میلیارد ریال از محل فروش اموال وزارت راه و شهرسازی را تائید کرد (متن کامل در بخش‌های بعدی آمده است). در سایر گروه‌ها و نمادها رخدادهای شایان توجهی رخ نداد و درنهایت شاخص کل با رشد ضعیف 117 واحدی همچنان در کانال 75 هزار واحدی ماندگار شد.

امروز سازمان خصوصی‌سازی برای چهارمین بار بلوک ۸۷ درصدی شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس (حفارس) با سرمایه ثبتی 34.9 میلیارد تومانی را در بورس عرضه کرد که با تقاضا و رقابت سه متقاضی از یک‌سو و رشد 4.2 درصدی و صف خرید بیش از 6.7 میلیون سهمی در بازار خرد از سوی دیگر مواجه شد. این بلوک شامل 303 میلیون و 920 هزار سهم است که به وﻛﺎﻟﺖ از شرکت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ دوﻟﺘﻲاﻳﺮان و به قیمت پایه هر سهم 3378 ریال و به‌صورت 10 درصد نقد توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن عرضه‌شده و سه کارگزاری برای خرید آن باهم رقابت کردند. پیش‌ازاین سازمان خصوصی‌سازی 28 شهریور، 9 آذر و 14 دی سال گذشته اقدام به عرضه این بلوک مدیریتی کرده اما قادر به فروش آن نشده بود. این بلوک با کاهش قیمت و تغییر شرایط نسبت به سه عرضه قبلی، روانه میز فروش شد. بنا بر اطلاعیه مدیریت عملیات بازار با توجه به رقابت در دقایق پایانی جلسه معاملاتی امروز دوشنبه ادامه رقابت عرضه عمده سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس (حفارس) به جلسه معاملاتی بعد موکول شد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، قیمت طلا برای دومین جلسه متوالی بالا رفت، زیرا کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش شاخص بازارهای سهام موجب افزایش تقاضای دارایی‌های مطمئن ازجمله طلا شد. مارک تو رئیس بخش تحقیقات شرکت خدمات مالی وینگ فانگ هنگ‌کنگ گفت: در سه‌ماهه دوم 2016، قیمت یک هزار و 300 تا یک هزار و 400 دلار در هر اونس برای طلا قابل توجیه است، زیرا بانک مرکزی آمریکا نمی‌خواهد در آینده نزدیک نرخ بهره را افزایش دهد. شاخص سهام بورس‌های آسیایی در اوایل وقت امروز به دلیل افت شاخص بورس آمریکا و آمارهای اقتصادی ضعیف چین کاهش پیدا کرد. سرمایه‌گذاری چین، تولید کارخانه‌ای و آمار خرده‌فروشی این کشور در ماه آوریل افزایشی کمتر ازآنچه پیش‌بینی‌شده بود را تجربه کرد. قیمت جهانی طلا از ابتدای سال 2016 تاکنون 20 درصد افزایش‌یافته که عامل اصلی آن به تأخیر افتادن برنامه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا است.

به نقل از رویترز، روز دوشنبه پس‌ازآنکه به دنبال بروز اختلالات جهانی در عرضه نفت موسسه گلدمن ساکس اعلام کرد که بازار دوره تقریباً دوساله مازاد عرضه را پشت سر گذاشته و وارد دوره کمبود شده است، قیمت نفت شاهد جهش بیش از یک‌درصدی بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 67 سنت، معادل 1.4 درصد افزایش به 48 دلار و 50 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 68 سنت، معادل 1.5 درصد رشد داشت و به 46 دلار و 89 سنت رسید. اختلال در عرضه نفت در کشورهای نیجریه، ونزوئلا، آمریکا و چین موجب شده تا موسسه گلدمن ساکس چشم‌انداز خود درباره بازار نفت را تغییر دهد. این موسسه مدت‌ها درباره حجم بالای ذخایر نفت و احتمال بروز یک کاهش قیمت مجدد هشدار می‌داد. گلدمن اعلام کرد: «بازار نفت از وضعیت نزدیک شدن به اشباع حجم ذخایر عبور کرده و زودتر ازآنچه ما انتظار داشتیم به حالت کمبود (نفت) رسیده است... (بازار) احتمالاً در ماه می به وضعیت کمبود تغییر حالت داده... که ناشی از ادامه تقاضای قوی و کاهش شدید تولید بوده است

