Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

صنعت پرحاشیه خودرو امروز هم توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود. بسیاری از نمادها در غیاب لیدر بزرگ این گروه یعنی سایپا با تعادل مثبت نسبی کار خود را آغاز کردند. با بازگشایی نماد سایپا که اطلاعات اصلاح‌شده خود را در روز گذشته در سامانه کدال انتشار داده بود...

نگاه بورس به جنجال فیش های حقوقی!

بورس24 :بازار سرمایه همچنان پیگیر تغییر و تحولات مربوط به انتشار فیش‌های حقوقی مدیران ارشد است. این موضوع که در بعضی سایت‌ها به آن عنوان “فیش گیت” و “کودتای بانکی ”داده‌شده است به نظر می‌آید مدت‌زمان طولانی اذهان را به خود مشغول کند. تغییرات آن‌چنان عمیق و ریشه‌دار است که در بعضی سایت‌های خبری خارج از کشور نیز در این خصوص مطالبی عنوان‌شده است.

دراین‌ارتباط صحبت‌های آقای محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه و آقای علیرضا زاکانی دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در روز جاری توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود. امروز البته تا زمان تهیه این گزارش، خبر خاصی از برملا شدن اطلاعات مشابه و یا تغییر و برکناری انتشار نیافته است لیکن پس از استعفای دسته‌جمعی هیئت عامل صندوق توسعه ملی در روز گذشته، در برخی سایت‌ها اسامی متفاوتی به‌عنوان رییس جدید هیئت عامل این صندوق عنوان می‌شود. مسعود نیلی، حمید برداران شرکاء، محمدعلی نجفی و مسعود دانش جعفری از گزینه‌های مدیریت صندوق توسعه ملی به شمار می‌آیند. البته از طهماسب مظاهری هم نام‌برده شده که ظاهراً چندان مطرح نیست، همچنین دانش جعفری اعلام کرده که با وی در این مورد صحبتی نشده است. ظاهراً مسعود نیلی اعلام کرده تمایلی به رفتن به صندوق توسعه ملی ندارد و برادران شرکاء هم برای تصمیم‌گیری مردد است.

بر این اساس تاکنون محمدعلی نجفی برای ریاست صندوق توسعه ملی گزینه محتمل‌تری به نظر می‌رسد و انتخاب وی به واقعیت نزدیک است هرچند هنوز انتصاب وی در حد حدس و گمان است.

بازار سرمایه مجموعاً امروز شرایط قابل‌قبول‌تری نسبت به‌روزهای قبل داشت. شاخص کل تمامی زمان معاملات در مدار ثابت باقی ماند و درنهایت با رشد حدود 99 واحدی توانست مجدداً به کانال 74 هزار واحدی صعود کند. ارزش معاملات خرد سهام نیز بهتر از روزهای گذشته بود. نکته قابل‌قبول دیگر در معاملات روز جاری، این بود که 7 صنعت مختلف امروز هریک بیش از 10 میلیارد تومان از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و این نشان از توزیع بهتر معاملات و همچنین تغییر توجهات بازار از تنها یک صنعت به سایر صنایع دارد. بر اساس ارزش معاملات، امروز صنعت خودرو 53 میلیارد تومان، خدمات فنی مهندسی 27.3 میلیارد تومان، ساخت محصولات فلزی 21.9 میلیارد تومان، محصولات شیمیایی 17 میلیارد تومان، بانک‌ها 14.8 میلیارد تومان، استخراج کانه‌های فلزی 13.8 میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری‌ها 12.9 میلیارد تومان از ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران را به خود اختصاص داده و جایگاه‌های اول تا هفتم را اشغال کردند. ازنظر تأثیرگذاری بر شاخص کل، گروه خدمات فنی مهندسی 97 واحد، صنعت خودرو 75 واحد، ساخت ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی 25 واحد، محصولات شیمیایی 18 واحد، مواد و محصولات دارویی 16 واحد تأثیر مثبت و در مقابل صنعت استخراج کانه‌های فلزی 31 واحد، ساخت محصولات فلزی 21 واحد، فلزات اساسی 19 واحد، صنایع غذایی و آشامیدنی 19 واحد و مخابرات 15 واحد در کاهش شاخص نقش داشتند.

صنعت پرحاشیه خودرو امروز هم توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود. بسیاری از نمادها در غیاب لیدر بزرگ این گروه یعنی سایپا با تعادل مثبت نسبی کار خود را آغاز کردند. با بازگشایی نماد سایپا که اطلاعات اصلاح‌شده خود را در روز گذشته در سامانه کدال انتشار داده بود، صف خرید سنگینی در این نماد تشکیل شد که تدریجاً به حجم آن نیز افزوده شد و به بیش از 160 میلیون سهم نیز بالغ شد ولیکن این نماد حجم معاملات بسیار ضعیفی معادل 8.6 میلیون سهم را به ثبت رساند. با این رخداد کمی فضای عمومی صنعت خودرو بهتر شد ولیکن این وضعیت در اواخر وقت با ضعف روبرو شد به شکلی که نماد ایران‌خودرو نیز به دامنه منفی قیمت خزید. درنهایت این صنعت توانست تأثیر 75 واحدی بر شاخص کل به‌جای بگذارد. در این صنعت نمادهای پر معامله عبارت بودند از ایران‌خودرو با 10.2 میلیارد تومان، زامیاد با 9.3 میلیارد تومان، پارس‌خودرو با 6.4 میلیارد تومان، سایپادیزل با 5.4 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری رنا با 5.3 میلیارد تومان و ایران‌خودرو دیزل با 4.3 میلیارد تومان. امروز شایعاتی مبنی بر ارزش‌گذاری 300 میلیون یورویی شرکت سایپا کاشان که قرار است 50 درصد آن به سیتروئن واگذار شود نیز انتشار یافت.

