Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در این باره با امیر دهقانی مدیر امور مالی شرکت ایران ارقام صحبت کردیم. وی به خبرنگار بورس ٢۴ گفت: روال کار قراردادهایی که تاکنون شرکت ایران ارقام منعقد می کرد به این صورت بود که با توجه به این که بانک ها مشتریان اصلی شرکت محسوب می شوند درخواست خود را برای تعداد مشخصی از دستگاه های خودپرداز (ATM) به شرکت اعلام می کردند و شرکت ایران ارقام نیز در مناقصه ها شرکت می کرد و در صورتی که برنده مناقصه بود وارد پروسه انجام قرارداد می شد...

ایران ارقام و داستان صندوق های فروشگاهی / «مرقام» در این پروژه سهمی دارد یا...!؟

بورس24 : یکشنبه هفته گذشته هیات دولت بالاخره آئین نامه صندوق های فروشگاهی را تصویب کرد. از ابتدای سال 93 بر لزوم نصب و به کارگیری صندوق مکانیزه فروش تاکید شده و در این مدت حواشی زیادی بر سر این موضوع به وجود آمده است.

در ابتدا باید بدانیم که صندوق های فروشگاهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟صندوق مکانیزه فروش یا POS به رایانه های کوچکی اطلاق می شود که اطلاعات خرید و فروش روزانه، نگهداری هزینه و موجودی کالا در یک واحد صنفی را ثبت می کنند. این رایانه ها قابلیت آن را دارد که از سیستم های عامل ویندوز پشتیبانی کرده و با استفاده از نرم افزارهای متنوع کسب و کار مانند نرم افزار حسابداری، اطلاع رسانی، نوبت دهی، فروش محاسبات را برای کاربر با سهولت بیشتری همراه نماید. استفاده از این صندوق های مکانیزه فروش فواید بسیاری دارد که یکی از آن ها به حداقل رساندن فرارهای مالیاتی است.

مشمولان فراخوان شده برای نصب و به کارگیری این صندوق ها بدین شرح هستند:

*فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و ساختمانی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

*صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو و انواع وسائط نقلیه سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و ساختمانی

*فروشندگان تجهیزات و تأسیسات حرارتی و برودتی، شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم مربوط (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

*فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

*فروشندگان تزئینات ساختمان (موکت، کفپوش، انواع پرده، کاغذ دیواری، شومینه و کارهای تزیینی چوبی و فلزی)، (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

*فروشندگان انواع تلفن (ثابت و بی‌سیم)، همراه و تجهیزات جانبی آن (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

*تولیدکنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبی و فلزی و غیر فلزی اعم از اداری و خانگی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

*فروشندگان فرش ماشینی، تابلو فرش، موکت و قالیچه ماشینی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

*فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

*فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی، آزمایشگاهی و دندان پزشکی و دندان سازی وانواع لوازم وتجهیزات پزشکی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

این مودیان مالیاتی از سال 93 ملزم به استفاده از صندوق فروش مکانیزه شده اند.

رقیب «مرقام» کنار رفته؟

اتاق اصناف ایران به عنوان مجری این پروژه در یک سال اخیر اطلاعیه هایی را در جهت فراخوان و دعوت از شرکت هایی که دارای پروانه بهره برداری تولید می باشند منتشر کرد تا در این مناقصه حضور یابند.بیش از 20 شرکت در فهرست تولیدکنندگان صندوق فروشگاهی متقاضی ورود به این پروژه که «نصر» نام گرفته بود، حضور داشتند که در این بین نام شرکت های کنتورسازی و ایران ارقام برای فعالان بازار سرمایه بسیار آشناست.

ماجرای کنتورسازی و صندوق های فروشگاهی را همه به خوبی می دانیم.داستانی که پس از کش و قوس های فراوان همچنان سرانجام نامعلومی دارد. به هر رو به نظر می رسد با توجه به شرایطی که برای کنتورسازی پیش آمده فعلا تنها شرکت بورسی که احتمال حضورش در این پروژه وجود دارد ایران ارقام است.