در قاره آمریکا، صادرکنندگان عمده نفت نظیر ونزوئلا با کسری تولید مواجه شده‌اند. تولید نفت این کشور از آغاز امسال تاکنون حداقل 188 هزار بشکه در روز کاهش داشته و این در حالی است که شرکت ملی نفت این کشور ناتوان از انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم برای بالا نگه‌داشتن میزان تولید خود است. در آمریکا، تولید نفت نسبت به بالاترین رقم‌های سال 2015، 8.4 درصد کاهش‌یافته و به 8.8 میلیون بشکه در روز رسیده است. شرکت‌های نفتی این کشور با موجی از ورشکستگی‌ها مواجه شده‌اند. در چین، تولید نفت در ماه آوریل 5.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و به 4.04 میلیون بشکه در روز رسیده است.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

محمدرضا محسنی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه گفت: ارزش کل معاملات سرمایه‌گذاران خارجی در سال 94 به بیش از 202 میلیارد و 200 میلیون تومان بالغ شده است. وی بابیان اینکه هم‌اکنون 590 کد معاملاتی متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی برای فعالیت در بازار سرمایه ایران صادرشده است، عنوان کرد: از مجموع این تعداد 225 کد معاملاتی طی سال گذشته برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شد. هم‌اکنون در بازار سرمایه ایران سرمایه‌گذارانی از کشورهای ایالات‌متحده آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوئیس، سوئد، اتریش، رومانی، لهستان، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان در بازار سرمایه ایران فعال هستند و به معامله می‌پردازند. این در حالی است که اسامی 33 سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز در این فهرست دیده می‌شود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 95 مجلس با اشاره به وضعیت بودجه 95 کل کشور، تصریح کرد: اصلاحات بودجه در صحن مجلس به تائید نمایندگان رسید و برای شورای نگهبان ارسال شد تا درنهایت سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری به دولت ابلاغ شود. رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه امروز در دستور کار نمایندگان قرار نگرفت، بدین ترتیب با توجه به فرصت باقی‌مانده مجلس کنونی رسیدگی به  این موضوع به مجلس آینده موکول خواهد شد. طبق قانون دولت مجدداً باید لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس آینده ارائه و نمایندگان در مورد کلیات و جزئیات آن رأی بدهند.  این نماینده مجلس در مورد اخبار موجود مبنی بر اینکه قیمت بنزین سهمیه‌ای هزار تومان و آزاد 1500 تومان تعیین‌شده است، عنوان کرد: نحوه محاسبه قیمت بنزین در بودجه سال 95 تعیین‌شده و دولت باید میزان سهمیه خودروهای سواری شخصی، تاکسی و عمومی را مشخص کند. با توجه به نحوه محاسبه در بودجه، قیمت بنزین آزاد 1500 تومانی کمتر از نرخ فوب بندرعباس باشد و باید دولت در این راستا سهمیه را تعیین کند.

پس از استعفای محمدابراهیم امین از ریاست کل بیمه مرکزی در واکنش به ماجرای فیش‌های حقوقی جنجالی هیئت‌وزیران در جلسه دیروز عصر خود با پیشنهاد وزیر اقتصاد درباره انتصاب عبدالناصر همتی به‌عنوان رئیس‌کل بیمه مرکزی موافقت کرد. در همین حال اعلام‌شده که محمدرضا حسین‌زاده، عضو هیئت‌مدیره این بانک به‌عنوان سرپرست بانک ملی ایران منصوب شد. شایعاتی مبنی بر دعوت از آقای دکتر دیواندری (رئیس فعلی پژوهشکده پولی و بانکی و مدیرعامل پیشین بانک‌های ملت و پارسیان) به‌منظور پذیرش مدیریت بانک ملی ایران منتشرشده است.

 بر اساس اصلاحیه‌ای که نمایندگان در بند ب تبصره یک لایحه بودجه انجام دادند، سهم صندوق توسعه ملی موضوع بند ب ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، بیست‌درصد (20%) تعیین می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بیست‌درصد (20%) ارزش صادرات گاز طبیعی پس از کسر ارزش گاز طبیعی وارداتی را به‌حساب صندوق توسعه ملی واریز کند. مبلغ واریزی موضوع پاراگراف دوم بند (ب) ماده (1) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود. سهم این صندوق از صادرات فرآورده‌های نفتی بر اساس سازوکار ماده 13 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور انجام می‌شود. همچنین نمایندگان مجلس بند دیگری را از تبصره 2 لایحه بودجه را اصلاح کردند و به دولت اجازه دادند در سال 95 مصارف مربوط به واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی موضوع جزء 2 بند (ب) سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را از طریق جدول شماره 3 این قانون پرداخت نماید. بدهی دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی صرفاً از محل فروش سهم الشرکه متعلق به دولت در بنگاه‌هایی که واگذاری آن‌ها مشمول سیاست‌های کلی اصل 44 و قانون اساسی و مصارف حاصل از واگذاری آن‌ها مشمول جزء 2 بند (ب) این سیاست‌ها نمی‌باشد، از محل ردیف‌های مربوط در جداول شماره 8 و 18 این قانون پرداخت می‌شود. نمایندگان ‌همچنین تبصره‌ای را که به دولت اجازه می‌داد وجوه حاصل از واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها را به افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و پست‌بانک ایران اختصاص دهد، حذف کردند. همچنین نمایندگان با اصلاح تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور که باهدف تأمین نظر شورای نگهبان صورت گرفت، به دولت اجازه دادند سرمایه بانک مسکن را با شرایطی تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش دهد. بر این اساس، به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۵ اموال غیرمنقول دولتی را که بهره‌بردار آن وزارت راه و شهرسازی است و واگذاری آن‌ها مشمول سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیست و مصارف آن‌ها نیز از مصادیق جزء ۲ بند «د» سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نباشد، با رعایت قوانین موضوعه کشور تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال به فروش رسانده و درآمد حاصله را برای افزایش سرمایه بانک مسکن اختصاص دهد.

