Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بازار سرمایه الان صرف نظر از اثرات روانی، نسبت به تحریم ها عادت کرده که یا عکس‌العمل نسبت به تحریم ها نخواهد داشت و یا بسیار کوتاه مدت خواهد بود. لذا پیش‌بینی نمی شود وقایع سال ٩٣ در خصوص کاهش قیمت ها و رکود ناشی از آن به وقع بپیوند و کاهش قیمت های اخیر نیز موقتی بوده و بازار سرمایه علی‌رغم افزایش هزینه‌های صنایع، راهی جز افزایش قیمت نخواهد داشت.

تحلیلی جامع از یک خبره صنایع معدنی و فولادی درباره تحریم های اخیر آمریکا/ شرکت های معدنی و فولادی در سال ٩٨ چه سرنوشتی دارند؟

بورس24 : در اواخر سال 92 و 93 بدلیل کاهش قیمت جهانی در صنایع فلزی و معدنی و همچنین رکود اقتصادی حاکم بر کشور و عدم گردش نقدینگی، تولیدات کشور در این صنایع دپو شده و بعضاً مبادله کالا در مقابل مطالبات انجام می شد.

در حال حاضر علی‌رغم گذشت یکسال از تحریم ها شاهد آن وضعیت نیستیم و مدیران صنایع کشور در مقابل تحریم ها آبدیده شده‌اند. این نوع تحریم ها دیگر به راحتی نمی‌توانند اثرات منفی اساسی به تولید و فروش شرکت ها وارد نمایند.

اصولاً وقتی مدتی از تحریم‌ها می‌گذرد شرکت ها این وضعیت را بهتر مدیریت می کنند و پس از مدت کوتاهی مسیرهای جایگزین را پیدا کرده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در حال حاضر با توجه به تجارب گذشته تهدیدی برای صنایع عمده نیست. پیش‌بینی می‌شود صنایع معدنی و فلزی با ادامه روند موجود با افزایش تولید و فروش مواجه شوند و سودآوری آنان نیز افزایش یابد و سهامداران مزد صبوری خود را خواهند گرفت.

مرتضی علی اکبری معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در خصوص تاثیرات تحریم‌های اقتصادی روی این صنایع به خبرنگار بورس24 گفت: عملکرد شرکت های معدنی و فلزی در ایران چه از نظر مقدار تولید و چه از نظر مبلغ فروش در سال 97 بسیار بهتر از سال 96 بوده و در سال 98 نیز تا کنون عملکرد بهتری نسبت به سال 97 داشته و خواهند داشت. بطوری که شرکت فولاد خراسان در سال گذشته 44 درصد افزایش تولید داشته و در سال 98 با به ظرفیت رسیدن گندله سازی و فولادسازی میزان تولید و فروش و سودآوری آن افزایش خواهد یافت.

وی گفت: سودآوری مناسب شرکت فولاد ارفع در سال 97، در سال 98 نیز استمرار و افزایش خواهد یافت و در صورت اجرایی شدن طرح توسعه، سودآوری شرکت به مراتب افزایش بیشتری خواهد یافت. شرکت صبانور نیز در مجموع تولید سال 97 آن 20 درصد افزایش یافته که این افزایش بیشتر در گندله‌سازی بوده که با ظرفیت رسیدن آن در سال 98 سودآوری آن به مراتب افزایش بیشتری خواهد یافت.

او ادامه داد: تولید شرکت گل گهر در سال 97 در مجموع نزدیک به 10 درصد افزایش یافته که در سال 98 با به ظرفیت رسیدن شرکت های زیرمجموعه گل گهر شامل شرکت جهان فولاد و آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، باعث افزایش سودآوری این شرکت خواهد شد.

علی اکبری با اشاره به اینکه شرکت های معدنی فعلا رشد قیمت داشته اند، گفت: تولید شرکت چادرملو نیز در سال 97 نزدیک به 10 درصد افزایش یافته که در سال 98 به دلیل به ظرفیت رسیدن فولادسازی و آهن اسفنجی سودآوری آن به مراتب افزایش خوبی خواهد داشت و شرکت گهرزمین نیز با توجه به افزایش تولید کنسانتره در سال 98 و راه‌اندازی 5 میلیون تنی گندله‌سازی افزایش سودآوری آن به مراتب بیشتر خواهد شد.

وی در مورد دو قطب فولادی ایران گفت: شرکت ذوب آهن و فولاد مبارکه در سال 97 افزایش تولید نداشته‌اند، لیکن تمامی شرکتهای این صنعت افزایش فروش قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند که این روند در سال 98 استمرار خواهد داشت. ضمن اینکه از شرکتهای مزبور تعدادی از طرح های توسعه آن ها بخصوص طرح هایی که در حال اتمام بوده اند به بهره‌برداری خواهند رسید که همین امر باعث عملکرد بهتر در سال 98 خواهد شد.

علی اکبری گفت: صادرات شرکت های معدنی و فلزی بعد از شروع تحریم ها مدت کوتاهی با کاهش و یا بعضاً متوقف شد، لیکن در اواخر سال 97 مجدداً این شرکت ها با کسب تجربه قبلی مسیر صادراتی خود را پیدا کردند و عملاً صادرات آنها مجدداً آغاز و همواره ادامه دارد.

وی گفت: در حال حاضر که تحریم‌های جدیدی بابت صنایع فلزی و معدنی اعلام شده صرفاً ممکن است مدت کوتاهی اثر روانی داشته باشد، لیکن تأثیر با اهمیتی در عملکرد واقعی این صنعت بابت تولید و صادرات نخواهند داشت و عملاً اتفاق جدیدی رخ نداده. ضمن اینکه قبل از اعلام تحریم های جدید، شرکت های اصلی در این صنعت تحریم شده بودند ولی به تدریج با افزایش تولید و صادرات به شرایط نرمال رسیده‌اند و قطعات مورد نیاز خود را نیز تأمین کرده و در این خصوص نگرانی نخواهند داشت.

این مقام مسئول در سرمایه گذاری معادن و فلزات گفت: بازار سرمایه الان صرف نظر از اثرات روانی، نسبت به تحریم ها عادت کرده که یا عکس‌العمل نسبت به تحریم ها نخواهد داشت و یا بسیار کوتاه مدت خواهد بود. لذا پیش‌بینی نمی شود وقایع سال 93 در خصوص کاهش قیمت ها و رکود ناشی از آن به وقع بپیوند و کاهش قیمت های اخیر نیز موقتی بوده و بازار سرمایه علی‌رغم افزایش هزینه‌های صنایع، راهی جز افزایش قیمت نخواهد داشت.

وی گفت: بهتر است سرمایه گذاران نگاهی به اتفاقات چند ماه گذشته داشته باشند که با فعال شدن کشور و شرایط مطلوب مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه که نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست توجه شود .

او ادامه داد: همچنین با باریدن باران و پرشدن سدهای کشور علی رغم همه خسارت و مشکلات سیل اخیر، مزایایی هم برای کشور و صنایع داشته و یا خواهد داشت، از جمله اینکه در تابستان امسال با توجه به پرشدن سدهای کشور شاهد قطعی برق کارخانجات که خیلی از سال ها در اوج مصرف انجام می شد، نخواهیم داشت.

علی اکبری گفت: بخصوص در صنایع فلزی که برق زیادی مصرف می کنند باعث افزایش تولید خواهد شد و نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24