Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

​در بورس و فرابورس شاهد این موضوع هستیم که سهام برخی شرکت ها زیر قیمت اسمی معامله می شود.

۴ دلیل برای ارزان تر شدن یک سهم از آدامس شیک!

افت قیمت سهام آن هم به قیمتی پایین تر از ارزش اسمی دلایل متعددی را شامل می شود و نمی توان یک دلیل مشخص را برای افت قیمت ارزش سهام در نظر گرفت. در این شرایط برخی معتقدند سهام شرکت ها به کف قیمتی رسیده اند اما چرا این اتفاق می افتد؟

مهدی ساسانی تحلیل گر بازار سرمایه افت قیمت سهام را از چهار منظر نگریسته و درباره آن می گوید: علت افت نمادها به زیر قیمت اسمی یا همان 1000 ریال اصولا دلایل متعددی دارد که در اینجا به ٤ علت شایع آن پرداخته می شود.

1-شرکت های با زیان انباشته!

باید به این موضوع توجه داشت که برخی شرکت ها دارای زیان انباشته هستند. این به آن معناست که سهامدار این شرکت ها در عمل از زیان این شرکت ها نیز سهم دارد.در این مورد بدیهی است که سهام شرکت پایین تر از ارزش اسمی معامله شود تا بخشی از خسران بدهی قبل از قیمت سهم کسر شود. می توان تپکو را به عنوان نمونه ای از این نوع نمادها نام برد که به دلیل زیان انباشته قیمتی زیر ارزش اسمی دارد.

2-شرکت های با آینده مبهم

سهام برخی شرکت ها با اینکه زیان انباشته ندارند اما باز هم پایین تر از قیمت اسمی معامله می شود. این گروه از نمادها را می توان جزو نمادهایی در نظر گرفت که اصولا روند سود و زیان آنها در آینده برای سهامداران مبهم و ناشفاف است. این نمادها اگر چه دارای NAV فعلی بالاتری نسبت به قیمت سهام هستند اما سرمایه گذاران افق آینده سهم ملاک ارزش گذاریشان است و این امر منجر به کاهش قیمت سهم می شود. به این ترتیب که سرمایه گذار انتظار دارد ارزش روز دارایی در آینده به دلایلی با افت روبرو شود. نتیجتا با در نظر گرفتن خاصیت ریسک گریزی سرمایه اقدام به افت تدریجی قیمت سهم به زیر ١٠٠ تومان می کند. برای نمونه وخارزم در این دسته قرار می گیرد. در مقطع فعلی ارزش روز دارایی های وخارزم قیمت فعلی سهم را توجیه نمی کند. اما بخشی از پرتفوی این شرکت به نماد های بانکی اختصاص دارد که سرمایه گذاران انتظار بازگشایی همراه با افت قیمت را برای نماد بانک ها دارند، بنابراین قبل از این اتفاق افت تدریجی این و نماد های مشابه را به زیر ١٠٠ تومان شاهد هستیم.

3-شرکت هایی که احتمال تحول در آنها نیست..

دسته دیگری از شرکت ها در بورس هستند که دارای زیان خاصی نیستند اما از دید فعالان بازار چشم انداز قابل قبولی برای آنها متصور نیست. یعنی اتفاقی که ناشی از ایجاد تحول در این شرکت ها باشد برای آنها تعریف نشده است که بتوان با استناد به آن قیمت های بالاتر برای این شرکت ها در ارزش گذاری مد نظر قرار گیرد. برای نمونه می توان به وملت اشاره کرد این شرکت در قیمت های زیر ١٠٠ تومان معامله می شود. علی رغم اینکه مشکل خاصی هم برای شرکت دیده نمی شود اما تعریف درستی برای سود سازی شرکت در آینده نیز ارایه نشده است.

4-این دسته از شرکت ها متفاوتند!

دسته آخر از شرکت ها که قدری با سه گروه بالا متفاوتند، گروهی از شرکت ها هستند که به ظاهر با قیمت های زیر ١٠٠ تومان معامله می شوند اما در واقع این افت قیمت ناشی از فرآیند افزایش سرمایه هایی بوده که بدون ورود نقدینگی به چرخه تولید شرکت و از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها صورت گرفته است.

طبیعی است که در این رویه سعی شده است تا فرآیند ارزش برابری رعایت شود تا ارزش قبل و بعد از افزایش سرمایه از یک توازن نسبی برخوردار شود و با توجه به افزایش تعداد سهام بعد از افزایش سرمایه شاهد افت قیمت آن سهم بر روی تابلو معاملات در ظاهر هستیم، مانند سهام تکمبا،خاذین و ... اگر قیمت سهام این شرکت ها را با سرمایه قبل مقایسه کنیم متوجه می شویم که افت خاصی خارج از فرآیند کلی بازار نداشته اند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24