همچنین نمایندگان با اصلاحات با بند الحاقی ٢ تبصره ٥ این لایحه موافقت کردند. به‌موجب این بند به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود به‌منظور استفاده از دارایی‌های دولت برای انتشار صکوک اسلامی پیش‌بینی‌شده در این قانون و ساماندهی و مدیریت دارایی‌ها و اموال در مالکیت دولت و تمرکز اختیارات مربوط به نحوه نقل‌وانتقال اموال منقول و غیرمنقول و دیگر دارایی‌های دولت، ضمن اجرای سامانه جامع اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی (سادا) حسب مورد نسبت به انجام اقدام‌های موردنیاز برای مدیریت و استفاده از دارایی‌ها و اموال دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ٥ قانون مدیریت خدمات کشوری به‌استثنای انفال، اموال دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری و موارد و مصادیق مندرج در اصل ٨٣ قانون اساسی به‌منظور پشتوانه انتشار صکوک اسلامی نظیر ارزیابی توسط کارشناسان رسمی، شناسایی، تعیین و تغییر بهره‌بردار، واگذاری و هرگونه نقل‌وانتقال یا فروش اموال مذکور با تصویب هیئت‌وزیران اقدام نماید. کلیه دستگاه‌های اجرایی حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت کلیه اموال غیرمنقول اعم از اراضی، املاک، ساختمان‌ها و فضاهای اداری در اختیار یا تصرف اعم از این‌که دارای سند مالکیت بوده یا فاقد سند مالکیت باشند، اجاره‌ای یا وقفی یا ملکی و ... در سامانه اقدام نمایند. صدور هرگونه مجوز برای واگذاری حق استفاده، تغییر بهره‌بردار، فروش اموال غیرمنقول دولتی بدون ثبت اطلاعات در سامانه مذکور و اخذ کد رهگیری ممنوع است. انتشار صکوک اسلامی برای دستگاه‌های وابسته به قوه قضائیه، قوه مقننه و دیگر نهادهای حکومتی غیر قوه مجریه و استفاده از دارایی‌ها و اموال این دستگاه‌ها حسب مورد منوط به موافقت عالی‌ترین مقام آن‌ها است.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ پوری حسینی رئیس‌کل سازمان در خصوص خروج نام 25 شرکت از لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی گفت: این تعداد شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری خارجی هستند که مصوبه خروج آن‌ها از لیست واگذاری‌ها مربوط به نیمه اول  سال گذشته است. به دلیل این‌که این 25 شرکت در خارج از کشور به ثبت رسیده‌اند، بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذاری‌های دولت شامل دارایی‌های خارج از کشور نمی‌شود. بر این اساس و به خاطر ابهامات دیگر بنا بر تصمیم هیئت واگذاری شرکت‌هایی ازاین‌دست تا تعیین تکلیف از لیست واگذاری‌ها خارج شدند.

کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از درخواست مجوز تأسیس بانک تعاونی قرض‌الحسنه به بانک مرکزی خبر داد و گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی نیز اظهار آمادگی کرده تا این بانک تأسیس شود. 97 هزار واحد تعاونی موجود می‌توانند سهامدار آن باشند. البته بانک توسعه تعاون 70 درصد تسهیلات خود را در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌دهد، اما یک بانک دولتی است و قرار بود، سرمایه اولیه به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که اکنون 550 میلیارد تومان است. به گفته وی، در حال حاضر تعاونی‌های اعتبار گروه شغلی طبق ضوابط بانک مرکزی عمل می‌کند و 85 درصد تسهیلات این تعاونی‌ها قرض‌الحسنه بوده و درعین‌حال، سرعت عمل بالایی برای پرداخت تسهیلات دارند، زیرا بر مبنای شناخت، این کار صورت می‌گیرد. کلانتری یکی از مشکلات نظام بانکی را کندی عملیات خدمت‌رسانی به جامعه دانست و افزود: یکی از کارکردهای تعاونی‌های اعتبار سرعت عمل در این زمینه است. این مقام مسئول به سهم تعاونی‌های اعتبار در بازار پولی و مالی طبق برنامه پنجم توسعه پرداخت و یادآور شد: سهم تعاونی‌ها از این بازار باید به 15 درصد می‌رسید، در حال حاضر هیچ اتفاقی نیفتاده، بلکه این‌روند معکوس نیز شد. وقتی تعاونی‌ها تخلف کرده و از محدوده فعالیت تجاوز کردند و همچنین نظارت بخش تعاون و بانک مرکزی ضعیف بود، به‌جای برخورد با متخلف، راهکار حذف و ادغام تعاونی‌ها مطرح شد. 90 تعاونی اعتبار ادغام و منحل شدند که بخشی از سهام بانک شهر، بانک ایران‌زمین و مؤسسه عسگریه مربوط به تعاونی‌ها است.

پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان دستورالعمل گفت: اجرای طرح فروش مسکن قسطی از سوی بانک مسکن آماده و به شعب ابلاغ شد اما این دستورالعمل از نظر ما دارای اشکالاتی است که باید برطرف شود. کانون انبوه‌سازان روی چارچوب ابلاغ‌شده بانک مسکن که دارای یک سری ابهامات است معترض هستند و تا زمانی که این ابهامات برطرف نشود این طرح عملیاتی نمی‌شود. درخواست و خواسته ما این است که چرا بانک مسکن در طرح فروش مسکن قسطی نرخ کارمزد را 2.3 درصد تعیین کرده است و جرائم 27 درصدی برای عدم بازپرداخت اقساط تعیین کرده است. انبوه‌سازان در این طرح به‌هیچ‌وجه تنها به سود خود توجه نکرده‌اند بلکه معتقد هستند که بانک مسکن هم باید در این طرح ریسک را پذیرا باشد. پورحاجت در پاسخ به این سؤال که آیا مسکن در سال جاری از رکود خارج می‌شود گفت: شک نکنید که بخش مسکن امسال از رکود خارج می‌شود و این خروج از رکود، هم به نفع مردم و هم به نفع سازندگان مسکن است.

احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در خصوص وضعیت کنونی واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر در کشور بیان کرد: باگذشت حدود یک ماه و نیم از زمان آغاز تعدیل شرایط ثبت‌نام واحدهای مسکن مهر و اطلاع‌رسانی انجام‌شده، ثبت‌نام حدود یک هزار واحد از پروژه‌ها از سوی متقاضیان انجام‌شده است، این در حالی است که همچنان تعداد قابل‌توجهی از واحدها فاقد متقاضی هستند که قصد داریم پس از پایان اردیبهشت‌ماه آن دسته از پروژه‌های نیمه‌تمام (بلوک‌هایی که بخشی از واحدهای آن‌ها فروخته‌شده است) را با تعدیل سایر شروط برای ثبت‌نام در معرض فروش قرار دهیم. درباره سایر پروژه‌هایی که 100 درصد آن‌ها بدون متقاضی بوده و هیچ‌یک از واحدهایش به فروش نرسیده تمهیداتی را اندیشیده‌ایم که در آینده‌ای نزدیک به اجرا گذاشته خواهد شد.

در ادامه روند بازنگری در فهرست کالاهای وارداتی و نوع ارز وارداتی آن‌ها، فهرست دیگری از کالاهایی که تاکنون ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند شناسایی و ارز وارداتی آن‌ها به ارز متقاضی تغییر کرد. مرغ خرد نشده تازه یا سرد کرده، قطعه‌های تازه یا سرد کرده مرغ، کره بسته‌بندی‌شده به‌صورت 500 گرمی و کمتر و کره بسته‌بندی‌شده به‌صورت بسته‌های بیش از 500 گرمی ازجمله این اقلام هستند که واردات آن‌ها ازاین‌پس قابلیت استفاده از ارز سیسم بانکی را ندارد و ثبت سفارش آن‌ها صرفاً از محل ارز متقاضی انجام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه تسهیلات جدید برای 7500 واحد تولیدی کوچک و متوسط خبر داد. نعمت‌زاده عنوان کرد: پیش‌ازاین به دلیل بدهی‌های این‌ واحد‌ها به بانک‌ها تسهیلات جدیدی به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت اما با بخشنامه اخیر بانک مرکزی قرار بر آن شد با در نظر گرفتن کارگروه‌های استانی تسهیلات جدیدی به واحد‌های کوچک و متوسط داده شود. وی بابیان این‌که کفایت نسبت مالکانه 25 درصد برای اخذ تسهیلات از سوی واحد‌های کوچک و متوسط حذف‌شده است، ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای 7500 واحد کوچک و متوسط تسهیلات در نظر گرفته‌شده است که علاوه بر آن به 2000 واحد کوچک و متوسط دیگر که پیشرفت بیش از 60 درصد داشته باشند و تا آخر سال به بهره‌برداری برسند تسهیلات بانکی ارائه می‌شود. بیشتر این واحد‌ها مربوط به سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی هستند که تصمیم گرفته‌شده متولیان امر در این سازمان‌ها و بنیاد‌ها به مشکلات واحد‌های صنعتی و تولیدی خود بپردازند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از تهیه سند راهبردی بانکداری اسلامی خبر داد و گفت: این سند به‌زودی در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد، زیرا قانون بانکداری بدون ربا، قانون جامع و کاملی برای تحقق اهداف بانکی کشور نیست.  تلاش داریم این سند برای سال‌های 1395 و 1396 عملیاتی شود زیرا باید از کنترل بخش نظارتی بانک مرکزی و فیلترهای نظارت شرعی عبور کرده تا قابلیت ابلاغ پیدا کند. 

