Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

علیرضا عسکری مارانی پیشکسوت بازار سرمایه در گفت و گو با بورس ٢۴ : اشتباه کردید ؛ مثل دلار ۴٢٠٠ تومانی! ما را از مالیات نترسانید ، همین الان قبل از سود مجمع ٢۵ درصد مالیات می دهیم و نیم درصد هم مالیات خرید و فروش سهام درباره حجم مبنا ، فرض کنید قیمت پراید در بازار A ریال است. سایپا طبق یک فرمول تعریفی بگوید اگر ١٠٠٠ معامله صورت نگیرد، این قیمت قابل قبول نیست!!! جواب این است: قبول نداری ، نداشته باش، اگر می توانی عرضه کن که قیمت متعادل شود نمی توانی؟ پس حرفی هم برای گفتن نباید داشته باشی. در تمام دنیا هم همین طور است صف های خرید و فروش را طولانی کردید ؛ فقط

انتقاد چهره های شناخته شده از محدودیت زایی برای بازار سهام

بورس24 : در پی تصمیم اخیر مسئولان بازار سرمایه روز گذشته دامنه نوسان سهام در بورس و فرابورس به 2 درصد کاهش یافت، این موضوع جزو معدود تصمیماتی بود که غیر از مسئولان ، هیچ موافقی نداشت و می توان ادعا کرد که شمار زیادی از اهالی بازار سرمایه این تصمیم را غیر کارشناسانه قلمداد کرده اند.

بورس24 به سراغ یکی از پیشکسوتان بازار سرمایه رفت تا نظر علیرضا عسگری مارانی که به سهامداری بلندمدت در بورس ایران مشهور است را در این باره جویا شود.او که همچنان برحضور بلندمدت در بازار تکیه دارد هم این تصمیم را به باد انتقاد گرفت ، درحالی که مسئولان بازار سرمایه معتقدند محدودیت های اخیر به نفع بلند مدت نگرهاست.

اشتباه کردید ؛ مثل دلار 4200 تومانی!

این خبره بازار سرمایه به خبرنگار بورس24 گفت : من تعجب می کنم وقتی کسی در مورد بازار سرمایه صحبت می کند، بیان می کند آیا قیمت های بازار درست است یا خیر؟ بنده اعتقاد دارم بازار سرمایه همان چیزی است که هست ، به عنوان مثال قیمت پراید هر چه باشد آیا کسی می تواند بگوید درست است یا غلط؟ تمام قیمت ها را عرضه و تقاضا مشخص می کند ، هر کسی در هر جایگاهی با هر دانش علمی و با هر دانش تجربی بخواهد بازار را زیر سوال ببرد، راه درستی انتخاب نکرده و به اعتقاد بنده این موضوع، اصل اول است.

وی ادامه داد: اما دولت به عنوان سیاست گذار وظیفه هدایت جریان نقدینگی به سمت و سویی دارد که بتواند تولید ناخالص ملی و اشتغال را بالا ببرد. بتواند بازارهای تورم زا و آسیب دهنده را کنترل کند، در طی چند ماه گذشته استنباط من به عنوان کارشناس اقتصادی این بود که دولت برای بازار سرمایه ارزش قائل شد و به مردم هم خوش آمد گفت.

وی افزود: همین موضوع منجر به ورود سرمایه گذاران جدید به این بازار شد. حال این که آیا دولت قبلا برای این خوش آمد گویی برنامه ریزی کرده بود یا خیر؟ سوالی است که پاسخ ندارد. اما به هر حال ما در شرایط تحریمیم و شرایط برای توسعه بازار کمی دشوار است. تعداد سهام شناور، سهام بازار پایه ای، سیستم کارگزاری ها، همه و همه مشکلات و مسائلی دارند که مدیران مربوطه برای رفع آن ها تلاش کرده اند.