آن‌گونه که آمار تولید خودرو در سه ماه نخست 95 نشان می‌دهد، در بهار امسال 265 هزار دستگاه انواع خودرو به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیم درصد رشد داشته است. این گزارش نشان می‌دهد از 265 هزار خودرو تولیدشده تا پایان خردادماه امسال، خودروسازان کشور توانسته‌اند، بیش از 244 هزار دستگاه خودرو سواری به تولید برسانند که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته و با رشد صفر مواجه بوده است. خودروسازان کشور در فصل بهار با افزایش 17.6 درصدی تولید انواع وانت و کاهش 56.3، 54.8 و 41.7 درصدی تولید انواع مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون مواجه بوده‌اند. این آمار بیانگر آن است که تولید انواع خودرو در شرکت ایران‌خودرو طی بهار امسال با کاهش 4.6 درصدی روبرو شده و ظرف مدت یادشده با تولید 135 هزار دستگاه انواع خودرو کماکان بزرگ‌ترین خودروساز کشور نام‌گرفته است. سایپا نیز که کارنامه بهتری نسبت به ایران‌خودرو داشته، در سه ماه نخست امسال، 107 هزار دستگاه انواع خودرو به تولید رسانده و نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد تولید 14.1 درصدی مواجه بوده است. در این صنعت آمار تولید و فروش شرکت بهمن موتور از شرکت‌های زیرمجموعه گروه بهمن در سامانه کدال انتشار یافت که حکایت از تولید 3781 دستگاه و فروش 4231 دستگاه عمدتاً وانت و سواری داشت.

پس از صنعت خودرو، گروه خدمات فنی مهندسی با 27.3 میلیارد تومان در جایگاه دوم ازنظر ارزش معاملات ایستاد. این صنعت به مدد معاملات مناسب گروه مپنا که تقریباً تمامی اوقات با صف خرید همراه بود توانست تأثیر 97 واحدی بر شاخص کل داشته باشد. این شرکت حجم معاملات 30.4 میلیون سهمی به ارزش 27 میلیارد تومان را به ثبت رساند. به نظر می‌رسد تنظیم لایحه اصلاحی بودجه توسط دولت که در آن پرداخت 45 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به بانک‌ها و پیمانکاران در قالب انواع اوراق بدهی دیده‌شده است ازجمله دلایل توجه بازار به این نماد باشد.

صنعت ساخت محصولات فلزی باارزش معاملات 21.9 میلیارد تومانی و تأثیر کاهنده 21 واحدی بر شاخص کل در رتبه سوم ازنظر ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران قرار داشت. صنایع آذرآب اراک با 27.5 میلیون سهم و ارزش معاملات 15.1 میلیارد تومانی تماماً در دامنه منفی مورد معامله قرار گرفت. دیگر نماد این صنعت، ماشین‌سازی اراک نیز با 21 میلیون سهم و ارزش معاملات 6.6 میلیارد تومانی نیز تماماً منفی بود. در این نماد معاملاتی با حداقل قیمت نیز رقم خورد.

گروه محصولات شیمیایی که مدت‌هاست کمتر موردتوجه بازار قرار دارد امروز در حدود 17 میلیارد تومان نقل‌وانتقال مالکیت سهام را تجربه کرد. در این گروه تنها دو نماد پتروشیمی پردیس و سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان معاملات نسبتاً مناسبی را از خود به ظهور گذاشتند. نماد پتروشیمی پردیس ارزش معاملات 9 میلیارد تومانی و سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان ارزش معاملات 3.9 میلیارد تومانی داشتند. در نماد پتروشیمی پردیس در حوالی ساعت 11 معامله بلوکی در بازار خرد به تعداد 9.4 میلیون سهم صورت گرفت که موجبات افزایش قیمت پایانی و مثبت بسته شدن را فراهم کرد. بر اساس اطلاعیه صادره توسط شرکت بورس اوراق بهادار تهران، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از هلدینگ نفت و گاز تأمین (تاپیکو) عرضه عمده 05 /3 درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (غیر مدیریتی) را در تاریخ 21 /04 /1395 انجام خواهد داد. در این عرضه که به‌صورت 30 درصد نقد (با امکان پرداخت وجه نقد در 9 روز کاری) و مابقی اقساط و به‌وسیله کارگزاری سهم آشنا انجام می‌شود، قیمت پایه هر سهم 525 تومان تعیین‌شده و کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را نقداً یا به‌صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به‌حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یا به بورس اوراق بهادار تهران ارائه کنند.

در صنعت بانکداری، در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات سهام بانک صادرات معادل 8.1 میلیارد تومان، بانک ملت برابر با 4.1 میلیارد تومان و بانک تجارت مساوی 1 میلیارد تومان بود. در فرابورس بانک دی 1.8 میلیارد تومان و بانک گردشگری 1.7 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفتند. حواشی مرتبط با این صنعت در ارتباط با تغییرات مدیران همچنان ادامه دارد. علاوه بر این بحث برگزاری مجامع در موعد مقرر با توجه به عدم پذیرش فرمت ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی توسط سازمان حسابرسی و سازمان بورس اوراق بهادار، با ابهام روبروست.

