Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ماجرای شکایت سندیکای لوله و پروفیل از معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت سوالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد.

جزئیات شکایت سندیکای لوله و پروفیل از معاون نعمت‌زاده

دبیر سندیکا از فولاد مبارکه و وزارت صنایع گلایه می کند و تقاضای شفافیت معاملاتی در بورس کالا و حمایت از تولید داخلی را دارد. امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل در گفتگو با بورس24 گفت: متاسفانه در داخل کشور فضایی فراهم شده که توان تامین نیاز داخل به ورق فولاد موجود نمی باشد.

وی تاکید کرد: در سال گذشته حدود 60 درصد از تولیدات ورق های فولادی از کشور خارج شده و همین موضوع منجر شده تا نیاز داخل به فولاد توسط تجار و مصرف کنندگان از طریق واردات تامین شود. ورق های فولادی، مواد اولیه و مورد استفاده بسیاری از کارخانه های پایین دستی است که همه این کارخانه ها مربوط به بخش خصوصی می باشد و تولید کننده انحصاری ورق های فولادی آن هم در بخش لوله و پروفیل فولاد مبارکه اصفهان بوده و این مجموعه نیز اکثر تولیدات خود را صادر می کند.

وی افزود: اذهان عمومی کل تولید فولاد کشور را از آن فولاد مبارکه می داند در حالی که در واقعیت اینگونه نیست و متاسفانه وزارت صنایع به علت اینکه یک عضو هیات مدیره در فولاد مبارکه دارد از این مجموعه حمایت بیش از حد می کند که به گونه ای که سایر شرکت های فولاد سازی نه توان رقابت دارند و نه توان سودآوری. البته فولاد مبارکه نیز آن طور که می پنداریم در عرصه های جهانی رقابت نمی کند به گونه ای که این شرکت مواد اولیه ای که مورد نیاز بسیاری از کارخانه های پایین دستی داخلی است به صورت خام صادر می کند و متاسفانه این صادرات چیزی جز تعطیلی کارخانه های پایین دستی را به دنبال ندارد.

کاوه خاطر نشان کرد: در مبحث ورق های فولادی، در داخل کشور حدود 18.5 میلیون تن ظرفیت خالی داریم که فولاد مبارکه می تواند آن را پر کند اما متاسفانه اغلب محصولات خود را صادر می کند و این ظرفیت خالی به ناچار باید از طریق واردات نیاز خود را تامین کند. با تامین این ظرفیت خالی در کارخانه های پایین دستی این کارخانه ها می توانند به تولید محصولات بپردازند و سپس این محصولات صادر شود.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل با اظهار ناراحتی عنوان کرد: متاسفانه فولاد مبارکه با وجود نیاز داخل به ورق های فولادی بیشتر حجم خود را صادر می کند و نکته قابل توجه این است که قیمت صادرات این شرکت بسیار ارزان تر از قیمت فروش داخل است به گونه ای که حاشیه سود این شرکت در صادرات نزدیک به صفر می باشد.

وی در پاسخ به این ادعا که قیمت گذاری محصولات فولادی در داخل براساس قیمت گذاری بورس کالا است، گفت: به دلیل اینکه حتی در بورس کالا هم فولاد مبارکه تنها عرضه کننده محسوب می شود ماهیت عرضه و تقاضای بورس کالا هم زیر سوال می رود چرا که ما یک عرضه کننده و چندین تقاضا کننده داریم. پس قیمت توسط عرضه کننده تعیین می شود و نمودار بورس کالا از نمودار قیمت های جهانی نیز تبعیت نمی کند. در ادامه باید گفت متاسفانه در سال گذشته حدود 2 میلیون تن ورق فولاد توسط فولاد مبارکه با حاشیه صفر صادر شده و می توان گفت سود این شرکت تنها از طریق گران فروشی به داخل تامین می شود.