عسگری مارانی بیان داشت: ارزش دارایی های یک شرکت باید مدنظر قرار گیرد، شما نمی توانید به راحتی بگویید که یک سهم گران است یا خیر؟ قیمت ، آن چیزی است که برای آن هزینه می کنند ؛ این که یک نفر دلواپس و نگران بازار سرمایه است ، مفهومی ندارد، همین دلواپس ها برای بازار سرمایه تصمیمات جدید گرفته اند و به دفعات هم این اشتباهات را تکرار کردند. هر تصمیمی که گرفته شده به نظر من عجولانه بوده و به مثابه همان دلار تک نرخی 4200 تومانی است.

وی تاکید کرد: بورس و چیزی که به عنوان بازار ثانویه از آن نام می بریم را ما خلق نکرده ایم، الگو برداری از سایر کشورها است. در هیچ کجای دنیا دامنه نوسان و حجم مبنا غیر از یک ایالت در هندوستان، آن هم در کنار شاخص اصلی، وجود ندارد. از نظر من به عنوان یک کارشناس هر اتفاقی که قیمت closeing امروز را با قیمت opening فردا متفاوت کند، این قیمت غلط است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال فرض کنید پراید در بازار A ریال است. سایپا طبق یک فرمول تعریفی بگوید اگر 1000 معامله صورت نگیرد، این قیمت قابل قبول نیست!!! جواب این است: قبول نداری ، نداشته باش، اگر می توانی عرضه کن که قیمت متعادل شود نمی توانی؟ پس حرفی هم برای گفتن نباید داشته باشی. در تمام دنیا هم همین طور است. 15 دقیقه آخر معاملات حجم تقاضای بازار گرفته می شود و براساس آن قیمت closeing تعیین می شود. ما با ایجاد حجم مبنا ، گره معاملاتی ، دامنه نوسان و همه تغییرات پیش رو چه چیزی را می خواهیم درست کنیم، نمی دانم!!!

سهم بفروشید

عسگری مارانی تاکید کرد: گسترش مالکیت باید در میان تمام اقشار جامعه بدون محدودیت با اقساط بیشتر و نرخ بهره کمتر صورت بگیرد. اگر کسی هم می خواهد سهم بیشتری داشته باشد با نرخ بهره بیشتر، این مالکیت منتقل شود. باید سهام دولت، سهام شرکت ها با مدیریت شبه دولتی واگذار شود. این چیزی است که رئیس جمهوری محترم به کرات آن را بیان داشت.

این کارشناس ارشد اقتصادی در مورد تصمیم اخیر درباره دامنه نوسان دو درصدی سهام بیان داشت: بنده چند پیش فرض برای این تصمیم دارم. یک پیش فرض این است که احساس شده پول های ورودی به بازار سرمایه پول درستی نیست، این راه حل دارد، امکانات زیادی در سیستم های بانک مرکزی، شتاب و... وجود دارد، می توانند آن را رفع کنند. پیش فرض بعدی این است که نگرانی از بابت انتقال مدیریت از بخش دولتی به سایر بخش ها وجود دارد که اصلح نیستند.این موضوع خواسته شخص رئیس جمهور بود. حتی باز این دو پیش فرض هم این تصمیم منطقی به نظر نمی رسد.

وی بیان داشت: بلوک های آگهی شده مدت هاست که فقط آگهی می شود، اگر واقعا به قیمت ذکر شده قصد فروش دارید می توانید آن را به مردم و به صورت خرده سهم بفروشید. چرا تلاش می کنید به یک نفر بفروشید که بعد هم امکان وصول آن نباشد ( مانند تمام خصوصی سازی های قبلی که اشتباه بود ). عطش مردم را اینگونه بگیرید. همه چیز راه حل دارد.

