Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به گزارش بورس٢۴،این روزها در برخی گروه های مجازی مباحثی در خصوص مقایسه ارزش بازار برخی شرکت های صنعت آی تی با صنایع مانند بانکداری به مبحثی داغ و پرمخاطب تبدیل شده است هم اکنون ارزش بازار برخی از سهام شرکت های صنعت آی تی از بانک های کشور فراتر رفته و در حال جا گذاشتن سهام بانک های متوسط و حتی بزرگ کشور می باشد به واقع علت این رویداد چیست؟؟؟ در ادامه بخوانید...

بررسی پدیده نوظهور بازار/برند آپ بانک ها را بلعید/علت واقعی چیست؟؟

این روزها در برخی گروه های مجازی مباحثی در خصوص مقایسه ارزش بازار برخی شرکت های صنعت آی تی با صنایع مانند بانکداری به مبحثی داغ و پرمخاطب تبدیل شده است هم اکنون ارزش بازار برخی از سهام شرکت های صنعت آی تی از بانک های کشور فراتر رفته و در حال جا گذاشتن سهام بانک های متوسط و حتی بزرگ کشور می باشد به واقع علت این روزداد چیست؟؟؟

بگذارید با مثالی شروع نماییم: در خاطرات ما قبل از ظهور گوشی های هوشمند یکه تازی برند نوکیا در بازار نقش بسته است برندی که بخش عمده بازار مصرف گوشی های تلفن همراه را به خود اختصاص داده و هم در فروش و هم در بورس کشوری مانند سوئد در حال یکه تازی بود، اما این یکه تازی دیری نپایید و با ظهور گوشی های هوشمند به دلیل عدم نوآوری و بروزرسانی و دوراندیشی توسط مدیران نوکیا این برند با عدم ورود درست و حسابی به بازار گوشی های هوشمند بازار پرسود و منفعت خود را به سایر برند ها مانند سامسونگ و اپل تقدیم کرد نتیجتا پس از مدت ها یکه تازی سهام این شرکت در عرصه جهانی شاهد افول و افت شدید قیمت نوکیا و حاشیه نشینی و زمینگیر شدن این برند معروف بودیم به طوری که دیگر نوکیا کمتر فعالیتی در حوزه تولید گوشی های تلفن همراه داشته و بیشتر در زمینه ارائه خدمات نرم افزاری فعالیت می کند.

اما حکایت ما از اینجا آغاز می شود، که ارزش بازار لیدر این روزهای صنعت آی تی یعنی شرکت آسان پرداخت پرشین با نماد معروف آپ فعال در زمینه پشتیبانی دستگاه های پوز بانکی و فروش پین و اعتبار و دریافت کارمزد شاپرک و به طور کلی فعال در حوزه بازارهای نوظهور توانسته با رشد قیمتی متداوم ارزش بازار 2700 میلیارد تومانی گرفته ارزش بازاری که در جدول ذیل نشان دهنده فزونی یافتن به نسبت بسیاری از بانک های کشور است:

ارزش بازار(میلیارد تومان)

نام

2700

آپ

3034

بانک تجارت

2214

بانک انصار

2164

بانک کارآفرین

2080

بانک اقتصاد نوین

1018

بانک سینا

همانطور که مشاهده می شود ارزش بازار آپ از بسیاری از بانک های کوچک و متوسط فراتر رفته و در حال نزدیک شدن به ارزش بازار بانک های در اشل بزرگ بازار یعنی تجارت می باشد.

این رویه برای بسیاری از فعالان بازار جای تعجب داشته و رشد شرکتی مانند آپ در حد و اندازه بانک های با صدها شعبه و هزاران میلیارد منابع و پرسنل بسیار زیاد قابل درک نیست.

اما این قضیه را می توان از چند بعد مورد بررسی قرار داد:

اول این که کاهش شدید قیمتی سهام بانک ها طی چند سال اخیر سبب شده تا ارزش بازار آن ها به شدت کاهش یابد و برخی بانک ها حتی از قیمت های اسمی خود نیز افول کرده و همین امر سبب شده تا ارزش بازار بسیار پایینی بگیرند و سبب شود تا از بسیاری از صنایع و شرکت ها عقب بمانند.

دومین عامل در انتظارات آتی خلاصه می شود اگر روند چند ساله اخیر بانکها بررسی شود اکثر بانک ها با روند کاهشی سود خالص همراه و برخی از بانک ها به ورطه زیاندهی رسیده اند و این مشکلات این صنعت کماکان ادامه داشته و سبب ایجاد زیان های انباشته سنگینی در بانک های بزرگ خواهد شد از سوی دیگر تا زمان احیا صنعت بانک داری به فرض احیا شدن و بهبود این صنعت و برگشت به دوران اوج این صنعت چند سالی زمان لازم است از طرفی شرکتی مانند آپ با فعالیت 4 هزار میلیارد تومانی سالانه و هزینه های پایین سالانه بیش از 230 میلیارد تومان سودآوری دارد یعنی بسیار بیشتر از برخی از بانک ها از سوی دیگر در مقابل روند کاهشی سودآوری بانک ها این شرکت با رشد سود و حاشیه بالای امنیت ثبات سودآوری همراه می باشد.

پس در نهایت، نمی توان رفتار بازار در شرکتی مانند آپ را مقصر دانست شرایط در حال تغییر است و اگر شرکت ها و صنایع هر چند قدیمی و بنیادی در مسیر تحول با به روزرسانی و حرکت رو به جلو همراه نشوند شاهد افول آن شرکت و صنعت و در نهایت ظهور صنایع و رقبای جدید خواهیم بود به مانند اتفاقی که برای برندی مانند نوکیا روی داد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    آپ یک سوییچ پرداخت است بدون کوچکترین دارایی بسیار باا قیمت خورده و بسیار خطرتاک است . بنده اولین کسی بود که همیشه کامنت می گذاشتم و می گفتند در مورد این سهم ارزنده تحلیل بگذارید در 1500 تومان ولی حالا می گویم این شرکت به شدت حباب دارد

    7 سال پیش
  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    بنده در 1500 تومان بارها کامنت گذاشتم و خواهان ارائه تحلیل از این سهم شدم و هر روز گفتم ارزنده است آپ ولی الان با قاطعیت می گویم بیش از 30% قیمت سهم حباب است . در دل هر کدام از این بانک ها چند آپ است و این شرکت الا یک سوییچ پرداخت و مجوز بانک مرکزی هیچ دارایی ارزنده ای ندارد

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24