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو در رابطه با آخرین جزئیات فعالیت شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو که قرار است چند محصول جدید را تولید و راهی بازار کند، اظهار داشت: در حال حاضر سالن‌های تولید آماده‌شده و از خردادماه کار شرکت آغاز می‌شود. وی در پاسخ به اینکه آیا طرف فرانسوی در انتقال پول به ایران مشکلی ندارد، گفت: با توجه به اینکه آن‌ها فعالیت خود را ادامه می‌دهند می‌توان گفت که مشکلی در انتقال پول ندارند. هنوز به مرحله ارسال قطعه به ایران نرسیده‌ایم. اولین تولید مشترک در اسفندماه انجام خواهد شد که قبل از آن به مرحله تأمین قطعات آن‌ها نیز ورود پیدا می‌کنیم. در کنار این موضوع مراحل ساخت داخل تولیدات مشترک نیز انجام خواهد شد. یکه‌زارع در رابطه با تغییرات قیمتی دو محصول این شرکت که اخیراً توسط شورای رقابت قیمت آن‌ها آزادشده است، اظهار داشت: این دو محصول رقبای متعددی را در سطح بازار دارند و شورای رقابت تصمیم گرفت قیمت آن‌ها آزاد شود. البته در حال حاضر ایران‌خودرو تصمیم به افزایش قیمت دنا و تندر 90 اتوماتیک ندارد. در مورد قیمت سایر محصولات نیز تابع دستورالعمل شورای رقابت هستیم.

علی‌محمد بساق‌زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سال گذشته بیش از ٤٦,٤ میلیون تن محصول پتروشیمی در ایران تولید شد. وی با اعلام اینکه در سال گذشته صنایع پتروشیمی ایران با ۸۰ درصد ظرفیت اسمی اقدام به تولید کرده‌اند، تصریح کرد: درمجموع سال گذشته تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری در ایران نسبت به سال ۱۳۹۳ افزایشی حدود ۱۰۰ درصدی را تجربه می‌کند. این مقام مسئول همچنین حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال ۹۴ را بیش از ۱۷ میلیون و یک‌صد هزار تن عنوان کرد و افزود: سال ۹۴ با افزایش تأمین خوراک صنایع پتروشیمی رکورد تولید در ۱۵ مجتمع پتروشیمی کشور شکسته شد. برنامه تولید محصول پتروشیمی در سال ۹۴ حدود ۵۰ میلیون تن تعیین‌شده بود که مسائل فنی در کنار عدم بهره‌برداری از تعدادی از طرح‌های جدید همچون فاز ٢ پتروشیمی کارون، فاز ٢ پتروشیمی کاویان و پتروشیمی کردستان مانع تحقق اهداف تولید شد. بساق زاده بابیان اینکه امسال برنامه تولید محصولات پتروشیمی در ایران حدود ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در نظر گرفته‌شده است، تبیین کرد: به‌عبارت‌دیگر باید تولید پتروشیمی ایران در سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود هشت میلیون تن افزایش یابد. ایشان با یادآوری اینکه راه‌اندازی طرح‌های جدید و کاهش ظرفیت خالی مجتمع‌های در دست بهره‌برداری دو برنامه افزایش تولید محصولات پتروشیمی ایران در سال جاری است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود هفت میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولیدشده است.