1378 را از یاد نبرید

عسگری مارانی خاطر نشان کرد: چرا ما به دنبال راه حل هایی می رویم که به دفعات تکرار شده و به دفعات هم اشتباه بوده و باز هم تکرار می کنیم. بنابراین فقط می توان گفت این تصمیم عجولانه و غیر کارشناسی است. با تمام این اوصاف اهالی بازار سرمایه اصلا نباید نگران این موضوع باشند ، چون تمام این اتفاقات، تکرار تاریخ است. سال 1378 دامنه نوسان یک درصدی هم در بازار سرمایه تجربه شد و پیامدهای آن هم کاملا شناخته شده و مشخص است. این پیامد ها کاملا قابل پیش بینی بوده و می توان گفت تصمیمات اشتباه بعدی چه خواهد بود؟ جلوی این تصمیمات غلط را بگیرید. اما سوال بزرگ این است چرا باید یک اشتباه را دو بار تکرار کرد؟

حجم مبنا معنا ندارد

وی گفت: در بورس های کارا و درست اصلا دامنه نوسان با این مصداق وجود ندارد، در مورد حجم مبنا هم عرض کردم، آن زمان که ما حجم مبنا را برای بورس لحاظ کردیم فقط یک ایالت در هندوستان چنین چیزی را داشت ، حجم مبنا معنا ندارد. دولت ابزار زیادی دارد، چرا عرضه سهام شرکت های دولتی صورت نمی گیرد؟ چرا از واگذاری مدیریتی بین مردم می ترسند؟ شرکت ها را عرضه کنید، مردم بلدند خودشان مدیر انتخاب کنند. اگر این اتفاق می افتاد ورود جریان نقدینگی به بازار هدفمند تر هم می شد.

ما را از مالیات نترسانید

وی در پاسخ به این ادعا که گفته شده دلیل کاهش دامنه نوسان اخذ مالیات بود، گفت: بازار سرمایه از مالیات نمی ترسد همین الان هم مالیات پرداخت می شود قبل از این که سود سهم پرداخت شود 25 درصد مالیات پرداخت شده است. بازار سرمایه را از مالیات نترسانید.ضمن این که نیم درصد هم به عنوان مالیات نقل و انتقال سهام به طور مستقیم پرداخت می شود.

صف های خرید و فروش را طولانی کردید ؛ فقط

این خبره بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار پس از این تصمیم گفت: بدانید ؛ طبیعت بازار این است که خودش را با شرایط تطبیق می دهد، اما اگر این سیاست ها تداوم پیدا کند، مردم نوع سهم های خود را تغییر خواهند داد، در ادامه از بازار ثانویه به بازار اولیه خواهند رفت و سپس وارد بازارهای دیگر می شوند. پول جریان خودش را پیدا می کند، این دولت مردان هستند که با سیاست درست باید این پول را در مسیر درست خود هدایت کنند.

وی تاکید کرد: بنده اعتقاد دارم این اتفاق هیچ کمکی به بازار سرمایه نمی کند. صف های فروش و خرید زیاد خواهد شد و نقد شوندگی بازار کم می شود. وگرنه فرض کنید یک سهم در طی یک ماه صف خرید باشد، این به معنای بازدهی حدود 45 درصدی در یک ماه بوده و این موضوع هم علاقه مندان زیادی دارد. با این اوصاف هم هنوز هیچ بازاری نمی تواند با بازار سرمایه رقابت کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 3 نظر دارد.

  • خدايار سلطاني
    خدايار سلطاني

    عالی بود

    4 سال پیش
  • حیدر کریمی
    حیدر کریمی

    به نظر بنده سود دهی 5 درصد در بیشتر شرکتها وجود داردو الان بازار بدلیل تورم زیادی که در جامعه هست حالت صعودی بخود گرفته حالا در این بین دولت به دلیل کسری بودجه خیلی ماهرانه مازاد بر 2درصد را دراین 3ماهه پیش رو به سمت صندوق ذخیره سوق خواهد داد اما سرما یه گذاران از فردا تصمیمات دیگری خواهند گرفت

    4 سال پیش
  • ارسلان دولتخواه
    ارسلان دولتخواه

    دقیقا متخصص درامر سرمایه گذاری است اقتصاد جهانی فراز ونشیب دارد بورسهای دنیا هم همینطور !!!روسیه وچین واتحادیه اروپا هم از طرف اقتصاد اول دنیا یا تحریم ویا در جنگ تجاری است هرروز قانون جدیدی تصویب نمیکنند فقط بانکهای مرکزی با سیاستهایش بازارهارا متعادل میکنندودر عرضه وتقاضا دخالت نمیکنندولی نظارت

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24