صنعت استخراج کانه‌های فلزی ازنظر ارزش معاملات در جایگاه ششم بورس اوراق بهادار تهران ایستاد. در این گروه تنها دو نماد صنعتی و معدنی چادرملو با 7.1 میلیارد تومان و توسعه معادن روی ایران با 3.7 میلیارد تومان معامله مطرح و موردتوجه بودند. نماد صنعتی و معدنی چادرملو امروز برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه پس از خاتمه معاملات متوقف شد. نمادهای گروه روی که تا روز گذشته با رشد قیمت همراه بودند امروز اغلب دچار نزول شدند.

ارزش معاملات سرمایه‌گذاری‌ها امروز مناسب‌تر از روزهای اخیر بود. البته تنها دو نماد سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با 18.6 میلیون سهم به ارزش معاملات 6.2 میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ملی ایران با 31 میلیون سهم و ارزش معاملات 4.8 میلیارد تومانی موردتوجه بودند. در نماد سرمایه‌گذاری ملی ایران اما حجم معامله انجام‌شده در دقایق پایانی به میزان 30.6 میلیون سهم توانست رشد قابل‌ملاحظه حجم معاملات و نیز افزایش قیمت سهم را موجب شود.

در سایر صنایع و گروه‌ها غیر از تک سهم‌ها رخدادی که ذکر آن در این گزارش مناسب باشد اتفاق نیفتاد. امروز البته در فرابورس ایران، اوراق رهنی بانک مسکن به ارزش 300 میلیارد تومان برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه کشور مورد پذیره‌نویسی قرار گرفت. این اوراق با نرخ سود 18.5 درصد و واریز سود هر سه ماه یک‌بار با استقبال خوبی روبرو شد که در بخش‌های بعدی در این خصوص مطالب بیشتری ارائه‌شده است. با توجه به صحبت‌های انجام‌شده مسئولین به نظر می‌رسد مرحله بعد این اوراق با حجم 1000 میلیارد تومان در آینده انتشار یابد هدف‌گذاری آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای این اوراق در سال جاری با توجه به صحبت‌های وی در حدود 10 هزار میلیارد تومان است.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکونیوز، بانک سوسایت جنرال فرانسه اعلام کرد: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت طلا و نقره خواهد داشت. بر اساس این گزارش بانک سوسایت جنرال پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماه سوم امسال به 1330 دلار خواهد رسید و این رقم در سه ماه نخست 2017 میلادی از مرز 1350 دلار خواهد گذشت. میانگین قیمت هر اونس نقره نیز تا 9 ماه آینده به بیش از 18 دلار خواهد رسید. سوسایت جنرال همچنین اعلام کرد: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب خواهد شد تا بانک‌های مرکزی جهان نقدینگی بیشتری را به سیستم پولی عرضه کنند. بعید به نظر می‌رسد که فدرال رزرو آمریکا در این شرایط بخواهد نرخ بهره را افزایش دهد. بازارهای بین‌المللی و سرمایه‌گذاران منتظر برگزاری نشست آتی فدرال رزرو آمریکا هستند. انتشار آمارهای جمعه آینده در خصوص وضعیت بازار اشتغال آمریکا در ماه ژوئن نیز تأثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

به نقل از رویترز، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا گفت: انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷ میلادی بازار جهانی نفت شاهد برقراری عرضه و تقاضا باشد. همچنان شاهد فزونی عرضه بر تقاضا نفت هستیم و در حال حاضر در شرایط تولید بیشتر از تقاضا به سر می‌بریم. این فاصله با افزایش تدریجی تقاضا کم خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی انتظار می‌رود که توازن در بازار نفت دیده شود. با رسیدن توازن در بازار، بهای نفت بین ۵۰ تا ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد بود که در این صورت آمریکا به تولید بیشتر نفت روی می‌آورد.

به نقل ازتاس، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: «ما انتظار داریم عرضه و تقاضا در اواسط سال 2017 متعادل شود چراکه هیچ سرمایه‌گذاری بزرگی در بازار صورت نگرفته است.» «یک چرخه بلندمدت قیمت‌های پایین نفت در بخش نفتی وجود خواهد داشت. ما معتقدیم چرخه بالای قیمت در سال 2008 به پایان رسیده است. این چرخه 10-15 سال طول خواهد کشید. قیمت‌ها به سطوح 50-60 دلاری و حتی 70 دلاری خواهد رسید و پس‌ازآن چرخه قیمت‌های بالا مجدداً آغاز خواهد شد.» افت قیمت نتیجه تشدید رقابت و افزایش پیشنهادات ناشی از ظهور تکنولوژی‌های جدید بوده است. «‌تشدید رقابت در تمامی مناطق چالش اصلی تمامی تولیدکنندگان انرژی است. در سال‌های گذشته ما بحران‌ بلندمدت و کاهش قیمت را تجربه کرده‌ایم. این موضوع همچنین به دلیل رقابت بالاتر و گسترش تکنولوژی‌های جدید بوده که موجب تولید آسان‌تر نفت نسبت به گذشته شده است.»