امروز بزرگ‌ترین کارخانه ترانسفورماتور توزیع برق کشور به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در فضایی بالغ‌بر 13 هکتار احداث‌شده است که باهدف تأمین نیاز به ترانسفورماتور در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع و همچنین توسعه صادرات و اشتغال، در شهر پرند و با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر هزار و 500 میلیارد ریال احداث‌شده است. سالانه در این مجتمع 14 هزار ترانس تولید خواهد شد که این تعداد ترانس برابر با هفت هزار و 500 مگاولت آمپر و جلوگیری از خروج سالانه 40 میلیون دلار ارز از کشور است. هم‌زمان با افتتاح این سایت جدید تولیدی شرکت ایران ترانسفو، بیش از 600 نفر به‌صورت مستقیم و 1500 نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد و با صادرات تولیدات این کارخانه بیش از 6 میلیون دلار ارز وارد کشور خواهد شد.

محمد اتابک رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: قیمت‌گذاری سیمان به فعالان این صنعت واگذارشده و دست‌کم 14 تا 15 درصد افزایش بها در تیرماه امسال مورد انتظار است. قیمت‌های جدید سیمان با توجه به افزایش دستمزد، تورم عمومی و شرایط صنعت تعیین و مشخص می‌شود. اکنون نمی‌توان عدد مشخصی را اعلام کرد اما در حال بررسی نهاده‌های مختلف برای تعیین قیمت جدید هستیم و به نظر می‌رسد دست‌کم 14 یا 15 درصد افزایش صورت می‌گیرد.

مرتضی لطفی مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان اظهار کرد: در شرایط فعلی شرکت‌های تولیدکننده سیمانی به دلیل کاهش تقاضای داخلی تمام تمرکز خود را به سمت کشورهای خارجی به‌ویژه عراق و افغانستان گذاشته‌اند و به همین دلیل رقابت منفی در خصوص نرخ فروش محصولات در بازارهای صادراتی ایجاد شد که این امر درنهایت در کنار کاهش تقاضا در کشور عراق بهانه‌ای شد تا مقامات مسئول این کشور اقدام به صدور ابلاغیه منع واردات سیمان کنند. خوشبختانه طبق توافقات انجام‌شده میان انجمن صنفی سیمان و رئیس گمرک مقرر گردید تا در راستای حفظ منافع ملی و حقوق مصرف‌کنندگان، انجمن گروه سیمان شرکت‌هایی که می‌توانند صادرات داشته باشند را به گمرک معرفی کند که البته این امر به معنای اعمال محدودیت نیست. بلکه اغلب شرکت‌های سیمانی با توجه به هزینه حمل 40 تا 50 درصدی به‌منظور جذب تقاضا اقدام به عرضه محصولات تولیدی خود به قیمت‌های کمتر از نرخ مصوب می‌کنند و ازاین‌رو جهت جلوگیری از این امر توافق‌نامه با گمرک به امضاء رسیده است. پیشنهاد می‌کنیم تا دولت جهت حمایت از صنعت و تولید داخلی اعتباراتی در قالب یارانه حمل‌ونقل به این صنعت اختصاص دهد تا در فرآیند صادرات محصولات به سایر کشورهای خارجی تسهیل ایجاد شود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت در مناطق آزاد را برای ۱۴ شعبه بانک قوامین مستقر در مناطق آزاد صادر کرد. از 14 شعبه بانک قوامین مستقر در مناطق آزاد، منطقه آزاد کیش با دارا بودن 4 شعبه،  مناطق آزاد اروند و ماکو هرکدام با 3 شعبه و مناطق آزاد  قشم، انزلی، جلفا و چابهار هریک با در اختیار داشتن یک شعبه در این مناطق ازاین‌پس در خدمت بازرگانان و فعالان اقتصادی قرار می‌گیرند.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول‌ در مورد کمک‌های صندوق بین‌المللی پول به ایران برای بازگشت به نظام بانکی بین‌المللی گفت: صندوق بین‌المللی پول می‌تواند در زمینه‌های مختلف ازجمله مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به ایران کمک کند. درواقع کشور ایران همراه با دیگر کشورهای جهان خواستار انجام اقدامات اصلاحی در این خصوص است و ما نیز برای انجام این اصلاحات، کمک‌های لازم را خواهیم داشت. کشورهای دنیا زمانی که تلاش کردند مشکلات ساختاری خود را باسیاست‌های پولی حل کنند با مشکلات بیشتری مواجه شدند بنابراین کشور ایران باید بر اصلاحات ساختاری تمرکز کند. لیپتون، یکی از دلایل بحران‌های مالی آسیا را تزریق نقدینگی در اقتصاد و ایجاد مطالبات معوق برای شرکت‌ها دانست و تصریح کرد: اگر بخواهیم از طریق تزریق نقدینگی، مشکلات بدهی بانکی که قابل وصول نیستند را حل کنیم باید بدانیم این راه‌حل، یک‌راه حل کوتاه‌مدت است و در بلندمدت چیزی را حاصل نمی‌کند. درواقع شرکت‌ها و مؤسساتی که به بانک‌ها وابسته هستند، تسهیلات دریافت می‌کنند، این تسهیلات دوباره به مطالبات معوق تبدیل می‌شود و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. همچنین بانک‌ها به دولت متکی می‌شوند و در زمان بحران، منتظر کمک دولت هستند. زمانی نظام بانکی می‌تواند در اقتصاد عملکرد بهینه داشته باشد که بتواند نقدینگی موجود را به‌صورت بهینه در قالب تسهیلات در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد. توصیه معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول‌ به بانک مرکزی در این دیدار، تأکید بر حفظ دستاورد کاهش تورم، ایجاد ثبات اقتصادی و جلوگیری از افزایش نقدینگی تا حد خارج از کنترل بود. وی در خصوص ایجاد بازار بدهی در ایران نیز گفت: برای ایجاد این بازار در مرحله اول باید از 15 درصد منابع بانک‌ها که به‌صورت مطالبات معوق از دسترس خارج‌شده‌اند، استفاده شود.

