Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

قیمت زغال‌ سنگ در ایران جهانی می شود صمدی دبیر انجمن زغال‌ سنگ ایران در خصوص علت اقبال این گروه در بازار سرمایه گفت...

چرایی اقبال بورس تهران به گروه زغال‌ سنگ از نگاه دبیر انجمن / صمدی: با حمایت از معادن، قیمت‌ ها را واقعی‌، واقعی می کنیم...

بورس24 : سعید صمدی؛ دبیر انجمن زغال‌ سنگ ایران در خصوص علت اقبال این گروه در بازار سرمایه گفت: به تازگی همکاری با شرکت‌ های حوزه های تولید زغال‌ سنگ فرآوری و کک‌ سازی، انجمن زغال‌ سنگ ایران تشکیل شده است. 

او گفت: تولید زغال‌ سنگ به شکل انبوه در کشور بیش از نیم قرن قدمت داشته؛ اما هنوز معادن با تکنولوژی قدیمی و در سایزهای کوچک اقدام به تولید می‌ کنند.

وی افزود: لذا این انجمن با هدف تعامل با دولت و خریدار به منظور واقعی نمودن نرخ زغال‌ سنگ با توجه به نرخ‌ های جهانی، تسهیل راه‌ اندازی معادن در اندازه‌ های بزرگ‌ تر و کمک به بخش تولید جهت تولید و عرضه محصول با عیار بالاتر، و جذب سرمایه‌ گذار در این بخش تاسیس شده است.

وی ادامه داد: سرمایه مورد نیاز جهت گسترش این صنعت به نسبت اشتغالی که ایجاد می‌ کند، پایین است. هم‌ اندیشی شرکت‌ های این صنعت، در بلند مدت می‌ تواند شرایط این صنعت را متحول کند.

وی گفت: به نظر می‌ رسد دولت دوازدهم و وزیر جدید صنعت معدن و تجارت اهتمام ویژ‌ه‌ ای رفع برخی مشکلات شرکت‌ های این حوزه مانند بحث قیمت زغال‌ سنگ با توجه به شرایط جهانی و توسعه این معادن با توجه به نیاز کشور دارند.

او گفت: نکته حائز اهمیت آن است که قیمت زغال داخلی متناسب با رشد قیمت‌ های جهانی، افزایش نیافته است. قیمت هر تن زغال‌ سنگ در بازارهای جهانی حدود ۱۹۰ دلار و در بازار داخل حدود ۱۰۵ دلار می‌ باشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با حمایت از معادن، قیمت‌ ها واقعی‌ تر شود. البته با راه‌ اندازی پروژه فولاد کوره بلند جدید، دیگر تنها شرکت ذوب آهن اصفهان مشتری زغال‌ سنگ کشور نبوده و بازار زغال داخلی رقابت پذیرتر شده و می‌ توان به بهبود وضعیت و افزایش قیمت‌ ها خوشبین بود.

وی در ادامه بیان کرد: همان‌ طور که در مقاله‌ ای با عنوان نقشه‌راه زغال‌ سنگ ایران اشاره کرده‌ ام، به رغم ذخیره بیش از یک میلیارد تنی زغال‌ سنگ در کشور، تولید در حد یک میلیون تن باقی‌ مانده و با این وضعیت، صنعت زغال‌ سنگ ایران پتانسیل افزایش ظرفیت بالایی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: همچنین با وجود آن‌ که در دنیا زغال‌ سنگ در مقایسه با گاز و مازوت، سوخت ارزان قیمتی محسوب می‌ شود، و اکثر کارخانجات فولادی و سیمانی دنیا از زغال به عنوان سوخت استفاده می‌ کنند، در کشور ما صنعت زغال‌ سنگ به خاطر تخصیص یارانه به گاز، مهجور مانده است و در دنیا تولید فولاد و سیمان با استفاده از زغال‌ سنگ نسبت به تولید با استفاده از سوخت گاز، جذابیت و کاربرد بیشتری دارد؛ ولی در ایران به سبب سیاست‌ های یارانه‌ای، استفاده از سوخت گاز ارزان‌ تر تمام می‌ شود.

وی در رابطه با مشکلات پیش روی صنعت گفت: تنها مشتری صنعت زغال ایران، شرکت ذوب آهن اصفهان است. تقاضای کشور به زغال‌ سنگ سالانه حدود ۲ میلیون تن می‌ باشد که تولید داخلی جوابگوی کل تقاضای کشور نبوده و تقریبا ۴۰ درصد از آن از طریق واردات تامین می‌ گردد.

به گفته او با توجه به نیاز داخلی، صادرات زغال‌ سنگ فعلا قابل بررسی نیست. ضمن این‌ که حجم تولید زغال‌ سنگ کشور نسبت به عرضه و تقاضای جهانی در حدی نیست که بتوان در بازارهای جهانی به راحتی وارد شد.

او گفت: حجم تولید سالانه زغال‌ سنگ در دنیا حدود ۸ میلیارد تن می‌ باشد که ۳ میلیارد از آن توسط چین و ۹۰۰ میلیون تن توسط آمریکا تولید می‌ شود.

در پایان وی صنعت زغال‌ سنگ را با توجه به نیاز روز افزون داخلی و ذخایر مناسب آن در صورت استخراج مدرن و با سایز معادن بزرگ صنعتی کاملا اقتصادی و سود ده ارزیابی کرد.

منبع: فولاد نیوز  

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24