Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

وزیر امور خارجه با بیان اینکه پنج ماه است که از برجام گذشته است، گفت: شما بروید با هر شرکتی که خودتان قبول دارید صحبت کنید که کدام قرارداد در پنج ماه به نتیجه می‌رسد؟ در پنج ماه کدام گشایش اقتصادی تا به حال ایجاد شده است؟

کدام قرارداد یا گشایش اقتصادی در پنج ماه به نتیجه می‌رسد؟

به گزارش نسیم؛محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سؤالات تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آقایان تعدادی نکات را مطرح کردند من تقاضا می‌کنم دوستان توجه می‌فرمودند من در حد امکان امکاناتی را که فراهم شده ریز گفتم.

*در پنج ماه کدام گشایش اقتصادی ایجاد شده؟

وی افزود: من تعداد ال‌سی‌هایی که باز شده است، توضیح دادم. میزان سرمایه‌گذاری‌ خارجی، میزان سرمایه‌گذاری ثبت شده در پنج ماه را توضیح دادم. شما بروید با هر شرکتی که خودتان قبول دارید صحبت کنید که کدام قرارداد در پنج ماه به نتیجه می‌رسد؟ در پنج ماه کدام گشایش اقتصادی تا به حال ایجاد شده است؟

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه پنج ماه است که از برجام گذشته، عنوان کرد: من که خودم عرض کردم ما هیچگاه به آمریکا اعتماد نمی‌کنیم، مبنای قدرت ما سلطه‌ستیزی است، مثل اینکه دوستان وقتی که من داشتم عرایضی را بیان می‌کردم توجه نفرمودند.

*تاریخ جمهوری اسلامی را تغییر ندهید/مذاکرات هسته‌ای به دستور رهبری و با تایید رهبر انقلاب شکل گرفته

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: اشاره‌ای به حضرت امام کردید من از مسئولان مذاکرات 598 در زمان حضرت امام بودم که با تایید حضرت امام صورت گرفت، لذا تاریخ جمهوری اسلامی را تغییر ندهید. مذاکرات هسته‌ای به دستور مقام معظم رهبری با تایید مقام معظم رهبری شکل گرفته و هنوز هم به همان شکل دارد ادامه پیدا می‌کند.

ظریف ادامه داد: ما این مذاکرات را اقتدار نظام و گرفتن بهانه از دشمن می‌دانیم، نه در واقع اینکه استکبارستیزی خود را کنار گذاشته باشیم.

به گفته وی علت اینکه بعضی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا کماکان برقرار است، به دلیل استکبارستیزی ما است.

وزیر خارجه گفت: علت اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند، به خاطر استکبارستیزی و حمایت ما از مقاومت است. اینها سرمایه‌های انقلاب اسلامی است که ما هیچگاه این سرمایه‌ها را برای چند دلار از دست نخواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: این نه صحبتی است که من در حضور شما در مجلس شورای اسلامی بیان می‌کنم، بلکه صحبتی است که در حضور خبرنگاران خارجی در کشورهای خارجی نیز بیان کرده‌ام و تکرار خواهم کرد که ما روی اصولمان ایستادگی می‌کنیم و از این اصول کنار نخواهیم آمد.

وی در ادامه پاسخ‌هایش به سؤالات نمایندگان گفت: لذا ما با شما موافقیم که اصول و مبانی ما تغییر نمی‌کند، از دوستان خواهش می‌کنم که آنچه که مسلمات انقلاب است آنچه که مسلمات نظام است، مورد خدشه و سوال قرار ندهند.

*کسی در جمهوری اسلامی و در هیچ دولتی جرات تخطی از اصول و آرمان‌های انقلاب را نداشته و ندارد

ظریف تصریح کرد: کسی در این جمهوری اسلامی در هیچ دولتی جرات تخطی از اصول و آرمان‌های انقلاب را نداشته و انشاالله هیچگاه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما قدرت خود را براساس سلطه‌ستیزی می‌دانیم، اظهار داشت: ما گزارش مفصل دستاوردها و موانع برجام را طبق قانون روز 27 فروردین، درست سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، ارائه دادیم و گزارش بعدی را هم به موقع یعنی 27 تیر ماه انشاالله ارائه می‌کنیم. حالا اگر گزارش شفاف نبود بیایید در جلسه مطرح کنیم، ما آمادگی داریم و در بحث شفاف سازی مشکلی نداریم.