وی تاکید کرد: ظرفیت تولیدی فولاد مبارکه به صورتی است که با این وضعیت توان پاسخگویی به سندیکا را ندارد و چنانچه تولیدات خود را به تولیدکنندگان داخلی بفروشد حدود 400 میلیارد تومان سود خواهد داشت. با نگاهی به صورت های مالی فولاد مبارکه در سال جاری می توان دریافت که فروش داخلی نسبت به سال گذشته حدود 9 درصد افزایش و فروش صادراتی بیش از 67 درصد افزایش داشته است. سندیکا اذعان دارد به هیچ وجه صادرات مواد اولیه خام به صلاح فولاد مبارکه و مصرف کنندگان داخلی نیست.

امیرحسین کاوه با اشاره به این که قیمت گذاری محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا به درستی صورت نمی گیرد بیان داشت: سوال اساسی این ا ست که چرا قیمت گذاری داخلی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا صورت می گیرد اما صادرات هیچ گونه وضعیتی از این منظر ندارد، چرا قیمت مواد اولیه صادارتی فولاد مبارکه در رینگ صادراتی بورس کالا مشخص نمی شود، اگر قیمت داخلی در بورس کالا مشخص می شود تقاضای ما نیز قیمت گذاری در محصولات صادراتی نیز در رینگ صادراتی بورس کالا است. چنانچه این موضوع عملی شود نشان دهنده قیمت های شفاف و واقعی در پایه های قیمتی خواهد بود.

وی با اظهار نگرانی عنوان کرد: در حال حاضر ما به عنوان سندیکای لوله و پروفیل حدود 40 از محصولات فولاد مبارکه را می خریم و بارها گفتم تقاضا داریم تا صادرات خود را نیز به ظرفیت خالی ما اختصاص دهد. ما به همین علت مجبور به واردات مواد اولیه از خارج هستیم و همه می دانیم که این واردات منجر به خروج ارز و تحمیل انواع هزینه های می شود لازم به ذکر است که ارزان فروشی فولاد مبارکه به خارج منجر شده ما حتی بازار صادرات خود را نیز از دست بدهیم. به عنوان مثال سال گذشته فولاد مبارکه هر تن محصولات خود را، در بازار صادراتی، حدود 140 دلار ارزان تر فروخته است با یک حساب سرانگشتی و اینکه فولاد مبارکه در سال 2 میلیون تن از محصولات خود را صادر می کند، متوجه می شویم که رقمی حدود 280 میلیون دلار عدم نقدینگی برای خود ایجاد کرده در حالی که می توانست از این موضوع پرهیز کند.

امیرحسین کاوه در خصوص شکایت سندیکا از جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی عنوان کرد: شکایت سندیکا از آقای سرقینی به علت عدم آگاهی ایشان است. قضیه از این قرار است که ما دو نوع ورق فولادی ممزوج و غیر ممزوج داریم که تعرفه واردات این دو نوع متفاوت است و ورق ممزوج بدین علت که کیفیت بالاتری دارد از تعرفه پایین تری برخودار است ضمن اینکه واردات ورق ممزوج هیچ گونه حد و حدودی ندارد. تجار ایرانی و شرکت بازرگانی داخلی با توجه به اینکه نرخ تعرفه ورق ممزوج پایین تر بوده تقاضای واردات ورق ممزوج را با تعرفه کمتر کرده اند که این مقدار هم نسبت به گذشته بیشتر بوده است به بیان راحت تر در گذشته ورق غیر ممزوج می گرفته اند و اکنون تقاضای خود را به ورق ممزوج با تعرفه کمتر تغییر داده اند؛ جناب آقای سرقینی این موضوع را به سندیکا نسبت داده و نوعی تخلف در دادن تعرفه دانسته، نکته قابل توجه اینست که اولا سندیکا اصلا کارت بازرگانی ندارد که واردات انجام دهد و دوما این موضوع هیچ گونه منع قانونی ای ندارد و با هوشمندی تمام توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی هشدار داد: واردات ورق جرم نیست، صادرات به خارج بدون توجه به نیاز داخل جرم است، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا از تولید کننده داخلی حمایت شود، وزارت صنایع مسئول درآمدهای تعرفه ای نیست این وزارت باید به فکر تولید کننده داخلی باشد این وزرات باید نمره مواد اولیه فولاد را بهتر کند. نحوه عملکرد وزارت صنایع یادآور این ضرب المثل است که می گوید، فردی کلید خود را در کوچه تاریک گم گرده بود و به دنبال کلید خود در کوچه روشن می گشت از او پرسیدند چرا اینجا به دنبال کلید خود می گردی در صورتی که آن را در جایی دیگر گم کرده ای وی پاسخ داد؛ آن کوچه تاریک است و این کوچه روشن. کوچه تاریک آن است که چرا فولاد مبارکه محصولات خود را صادر می کند با اینکه ظرفیت داخل تکمیل نیست، چرا و چرا و چرا.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل تصریح کرد: ما مخالف واردات مواد اولیه نیستیم ما مخالف واردات مواد ساخته شده ای هستیم که مشابه آن در داخل وجود دارد. ما باید از تولید داخل حمایت کنیم، حمایت از تولید داخلی است که اقتصاد کشور را به جلو می برد، فولاد مبارکه با تحویل مواد خود به داخل هم برای خود سودآوری ایجاد می کند و هم برای سایر شرکت های بخش خصوصی.

