Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در حال حاضر حدود ١٧ میلیون تن کلینکر دپو شده وجود دارد که این مقدار نسبت حجم دپوی محصولات در سال های گذشته بیشتر است. در سال ٩۵ هم دپوی محصولات بیشتر شده و حجم فروش و تولید کاهش یافته است...

روایت آماری از اوضاع و احوال صنعت خاکستری/١٧ میلیون تن کلینکر دپو شده در کارخانه هاست

تلاش دسته جمعی برای بلند شدن صنعت خاکستری از زمین

بورس24 :چند سالی است که سیمانی ها در رکود مطلق به سر می برند و بسیاری از شرکت ها زیان های زیادی را شاهد بوده اند. اقدامات انجمن سیمان و دولت برای این صنعت مناسب به نظر می رسد تا شاید بتوان این صنعت را از خواب زمستانی بیدار کرد.

اکبر مجیدپور مدیرعامل سیمان تهران در گفت و گو با بورس24 در خصوص وضعیت صنعت سیمان گفت: قطعا رکود اقتصادی موجود بر صنعت سیمان نیز تاثیر می گذارد ولی ما امیدواریم تا با رونق در بخش ساخت و ساز و مسکن موجبات رونق در صنعت سیمان نیز فراهم شود. با این که فروش ماهانه ما حدود 3 تا 4.5 تن است. امیدواریم تا رونق در این بخش اتفاق افتد.

تلاش برای رسیدن به قیمت های مصوب سال 93

وی افزود: ما در حال حاضر از 70 درصد ظرفیت صنعت سیمان استفاده می کنیم و تلاش می کنیم تا با تولیدات بیشتر و کاهش تخفیفات زیان موجود در شرکت های صنعت را کاهش دهیم و با توجه به هماهنگی ها و کارگروه اقتصادی تشکیل شده بتوانیم قیمت سیمان را به مصوب سال 93 برسانیم.

وی ادامه داد: با این سیاست ها تلاش می کنیم تا مانند سال گذشته شیب تند کاهش قیمت را نداشته باشیم و با عرضه مناسب و به اندازه، قیمت های مناسبی را در بازار شاهد باشیم.

مجید پور در خصوص وضعیت صادرات سیمان بیان داشت: همه می دانیم به علت تعرفه های سنگین و وضعیت نامناسب کشور عراق صادرات ما به این کشور کاهش یافته. به همین علت ما به دنبال جذب بازارهای جدید صادراتی هستیم. به گونه ای که توانسته ایم صادراتی به کشورهایی همچون عمان و سایر مناطق خاورمیانه داشته باشیم، ضمن اینکه بازاریابی هایی نیز از جانب ما در آفریقا صورت گرفته است.

وی در خصوص فروش و تولید امسال نسب به سال گذشته گفت: تولید سیمان در این مدت نسبت به سال گذشته حدود 12 درصد کاهش و نتیجتا فروش به اندازه 11 درصد کاهش داشته است. ضمن اینکه در سال جاری ما افزایش قیمت بهای تمام شده قطعاتی همچون قطعات یدکی پاکت و... را نیز داشته ایم.

تسهیلات 22 درصدی!

مدیرعامل سیمان تهران درباره تسهیلات بانکی عنوان کرد: با اینکه در سال جاری نرخ سود وام های دریافتی تا نرخ 18 درصد کاهش داشته اما با توجه به اینکه بانک ها در قبال این تسهیلات، از ما سپرده دریافت می کنند، این سپرده برای ما هزینه فرصتی دارد که نرخ سود برای ما تقریبا حدود 23 درصد تخمین می خورد.

مجید پور بیان داشت: همان طور که گفته شد فروش پنج ماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود 11 درصد کاهش داشته که این ها همه نشان از رکود موجود در بخش مسکن و ساخت و ساز دارد. اگر حرکتی برای وضعیت این صنعت صورت نگیرد رکود آن شدید و شدیدتر خواهد شد. با رونق در کسب و کارهای بخش مسکن علاوه بر کمک به صنعت سیمان کسب و کار را نیز تقویت می کند و این موضوعات همه به وزارت مسکن و تصمیمات این وزارتخانه باز می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که چند تن محصول دپو شده در حال حاضر وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود 17 میلیون تن کلینکر دپو شده وجود دارد که این مقدار نسبت حجم دپوی محصولات در سال های گذشته بیشتر است. در سال 95 هم دپوی محصولات بیشتر شده و حجم فروش و تولید کاهش یافته است.

امیدواری به آینده

وی تاکید کرد: با تشکیل کارگروهی که در ستاد مقاومت اقتصادی تشکیل شده تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده و اقدامات مناسبی نیز در خصوص خروج از رکود صنعت سیمان صورت گرفته است. به عنوان مثال پیگیری پرداخت وام های ساخت و ساز، استفاده از بتن در جاده های کشور که از مصوبات وزارت راه بوده و همچنین اقداماتی در خصوص تحریک بخش مسکن صورت گرفته همه و همه کمک شایانی به صنعت سیمان خواهد کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: پروژه های زیادی وجود دارند که تازه راه اندازی شده و نیاز به سیمان دارند. دولت باید با کاهش نرخ بهره برای این پروژه ها موجبات پیش روی آن ها را فراهم آورد.

وی تاکید کرد: تصمیمات جدید دولت در خصوص تشکیل کارگروه و کاهش نرخ تخفیفات صورت گرفته و به دنبال آن افزایش قیمت سیمان ما را امیدوار کرده تا هر چه سریعتر شاهد وضعیت مناسبی در شرکت های فعال در صنعت سیمان باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24