Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

فریدونی در برابر این سوال بورس ٢۴ که پس با این وصف راه برای شرکت های زیان ده بورسی که قصد افزایش سرمایه داشتند بازشده و با این وجود «ذوب» منتظر رفع گره مالیاتی خواهد بود؟ گفت: این موضوعات اخیر هیچ ربطی به موضوع معافیت مالیاتی ندارد و زمان استفاده از معافیت مالیاتی از محل تجدید ارزیابی به پایان رسیده است و براساس استاندارد ١١حسابداری، مازاد تجدید ارزیابی نمی تواند به حساب افزایش سرمایه برود و در حسابی تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی قرار می گیرد...

داستان اخیر رای دیوان عدالت برای زیان انباشته شرکت ها چیست؟ چه آثار سود و زیانی دارد!؟

بورس24 : بر اساس ابلاغ رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت نمایندگان یک شرکت خصوصی، این نهاد موثر حقوقی به نفع شرکت یاد شده رای داده و اعلام کرده است، با توجه به این که مالیات بر درآمد برمبنای قانون مالیات‌های مستقیم، به درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد، بنابراین تقبل زیان انباشته از سوی صاحبان سرمایه و از طریق کاهش مطالبات شرکاء و سهامداران و یا از طریق آورده نقدی و غیرنقدی مندرج در حساب جاری شرکاء یا حساب دیگر هیچ گونه منافعی برای شرکت ایجاد نمی‌کند، بنابراین به عنوان درآمد مشمول مالیات پذیرفته نمی‌شود.

این رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در حالی به تصویب رسیده که در گذشته اختلافی مزمن در این باب بین دیوان و سازمان امور مالیاتی وجود داشت.اما ظاهرا رئیس سازمان امور مالیاتی موضوع را به مجموعه‌های سازمان امور مالیاتی جهت اطلاع و اقدام ابلاغ کرده است.

مجتبی فریدونی کارشناس ارشد امور اقتصادی ذوب آهن در مورد این موضوع به خبرنگار بورس24 گفت: حساب شرکت با حساب مالکان شرکت به صورت جداگانه است. درمواقعی که شرکت کمبود منابع مالی دارد ، مالکان شرکت منابعی را به شرکت تزریق می کنند که یا به صورت نقدی و یا غیر نقدی است.این مبلغ نیز در حساب «جاری شرکا» قرار می گیرد ، یعنی این مقوله شامل مطالبات مالکان شرکت از خود شرکت است که در سیستم حسابداری به آن «جاری شرکا»می گویند.

فریدونی افزود: اگر شرایط برای کاهش زیان انباشته اقتضاء کرد یا خروج از ماده 141 و یا هر بحث دیگری پیش آمد، شرکا می توانند این طلب خود را به شرکت «هبه» کنند تا زیان انباشته شرکت جبران شود.

این خبره اقتصادی با بیان این که در گذشته سازمان امور مالیاتی بخشنامه ای داده بود که این موضوع مشمول مالیات است، چرا که به حساب درآمد منظور می شود اما پس از شکایت یک شرکت خصوصی، دیوان عدالت اداری رای سازمان امور مالیاتی را ابطال کرد. ما حصل موضوع این است که ، اگر شرکا طلبی از شرکت داشته باشند، می توانند این میزان بدهی خود را «هبه» کنند تا زیان انباشته شرکت کاهش یابد.

فریدونی در برابر این سوال بورس24 که پس با این وصف راه برای شرکت های زیان ده بورسی که قصد افزایش سرمایه داشتند بازشده و با این وجود «ذوب» منتظر رفع گره مالیاتی خواهد بود؟ گفت: این موضوعات اخیر هیچ ربطی به موضوع معافیت مالیاتی ندارد و زمان استفاده از معافیت مالیاتی از محل تجدید ارزیابی به پایان رسیده است و براساس استاندارد 11حسابداری، مازاد تجدید ارزیابی نمی تواند به حساب افزایش سرمایه برود و در حسابی تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی قرار می گیرد.

وی افزود: البته از سال 91تا سال 94، این اتفاق افتاد و طبق آئین نامه اجرایی ماده ۱۷ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور ، شرکت ها توانستند تجدید ارزیابی را به حساب تجدید ارزیابی ببرید و از این محل هم معاف شوند. ولی در سال 95 با تغییر قانون مالیات های مستقیم این موضوع«کان لم یکن» شد.

به گفته وی ، شرکت هایی که در سال 94 اقدام به افزایش سرمایه از این محل کرده اند توانستند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند و پس از آن دیگر این موضوع مشمولیت ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: طبق ابلاغیه جدید دیوان عدالت اداری ، تقبل زیان انباشته سهامدارن درآمد محسوب نمی شود و مشمول مالیات نیست. تنها نکته موضوع این است که مالکان شرکت های دارای زیان انباشته می توانند مطابات خود را به شرکت «هبه» نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24