وی گفت: ما آنچه باید ارائه می‌دادیم، ارائه دادیم.با صداقت کامل در آن گزارش همه موارد را گفتیم و باز هم خواهیم گفت.

* برخورد سازمان ملل در قضیه یمن باعث شرمندگی است

به گزارش فا‌رس، وزیر خارجه در ادامه پاسخ‌هایش عنوان کرد: فضاحتی که عربستان در روزهای گذشته پیدا کرد که واقعا باعث شرمندگی است که سازمان ملل اینگونه برخورد کرد. این فضاحت را دیدید، این فضاحت سال‌ها بود که ادامه داشت، اما در پشت غبار ایران‌هراسی و ایران ستیزی مخفی شده بود.

وی افزود: عربستان سعودی دولتی است که تغییری نکرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: تلاش‌هایی که امروز این رژیم می‌کند به خاطر نگرانی و وحشتی است که از حضور مقتدر جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین قدرت صلح‌طلب و آرامش‌خواه در این منطقه از جمهوری اسلامی دارد که ما معتقد هستیم این نگرانی بیهوده‌ است.

* جمهوری اسلامی مشکلی با هیچ یک از همسایگان خود ندارد و نخواهد داشت

وزیر خارجه عنوان کرد: اگر آنها دنبال تحمیل دیدگاه‌های خودشان بر مردم مظلوم منطقه نباشند، اگر آنها نخواهند مردم یمن را به خاک و خون بکشند، اگر آنها از تروریست‌ها و افراطیونی که روزی آتش خانه خودشان خواهد شد حمایت نکنند، جمهوری اسلامی مشکلی با هیچ یک از همسایگان خود ندارد و نخواهد داشت.

*عدم شرکت در حج امسال نشانگر تأکید نظام و رهبری بر حفظ عزت حجاج ایرانی

ظریف ادامه داد: ما عزت جمهوری اسلامی را همواره حفظ خواهیم کرد و مردم هستند که این عزت را می‌خواهند و می‌طلبند و حفظ می‌کنند.

وی اضافه کرد: عدم شرکت جمهوری اسلامی در حج امسال نشان دهنده تاکید نظام و رهبری و دولت بر حفظ عزت حجاج ایرانی است که انشاالله آن را حفظ خواهیم کرد.

*وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی می‌کند

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی می‌کند، عنوان کرد: ما یک اداره کل داریم به اسم اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور که به تدبیر دکتر روحانی شورای‌ عالی ایرانیان خارج از کشور هم به وزارت خارجه واگذار شده و یکی از وظایف اصلی این اداره کل جذب سرمایه‌گذاران ایرانی است که بیایند و در کشور خودشان سرمایه‌گذاری کنند.

وی در عین حال یادآور شد: اما لازمه این کار احساس امنیت هر ایرانی برای آمدن به کشور خودش است، هر ایرانی باید احساس کند که من یقین دارم این احساس را جامعه ایرانی خارج از کشور که سرمایه‌های این کشور و این مردم هستند دارند که می‌توانند به کشور خودشان برگردند و آزادانه در ایران سرمایه‌گذاری کنند و هرگاه خواستند بازگردند.

وزیر خارجه ادامه داد: این ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری ایرانی در خارج است.

*ثبت دعوای حقوقی علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری ظرف چند روز آینده

وزیر خارجه همچنین درباره برداشت 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا و پیگیری‌ها دولت ایران در این زمینه اعلام کرد: ما اقدامات لازم را برای برخورد با دست اندازی به اموال ایران انجام دادیم. اینکه فرمودند چراغ قوه گرفتیم، به این خاطر بود که برخی به ناروا گفتند دارند مردم ما را پس از برجام تحقیر می‌کنند، ما خواستیم یادآوری کنیم که امروز اتفاقا تحقیرها تمام شده و این تحقیرها مربوط به دوران دیگری است.

