Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

با توجه به نیاز سرمایه‌گذاران، الگوریتم‌ها از روابط بسیار ساده (مانند خرید و فروش بین دو قیمت مشخص و اجرای مکرر آن برای نوسان‌گیری) تا الگوریتم‌های به شدت پیچیده (مانند پیش بینی روند بازار سهام و جابجایی به موقع بین بازار بدهی و سهام و استفاده از تحلیل داده‌های حجیم برای آنالیز داده ها و متغیرهای اقتصادی) متغیر خواهند بود...

مدیرعامل تحلیلگر امید : معاملات الگوریتمی در بورس ما پوست می اندازد...

بورس24 : در دنیای امروز با پیشرفت سریع تکنولوژی و ایجاد ابزارهای نوین روبرو هستیم به طوری که امروز دنیای تکنولوژی از فردای آن عقب تر است این پیشرفت در تمام ابعاد در حال رشد است و دنیای مالی هم از این پهنه عظیم عقب نمانده است. در روزگاری این موضوع که هر فرد خود بتواند معامله گر خود باشد شبیه رویا بود و امروز چندین هزار معامله گربرخط وجود دارد، این موضوع که معامله گر بی نیاز از ماشین حساب و نرم افزارهای تحلیل باشد شاید غیر ممکن به نظر می رسید اما امروز ابزارهایی که کارگزاران برای معامله گران بر خط خود ایجاد کردند بسیار متفاوت شده است و یک معامله گر بر خط در لحظه گراف ها، تحلیل ها اخبار و محاسبات را در صفحه مرورگر خود دارد.

در این دنیای روبه پیشرفت با مقوله جدید به نام الگوریتم هاروبرو هستیم و این موضوع نیز به کمک معامله گران آمده است و بازار را به سمتی می برد که هر معامله گر را هر چند آماتور دلداده سرمایه گذاری در بورس می کند، رشد توسعه معاملات بر مبنای الگوریتم ها با سرعت در حال سرایت است و به زودی هر معامله گری که از این امکان استفاده نکند از دنیای سرمایه گذاری علمی در بورس عقب می ماند .

امید موسوی مدیرعامل شرکت الگوریتمی تحلیلگر امید در خصوص این نوع از معاملات و تکنولوژی هایی که در 5 سال آتی به بازار اضافه خواهد شد به بورس24 گفت: قاعدتا 5 سال بعد همه چیز در بازار عادی است اما یک عادی جدید!

موسوی گفت: قطعا همه چیز عادی است و شرکت ها در تلاش اند تا در بازار سرمایه پذیرش شوند، سرمایه‌گذاران سهام مختلف را تحلیل می کنند تا یک شرکت مناسب جهت سرمایه گذاری پیدا کنند و سرمایه گذاران خرد نیز برای گرفتن نوسان‌ها در پیچ و تاب روند ها هستند.

شیوه های معاملاتی تغییر خواهد کرد...

وی ادامه داد: تاثیر تکنولوژی در بازار به مرور نمایان خواهد شد. با گسترده شدن صنعت IT منتظر تغییرات در جنبه‌های مختلف انتخاب سهام، تحلیل، بهینه‌سازی و اجرا خواهیم بود. حتی هر فرد می تواند به راحتی از طریق گفتگو با siri به معاملات سهام مورد علاقه اش بپردازد. ابزارهای هوشمند زیادی که هر کدام برای غلبه بر یکی از محدودیت‌های روش‌های سنتی معاملاتی طراحی شده‌اند.

موسوی گفت: جملات تبلیغی برای 5 سال بعد احتمالا به این شکل خواهد بود

  • با یک کلیک معامله کنید.
  • بدون جلب توجه بازار معامله کنید.
  • با خیال آسوده مسافرت کنید، ربات برای شما معامله می‌کند.
  • احساسات و تعصب را از معاملات خود حذف کنید.
  • روزانه هزاران ترید انجام دهید.

آینده بازار در اختیار تکنولوژی های جدید است...