پس از آن که در ابتدای هفته جاری خبر مصوبه صندوق های فروشگاهی منتشر شد نماد «مرقام» با اقبال خوبی مواجه شد و سه روز صف خرید داشت. با وجود این که حضور ایران ارقام در مناقصه پروژه نصر قطعی است اما با در نظر گرفتن این موضوع که تاثیرپذیری شرکتی که در این مناقصه برنده شود زمان بر است به نظر می رسد بازار درباره این سهم شتابزده عمل کرده است.

این آیین نامه به تازگی تصویب شده و بر اساس تحقیقاتی که بورس24 انجام داده هنوز هیچ ابلاغیه ای مبنی در این خصوص به شرکت ها ارسال نشده است. با توجه به این که بر مبنای این مصوبه واردات صندوق های فروشگاهی ممنوع شده شرکت های داخلی به تولیدات این محصولات تشویق شده اند اما هنوز مجهولاتی وجود دارد که باید درباره آن ها اطلاع رسانی شود. مثلا این که ظرفیت تولیدات این محصول و مقدار نیاز مصرف کنندگان چه میزان است و کدام شرکت ها مجاز به تولید هستند،هنوز مشخص نشده است.

پس از شفاف سازی این موضوعات این پروژه وارد پروسه برگزاری مناقصه خواهد شد که آن هم به زمان نیاز دارد. بنابراین بعید به نظر می رسد این طرح بر روی وضعیت عملیاتی سال جاری شرکت برنده در مناقصه تاثیری داشته باشد.

با توجه به تجربه کنتورسازی به نظر می رسد فعالان بازار سرمایه باید محتاطانه تر رفتار کنند . به محض آن که آیین نامه صندوق های فروشگاهی تصویب شد شایعاتی مبنی بر تاثیرپذیری ایران ارقام از این مصوبه منتشر شد. حال آن که فعلا فقط یک طرح تصویب شده و هنوز نه جزئیات آن مشخص شده و نه مناقصه ای برگزار شده که برنده ای داشته باشد. قطعا اگر ایران ارقام از حالا می دانست که مسئولیتی در این پروژه برعهده خواهد داشت درباره تاثیرپذیری آن اطلاعاتی را از راه های رسمی منتشر می کرد.

فعلا در ایران ارقام خبری نیست

در این باره با امیر دهقانی مدیر امور مالی شرکت ایران ارقام صحبت کردیم. وی به خبرنگار بورس24 گفت: روال کار قراردادهایی که تاکنون شرکت ایران ارقام منعقد می کرد به این صورت بود که با توجه به این که بانک ها مشتریان اصلی شرکت محسوب می شوند درخواست خود را برای تعداد مشخصی از دستگاه های خودپرداز (ATM) به شرکت اعلام می کردند و شرکت ایران ارقام نیز در مناقصه ها شرکت می کرد و در صورتی که برنده مناقصه بود وارد پروسه انجام قرارداد می شد.

وی افزود: در خصوص صندوق های ماشینی فروش باید گفت با توجه به این که کار جدیدی است هنوز نمی توان درباره روال امور مربوط به آن اظهار نظر کرد. اما باید گفت که تا این لحظه قرارداد یا ابلاغیه ای که با صندوق های مکانیزه فروش مرتبط بوده و تاثیری بر وضعیت مالی شرکت داشته باشد به شرکت ایران ارقام نرسیده است.

دهقان تصریح کرد: تاکنون هیچ گونه خبر، ابلاغیه یا قراردادی که آیین نامه صندوق های فروش بر شرکت ایران ارقام تاثیرگذار باشد اعلام نشده است. در حال حاضر وضعیت شرکت طبق روال گذشته است و اتفاق یا رویداد به خصوصی که بر روی وضعیت مالی شرکت تاثیر داشته باشد، رخ نداده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24