وی تصریح کرد: اما ما همه به عنوان یک مجموعه منسجم در برابر یک گروه متجاوز قانون شکن قرار گرفتیم و باید با هم با آن مقابله کنیم و این سیاست ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: دولت ایران دعوای حقوقی علیه ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری را همین چند روز آینده ثبت خواهد کرد و بر همین اساس قانون‌شکنی آمریکایی‌ها را به دنیا نشان خواهیم داد.

وزیر خارجه گفت: امروز این امکان را داریم که با فراغت و خیال آسوده در مجامع بین‌المللی از حقوق ایران دفاع کنیم.

* تا مثقال آخر تعهد طرف مقابل در برجام را می‌گیریم

ظریف اضافه کرد: فرمودند چرا کمیسیون مشترک تشکیل نمی‌شود؟ جلسات متعدد کمیسیون مشترک و زیرکمیته‌های کمیسیون مشترک هم در حوزه دسترسی ما به اقلام دوگانه و هم در حوزه رفع مشکلات، تشکیل شده است. ما تقریبا هر روز داریم اینگونه اقدامات را پیگیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لذا معتقدم نگرانی در این زمینه وجود ندارد. آنچه در برجام تعهد طرف مقابل است تا مثقال آخرش را از طرف مقابل خواهیم گرفت.

*با هیچ کشور یکجانبه لغو روادید نمی‌کنیم

وزیر خارجه در خصوص صنعت گردشگری هم عنوان کرد: ما الان در فرودگاه‌های جمهوری اسلامی به اکثر شهروندان اکثر کشورها ویزای یک ساله می‌دهیم و لذا مشکلی در گردشگری نیست. اما ما با هیچ کشور یکجانبه لغو روادید نمی‌کنیم.

وی با طرح این سؤال که برای چه این کار نمی‌کنیم؟ عنوان کرد: برای احترام به شهروند ایرانی که می‌خواهد از کشور دیگری روادید بگیرد.

ظریف ادامه داد: اگر کشوری حاضر نیست شهروندان بزرگ ایران را بدون روادید به کشور اجازه ورود بدهد، ما هم این اجازه را نخواهیم داد که شهروندان آن کشور بدون ویزا به ایران بیایند.

وزیر خارجه عنوان کرد: ما تسهیلات ایجاد می‌کنیم، اما برای لغو روادید عزت ما اینگونه اقتضا می‌کند که لغو روادید تنها براساس یک روابط دوجانبه و توافق باشد، ما نمی‌توانیم بپذیریم که لغو روادید یکجانبه باشد.

ظریف اضافه کرد: ما باید بسترهای داخلی را فراهم کنیم.

*ما هفت، هشت سالی از مقررات دنیا عقب افتاده‌ایم

وی گفت: در برابر عهدشکنی‌ها در قالبی که شورای امنیت توافق کرده است، ما یک چارچوبی را به شورای امنیت دادیم، شورای امنیت کمیسیون نظارت بر برجام دارد که چارچوب‌هایش مشخص است و ما براساس همان عمل می‌کنیم.

وزیر خارجه با بیان اینکه باید فضای مناسب را ایجاد کنیم، اظهار داشت: ما هفت، هشت سالی از مقررات دنیا عقب افتاده‌ایم، در این هفت هشت سال دنیا هم انواع و اقسام مقررات بانکی درست کرده است که بیشترین آن هم مربوط به سال 2008 و سقوط بانکی است که در دنیا اتفاق افتاد.

وی با ذکر این نکته که البته ما خودمان منافع ملی، اقتدار کشور و چارچوب‌های امنیت ملی را رعایت می‌کنیم، عنوان کرد: ما از مجلس تقاضا داریم که کمک کند کنوانسیون‌های جدیدی که وزارت اقتصاد و دارایی به مجلس می‌آورد را تصویب کند تا این وزارتخانه بتواند کار خود را در این زمینه به پیش ببرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24