Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تحریم مقصر اصلی اختلالات اخیر هسته معاملات معرفی شد! مدیر فناوری بورس : بازار بزرگ شده ، هر روز امکانات جدیدی را از سامانه طلب می کنیم ، سامانه ای که ١٠ سال پیش طراحی شده... این هسته دیگر پاسخگوی نیازهای جدید نیست و تحریم ها اجازه بروز رسانی آن را نمی دهد... شاید خودمان نرم افزار تولید کنیم..

اندر حکایت اختلالات هسته خسته بازار سهام ؛ تحریمیم ، می فهمی!؟

بورس24 : هسته معاملات این روزها با افزایش ورود سرمایه گذاران برای خرید و فروش ، باز هم ساز ناسازگاری کوک کرده و شاهد برخی اختلالات در معاملات هستیم.

اتفاقی که دلیل اصلی آن به روز نبودن هسته معاملات است. هر روز شاهد ورود ابزارهای جدید معاملاتی به بازار هستیم اما این ابزار های جدید بر بستری قدیمی راه اندازی می شود که نتیجه آن می شود اختلالاتی که می بینیم.

بر اساس اظهارات مسئولان فناوری اطلاعات بورس ، تحریم مقصر اصلی این اختلالات است و شرایط تحریمی این امکان را فراهم نمی کند که بتوانند با استانداردهای روز دنیا سامانه ها را تجهیز و هم راستا کنند ، بنابراین مجبورند تا با امکانات موجود شرایطی را ایجاد کنند که معاملات با حداقل مشکل انجام شود.

مطهره مروج مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار درباره انتقادات اخیر فعالان بازار سرمایه به عملکرد سامانه معاملاتی و مشکلاتی که رخ داده است ، به بورس24 گفت: در چند روز اخیر با توجه به بررسی هایی که صورت دادیم مشکلی در سامانه معاملاتی دیده نشد، اما از فعالان بازار می خواهیم در صورتی که با مشکلی روبرو می شوند، اشکال را به طور دقیق اطلاع رسانی کنند تا بررسی کنیم.سهامداران می توانند از طریق سامانه رسیدگی به شکایات یا مستقیما به واحد آی تی سازمان اختلالات را گزارش دهند تا بررسی کنیم، اما نحوه گزارشات باید به گونه ای باشد که جزئیات آن دقیق باشد مثلا در کدام بورس؟روی چه نمادی و چه ساعتی؟ اختلال رخ داده است،ما در روزهای اخیر گزارشات را بررسی کردیم ، اما سیستم مشکلی را نشان نداد!

اختلال سامانه در روز شنبه در نماد افق کوروش بوده است....

مروج گفت: اتفاقات روزهای اخیر به خاطر هسته معاملات نبوده است و فقط روز شنبه در توقف و بازگشایی نماد افق کوروش تعداد زیادی از معاملات در یک سمت بودند و مشکل ایجاد شده بود، در دفعات قبلی هم چنین مشکلی بوده است و در مشخصات سامانه هم این موضوع که اگر سفارشات نامتقارن باشد ، «شاهد کندی در سایت و سامانه خواهیم بود» ذکر شده است.

دسترسی به عمق معاملات برای کارگزاران محدود نشده است...

مدیر فناوری اطلاعات بورس درباره این موضوع که دیدن تعداد سفارشات در سامانه کارگزاران با محدودیت روبرو است، گفت: تنظیمات همان است که بود اما به دلیل طراحی جدید صفحه معاملات جای منو و گزینه ها برای دیدن عمق معاملات تغییر کرده و این موضوع نیز به کارگزاران اطلاع رسانی شد و مشکل برطرف شده است ، طبعا کاربران پس از قدری کار کردن با صفحه جدید بیشتر با این طراحی آشنا خواهند شد.

اختلالات سامانه ناشی از حجم معاملات نیست...

مروج در ادامه درباره تاثیر حجم معاملات بر اختلالات سامانه این طور به بورس24 توضیح داد: در دوارن قبل حجم بیشتری از معاملات به سامانه وارد می شد، برای مثال در برخی موارد بیش از 700 هزار معامله انجام شده است و سامانه بدون مشکل اطلاعات را پردازش کرده است.

راهکار حل مشکل چیست؟

این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار درباره راهکار موجود برای حل مشکل گفت: شرکت مدیریت فناوری با راهکار مجازی سازی ، هسته معاملات بورس و فرابورس را از هم جدا کرده است و این باعث شد، زمانی که یکی از بازارها با اختلال روبرو است بازار دیگر فعال باشد الان هم در حال بررسی علت باگی که پیشتر اتفاق افتاد هستیم و فعلا مشکل قبلی رخ نداده است.

وی ادامه داد: راهکار هم یا خرید سامانه جدید است یا تولید سامانه در داخل ، چون سامانه فعلی بسیار قدیمی است و باید به روز رسانی شود تلاش می کنیم با حداقل امکانات خروجی ارائه بدهیم و از طرفی شرکت مدیریت فناوری و سازمان بورس پیگیر تولید سامانه جدید است.

امکان خرید سامانه جدید با توجه به محدودیت های تحریمی وجود ندارد...

مروج در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای خرید سامانه جدید وجود ندارد؟گفت:با توجه به محدودیت های موجود فعلا پروژه خرید منتفی است و در حال بررسی توان داخلی و ارزیابی هستیم،اقداماتی هم در این راستا به منظور تجهیز تیم های متخصص انجام شده است اما باید به این موضوع توجه داشت که سامانه فعلی برای مواردی از جمله معاملات پر بسامد، الگوریتمی و مواردی از این دست طراحی نشده است و سامانه برای امکانات جدیدی که به آن اضافه شده است ذاتا طراحی نشده بود، طراحی سامانه برای 10 سال قبل است و نیازمند امکانات جدید و طراحی جدید است ، اما چون کاربران روزانه در حال استفاده از سامانه هستند تغییرات را چندان احساس نمی کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24