Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نایب رییس شورای ملی زعفران گفت: این روزها یک مقدار بازار خالی بوده و عرضه کم است که البته طبیعی است. چرا که هر ساله این اتفاق رخ می دهد و یک مقدار قیمت زعفران افزایش پیدا می کند. چنانچه بخواهیم معدل بگیریم حدود ۶ درصد افزایش قیمت در خصوص زعفران داشته ایم.

زعفران ۶ درصد گران شد/ نایب رییس شورای ملی زعفران: این افزایش نرخ طبیعی است و هر سال تکرار می شود

بورس24 : غلامرضا میری نایب رییس شورای ملی زعفران در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص اینکه آیا شاهد افزایش قیمتی در خصوص زعفران خواهیم بود یا خیر گفت: شرایط به گونه ای است که ما هر روزه شاهد افزایش قیمت در تمامی کالاها و محصولات هستیم. اما افزایش نرخ زعفران در درجه نخست به افزایش نرخ ارز و در درجه دوم نیز به میزان صادرات ما بستگی دارد. این دو مولفه چنانچه صورت بگیرد قیمت زعفران نیز تغییر خواهد کرد. اما در حقیقت تمامی این مباحث با اما و اگر همراه است. چنانچه قیمت ارز افزایش پیدا کند و میزان صادرات ما نیز به همان نسبت بالا برود به طور قطع قیمت زعفران نیز تغییر می کند.

وی افزود: هم اکنون حدود 124 هزار هکتار زمین زیر کشت پیاز زعفران در سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی داریم. البته در سایر استان ها نیز زعفران کشت می شود اما آمار دقیقی از میزان آن در دست نیست. به طوری که می توان گفت انحصار تولید زعفران در استان خراسان شکسته شده و در تمامی استان ها کشت می شود. روز به روز تولید ما در خصوص این کالا افزایش پیدا می کند که امیدواریم بتوانیم متناسب با این افزایش تولید بازاری نیز برایش فراهم آوریم تا زعفرانی که تولید می شود روی دست کشاورزانمان باقی نماند.

با توجه به بارندگی های اخیر میزان تولید زعفران افزایش خواهد داشت

نایب رییس شورای ملی زعفران در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط به هیچ وجه پیش بینی کاهش تولید زعفران برای سال جاری نداریم به طوری که می توانم بگویم امسال افزایش قابل توجهی زعفران خواهیم داشت. بارندگی هایی که طی روزهای گذشته در کشور رخ داده است درست در فصلی بوده که نیاز اصلی زعفران برای کشت بوده است. با توجه به این که در سال های گذشته با خشکسالی مواجه بوده ایم و آب کمتری به پیاز زعفران رسیده است، امسال آب کافی و به اندازه داشته اند. در حقیقت تنها زمانی که پیاز زعفران نیاز به آب دارد در همین ماه های اسفند و فروردین بوده که خدا را شکر بارندگی های خوبی را شاهد بودیم. بنابراین پیش بینی ما این است که حتما سال 98 افزایش قابل توجهی در تولید خواهیم داشت.

وی در خصوص اینکه طی روزهای اخیر قیمت زعفران به سبب کمبود عرضه از سوی کشاورزان با روند افزایشی در بازار روبرو بوده است گفت: این مهم صرفا مختص امسال نیست و به طور روتین هر ساله اتفاق می افتد. دلیل آن هم این است که از 25 اسفند تا حدود 20 فروردین که امسال تا 17 فروردین بود، هیچ زعفرانی به بازار عرضه نمی شود. چرا که هم بازار تعطیل است و هم زعفران کاران رعفران هایی که می خواستند به فروش برسانند را فروخته و دیگر نیازی نداشته اند که زعفران به بازار بیاورند. بنابر این در عرض فاصله زمانی تقریبا یک ماه هیچ زعفرانی به بازار عرضه نشده اما همچنان فروش در بازار مانند همیشه روند عادی و طبیعی خود را داشته است.

غلامرضا میری بیان کرد: پس از باز شدن بازار واحدهای بسته بندی و یا صادر کنندگان مراجعه کرده و زعفران مورد نیاز خود را خریداری می کنند. این روزها یک مقدار بازار خالی بوده و عرضه کم است که البته طبیعی است. چرا که هر ساله این اتفاق رخ می دهد و یک مقدار قیمت زعفران افزایش پیدا می کند. چنانچه بخواهیم معدل بگیریم حدود 6 درصد افزایش قیمت در خصوص زعفران داشته ایم.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24