Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

همانطور که گفته شد افراد زیر ۱۸ سال به واسطه نماینده قانونی خود می توانند به معاملات بر خط دسترسی داشته باشند. اما دادن دسترسی برخط به نماینده قانونی مستلزم این است که این نماینده، تایید صلاحیت بشود.

جزئیات بیشتر از تسهیل شرایط ورود مردم به بورس/ دسترسی آنلاین به افراد زیر ١٨ سال و زیر دیپلم ها داده می شود، اما نه به هر کسی

بورس24 : بازار سرمایه نیازمند بزرگ شدن و جذب نقدینگی توسط مردم است تا به عنوان بزرگترین بازار مالی کشور شناخته شود. سازمان بورس هم تلاش کرده از روش های مختلفی راه های ورود به بازار را هموار تر کند. اما در راستای این هموارسازی تلاش شده که با آگاهی دادن و آموزش در کنار آزمون های مورد نیاز برای صلاحیت بخشیدن به معاملات و افراد قابل معامله مهر تایید بر اصالت معامله‌گران بزند.

روح اله میر صانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در مورد موضوع دسترسی به معاملات بر خط و نحوه استفاده آن به خبرنگار بورس24 گفت: همانطور که گفته شد افراد زیر ۱۸ سال به واسطه نماینده قانونی خود می توانند به معاملات بر خط دسترسی داشته باشند. اما دادن دسترسی برخط به نماینده قانونی مستلزم این است که این نماینده، تایید صلاحیت بشود، یعنی به هر شخصی اجازه داده نخواهد شد. افراد زیر دیپلم هم که می توانند دسترسی برخط دریافت کنند اما بازهم به هر فردی این دسترسی داده نخواهد داد، حتی افراد بالای دیپلم، شرایط خاص خود را دارند که باید به تایید صلاحیت کارگزار مربوط برسد.

وی گفت: از موارد تایید صلاحیت این است که آن فرد متقاضی باید توانایی استفاده از زیر ساخت و سامانه معاملات بر خط را داشته باشد و بداند که چطور با آن کار کند.

میر صانعی گفت: مورد دوم مقرات بازار است، یعنی عملا مقررات مربوط به معاملات بازار اوراق بهادار را بداند، که در این مورد کار گزار از متقاضی عملا آزمون گرفته و باید برای کارگزار احراز شود که این شخص توانایی لازم را دارد یا خیر؟ این که افراد زیر 18 سال یا زیر دیپلم می توانند دسترسی داشته باشند به این معنی نیست که همه بتوانند از دسترسی آنلاین استفاده کنند بلکه، همه افراد متقاضی باید صلاحیتشان بررسی شود.

آزمون می گیریم؛ کتبی و شفاهی

این مقام مسئول گفت: کارگزار هم مکلف شده تا اسناد، مستندات و مدارک مربوط به ارزیابی متقاضی را نزد خود نگه دارد. به این شکل نیست که کارگزار هر فردی را تایید کند و دسترسی برخط به او داده شود. باید این صلاحیت بررسی و تایید شود. اسناد و مدارک بررسی صلاحیت هم نزد کارگزار می ماند. حتی در این ضوابط چند روش برای سنجش کارگزار تهیه و دیده شده که مصاحبه شفاهی و هم آزمون کتبی و اینترنتی است.

وی گفت: در گذشته نیز آزمون اینترنتی و کتبی برگزار می شد اما، کارگزاران به دلیل این که در مصاحبه شفاهی اسناد و مستندات و مدارک لازمی نداشتند؛ بنابراین از این روش استفاده نمی کردند.

وی ادامه داد: طبق ضوابط دو روش دیگر هم افزوده شده؛ اگر فرد گواهی نامه حرفه ای و کاربردی بازار سرمایه را داشته باشد این فرد صلاحیت خواهد داشت. طبیعتا معلوم است افرادی که این گواهی نامه ها را دارند، دانش و شناخت نسبت به مقررات و معاملات و استفاده از سامانه معاملات برخط را دارند. یعنی اگر افراد این گواهینامه ها را داشته باشند، بعد از آن می توانند به راحتی این دسترسی برخط را دریافت کنند.

دوره های آموزشی در راه است

میر صانعی گفت: همچنین برای اینکه ریسک ها را به حد اقل برسانیم آموزش هایی برای افراد در نظر گرفته شده است. در بازار متاسفانه نهاد آموزش دهنده ای وجود نداشت تا به این افراد آموزش های لازم داده شود. بر همین اساس کانون را مکلف کردیم تا دوره هایی را برای افرادی که فقط می خواهند دسترسی برخط بگیرند برگزار کنیم، که با سامانه معاملات برخط آشنا شوند و تا حدودی از مقررات نیز آگاهی داشته باشند.بنابراین افرادی که در این دوره های آموزشی شرکت کنند، گواهی حضور در دوره دریافت می کنند. در نتیجه این دو روش هم به روش های قبلی اضافه شده و تصور من هم این است که خیلی از کارگزاران باید از این روش ها استفاده کنند .

وی گفت: سعی کردیم که این افراد و متقاضیان را به سمتی سوق دهیم که اگر از معاملات برخط دانشی ندارند در دوره های آموزشی مربوط و در دوره های گواهی نامه ها شرکت کنند و آزمون گواهی نامه ها را بدهند و از این طریق دانش خود را ارتقا داده تا بتوانند به درستی در این حوزه عمل کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24