Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

صنعت سیمان امروز برای ادامه حیات خود نیاز به حمایت همه جانبه دولت دارد تا بتواند روی پای خود بایستد و به تولید ادامه هد و اشتغال موجود را حفظ کند.شیخان در ادامه ظرفیت تولید سالانه سیمان در کشور را ٨٠ میلیون تن اعلام کرد و اظهارداشت: این میزان سیمان به وسیله ٧١ کارخانه سیمان در نقاط مختلف کشور تولید می‌شود...

ایران ٨٠ میلیون تنی در سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت : ظرفیت تولید سالانه سیمان در کشور 80 میلیون تن است .

به گزارش بورس24 به نقل از سیمان خبر، عبدالرضا شیخان در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: ظرفیت سازی خوبی طی دهه 80 در صنعت سیمان کشور انجام شد و توان تولید از 29.5 میلیون تن به 80 میلیون تن در سال رسیده است.وی همچنین از سرمایه گذاری 950 میلیون یورویی در صنعت سیمان کشور خبرداد و اظهار داشت: این میزان ظرفیت سازی و سرمایه گذاری براساس پیش بینی رشد 8 درصدی اقتصادبرنامه ریزی و اقدامی منطقی بود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: این حجم ظرفیت سازی و سرمایه گذاری در دل تحریم‌های ظالمانه دشمنان به منصه ظهور رسیده است.وی افزود: صنعت سیمان امروز برای ادامه حیات خود نیاز به حمایت همه جانبه دولت دارد تا بتواند روی پای خود بایستد و به تولید ادامه هد و اشتغال موجود را حفظ کند.شیخان در ادامه ظرفیت تولید سالانه سیمان در کشور را 80 میلیون تن اعلام کرد و اظهارداشت: این میزان سیمان به وسیله 71 کارخانه سیمان در نقاط مختلف کشور تولید می‌شود.

وی اظهار داشت : سال گذشته 63 میلیون تن سیمان در کشور تولید شد که از این میزان 48 میلیون و 600 هزار تن به مصرف داخلی رسید و 15 میلیون تن صادر شد.دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: همچنین در چهار ماهه نخست سال جاری 16 میلیون تن سیمان به مصرف داخلی رسیده و 2.5 میلیون تن در چرخه صادرات قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تولید سیمان بستگی به نیاز بازار و صادرات دارد، افزود: سیمان در مجموع کالایی صادرات‌محور نیست به دلیل اینکه ارزش قیمتی خود کالا به نسبت حمل بسیار پائین است.شیخان گفت : کالایی صادرات محور است که قابل حمل باشد و سیمان چون شرایط حمل سختی دارد در سراسر دنیا صادرات محور نیست.

وی اظهار داشت : اگر ایران در چند سال گذشته شرایط خوبی در صادرات سیمان داشته به دلیل وجود کشورهای همسایه بوده که امروز با وجود مشکلاتی که در این مقاصد به وجود آمده صادرات نیز کاهش یافته است.دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه صادرات سیمان تا شعاع 250 تا 300 کیلومتر می‌تواند منطقی باشد، گفت: از مقاصد صادراتی سیمان ایران می‌توان به کشورهای سی.آی.اس، افغانستان، پاکستان، عراق و حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

وی افزود: حجم صادرات سیمان ایران به کشور عراق طی سالهای 93 و 94 افزون بر 56 تا 57 درصد بوده است.شیخان تصریح کرد: در حال حاضر واردات سیمان به عراق از همه کشورها به ویژه ایران به دلیل مسائل امنیتی، حمایت از تولید داخلی، رکود اقتصادی، کاهش قیمت نفت و ... ممنوع شده است.

وی بیان داشت: با این ممنوعیت بخش مهمی از صادرات سیمان کشور کاهش پیدا کرده و ایران به دنبال افزایش حجم صادرات سیمان به افغانستان و دیگر بازارهای جدید است.دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهارداشت: امکان صادرات سیمان به کشورهای آفریقایی به ویژه تانزانیا وجود دارد مشروط به اینکه دولت به ویژه سازمان توسعه تجارت حمایت‌های لازم برای صادرات منطقی سیمان در دوردست‌ها داشته باشد.

وی در ادامه به سند راهبردی صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: در این سند چهار راهبرد همچون توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها، ایجاد نظام یکپارچه در بخش توزیع سیمان، پیاده‌سازی استانداردها و بازمهندسی سیستم‌های کیفی و مدیریت بازار در جهت مصارف سیمان برای توسعه صنعت سیمان انتخاب شده است. این سند با تکیه بر توان بخش‌خصوصی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

شیخان افزود: دولت باید هزینه حمل‌ونقل سیمان را کاهش دهد،زیرا سیمان کالایی پرحجم اما کم ارزش است بنابراین هزینه حمل‌ونقل در رقابتی بودن قیمت این محصول مؤثر است.وی درباره دستیابی به اهداف افق 1404 تصریح کرد: با توجه به اینکه زیرساخت‌ها در صنعت سیمان فراهم است در صورت اجرایی شدن سند مزبور این صنعت به نقطه مطلوب خواهد رسید.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه با بیان این که هم اکنون حال و روز صنعت سیمان کشور خوش نیست، یادآورشد: با توجه به رکود حاکم بر ساخت و ساز، صنعت سیمان دچار کمبود نقدینگی و فروش محصول شده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24