به نقل از روابط عمومی وزارت نفت یادداشت تفاهم همکاری بلندمدت در بخش نفت و گاز میان امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت و ژانگ یو ژینگ، معاون سازمان ملی انرژی چین به امضا رسید. زمانی نیا اظهار کرد: این یادداشت تفاهم درزمینه‌های فروش نفت خام و میعانات گازی، اکتشاف و توسعه، افزایش برداشت، ساخت تجهیزات نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است. وی بابیان این‌که شرکت‌های چینی در دوران تحریم در ایران حضورداشته و کارکردند و ما این نکته را فراموش نخواهیم کرد، تصریح کرد: امیدواریم در پسابرجام همکاری با شرکت‌های معتبر چینی را در چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی ادامه دهیم.

اصغر فخریه کاشان معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت قرارداد با شرکت ایرباس، گفت: از سه روز گذشته مذاکرات ما برای امضای قرارداد با شرکت ایرباس آغازشده و امیدواریم که به نتیجه برسیم و قرارداد به امضا برسد. وی بابیان اینکه قرارداد میان ایران ایر و ایرباس یک قرارداد ۵۰۰ صفحه‌ای است که مواد زیادی در آن وجود دارد، افزود: هرکدام از صفحات این قرارداد باید موردبررسی قرار گیرد چراکه موضوعات مختلف مالی، حقوقی و اجرایی در آن وجود دارد و باید دو طرف مطمئن باشند که منافع در نظر گرفته می‌شود. تاکنون موضوع تأمین مالی ۸۰ درصد حل‌شده و در حال مذاکره و بررسی برای حل تمامی موانع هستیم تا این هواپیماها از سوی ایران خریداری شود. وی اجاره به‌شرط تملیک را روش نهایی برای خرید هواپیما عنوان کرد و افزود: بدون دخالت دولت با استفاده از روش اجاره به‌شرط تملیک این هواپیماها خریداری‌شده و وارد کشور می‌شود.

به نقل از پایگاه خبری ترند، محسن پاک آئین، سفیر ایران در آذربایجان گفت، المان رستموف، رئیس بانک مرکزی آذربایجان امروز به تهران سفر می‌کند. وی گفت، رستموف در تهران باهمتای ایرانی خود ولی‌الله سیف دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی آذربایجان نشستی هم با علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران درباره راه‌های ارتقاء روابط دوجانبه خواهد داشت. وی با اشاره به اهمیت روابط اقتصادی دو کشور گفت، ایجاد یک بانک مشترک در دستور کار مذاکرات بین تهران و باکو قرار دارد.

 آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت: برخی کشورها مانند بلوک شرق و چین همکاری‌های خود را با ایران افزایش داده‌اند اما همچنان با کشورهای غربی و آمریکایی در نقل‌وانتقال پول مشکل‌داریم که همین موضوع امکان اجرایی شدن تفاهمات را به وجود نمی‌آورد. ارز باید به هر قیمتی تک‌نرخی شود تا شفاف‌سازی در نقل‌وانتقال پول و قیمت‌گذاری‌ها صورت گیرد. وی با اعلام اینکه وجود شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو یک مانع اساسی برای حضور شرکت‌های خارجی خودروسازی و قطعه‌سازی در کشور است، تصریح کرد: شرکت‌های خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری زیاد آن‌هم با ریسک بالای بازار ایران نیستند. اگر هم در قرارداد و یا تفاهم‌نامه‌هایی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند امتیازاتی را از طرف ایرانی دریافت کردند چراکه دستوری بودن قیمت‌ها برای آن‌ها خسارات زیادی را به دنبال دارد. آلمان، فرانسه و اسپانیا در حوزه قطعه‌سازی مذاکرات مناسبی را با قطعه سازان داخلی انجام داده‌اند اما دستوری بودن قیمت‌ها هزینه‌هایی را به آن‌ها تحمیل می‌کند که باعث می‌شود آن‌ها حاضر به سرمایه‌گذاری مستقیم و یا مشترک در بازار ایران نباشند. طرف ایرانی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید ریسک را به حداقل ممکن برساند که همین امر مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

