Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : دلیل اصلی رشد قیمت زمین در تهران چیست؟ یک کارشناس اقتصاد مسکن به این پرسش پاسخ دقیق داد.محمود اولاد در این باره با بیان این که «طبق اطلاعات ارائه شده، طی یکسال گذشته قیمت زمین کلنگی ٨٧ درصد رشد کرده است اما قیمت مسکن حدود ۴٠ درصد افزایش یافته است» ، افزود: تقریبا تمام ظرفیت طرح جامع شهر تهران تا افق ١۴٠۵ همین الان به اتمام رسیده است و کمتر زمین کلنگی برای ساخت و ساز باقیمانده است. این امر دلیل اصلی رشد بسیار بالای قیمت زمین کلنگی نسبت به واحد مسکونی است. طرح جامع تهران، کاربری زمین ها و نحوه ساخت و ساز را تعیین می کند...

دلیل اصلی رشد قیمت زمین؟

بورس24 : دلیل اصلی رشد قیمت زمین در تهران چیست؟

یک کارشناس اقتصاد مسکن به این پرسش پاسخ دقیق داد.محمود اولاد در این باره با بیان این که «طبق اطلاعات ارائه شده، طی یکسال گذشته قیمت زمین کلنگی 87 درصد رشد کرده است اما قیمت مسکن حدود 40 درصد افزایش یافته است» ، افزود: تقریبا تمام ظرفیت طرح جامع شهر تهران تا افق 1405 همین الان به اتمام رسیده است و کمتر زمین کلنگی برای ساخت و ساز باقیمانده است. این امر دلیل اصلی رشد بسیار بالای قیمت زمین کلنگی نسبت به واحد مسکونی است. طرح جامع تهران، کاربری زمین ها و نحوه ساخت و ساز را تعیین می کند. بارگذاری های سنگین 10 سال اخیر باعث شده سرعت ساخت روی زمین ها خیلی بیشتر از آنچه باید باشد، افزایش پیدا کند و جا برای ساخت و سازهای آتی از بین برود. در تهران زمینی برای ساخت و ساز باقی نمانده است.

اولاد با اشاره به این که قیمت مصالح ساختمانی هم افزایش زیادی یافته است، گفت: در تراکم حدود 300 درصد ( 5 طبقه)، زمانی که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز با قیمت هر مترمربع زمین کلنگی برابر می شود، رونق نسبی در تولید و نیز خرید و فروش مسکن وجود دارد. زمانی که قیمت یک مترمربع واحد مسکونی نوساز از قیمت هر مترمربع زمین کلنگی بیشتر می شود، تعداد پروانه به شدت افزایش می یابد. تا اینکه یا قیمت زمین کلنگی افزایش یابد یا نوساز متوقف شود. برعکس، زمانی که قیمت زمین کلنگی از قیمت واحد نوساز پیشی می گیرد، رکود سنگینی در ساخت و ساز ایجاد می شود. در این حالت نیز، یا باید قیمت نوساز افزایش یابد و خود را به کلنگی برساند، یا کلنگی کاهش یابد که تقریبا ناممکن است.

این کارشناس اقتصادی تصریح می کند: در حال حاضر قیمت کلنگی که میانگین مترمربعی نزدیک به 19 میلیون تومان است خیلی بالاتر از متوسط قیمت آپارتمان که حدود 13 میلیون تومان است، قرار دارد. بدین ترتیب، قیمت کلنگی الان بسیار بالاتر از قیمت واحد نوساز است. با توجه به نبود نسبی کلنگی برای ساخت، عملا قیمت کلنگی رو به کاهش نخواهد بود و تنها به شرط توقف یا کاهش شدید پروانه ها (کاهش تولید)، تثبیت خواهد شد.

محمود اولاد تنها راه عبور از این بن بست را بازنگری در طرح جامع شهر تهران می داند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24