کاوه در خصوص این سوال که صحبت های دکتر سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در رتبه دهم این شرکت در صنعت فولاد جهان را چگونه می بینید، گفت: اینکه فولاد مبارکه جزء شرکت های بزرگ است شکی در آن نیست اما فولاد ایران در جهان رده پانزدهم را دارد و دادن رده دهم به فولاد مبارکه اصفهان رتبه درستی نیست، مقایسه با کشورهایی همچون ژاپن و چین کار درستی نیست، مقایسه با اقتصادهای موفق و طرفدار تولید کننده داخلی کار درستی نیست. چرا تولید فولاد در ایران به گونه ای است که گویا در انحصار فولاد مبارکه اصفهان است، شورای رقابت باید به این موضوع رسیدگی کند.

وی د رخصوص سایر شرکت های فولاد سازی تشریح کرد: شرکت نورد لوله اهواز با توجه به درخواست های دریافتی و وجود اسپانسر مالی جهت تامینن مواد اولیه و با گذشت نیمی از سال نتوانسته سفارش های دریافتی را تامین کند و همچنین نتوانسته با قیمت مناسب اسلب از فولاد مبارکه ( هرمزگان) تهیه کنند و چون مجددا همانند ورق فولادی، اسلب را هم ارزان صادر می کنند و گرانتر در اختیار نورد و لوله قرار داده اند، قدرت رقابت را از این شرکت سلب شده است و این شرکت که بایستی تا پایان سال 500 هزار تن تحویل ورق دهد در چهار ماهه گذشته کمتر از 20 هزار تن ورق زیر 3 تحویل داده است و به شدت مشکل تامین اسلب دارد و تولید و تحویل این کارخانه یک هشتم تعهد انجام شده نمی باشد.

وی ادامه داد: در خصوص فولاد گیلان نیز طی مکاتبات متعدد خواستار عرضه ورق این مجتمع در بورس کالا شده ایم که متاسفانه هیچ عرضه ای نداشته است و این شرکت نیز عرضه مناسبی نداشته و هیچ اطلاعی از تولید یا تحویل این مجتمع به اعضا در دست نیست.

وی در پایان گفت: شکایت ما از آقای سرقینی ادامه داد و در حال حاضر در انتظار نوبت دادگاه هستیم و این موضوع به وزارت صنایع نیز ابلاغ شده است.سخنان خود را با یک درخواست از بورس کالا خاتمه می دهم، ما از بورس کالا می خواهیم که وظیفه نظارتی خود را بیشتر کند و اگر مجبور است که قیمت گذاری محصولات فولاد را از فولاد مبارکه بگیرد اعلام کند، بورس کالا باید شفاف عمل کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24