اخبار مربوط به بورس‌ها:

صبح امروز یکشنبه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیران ارشد بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به‌طور رسمی نخستین اوراق رهنی مسکن از طریق فرابورس ایران به حجم 300 میلیارد تومان معامله شد. دکتر فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز خرسندی از امکان ایجاد انتشار اوراق رهن و فراهم شدن بازار ثانویه به‌منظور تأمین مالی شبکه بانکی در بازار سرمایه‌، گفت: اقتصاد مسکن چنانچه تحریک شود سایر صنایع کشور نیز با پویایی روبه‌رو خواهند بود. حجم زیادی از صنایع بورسی ایران ازجمله صنایع سیمانی، فلزی، کاشی و سرامیک و حوزه وسیعی از صنایع داخلی با حرکت حوزه مسکن به تحرک می‌افتند. بانک مسکن امروز در نخستین گام اقدام به عرضه اوراق رهنی مسکن به ارزش 300 میلیارد تومان در بازار فرابورس کرده که دقایقی قبل در کسری از دقیقه این اوراق با حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به فروش رسیده است. فطانت از اعلام آمادگی وزیر راه و شهرسازی برای انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن از طریق بازار سرمایه، گفت: سازمان بورس متناسب با سنجش تقاضا و با گذر از سیستم سنتی و همچنین با تمرکز بر نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌منظور ایجاد تقاضا برای اوراق بهادار مختلف برای تأمین مالی ارزان‌قیمت شبکه بانکی از طریق بازار سرمایه اعلام آمادگی می‌کند.

حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به پیگیری‌های متعدد بورس تهران برای رفع تعلیق عضویت در فدراسیون جهانی بورس‌ها، اظهار داشت: پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها و در جلسه اخیر هیئت‌مدیره WFE، با درخواست عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها موافقت شد. در نامه مدیرعامل WFE عضویت وابسته بورس تهران تائید و اعلام‌شده پس از احراز عضویت کامل سازمان بورس و اوراق بهادار در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) امکان عضویت کامل بورس تهران در این فدراسیون جهانی فراهم است. فدراسیون جهانی بورس‌ها با حدود 100 عضو، به‌عنوان بالاترین و معتبرترین نهاد در صنعت اوراق بهادار، تمامی جنبه‌های دادوستد اوراق بهادار را ازلحاظ فنی، تجاری، حقوقی و اقتصادی موردتوجه قرار می‌دهد.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه برنامه ما این بود که در تیر ۹۵ از اوراق رهنی رونمایی شود، گفت: بازار سرمایه کشور در دو سال اخیر شاهد شکوفایی و رشد کم‌نظیری بود به‌طوری‌که سهم بازار سرمایه از تأمین مالی کشور به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده درحالی‌که ۳۰ هزار میلیارد تومان بود. برنامه‌های مفصلی در این بخش ‌داریم که با اجرای آن قادریم بازار سرمایه را به سمت جایگاه واقعی هدایت کنیم. بازار بدهی ما باید زمینه را برای تأمین منابع دولت، شرکت‌های خصوصی، دولتی و نظام بانکی فراهم کند. دولت، شرکت‌های خصوصی و نظام بانکی دارای دارایی‌هایی هستند که از این‌ها بهینه استفاده نمی‌شود ولی ما با انتشار اوراق به اتکای دارایی‌های آن‌ها می‌توانیم نقش مهمی را از این نیازها تأمین کنیم. طیب نیا با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق دولتی جدید منتشر کردیم، اظهار کرد: میزان کل اوراق منتشرشده در سال گذشته ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است و برای امسال هم انتشار حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان انواع اوراق پیش‌بینی‌شده است. وزیر اقتصاد و دارایی بابیان اینکه تصمیم داریم تا اصلاحیه‌ای را به مجلس فرستاده و اجازه انتشار ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق را بگیریم، خاطرنشان کرد: دولت به بخش خصوصی بدهکار است؛ اگرچه به نسبت استانداردهای بین‌المللی نسبت بدهی به تولید ناخالص ملی بالا نیست اما این وضعیت نابسامان باید اصلاح پیدا کند. وی بابیان اینکه طلبکاران از دولت سودی بابت طلب‌های مانده خود دریافت نمی‌کنند، گفت: بنا داریم تا مطالبات مردم را با اوراق بهادار دولتی جایگزین کنیم، این اوراق در بازار ثانویه قابل‌فروش است و سود آن هر سه ماه وصول می‌شود.

دکتر حسین قضاوی قائم‌مقام وزیر اقتصاد بابیان این موضوع که بانک مرکزی اخیراً اجازه یوزانس 6 ماهه را به بانک‌ها داده است، گفت: ظرفیت اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که اگر بانک مرکزی سخاوتمندانه‌تر عمل کند و بانک‌ها بتوانند برای مشتریان خود وارد عملیات یوزانس یک‌ساله بشوند، این مورد می‌تواند وضعیت کمبود منابع مالی بنگاه‌ها را بهبود ببخشد. قضاوی همچنین با مطرح کردن این‌که بانک مرکزی از منابع خود فاینانس به‌صورت سه‌ماهه در اختیار بانک‌ها قرار داده است، گفت: امیدواریم بانک‌ها بتوانند با تعاملاتی که با بانک‌های خارجی دارند، منابع ریفاینس بلندمدت‌تر 6 ماهه در اختیار مشتریان خود قرار دهند. اگر بتوان در کشور سالی حداقل 30 میلیارد دلار منابع خارجی آورد نگرانی کمبود منابع نقدینگی رفع می‌شود. یکی از دلایل اینکه رکود اقتصادی بر کشور حاکم است این است که کشور نتوانسته منابع مالی به بنگاه‌ها تزریق کند.

