Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

قندی ها سال ٩۶ را با رشد و اقبال بازار شروع کردند و نمادهای این صنعت تا همین دیروز عمدتا مثبت یا صف خرید بودند.

دلیل رونق بهاری قندی ها چه بود؟

ارزش بازار شرکت های قندی پایین است و این شرکت ها جای رشد دارند. این صنعت این روزها مورد استقبال قرار گرفته است و می توان انتظار داشت که در هفته های آتی اقبال از این صنعت روبه فزونی گذارد.

سعید در خشانی از تحلیل گران بازار سرمایه در خصوص اقبال بازار به این صنعت به بورس24 گفت: صنعت در شرایط خوبی قرار دارد و روند رو به رشدی را می پیماید. استقبال بازار از سهام قندی ها بی دلیل نیست.

وی گفت: در درجه اول مدیریت واردات قند و شکر در اختیار انجمن قند و شکر قرار گرفته است. این انجمن به خوبی توانسته بازار را مدیریت کند. میزان واردات و تنظیم بازار مدیریت شده و بر مبنای نیاز بازار بوده است که از این طریق از تولید حمایت می شود. با واردات هدفمند شکر خام و تزریق آن به بازار شوک قیمتی و مازاد عرضه و تقاضا کنترل می شود، نتیجتا شاهد شوک قیمتی نیستیم.

درخشانی گفت: قیمت شکر در بازار 2750 تومان است که 250 تومان یارانه دولتی به آن تعلق می گیرد، با توجه به هزینه تمام شده در حدود 2600تا2700 تومانی در حدود 250تا300 تومان سود برای تولید کنندگان قند و شکر منظور می شود، که احتمال حذف یارانه 250 تومانی و فروش 3000 تومانی هم دور از ذهن نیست. همچنین اصلاح ساختار نوع واردات هم دلیلی بر بهبود وضعیت شرکت های این صنعت است. به این شکل که هر کارخانه به نسبت سهم تولید خود از بازار می تواند واردات انجام دهد، به این معنی که اگر شرکتی 5 درصد از سهم تولید شکر را در اختیار داشته باشد می تواند 5 درصد سهم شکر وارداتی مورد نیاز کشور را نیز در اختیار داشته باشد.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار واردات به این شکل که هر شرکت قندی می تواند نسبت به سهمی که از تولید کل کشور دارد اقدام به واردات از کل داشته باشد. یعنی اگر سهم یک شرکت در بازار داخل 5 درصد از تولید است می تواند از میزان وارداتی که صورت می گیرد 5 درصد سهم داشته باشد. که این امر می تواند کمک خوبی در سود آوری شرکت ها داشته باشد.

این تحلیل گر بازار سرمایه گفت: چغندر قند در ایران قیمت بالایی دارد و 90 درصد هزینه تولید شرکت های قندی مربوط به چغندر است. قیمت شکر برزیلی در حدود 2000 تومان است. این به معنی هزینه تمام شده پایین تر در برزیل نسبت به ایران است. با توجه به قیمت های فعلی چغندر، این کالا کشش رشد قیمتی را بیش از این ندارد. قیمت شکر در بازار های جهانی روند نزولی را طی می کند و در این بازه زمانی این امر به معنی کاهش هزینه های تولید برای شرکت های قندی و افزایش حاشیه سود است.

وی در پایان گفت: رشد تولید از 1میلیون و 200 هزار تن به 1میلیون و 800 هزار تن و سیاست گذاری های اخیر در این صنعت آینده خوبی را برای این صنعت رقم خواهد زد و تقاضا برای سهام این شرکت ها با توجه به شرایط موجود بیشتر خواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24