Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

عظیم ثابت : خیلی ها سود شناسایی کردند... اختلال در معاملات «تاصیکو» ترس ایجاد کرد... شاید چند روزی بازار استراحت کند ؛ ولی در نهایت بر می گردد

تحلیل یک خبره از منفی بزرگ دوشنبه

بورس24 : یک کارشناس بازار سرمایه گفت: روند نزولی دو روز اخیر بازار سرمایه بیشتر ناشی از جو روانی بوده و جای نگرانی خاصی وجود ندارد ، مگر این که امروز باز عرضه ها بر تقاضا ها غلبه کند و چند روزی بازار منفی باشد اما به صورت کلی گمان می کنم که بازار می تواند با نقدینگی خوبی که در آن جریان دارد ، خود را بازیابی کرده و باز هم روند صعودی خود را از سر بگیرد.

عظیم ثابت خبره بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس24 درخصوص علت افت شدید شاخص کل با توجه به این که قبل از آن بازار از روند صعودی خوبی برخوردار بوده ، گفت: از اواسط اسفند سال گذشته تا هم اکنون بازار ما روند رو به رشدی را طی کرده و مجموع برآیند آن ، رشد شاخص ها بوده است. زمانی که بازار در حال رشد است طبیعتا زمان مناسبی است که سهامداران بتوانند سودها را در کوتاه مدت شناسایی کنند. اتفاق به خصوصی از لحاظ فاندامنتال و بنیادی نداشته ایم، حتی ریسک های سیستماتیک نیز متوجه بازار سرمایه ما نبوده است و به صورت کلی خبری که خیلی تاثیرگذار باشد نداشته ایم.

دردسر تازه وارد برای کل بازار

وی افزود: می توان گفت که ما نه در حوزه کامودیتی ها کاهش قیمتی داشته ایم و نه به لحاظ سیاسی و اقتصادی مشکل به خصوصی داشته ایم. بازار رشد کرده بود و منتظر بهانه ای بود که بتواند بخشی از این سودهایی که محقق شده بود را شناسایی کند. از دو روز گذشته این وضعیت آغاز شد و دیدیم که خیلی از سهم ها عرضه شدند و روز یکشنبه بازار مقاومت کرد و بیشتر از ۶۰۰ واحد منفی نشد.اما صبح روز گذشته نسبتا بازار در شروع خوب بود، به نظر من یکی از دلایلی که بر این روند تاثیرگذار بود می توان به مشکلی که برای سهام صدر تامین ایجاد شد اشاره کرد. این شرکت سرمایه گذاری به تازگی وارد بازار سرمایه شده و همین باعث شد بازار قفل شود؛ زمانی که بازار قفل شد چون سهامداران نمی توانستند به دلیل اختلال سهم خود را در این نماد بزرگ بفروشند ، حس ترس را در بخشی از سرمایه گذاران ایجاد کرد.سهامداران نمی دانستند قیمت ها چقدر است و آیا قیمت های اعلام شده واقعی هستند یا خیر؟ آیا این قیمت ها افزایش داشته یا روند کاهشی خواهند داشت؟ بر همین اساس خیلی ها اقدام به فروش سهام خود می کنند تا از این وضعیت خارج شوند یا این که بخواهند جا به جا کنند. این عامل تاثیر گذار بود چرا که می دیدیم در نیم ساعت آغاز فعالیت بازار چندان ترسی وجود نداشت و به تدریج صف های فروش تشکیل شدند. برداشت من این است که بازار به صورت طبیعی روند خود را اصلاح می کند اما باید ببینیم که در روزهای آتی، «مالی رفتاری» سرمایه گذاران چگونه خواهد بود؟

بازار نیاز به اصلاح داشت

این کارشناس بازار سرمایه افزود: باید ببینیم امروز هم در ادامه افت روز گذشته ، صف ها شدیدتر می شود یا این که خیر؟ این مهم به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست اما به صورت کلی بازار شاید نیاز به این اصلاح داشت که این اصلاح را می توان کوتاه مدت قلمداد کرد، از سویی شروع به کار مجامع را خواهیم داشت و قیمت های جهانی نیز از جمله قیمت نفت مناسب بوده و نگرانی خاصی در این رابطه وجود ندارد.

او افزود: البته درگیری تجاری میان آمریکا و چین می تواند تاثیرگذار باشد و یا شاید هم تحریم های جدیدی را ایالات متحده علیه ما اعمال کند که گمان نمی کنم به شدت تحریم های قبلی باشد ، چرا که بیشتر جاهایی که باید تحریم می شد مورد تحریم قرار گرفته اند.

بازار بر می گردد؟

این خبره بازار سرمایه در پایان بیان کرد: شرایط دو روز گذشته بازار بیشتر جو روانی داشته و جای نگرانی خاصی وجود ندارد ، مگر این که امروز باز عرضه ها بر تقاضا ها غلبه کند و چند روزی بازار منفی باشد اما به صورت کلی گمان می کنم که بازار می تواند با نقدینگی خوبی که داریم ،شرایط گذشته خود را بازیابی کرده و باز هم روند صعودی خود را از سر بگیرد.

گفتنی است ، روز دوشنبه افت حدود 4 درصدی بورس یکی از بی سابقه ترین روزهای منفی و قرمز را برای بازار سرمایه ایران رقم زد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24