محمد لطفی معز مدیر حقوقی و امور قراردادهای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: با رویکرد اعطای مشوق به واحدهای صنعتی، دیرکرد بدهی‌های معوق این واحدها تا سقف 90 درصد بخشیده می‌شود. این تصمیم از مهم‌ترین مشوق‌هایی است که در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بی‌نظیر و بی‌سابقه بوده است. واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها تا پایان شهریور 95 فرصت دارند از این مشوق‌های ویژه استفاده کنند. بر اساس این دستورالعمل، طرف‌های قراردادی که 100 درصد اسناد تعهدی خود را از زمان ابلاغ این دستورالعمل پرداخت کرده‌اند با رعایت ضوابط ابلاغی مشمول تخفیفات اعطای این دستورالعمل می‌شوند.

به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، این وزارتخانه پس از ارزیابی شرکت‌های متقاضی برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P)، هشت شرکت را به‌عنوان شرکت‌های ایرانی صاحب صلاحیت در این حوزه تعیین و معرفی کرد. محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت گفت: در اجرای مصوبه هیئت‌وزیران و به‌منظور حمایت از ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی و باهدف انتقال و توسعه فناوری در جریان مشارکت شرکت‌های نامبرده با شرکت‌های معتبر خارجی، وزارت نفت شرکت‌های ایرانی حائز توانمندی حداقلی برای عهده‌داری وظایف مقرر شرکت‌های اکتشاف و تولید را مشخص کرده است. وی بابیان این‌که معاونت امور مهندسی وزارت نفت پس از فراخوان، صلاحیت ٣٧ شرکت را بررسی و سرانجام صلاحیت ابتدایی هشت شرکت را تائید کرده است، افزود: شرکت‌های پتروپارس، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، انرژی دانا، توسعه پتروایران، گروه مپنا (شرکت نفت و گاز مپنا)، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران) و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) (شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا)، شرکت‌هایی هستند که توانسته‌اند حدنصاب‌های لازم را در ارزیابی‌های صورت گرفته کسب کنند. این هشت شرکت که شرکت‌های عمدتاً شناخته‌شده‌ای در صنعت نفت کشور به شمار می‌روند، می‌توانند با توافق با شرکت‌های خارجی صاحب صلاحیت متقاضی فعالیت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت کشورمان، مطابق ضوابط و شرایط عمومی حسب مورد مشارکت کنند. شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی باید تنها فعالیت E&P داشته باشند و مجاز به فعالیت در حوزه‌های ساخت کالا و تجهیزات و ارائه خدمات متعارف نفتی (EPC و یا OSC) نیستند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از انتشار اوراق رهنی مسکن با اشاره به اینکه مسکن یک بحث پیچیده است و 18 نهاد با آن درگیر هستند، اظهار داشت:‌ هنوز هم می‌توان نهادهای مالی جدید برای این بخش تعریف کرد تا رشد باثبات را داشت. وی بابیان این‌که یکی از این مباحث مدیریت دارایی‌های عمومی است،‌ عنوان کرد: این موضوع باید قابل‌توجه وزیر اقتصاد باشد تا مطالبات بانک مسکن که در مدت‌زمان طولانی درگیر خواهد بود، قابلیت نقد شوندگی و به جریان افتادن داشته باشد. هزاران هزار میلیارد دارایی‌های مجموعه راه و شهرسازی ازجمله عمران شهرهای جدید باید قابلیت نقد شوندگی داشته باشند. ‌ مدیریت دارایی‌های عمومی در شورای پول و اعتبار و هیئت‌وزیران در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گیرد. صندوق‌های پس‌انداز تسهیلات مسکن درگذشته در برخی از شهرها فعال بودند، اما مدت‌ها است که صندوق‌های متکی به پروژه و منطقه را نداریم و این ابزارها را ازدست‌داده‌ایم، اگر بخواهیم بخش عرضه را راه‌اندازی کنیم، به صندوق پس‌انداز نیاز داریم و مراحل آن در بانک مرکزی طی شده و امیدواریم مصوبه شورای پول و اعتبار را بگیرد. در حال حاضر کمینه سرمایه بانک‌ها 400 میلیارد تومان است که در فضای پساتحریم باید تصمیم گرفته شود، معادل یک میلیارد دلار برسد و این خواسته ما از رئیس‌کل بانک مرکزی است.

مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی گفت: چهارمین واحد گوگرد سازی پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با موفقیت راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید. با راه‌اندازی نهایی واحد اول و دوم فاز 16، تمامی تأسیسات گوگرد سازی پروژه گازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی راه‌اندازی و مطابق با ظرفیت کامل تعریف‌شده در چرخه تولید این محصول پالایشگاهی قرارگرفته است. فازهای 15 و 16 پارس جنوبی باهدف تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین برای استفاده در شبکه مصارف خانگی، تجاری و صنعتی و تولید روزانه‌ 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گاز اجراشده است. تولید سالانه‌ بیش از یک‌میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ 'LPG' (پروپان و بوتان)، یک‌میلیون‌ تن‌ اتان‌ به‌منظور تأمین‌ خوراک‌ واحدهای پتروشیمی‌ مستقر در منطقه عسلویه و تولید روزانه‌ 400 تن‌ گوگرد از دیگر کارکردهای فازهای 15 و 16 پارس جنوبی است.

