مدیر عامل راه آهن: افزایش سهم حمل ریلی به ١٩۵ میلیون تن هدف گذاری ماست مدیر عامل راه آهن از هدف گذاری افزایش سهم حمل ریلی به ١٩۵ میلیون تن در پایان برنامه ششم خبر داد و گفت : در حمل مسافر نیز باید از ٢٠ میلیون نفر به ١٠٠ میلیون مسافر برسیم...

بورس24 : سعید محمدزاده تاکید کرد: در پایان برنامه ششم راهآهن باید به 30 درصد از کل حمل بار برسد یعنی باید حمل 40 میلیون تن بار به 195 میلیون تن افزایش یابد.
محمدزاده در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام برای سال منتهی به 30 اسفند 95، اظهار داشت: مقام معظم رهبری توجه ویژهای به حملونقل ریلی دارند و ایشان در بازدید از کارخانه مپنا در سال 93 به مدیرعامل وقت شرکت راه آهن فرمودند که؛ کامیون ها را از جاده ها جمع کنید، این همه زحمت کشیده شد تا بنادر به راهآهن متصل شوند آن وقت تمام بار بنادر را کامیون ها حمل می کنند. این موضوع را یادداشت کرده بودم که به آقای دکتر آخوندی بگویم، بروید و کاری کنید که بارها با راه آهن حمل شود "
وی افزود: حمل و نقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و معظم له در سیاست های کلی برنامه ششم در فصل حملونقل به این موضوع در دو بند 24 و 25 تاکید کردند که در بند 24 اولویت حمل و نقل ریلی در حوزه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی و در بند 25 اولویت حملونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال - جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تأکید قرار گرفته اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظر رئیس جمهوری و پیگیری های وزیر راه و شهرسازی در حوزه ریلی و حمایت مجلس در تبیین برنامه ششم بیان داشت: در این برنامه چند بند بسیار ارزشمند در توسعه حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شده است.
او گفت: با عنایت به اینکه حمل و نقل ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار در مقایسه با حمل و نقل جاده ای حداقل یکهفتم سوخت مصرف می کند؛ در هر تن کیلومتر بار حداقل 35 سی سی صرفه جویی سوخت و در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر کیلومتر 20 سیسی صرفهجویی سوخت حاصل می شود.
محمدزاده با اشاره به مصوبه مجلس اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در پایان برنامه ششم توسعه، راه آهن باید به 30 درصد از کل حمل بار برسد، یعنی باید حمل 40 میلیون تن بار به 195 میلیون تن افزایش یابد. همچنین در حمل مسافر نیز باید از 20 میلیون نفر به 100 میلیون مسافر ارتقا یابیم.
وی با اشاره به حمایت های مجمع عمومی از راه آهن گفت: از سال 93 با حمایت های مجمع عمومی و سیاست گذاری های راه آهن عملکرد راه آهن افزایش یافه است.
محمدزاده افزود: راه آهن هر اقدامی را که در جهت اقتصاد مقاومتی، امنیت و پایداری بیشتر باشد انجام می دهد.مدیر عامل راه آهن گفت: اگر ما به اقتصاد ایران می اندیشیم باید کاری کنیم که برای فرزندان و نسل آینده مساله صرفه جویی سوخت و مسئله امنیت پایدار اقتصادی را فراهم کنیم.
محمدزاده با بیان اینکه صرفه جویی های سوخت ارتباط مستقیم با مساله حفظ محیط زیست دارد، گفت: ایران عضو کنوانسیونی است که در آن متعهد شده برای کاهش آلاینده ها اقدامات اساسی انجام دهد.
وی افزود: برای امنیت شهروندان ایرانی در جاده ها باید بار را از جاده ها به سمت ریل هدایت کنیم و امنیت اجتماعی را ارتقا دهیم.محمدزاده بابیان اینکه پیش بینی راه آهن تا 8 سال آینده رسیدن به سهم ترانزیت 100 میلیون تن است، افزود: با توجه به پتانسیل موجود در منطقه اگر بخواهیم به این سهم و رقم برسیم بایستی در موضوع ریل جدی تر عمل کنیم.
وی یادآور شد، ریاست جمهوری در 4 سال دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم بر توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از اولویت های اصلی دولت تاکید داشته است و وزارت راه و شهرسازی با جدیت کامل، طرح های اقتصادی و صنعتی توسعه صنعت ریلی را پیگیری و اجرا کرده است.
