Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

گمانه زنی ها درباره آزادشدن ذخایر برخی از پالایشگاه ها سهام این شرکت را در بازار سهام دستخوش صف خرید کرده است ، این در حالی است که مدیران مالی پالایشگاه ها هنوز چنین رخدادی را تائید نکرده اند اما حسابرس پالایش و پخش و پالایشگاه ها به همراه سهامدار عمده پتروپالایشی ها تلویحا از رخدادهای با اهمیت پیش رو در این صنعت پیشرو بورس سخن گفته اند...

آخرین اظهارنظرها درباره رخدادهای با اهمیت پالایشی ها / سهامدار عمده «شپنا» : منتظر اعلام نتایج جلسات باشید

بورس24 : مدتی است اخبار و شایعات خوب و تاثیر گذاری در خصوص پالایشگاه ها، از جمله نرخ خوارک ، آزاد سازی ذخایر و ... شنیده می شود، بر اساس اخباری که منتشر شده ظاهرا بخش زیادی از این شایعات در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

یکی از شایعاتی که بسیار پر سر و صدا بود و تقریبا هیچ یک از مقامات مسئول در حوزه پالایشگاه ها هم حاضر به صحبت کردن راجع به آن نشد و هر آنچه که منتشر شد از سوی مقام مسئول و شنیده بازار منتشر شد بحث به نتیجه رسیدن آزاد سازی ذخایر ناشی از تغییر نرخ تسعیر ارز و حل اختلاف بین پالایش و پخش و پالایشگاه ها بود.

حساسیت های این موضوع با توجه به تعدیلاتی که در اثر این نظر رخ می دهد بالاست و پالایشگاه ها ترجیح دادند تا در مورد این موضوع صحبت نکنند به چند دلیل اگر این موضوع تایید می شد این شرکت ها با توقف نماد، ارائه شفاف سازی و تغییرات در صورت های مالی روبرو بودند از طرفی اگر این اتفاق به هر دلیلی عملیاتی نشود مشکلاتی را برای آن ها ایجاد می کند، این موضوع در حال طی مسیر است و با توجه به شنیده ها ظاهرا به نتایج خوبی هم رسیده است اما باید مصوبه رسمی از کارگروه پیگیر موضوع صادر شود ، بنابراین تماس های بورس24 با برخی مدیران مالی این پالایشگاه ها با پاسخ های جالبی روبرو بود : «در این خصوص به هیچ وجه صحبت نمی کنیم، این موضوع را به شدت تکذیب می کنیم و از ما چیزی منتشر نکنید» ؛ اما پشت پرده ماجرا کاملا متفاوت به نظر می رسد و شایعات مطرح شده حاکی از اتفاقات دیگری است.

فرشاد اسکندر بیاتی عضو هیئت عامل سازمان حسابرسی در خصوص این موضوع به بورس24 گفت: اگر قرار باشد تفاهمی رخ دهد ما به عنوان یک حسابرس در آن جایگاهی نداریم، کارگروهی وجود دارد و باید کارگروه در این خصوص تصمیم گیری کند، چنین تفاهمی اگر وجود هم دارد ما از آن بی اطلاع هستیم.

وی ادامه داد: ما حسابرس پالایش و پخش و برخی پالایشگاه ها هستیم و در زمینه این اختلاف نظر بین پالایش و پخش و پالایشگاه ها کارگروه باید تصمیم گیری کند، در یک تاریخی تغییر نرخ بر روی موجودی رخ داده است و موجودی در آن تاریخ اندازه گیری نشده است ،کارگروه نعیین می کند آن موجودی را چطور بر آورد کند و با کدام نرخ اعمال می کند، این موارد در صلاحیت کارگروه است.هنوز کارگروه به نتیجه قطعی نرسیده است و اگر به نتیجه قطعی برسد موضوع مشخص می شود. از این داستان چندین سال گذشته ما صرفا گزارشات خود را به کارگروه ارائه می کنیم.

در مجموع سازمان حسابرسی همه موارد را به تصمیم کارگروه منوط کرد و به این موضوع اشاره کرد که ما صرفا گزارش های لازم را ارائه می دهیم ، قاعدتا مواردی مطرح شده و نهایتا اطلاعات قابل توجهی ارائه نکرد.

معمولا در کشور تکذیب های شدیدی که در ابتدا رخ می دهد،در آینده موارد تکذیب شده اتفاقا به وقوع می پیوند. احتمال این که در آینده نه چندان دور تعدیل های قابل قبولی در این صنعت رخ دهد دور از ذهن نیست.

عبداله شیر محمد پور مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین(سهامدار پالایش نفت اصفهان و شرکت های زیر مجموعه «شستا» مالک شرکت نفت و گاز پتروشیمی تامین)در گفت و گو با بورس24 در خصوص موارد منتشر شده گفت: موضوعاتی در خصوص این داستان مطرح شده است و جلساتی نیز برگزار شده اما هنوز رسما چیزی ابلاغ نشده است، بازار اخبار را جسته و گریخته در اختیار دارد و به همین دلیل هم شاهد هستیم که با احتیاط نقدینگی به این گروه در حال ورود کردن است. باید دید با چه ساز و کاری این مشکل حل خواهد شد و اثر گذاری آن بر پالایشگاه ها قاعدتا باید مثبت باشد.

وی ادامه داد: پالایشگاه ها بابت دریافت خوراک 5 درصد تخفیف می گیرند که یکی از این پالایشگاه ها تخفیف 10 درصدی اخذ می کند ؛ بر همین اساس نامه نگاری هایی صورت گرفته تا سایر پالایشگاه ها هم تخفیف 10 درصدی داشته باشند هنوز ابلاغیه ای به پالایشگاه داده نشده است اما اقداماتی در این راستا صورت گرفته است و درخواست آن داده شده است ، در صورتی که وزیر نفت این موضوع را تایید کند شامل حال همه پالایشگاه ها خواهد بود و هنوز ابلاغیه ای مبنی بر اعمال شدن این تخفیف نیامده است.

وی گفت: قاعدتا هر تاثیر مثبتی در پالایشگاه ها باید افشا شود همانطور که پالایش نفت اصفهان این اقدام را صورت داد اما باید تا ارائه گزارش شش ماهه و اعلام نظر نهایی در خصوص موارد مطرح شده صبر داشت.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24