مهدی کرباسیان رییس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: اکنون موفق شده‌ایم بخش آهن اسفنجی هفت طرح فولادی را فعال کنیم و نکته مهم نیز بهره‌گیری از تجهیزات اروپایی - چینی است که اقدام ارزنده‌ای است. بر اساس برنامه‌ریزی فولاد سپیددشت (چهارمحال و بختیاری) در خردادماه آزمایش سرد را شروع کرد. آهن اسفنجی فولاد شادگان (خوزستان) تا پایان تابستان امسال آماده افتتاح می‌شود و مشکلی ندارد. انتظار می‌رود واحد آهن اسفنجی فولاد میانه (آذربایجان شرقی) و نی‌ریز (فارس) تا پایان امسال افتتاح شود و علاوه بر این بهره‌برداری از فولاد سبزوار (خراسان رضوی)، بافت (کرمان) و قائنات (خراسان جنوبی) برای پایان سال 1395 پیش‌بینی‌شده و چنانچه این امر محقق نشود، نیمه نخست سال آینده هدف‌گذاری شده است.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

غلامرضا مهدوی وکیل شرکت ملی نفت در پرونده واگذاری بازرگانی پتروشیمی با اشاره به واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی از سوی سازمان خصوصی‌سازی در سال ۸۸ و انتقاد مسئولین مربوطه از نحوه این واگذاری گفت: بعدازاینکه این شرکت خریداری شد مسئولین مختلف شرکت ملی نفت، شرکت صنایع ملی پتروشیمی، وزارت اطلاعات و بازرسی کل کشور مکاتباتی انجام داده و مدعی می‌شوند که شرکت بازرگانی پتروشیمی به قیمت فروخته نشده است خصوصاً دارایی‌های نامشهود مثل ارزش برند شرکت و شرکت‌های تابعه در خارج از کشور در ارزشیابی و ارزش‌گذاری لحاظ نشده و گزارش تلفیقی آن‌ها دیده نشده است. مکاتبات در دولت قبل و وزیر سابق نفت انجام می‌شود و مسئولین مربوطه در‌‌ همان زمان متوجه می‌شوند که در این واگذاری خاص ضوابط رعایت نشده و ارزشیابی‌های مدنظر موردتوجه قرار نگرفته است و در حال حاضر نیز مسئولین مربوطه در دولت جدید موضوع را دنبال می‌کنند و نهایتاً پرونده به مرجع اختصاصی این امور یعنی شعبه ۲۱ دادگاه شهید بهشتی ارجاع می‌شود و قاضی دادگاه هم موضوع را به کار‌شناسی ارسال می‌کند تا بررسی شود که آیا مطالب ادعاشده صحیح است یا خیر. در آن زمان از طرف سازمان خصوصی‌سازی یک قیمت پایه گذاشته می‌شود و حتی ۴۲ درصد بالا‌تر از قیمت پایه خریداری می‌شود اما ما معتقدیم قیمت واقعی شرکت بسیار بیشتر از قیمتی بوده که واگذارشده ولو اینکه خریدار شرکت را ۴۲ درصد بالای قیمت پایه خریده باشد.

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در خصوص جلسه روز پنج‌شنبه معاون اول رییس‌جمهور با محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: در این جلسه گزارشی از وضعیت کنونی سیمان از سوی رییس هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به معاون اول رییس‌جمهور ارائه شد. در این نشست آقای جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور دستور داد تا خط اعتباری 5 میلیون تنی از طریق فروش سیمان به وزارت مسکن برای پروژه‌های این وزارتخانه ایجاد شود، همچنین با توجه به مشکل نقدینگی تولیدکنندگان سیمان وزیر صنعت با هماهنگی بانک مرکزی 1 سال استمهال در بازپرداخت تسهیلات پرداختی را پیگیری کند و خط اعتبار ارزی از صندوق توسعه برای صادرکنندگان سیمان نیز ایجاد شود تا صادرکنندگان از محل این اعتبار بتوانند ظرفیت‌سازی کنند. وی با اشاره به کاهش تقاضا برای این محصول از سال 92 تا امروز افزود: سیاست دولت یازدهم حمایت از بخش خصوصی و نهادهای صنفی است که بر این اساس مقرر شد کارگروهی در ستاد اقتصادی برای عبور از بحران صنعت سیمان تشکیل شود.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در مورد قیمت‌گذاری سیمان، اظهار داشت: معاون رئیس‌جمهور با این مسئله موافقت کرده و این امکان وجود دارد که قیمت‌های متعادل‌تری برای سیمان اعمال کنیم. کار کارشناسی در این مورد در حال انجام است تا با توجه به شرایط موجود طی روزهای آینده جلسه اضطراری تولیدکنندگان سیمان برگزار و قیمت جدید سیمان تعیین شود. وی بابیان اینکه پیشنهاد ما افزایش بیش از 15 درصدی قیمت سیمان است، گفت: ولی باید کار کارشناسی صورت گیرد و طوری تصمیم‌گیری شود که شوکی به بازار وارد نشود. در حال حاضر با رکود و کاهش ساخت‌وساز در کشور روبرو هستیم، اما شرکت‌های سیمانی نیز برای ادامه تولید و حفظ اشتغال خود نیاز به تعدیل قیمت‌ها دارند که قیمت‌های جدید متناسب با تولید و عرضه تعیین خواهد شد. وی بابیان اینکه قیمت مصوبه هر تن سیمان تیپ 2 فله تحویل درب کارخانه طبق مصوبه 30 خرداد 93 معادل 100 هزار تومان تعیین‌شده است، گفت: در حال حاضر سیمان کارخانه‌ها باقیمت پایین‌تری عرضه می‌شود، به‌طوری‌که میانگین قیمت سیمان در کشور حدود 80 تا 85 هزار تومان است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان حمایت نیز با افزایش قیمت سیمان موافقت کرده است؟ گفت: بحثی با آن‌ها نداشته‌ایم، اما با مسئولان بالادستی مذاکره شده و موافقت آن‌ها گرفته‌شده است.