مدیر عامل راه آهن اضافه کرد: حمایت های دولت و مجلس و تدابیر سازمان برنامه و بودجه در جهت حمایت از راه آهن بی نظیر بوده و منجر به بسته های ارزشمندی از قانون های مربوط به حمل و نقل ریلی شده است.
وی با بیان اینکه شرکت راهآهن در برنامه ششم توسعه موظف شده نسبت به راه اندازی شرکت قطارهای حومه ای اقداماتی را انجام دهد، گفت: اگر بدانیم تنها در شهر تهران روزانه نزدیک به یک میلیون و 250 تا 300 هزار نفر مسافر حومه ای از یک طرف حرکت می کنند و درطول روز تردد مسافر حومه ای از تهران به بیش از 2 میلیون نفر می رسد، متاسفانه سهم ریل در جابجایی مسافران حومه ای 2 درصد است و این عدد برای شهری مثل تهران باید به حداقل 20 تا 30 درصد برسد و این موضوع نقش و جایگاه قطارهای حومه ای را بیش از پیش نشان می دهد.
وی ادامه داد: برای آنکه رغبت بیشتر و حضور سرمایه گذار بخش خصوصی را مهیا کنیم؛ مجموعه ای از بسته ها برای سرمایه گذاران مصوب شده است.
مدیرعامل راه آهن از هدف گذاری افزایش سهم حمل ریلی به 195 میلیون تن در پایان برنامه ششم خبر داد و گفت : در حمل مسافر نیز باید از 20 میلیون نفر به 100 میلیون مسافر برسیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی به برخی از این بسته ها اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در راهآهن مشمول سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته است و مالیات بر ارزش افزوده شرکت های حمل و نقل ریلی باری با نرخ صفر حساب میشود. همچنین توسعه بخش مسافری راه آهن مشمول قانون توسعه گردشگری و ایرانگردی شد.
محمدزاده تصریح کرد: تامین دیزل از نکات مهم دیگر است که در ماده 58 دولت تضمین تسهیلات برای تامین ناوگان را برای موضوعات قطار شهری و قطارهای حومه ای در نظر گرفته است.
همچنین در ماده 12 بند (ق) برای راهآهن 7.5 میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته شده که محدودیت هایی وجود دارد که این موضوع نیز باید عملیاتی شود.مدیر عامل راه آهن همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه کارها با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت پیشروی خوبی داشته و قراردادامضا شده است که امیدواریم که بتوانیم به فوریت از آن استفاده کنیم.
مدیر عامل شرکت راهآهن افزود: در ماده 70 قاتون بودجه؛ 10 درصد از فروش گازوئیل برای تثبیت نرخ حق دسترسی در نظر گرفته شده که خوشبختانه تبدیل به موافقت نامه شده و امید داریم از این حمل بتوانیم به یک دریافتی برسیم.
وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت مجمع عمومی برای بحث های جاری راهآهن و طرح عمرانی آن اقدامات مهمی را انجام خواهیم داد.محمدزاده در پایان گفت: در سال 95 نسبت به سال 94، حمل بار از 35 میلیون تن به 40.2 میلیون تن رسید اتفاقی که در تاریخ 90 ساله راه آهن بی نظیر بود.
راه آهن زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم کرد
محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راهآهن بابیان اینکه خوشبختانه شرکت راه آهن این افتخار را دارد که همچون سال گذشته اولین شرکت برگزار کننده مجمع عمومی سالیانه شرکتهای تابعه وزارت راه و شهرسازی باشد، گفت: راهآهن یکی از بزرگترین شرکتهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ازلحاظ پهنه جغرافیایی، حوزه عملیاتی و گردش مالی است.
وی افزود: این افتخار را مرهون رهنمودهای اعضای مجمع، تلاش ها و خدمات سازمان حسابرسی می دانیم.نظامی تصریح کرد: شرکت راه آهن خوشبختانه در طول دوران حیات خود موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور را رقم زده و در روزهای گرم و سرد کشور همواره پشتیبان آن بوده است.
محمدرضا نصرت نظامی تعداد کل کارکنان شبکه ریلی را حدود 30 هزار نفر ذکر کرد و افزود: 9 هزار نفر در شرکت راهآهن مشغول خدمت هستند، 8 هزار نفر در حوزه تعمیر و نگهداری خطوط در شرکتهای بالاست و تراورس و 13 هزار نفر نیز مسئولیت کنترل ترافیک و عملیات در سطح شبکه ریلی را عهده دار هستند.