وی گفت: آینده بازار سرمایه ایران همچون بازارهای مالی دنیا پر است از تکنولوژی‌هایی که ما را هیجان‌زده و معاملات را متحول خواهند کرد. اطمینان دارم که مزایای استفاده از این ابزارها سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده خواهد کرد.

موسوی در ادامه به موضوع الگوریتم‌ها پرداخت و گفت: با توجه به نیاز سرمایه‌گذاران، الگوریتم‌ها از روابط بسیار ساده (مانند خرید و فروش بین دو قیمت مشخص و اجرای مکرر آن برای نوسان‌گیری) تا الگوریتم‌های به شدت پیچیده (مانند پیش بینی روند بازار سهام و جابجایی به موقع بین بازار بدهی و سهام و استفاده از تحلیل داده‌های حجیم برای آنالیز داده ها و متغیرهای اقتصادی) متغیر خواهند بود. به طور کلی می‌توان تاثیر تکنولوژی را در تصویر زیر مشاهده کرد! (اولین ستون بعد از ستون آبی وضعیت امروز معاملات و ستون بعدی وضعیت آتی معاملات)

وضعیت به نحوی خواهد شد که معامله‌گران، تحلیلگران، سبدگردانان و کارگزاران با ربات‌های معامله‌گری که مستقیما از سرمایه‌گذار دستور می‌گیرند جایگزین خواهند شد. هوش مصنوعی به‌راحتی تحلیل و پردازش اطلاعات مالی را به صورت شخصی سازی شده انجام و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهند داد و روش‌های آزمون و خطا جهت بهینه‌سازی معاملات، جای خود را به یادگیری ماشین (machine learning) و آنالیز داده‌های حجیم (big data analyzing) خواهند داد.

هر تغییری با مقاومت هایی روبرو است...

موسوی در بخشی از صحبت‌های خود به مقاومت در برابر تغییر اشاره کرد و گفت: معمولا شاهد مقاومت‌هایی در برای تغییرات هستیم اما استفاده از معاملات الگوریتمی در بورس‌های دنیا به قدری توسعه یافته که غالب حجم معاملات را طی کمتر از 5 سال دربرگرفته است. در حال حاضر تقریبا تمام بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران بزرگ در دنیا یک پلتفرم اختصاصی الگوریتمی مخصوص به خود دارند. قاعدتا برای عقب نماندن از این دریای عظیم ورود به این عرصه اجتناب ناپذیر است.

مدیران ارشد سرمایه گذاری دنیا به سمت الگوریتم ها رفته اند...

موسوی برای تکمیل توضیحات خود درباره معاملات الگوریتمی به نظرات مدیران مطرح فعال در حوزه بازار سرمایه پرداخت و گفت: پاول داوونی (Paul Downie) مدیر معاملات گروه شل، اینگونه الگوریتم‌ها را توصیف می‌کند: "راهکاری برای بهبود مستمر معاملات"

جناتان ویکس (Jonathan Wykes) از مدیران سرمایه‌گذاری Bank of America می‌گوید: بعد از شرکت‌ها، تقاضای استفاده از الگوریتم‌ها توسط سرمایه‌گذاران بالاگرفت. آن‌ها الگوریتم‌های اجرای معاملات را برای اجرای خرید و فروش با استراتژی شخصی از پیش تعریف شده خود و یا برای خروج از معامله یک روش حرفه‌ای و ماشینی می‌خواستند.

پیتر بوندسون (Peter Bondesen) از مدیران شرکت الگوریتمی FlexTrade در انگلیس می‌گوید: "به طور کلی، بازار به سمت اجرای هوشمندتر معاملات حرکت می‌کند، بزرگترین استقبال مشتریان ما، از سوی مدیران دارایی‌ها است".

بازار ناچار به پذیرش الگوریتم هاست...

وی در ادامه گفت: حقیقت این است که تا یکی دو سال آینده الگوریتم‌ها به بازی ارکان بازار تبدیل خواهند شد. ما هم اکنون در تحلیلگر امید بیش از 5 نوع خدمات الگوریتمی در بازار سرمایه ایران به مشتریان ارایه می‌دهیم.