علی حسنی، عضو هیئت‌مدیره بنکداران مواد غذایی گفت: روند افزایش قیمت شکر در بازار مصرف کماکان ادامه دارد و نرخ این محصول در سطح بنکداری به قیمت 3070 تومان در هر کیلو رسیده است و نرخ این محصول در بازار مصرف تا 12 درصد می‌تواند افزایش پیدا کند. با توجه به اینکه در خصوص قیمت شکر ارگان‌های مختلفی ازجمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا تأثیرگذار هستند قیمت این محصول نوسانات زیادی پیداکرده است همچنین به نظر می‌رسد که ذخایر استراتژیک شکر کاهش‌یافته است. بر اساس استعلامی که از شرکت بازرگانی دولتی ایران صورت گرفته محموله‌های بزرگ شکر در حال ورود به کشور است که این امر می‌تواند باعث کاهش قیمت دوباره این محصول شود. در حال حاضر برای دریافت شکر بر اساس نرخ مصوب و حواله‌های دریافتی از شرکت بازرگانی دولتی ایران با محدودیت‌ حجم و زمانی روبرو هستیم.

پورمحمدی مدیر ناحیه فولاد ذوب‌آهن اصفهان گفت: در پروژه ریل تنها آزمون سرد قفسه 6 و 5 باقی‌مانده است به‌نوعی می‌توان گفت 99 درصد از آزمون سرد پروژه ریل انجام‌گرفته است که پس‌ازآن آزمون گرم و تولید محصول نهایی انجام می‌گیرد. با توجه به سیستم خنک‌کننده و زیرساخت‌هایی که وجود دارد، در حدود 70 تُن بر ساعت امکان تولید ریل در شرکت وجود دارد. با تولید ریل در کل سال ظرفیت اسمی 400 هزار تن ریل مطابق استانداردهای اروپایی در شرکت رقم خواهد خورد. با توجه به سفارش بازار اگر در طول روز 20 ساعت حساب کنیم روزی 1400 تن ریل آماده می‌کنیم. معاونت فروش و بازاریابی بایستی مطابق با سفارش بازار نوع محصول را به بهره‌بردار اعلام نماید تا تولید آن در دستور کار قرار گیرد. ریل UIC60 برای خطوط بین‌شهری UIC54 برای خطوط مترو تولید می‌شود.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

فرداد دلیری معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درباره همکاری شرکت فرانسوی رنو با خودروسازان داخلی که از ماه‌ها پیش به کانون توجه فعالان صنعت خودرو تبدیل‌شده به ایرنا گفت: رنو 5 خودروی جدید را در طرح آتی برای ایران در نظر گرفته که 3 محصول با سایپا و دو دستگاه دیگر را با ایران‌خودرو تولید خواهد کرد. شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا برای ارتقا ساخت داخل این همکاری نیز هدف‌گذاری کرده و چشم‌اندازی ترسیم کرده‌اند. وی با تأکید بر اینکه در همکاری رنو با خودروسازان داخلی، قرار است شریک اصلی شرکت سایپا باشد، گفت: شرکت "بن رو" (بنیان توسعه صنعت خودرو) به‌عنوان سایت جدید همکاری رنو و سایپا انتخاب‌شده است. "بن رو" از شرکت‌های زیرمجموعه سایپاست که در جاده قدیم سلفچگان ساوه واقع‌شده و با حدود 1000 نیروی انسانی، خودروهای سایپا 151 و آریو S300 تولید می‌کند.

به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، بر اساس توافق به‌عمل‌آمده در دومین اجلاس وزرای تجارت هشت کشور درحال‌توسعه اسلامی (دی هشت) در اسلام‌آباد پاکستان، مقرر شد که این موافقت‌نامه در اول جولای 2016 برابر با اول تیرماه بین کشورهای ایران، مالزی، نیجریه، ترکیه، اندونزی و پاکستان اجرایی شود. این فهرست که در سال 91 به تصویب هیئت دولت وقت رسیده بود، شامل 230 ردیف تعرفه کالایی است که از سوی کشورهای مذکور مشمول کاهش سود بازرگانی می‌شود و همواره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به شرایط هر زمان، قابلیت بازنگری و تجدیدنظر را دارد. این فهرست از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت برای اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شد.

به نقل از پایگاه خبری زاویا، شرکت نرم‌افزاری سافت ویر ای جی آلمان برنامه‌های استراتژیک خود برای ورود به بازار ایران جهت بهره‌گیری از پتانسیل این کشور در تبدیل‌شدن به پرشتاب‌ترین بازار فن‌آوری اطلاعات منطقه در طی 5 سال آینده را اعلام کرد. تیمی از شرکت سافت ویر ای جی در سفر اخیر خود به تهران، موافقت‌نامه‌ای را با 2 شرکت ایرانی ازجمله شرکت تی یو وی نورد امضا کرده است.رکس نیته، مدیر شرکت سافت ویر ای جی در منطقه حاشیه خلیج‌فارس گفت: «قبل از وضع تحریم‌های سازمان ملل در سال 2006، شرکت سافت ویر ای جی تاریخچه موفقی در ارائه گواهی‌های نرم‌افزاری به بانک‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و سازمان‌های دولتی در ایران داشته است. بعد از لغو تحریم‌ها ما قصد داریم با شرکای توانمندی که می‌توانند به ما در شروع کارمان در ایران کمک کنند همکاری نماییم. ما اطمینان داریم که قراردادهای شراکت فعلی ما بسیار به نفع سافت ویر ای جی خواهد بود و ما را در بازار ایران در موقعیتی قوی‌تر نسبت به قبل قرار خواهد داد.»

