Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

کلیه تشریفات قانونی نظیر اعاده سهام شرکت مخابرات ایران و مدیریت آن به دولت جمهوری اسلامی ایران جهت واگذاری مجدد سهام این شرکت متعاقباً از سوی سازمان خصوصی سازی و مراجع قانونی مربوط انجام خواهد شد...

معامله تاریخی مخابرات ایران فسخ شد/بازگشت به دولت/خداحافظ اعتماد مبین!

سازمان خصوصی سازی با صدور اطلاعیه ای، فسخ قرارداد واگذاری بلوک 50 درصدی به اضافه یک سهم شرکت مخابرات ایران را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ سازمان خصوصی سازی طی اطلاعیه ای اعلام کرد: در چهارچوب مفاد قرارداد منعقده با خریدار بلوکی سهام شرکت مخابرات ایران و نظر به عدم ایفای تعهدات قراردادی مزبور از جانب خریدار این سهام و نقض مکرر این تعهدات، از حق فسخ مندرج در قرارداد یاد شده استفاده نموده است.
بر اساس این اطلاعیه، در راستای استیفای حقوق دولت، پس از اعلام تذکرات متعدد به خریدار و اعطای مهلت کافی برای عمل به تعهدات باقی مانده و طی نمودن کلیه مراحل لازم نظیر ارسال اظهار نامه رسمی به عنوان خریدار مذکور، با توجه به مفاد قراردادی فی مابین خریدار و فروشنده، فسخ قرارداد واگذاری از سوی سازمان خصوصی سازی به خریدار اعلام شده است.
شایان ذکر است، کلیه تشریفات قانونی نظیر اعاده سهام شرکت مخابرات ایران و مدیریت آن به دولت جمهوری اسلامی ایران جهت واگذاری مجدد سهام این شرکت متعاقباً از سوی سازمان خصوصی سازی و مراجع قانونی مربوط انجام خواهد شد.

گفتنی است،با حضور کنسرسیوم خریدار سهام مخابرات در سازمان خصوصی سازی و پرداخت وجه نقد20 درصدی مخابرات معادل 1600 میلیارد تومان، بزرگترین معامله تاریخ بورس در روز 17 آبان سال 88 قطعیت یافت.این درحالی است که خریداران بلوک 50 درصد بعلاوه یک سهم شرکت مخابرات تا پایان وقت اداری دوشنبه(هجدهم آبانماه جاری) فرصت داشتند تا با پرداخت مبلغ مذکور بزرگترین معامله واگذاری تاریخ بورس را نهایی کنند.

بررسی های بورس24 نشان می دهد:در پی ابلاغ اصل 44 قانون اساسی سهام شرکت های دولتی یک به یک با حاشیه های اندک و زیاد روانه میز فروش شدند که یکی از آن ها شرکت مخابرات ایران بود.بر این اساس در پنجم مهرماه سال 88 بالغ بر 50 درصد بعلاوه یک سهم از سهام مخابرات ایران توسط سازمان خصوصی سازی عرضه شد که شرکت توسعه اعتماد مبین در رقابت با شرکت مهر اقتصاد ایرانیان پس از 30 دقیقه موفق به خرید آن شد.

در آن روز کنسرسیوم اعتماد مبین متشکل از سه شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، شهریار مهستان و سرمایه گذاری توسعه اعتماد مبین در حالی هر سهم مخابرات ایران را به قیمت 340 تومان و 9 ریال خرید که بعدها واکنش‌های مختلفی به این واگذاری از جمله انتقاد به ارزان فروشی شد.

در بهار سال 94 سازمان خصوصی سازی با این استدلال که اعتماد مبین اقساط خود را پرداخت نکرده است قصد داشت به وکالت از سوی شرکت توسعه اعتماد مبین بلوک 4.78 درصدی سهام شرکت مخابرات ایران را در بورس عرضه کند که با پرداخت اقساط معوق، این داستان ختم بخیر شد.

نخستین واکنش ها...

همایون رمضانی ، معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه اعتماد مبین در پی خبر فسخ قرارداد واگذاری سهام مخابرات به توسعه اعتماد مبین به خبرنگار بورس24 گفت:  بنده هیچگونه خبری از این موضوع ندارم و بعید است که قرارداد فسخ شده باشد. 

در همین راستا میر علی اشرف پوری حسینی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص ماجرای فسخ واگذاری مخابرات به خبرنگار بورس24  گفت: بله این موضع صحت دارد و به دلیل این که شرکت توسعه اعتماد مبین به تعهدات خود عمل نکرده، ما نیز معامله  بلوک 50 درصدی به اضافه یک سهم را فسخ کرده ایم. چرا که سه قسط معادل 1000 میلیارد تومان از تعهدات شرکت مزبور عقب افتاده است.

وی ادامه داد: برای واگذاری مجدد،  ان شاالله بلوک را آماده سازی می کنیم تا طی چند هفته آینده مزایده دیگری  برگزار شود و خریداران در بورس سهام این شرکت را خریداری نمایند.

واکنش مدیرعامل اسبق

مدیرعامل مخابرات ایران در زمان وقوع خصوصی سازی بزرگ در این شرکت به خبر فسخ تاریخی ترین معامله بورس ایران واکنش نشان داد و آن را غیرعملیاتی توصیف کرد.

صابر فیضی، مدیر عامل اسبق شرکت مخابرات ایران در خصوص فسخ قرارداد واگذاری مخابرات ایران به شرکت توسعه اعتماد مبین به خبرنگار بورس24 گفت: احتمال دارد که این اتفاق افتاده باشد که این شرکت قسط آبان ماه را نداده باشند و یک ماه از تاریخ پرداخت قسط گذشته باشد  و خصوصی سازی معادل آن قسط،بخشی از سهم را بفروشند و سهم خود را بردارند.در واقع نمی توان گفت که اعتماد مبین به تعهدات خود عمل نکرده چرا که این حقوقی تا اردیبهشت همه اقساط خود را پرداخت کرده است . البته یک بار دیگر هم این اتفاق افتاده بود و قرار بود سهم اعتماد مبین فروخته شود که این اتفاق نیفتاد.

فیضی گفت: اگر این موضوع در سایت سازمان خصوصی سازی اعلام شده، ممکن است اتفاق بیفتد ولی باز هم بنده بعید می دانم.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24