وی افزود: میزان حمل بار راهآهن در سال 93 برابر 35 میلیون تن در سال 94 معادل 36 میلیون تن و در سال 95 بیش از 40 میلیون تن بوده است درحالیکه منابع جدیدی به شرکت راه آهن تزریق نشده و دلیل جهش چشمگیر رشد بار طی سال گذشته، استفاده حداکثری از امکانات موجود و مدیریت بازار بوده است.
نصرت نظامی خاطرنشان کرد: در سال 95 بیش از 98.5 درصد از بودجه مصوب شرکت در حمل بار محقق شده است و با توجه به رشد 8 درصدی حمل بار از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل، پیشبینی میکنیم تا پایان شهریورماه، رشد 10 درصدی که در بودجه برای راه آهن در نظر گرفته شده محقق خواهد شد.
756 ریال منافع اجتماعی راهآهن به ازا هر تن کیلومتر
وی به منافع اجتماعی حاصل از حمل و نقل ریلی از قبیل مسائل رسیت محیطی، کاهش تلفات جادهای و مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: طبق محاسبات سازمان برنامهریزی و مدیریت، به ازای هر تن کیلومتر باری که توسط راهآهن جابجا میشود نسبت به جاده؛ 756 ریال منافع اجتماعی برای کشور حاصل می شود.
نصرت نظامی؛ عدم اتصال بسیاری از مراکز بار به شبکه ریلی، تنگناهای ظرفیتی شبکه ریلی، کمبود ناوگان، عدم توجه به استفاده از ظرفیت حملونقل ریلی در توسعه صنعتی کشور، سیاست های منجر به توسعه حملونقل جادهای، عدم سیاستگذاری صحیح در توزیع بار و عدم استفاده از شیوه حمل و نقل ترکیبی را از عوامل تأثیرگذار بر عدم جذب بار توسط راه آهن برشمرد و گفت: توجه به حمل و نقل ترانزیت یکی از موضوعات مهم و مورد توجه شرکت راه آهن است، زیرا درآمد ناشی از آن با کیفیت ترین درآمد راه آهن است.
نصرت نظامی افزود: سهم حملونقل ترانزیت ریلی از کل بازار حملونقل ترانزیت جادهای و زمینی، 12.8 درصد است که این مقدار نسبت به مهرومومهای قبل رشد داشته است و در سال گذشته، راهآهن بیش از 1.5 میلیارد تن کیلومتر حملونقل ترانزیت انجام داده است.
وی به اهم اقدامات حوزه فنی و زیربنایی راهآهن در سال 95 اشاره کرد و گفت: بازسازی و بهسازی 367 کیلومتر از خطوط شبکه ریلی، مقاوم سازی 34 هزار مترمربع سطح عرشه پل بهمنظور افزایش بارمحوری، ATC و تراک بندی محورهای پرتردد، برنامهریزی برای تبدیل ایستگاههای راهآهن به یک مجموعه چندوجهی، تهیه طرح جهت توسعه انسانی، اقتصادی و اجتماعی فضای سایت های ایستگاهی کشور با رویکرد توسعه حملونقل همگانی گرا و تعامل با سیاستگذاران شهری و برنامه ریزی برای توسعه و بازآفرینی فضای شهری پیرامون ایستگاه با استفاده از توسعه سایتهای ایستگاهی به عنوان محرک توسعه ازجمله این اقدامات بوده است.
نصرت نظامی گفت: اقدامات راه آهن طی سال 95 در حوزه مسافری؛ نوسازی ناوگان مسافری و کاهش میانگین سن واگن با خروج 350 دستگاه واگن با عمر بالای 45 سال، کاهش زمان توقف قطارهای مسافری بهمنظور افزایش بهرهوری و ظرفیت، توسعه گردشگری ریلی و برگزاری 20 تور گردشگری خارجی و 30 تور گردشگری داخلی در شبکه ریلی بهمنظور بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی کشور بوده است.