  • مشاوره و اجرای بهینه استراتژی‌های معاملاتی (سرمایه‌گذار حقیقی)
  • اجرای بهینه معاملات (شرکت‌های سرمایه‌گذاری)
  • خدمات الگوریتمی (کارگزاران)
  • اجرای الگوریتمی بازارگردانی (صندوق‌های بازارگردانی یا بازارگردانان)
  • خرید و فروش الگوریتمی اوراق و سهام و آربیتراژ در بازارهای مختلف مالی (بانک‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه)

تقاضا برای استفاده از خدمات الگوریتمی با نرخ بالایی در ماه رو به افزایش است و به نظر می‌رسد شرکت‌ها به مزایای الگوریتم‌ها پی برده‌اند.

الگوریتم و دیگر هیچ ...

وی در خصوص مزیت‌ها و انتفاع معاملات الگوریتمی برای بخش‌های مختلف گفت: اولین گروهی که از معاملات الگوریتمی بهره‌مند می شوند سرمایه گذاران خواهند بود. الگوریتم‌ها و معاملات الگوریتمی، معامله‌گران را بهره­ورتر و بازار را عمیق‌تر، کاراتر و منصفانه‌تر خواهند کرد. نتایج اولیه این الگوریتم‌ها بهبود فرآیندهای کشف قیمت، کاهش هزینه‌های معاملاتی به دلیل افزایش عمق و کاهش اسپرد سهام، نوسان پذیری کمتر و تحلیل پذیری بیشتر خواهد بود. بدین ترتیب بازار در یک عادی جدید خواهد بود با این تفاوت که ریسک‌های نقدشوندگی، نوسان‌پذیری و دستکاری در قیمت‌ها برداشته شده است.

همچنین نهادهای ناظر نیز می‌توانند از افزایش حجم و ارزش معاملات و عمیق شدن بازار برای جذب بهتر سرمایه گذار خارجی استفاده نمایند. علاوه بر آن، بدلیل افزایش کارایی و عمق بازار، مشکلات کمتری در زمان بروز بحران های مالی و یا اخبار منفی مخابره شده متوجه بازار خواهد شد.

زیر ساخت ها باید برای الگوریتم های مهیا شود...

وی با اشاره به این موضوع که معاملات الگوریتمی نیازمند زیر ساخت‌هایی است گفت: شاید بزرگترین چالش پیش رو، مربوط به هزینه‌های زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری استفاده شده در معاملات الگوریتمی باشد. همچنین باید هزینه­های مربوط به طراحی الگوریتم‌ها توسط مهندسین و متخصصین مالی را درنظر گرفت. البته این زیر ساخت‌ها از طریق برخی شرکت ها ارائه می‌شود و تحلیلگر امید هم این امکان را دارد تا در جهت توسعه سریع ابزارهای نوین معاملاتی و تسهیل هر چه بیشتر معاملات در بازار سرمایه، تمامی زیرساخت‌های الگوریتمی را در اختیار فعالان وعلاقه مندان این حوزه قرار دهد.

الگوریتم ‌ ها بازار را متحو ل می ‌ کنند...

وی در پایان گفت: تکنولوژی معاملات الگوریتمی، تحولی بزرگ در بازار سرمایه ایران است. پیش بینی‌ها و آمار ارائه شده درخصوص استفاده از الگوریتم‌ها و راهبردهای الگوریتمی در دنیا، امیدبخش است و از افزایش استفاده از آن ها تا بیش از 80 درصد حجم کل معاملات حکایت دارد.

درحال حاضر در دنیا کشش هیجان انگیزی به سمت معاملات الگوریتمی، ساخت نرم افزارها و برنامه‌هایی دراین باره وجود دارد که این کشش در حال انتقال به بازار بورس تهران است. لذا در آینده‌ای نزدیک، ممکن است کسانی که به مفاهیم معاملات الگوریتمی آشنایی ندارند، دیگر به راحتی قادر به ادامه فعالیت در بازارهای مالی نباشند!

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24