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از صعود 18 پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی ازنظر شاخص عملکرد حمل‌ونقل (لجستیک) خبر داد. بر اساس این گزارش ایران در میان 160 کشور جهان در رتبه 96 ازنظر شاخص لجستیک قرارگرفته و نمره 2.6 را در این شاخص به دست آورده است. ایران در گزارش سال 2014 در میان 166 کشور جهان رتبه 114 را بر اساس این شاخص به دست آورده بود. در این گزارش آلمان با کسب نمره 4.23 نخستین کشور جهان ازنظر کیفیت لجستیک معرفی‌شده است و لوکزامبورگ، سوئد، هلند، سنگاپور، بلژیک، اتریش، انگلیس، هنگ‌کنگ و آمریکا به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم از این نظر قرارگرفته‌اند. سوریه نیز با کسب نمره 1.6 در شاخص لجستیک در انتهای رده‌بندی جهانی قرارگرفته است. شاخص عملکرد لجستیک یک شاخص چندبعدی است که عملکرد بخش لجستیک یک کشور را ارزیابی می‌نماید و از سال 2007 به‌صورت دوسالانه توسط بانک جهانی ارزیابی می‌شود. شاخص عملکرد لجستیک عملکرد هر کشور را در شش حوزه که مهم‌ترین ابعاد صنعت لجستیک کنونی را شکل می‌دهد، اندازه‌گیری می‌نماید. این شش حوزه لجستیکی عبارت‌اند از: کارایی فرایندهای ترخیص کالا (سرعت، سادگی و قابل پیش‌بینی بودن تشریفات اداری مثل فرایندهای گمرکی)؛ کیفیت زیرساخت‌های تجاری و جابجایی (مثل مبادی ورودی، راه‌آهن، جاده‌ها، فنّاوری اطلاعات)؛ سهولت دسترسی به کالاهای مختلف باقیمت رقابتی؛ شایستگی و کیفیت خدمات لجستیکی (متصدیان حمل‌ونقل، کارگزاران یا واسطه‌های گمرک)؛ توانایی در تعقیب و ردیابی کالاهای ارسالی؛ و مناسب بودن زمان تحویل محموله‌ها به مشتری در زمان برنامه‌ریزی‌شده یا زمان مورد انتظار. ایران ازنظر کارایی فرایندهای ترخیص کالا رتبه 110، کیفیت زیرساخت‌های تجاری و جابجایی رتبه 72، سهولت دسترسی به کالاهای مختلف رتبه 88، شایستگی و کیفیت خدمات لجستیکی رتبه 82، توانایی در تعقیب و ردیابی کالاهای ارسالی رتبه 111 و زمان تحویل محموله‌ها رتبه 116 را در میان 160 کشور جهان به دست آورده است.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 711.5 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 351.1 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 96.1 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 266.7 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 444.8 میلیارد تومان بالغ گردید که گروه مپنا با 27 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و پذیره‌نویسی اولیه اوراق رهنی بانک مسکن با 300 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 53 میلیارد تومان و گروه فنی و مهندسی با 27.3 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 99 واحد، شاخص قیمت 36 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 74064 واحد و شاخص قیمت به 26924 واحد رسید. گروه مپنا با 97 واحد بیشترین اثر مثبت و صنعتی و معدنی گل گهر با 23 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

شرایط معاملات نمادهای سیمان همانند بسیاری از روزهای اخیر کم‌رمق و اغلب منفی بود. از میان 34 نماد باز صنعت سیمان، 24 نماد مورد معامله‌ قرار گرفتند (شامل 1 نماد حق تقدم) که از این میان تنها 6 نماد اندکی مثبت و مابقی منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 9032 هزار سهم و برگ حق تقدم و ارزش معاملات بالغ‌بر 9888 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 9365 میلیون ریال) بود. سیمان تهران با 1381 هزار برگ به ارزش 2512 میلیون ریال حدود 25 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 1576 هزار سهم به ارزش 1635 میلیون ریال معادل 17% ارزش معاملات نمادهای این صنعت را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 11 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، بهبهان، خاش، دشتستان، اصفهان، فارس نو، مازندران، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. نماد سیمان تهران پس از خاتمه معاملات برای برگزارش مجمع عمومی عادی متوقف شد.

از میان نمادهای هلدینگ سیمان، تنها معاملات سیمان تهران تقریباً حجم قابل‌قبولی داشت. این نماد به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه امروز پس از خاتمه معاملات متوقف شد. روند قیمتی هر سه نماد عموماً منفی بود. سیمان فارس و خوزستان شاهد جابجایی حدود 1311 هزار برگ حق تقدم به ارزش 622 میلیون ریال نیز بود.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان کرمان شرکت مدبران اقتصاد و در نمادهای سیمان فارس نو و سیمان لار سبزوار 2 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24