وی افزود: ارتقای سطح کیفی خدمات به مسافرین قطارها، کاهش مدتزمان سیر قطارهای تهران-مشهد از 12 ساعت به کمتر 10 ساعت، پرداخت خسارت ناشی از تأخیر قطارهای مسافری بهعنوان عاملی بازدارنده در وقوع کاستیها و جبران بخشی از خسارات وارده به مسافرین بوده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت راه آهن دارای 10 هزار و 475 کیلومتر خطوط ریلی است، عنوان کرد: اگر خطوط مانوری و خطوط فرعی را هم به آن اضافه کنیم مجموع راه آهن به 13 هزار و 802 کیلومتر میرسد که مرزهای شمالی و جنوبی و شرقی و غربی را به هم وصل کرده است.
وی اضافه کرد: تعداد لکوموتیوهایی که شرکت راهآهن در اختیار دارد و ما بهعنوان لکوموتیو گرم از آن یاد میکنیم بالغبر 550 دستگاه است که شامل مجموعه لکوموتیوهای راهآهن و بخش خصوصی می شود.
نظامی گفت: متوسط سن لکوموتیوهای در حال سرویس 31 سال است و علاوه بر این 22 هزار دستگاه واگن باری هم داریم که حدود هزار دستگاه واگن در مالکیت راهآهن است و بقیه واگنها در مالکیت شرکتهای بخش خصوصی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع اظهار داشت: متوسط سن واگن های در سرویس راه آهن حدود 24 سال است و همچنین 1329 دستگاه واگن مسافری داریم و در سال گذشته به منظور افزایش ایمنی نزدیک به 350 دستگاه از واگنهای مسافری که دارای سن بالای 45 سال بودند را از رده خارج کردیم و هم اکنون متوسط سن واگن های مسافری ما حدود 27 سال است.
وی خاطرنشان کرد: برای اداره راهآهن دارای 19 منطقه عملیاتی است و در کنار آن 37 شرکت خصوصی حملونقل باری در حال فعالیت هستند، همچنین 13 شرکت مسافری داریم که از این 13 شرکت حدود 11 شرکت فعال هستند.
نصرت نظامی گفت: 23 مهر امسال مصادف با نودمین سالگرد احداث راهآهن سراسری ایران است و راهآهن در طول دوران حیات خود موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور را رقم زده و در روزهای سخت و جنگ نیز پشتیان کشور بوده است.
در ادامه غلامرضا سلامی نماینده سازمان حسابرسی گفت: شرکت راهآهن اولین شرکتی است که صورتهای مالی خود را در زمان مقرر ارائه داده و مجمع آن برگزار می شود.
وی افزود: راه آهن در احساس مسئولیت و انجام امور مالی گوی سبقت را از سایر شرکتهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ربوده است و امیدوارم که جایگاه حملونقل ریلی در کشور ارتقا بیشتری یابد.
سلامی تصریح کرد: اکنون گروه مدیریتی شرکت راهآهن متخصص است و درصدد پیشرفت است و دولت نیز لزوم توسعه راهآهن را میداند که در این راستا ایجاد شهرهای ریل پایه و توسعه خطوط حومهای اقدامات خوبی است که توسط وزارت راه و شرکت راهآهن در حال انجام است.
وی گفت: امیدواریم به نقطهای برسیم که راهآهن هم سودآور و هم موفق شود در خدمترسانی به مردم به جایگاه واقعی خود برسد و همچنین طی برنامهای 10 ساله جایگاه صنعت ریلی در کشور و منطقه ارتقا یابد.
سلامی خاطرنشان کرد: برنامههای زیادی در دست اجرا است و نوید آینده بسیار خوبی برای راهآهن میدهد زیرا ایران کشور پهناوری است و جزء 15 کشور پهناور دنیا است که نقش ارزنده ای در مسیر ترانزیتی بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا دارد.
مجمع عمومی سالانه شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با حضور اعضای مجمع نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامهوبودجه کشور برگزار شد.
یادآور میشود؛ پس از ارائه گزارش عملکرد مدیرعامل، هیئتمدیره و معاونین شرکت و طرح و پاسخ به سؤالات نمایندگان اعضای مجمع عمومی حاضر در جلسه در خصوص عملکرد وظایف شرکت، گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص رسیدگی به صورتهای مالی سال 1395، توسط نماینده سازمان حسابرسی قرائت و مجمع ضمن تقدیر و تشکر از کلیهی کارکنان و مدیران شرکت راه آهن نسبت به تصویب صورت های مالی سال مزبور اقدام و تکالیفی را نیز در جهت بهبود و توسعهی فعالیت های راه آهن در سال 1396 وضع کرد.
منبع: واحد مرکزی خبر
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.