به نقل از پالس نیوز، شرکت کشتی‌سازی و مهندسی دریایی دوو، بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌سازی کره جنوبی  اخیراً یک موافقت‌نامه تجاری درزمینهٔ اداره و ارائه کمک‌های تکنولوژی به مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران با دولت ایران به امضا رسانده است. بر اساس این موافقت‌نامه، شرکت کره‌ای به‌طرف ایرانی تکنولوژی انتقال خواهد داد و مدیریت محموله‌های این شرکت را انجام خواهد داد.

مجید تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: آن چیزی که مدنظر ایران بوده تا به امروز به‌طور کامل مشاهده نشده و ما اجرای برجام را به‌طور کامل ندیده‌ایم. دلیل مهم دراین‌ارتباط آن است که دولت آمریکا آن‌طور که باید به وظایف خود عمل‌نکرده است و برجام از دید ما به‌طور کامل موفقیت‌آمیز نبوده است. محافظه‌کاری بانک‌های بزرگ اروپایی دراین‌ارتباط وجود دارد که همه این موارد دست‌به‌دست هم داده و اثرات برجام به‌طور کامل مشاهده نمی‌شود گرچه اخیراً تحولات خوبی نیز صورت گرفته است. وی در پایان ضمن اشاره به رتبه 19 ایران در بین قدرت‌های اقتصاد بزرگ دنیا از سوی صندوق بین‌المللی پول گفت: همکاری‌های بانکی نقش مهمی را در فضای جدید به وجود آمده ایفا می‌کند و با توجه به این موضوع که برخی بانک‌های اروپایی از لغو تحریم‌ها بی‌اطلاع هستند با حساسیت زیادی که از خود نشان می‌دهند موجب از دست رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌شوند.

 مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تا به امروز بیش از 180 شرکت به ایران آمده‌اند که از نتیجه آن به‌طور کامل رضایت نداریم که  از این تعداد 40 تا 50 هیئت به‌طور مستقیم با اتاق بازرگانی مذاکره کرده‌اند. صحبت‌های خوبی با هیئت‌های خارجی شده اما مشکلاتی نیز برای توسعه همکاری‌ها وجود داشته است که مهم‌ترین آن مسائل بانکی است. سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در ایران زمان می‌برد و در 3 تا 4 ماه امکان‌پذیر نیست.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 245.6 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 200.2 میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی اوراق مشارکت شهرداری شیراز با 30.6 میلیارد تومان بیشترین حجم در بورس و معامله بلوکی اوراق صکوک اجاره گروه مپنا با 40 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 41.5 میلیارد تومان و گروه سرمایه‌گذاری با 18.8 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 117 واحد، شاخص قیمت 44 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 75981 واحد و شاخص قیمت به 28591 واحد رسید. هلدینگ نفت و گاز تأمین (تاپیکو) با 53 واحد بیشترین اثر مثبت و صنعتی و معدنی چادرملو با 57 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای حاکم بر معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز هم تغییر محسوسی نداشت و عموماً منفی ارزیابی می‌شد. از میان 32 نماد باز این صنعت، 29 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 8 نماد مثبت، 6 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 10935 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 14583 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 13995 میلیون ریال) بود. سیمان دورود با 2940 هزار سهم به ارزش 3476 میلیون ریال حدود 24 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 1831 هزار سهم به ارزش 2216 میلیون ریال معادل 13% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 3 نماد سیمان اردبیل، ارومیه و خوزستان مورد معامله واقع نشدند. امروز نمادهای سیمان ارومیه و خوزستان بازگشایی و نمادهای سیمان ایلام و مازندران به‌منظور برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه متوقف شدند.

سه نماد هلدینگ امروز متعادل و کم‌حجم معامله شدند.ارزش معاملات این سه نماد نیز از 300 میلیون تومان در روز گذشته به 400 میلیون تومان رسید. سیدکو و سیمان تهران عمدتاً مثبت ولیکن سیمان فارس و خوزستان اغلب منفی بود.

 تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و در نماد شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) شرکت گروه توسعه ملی خریدار سهام بوده و متقابلاً در نماد سیمان شاهرود 1 شخصیت حقیقی و در نماد سیمان فارس نو سیمان فارس و خوزستان فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24