Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گلایه های سهامداران پتروشیمی ممسنی، پتروشیمی کازرون و پترول (سهامداران عمده گچساران) پس از افشای اطلاعیه افزایش سرمایه این شرکت حکایت از آن دارد که ظاهرا همه سهامداران به اندازه سهم خود در این افزایش سرمایه که از محل مطالبات و آورده نقدی است، شرکت نمی کنند. این در حالی است که طبق قانون باید همه سهامداران به میزان قدر السهم خود در افزایش سرمایه حضور داشته باشند.

داستان عجیب افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران/ سهامداران عمده به مصوبه ای رای مثبت دادند که خودشان از عهده آن برنمی آیند!

بورس24 : گلایه های سهامداران پتروشیمی ممسنی، پتروشیمی کازرون و پترول (سهامداران عمده گچساران) پس از افشای اطلاعیه افزایش سرمایه این شرکت حکایت از آن دارد که ظاهرا همه سهامداران به اندازه سهم خود در این افزایش سرمایه که از محل مطالبات و آورده نقدی است، شرکت نمی کنند. این در حالی است که طبق قانون باید همه سهامداران به میزان قدر السهم خود در افزایش سرمایه حضور داشته باشند.

این موضوع پاشنه آشیل سهامداران خرد شده که مبادا با تصمیمات غیر کارشناسی منفعت سهامداران پایمال شود.

حمید اعرابی، فعال بازار سرمایه در مورد موضوع افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران به خبرنگار بورس24 گفت: متاسفانه در روز شنبه سوم خرداد ماه، دو شرکت پتروشیمی ممسنی و پتروشیمی کازرون اطلاعیه ای در سایت کدال بارگذاری کردند با این مضمون که شرکت پتروشیمی گچساران (شرکت سرمایه پذیر این دو شرکت) قصد افزایش سرمایه ای از مبلغ 491 میلیارد تومان به 5291 میلیارد تومان از محل مطالبات و یا آورده نقدی سهامداران به تصویب رسانده است.

وی گفت: نظر به بررسی ها و اقدامات صورت گرفته و با توجه به سهم الشرکه نزدیک به هزار میلیارد تومانی جهت مشارکت در افزایش سرمایه و نظر به ساختار مالی این شرکتها و عدم امکان تامین مالی، هیئت مدیره شرکت به اتفاق آرا مصوب نمودند در این افزایش سرمایه شرکت ننمایند.

به گفته وی، سهامداران پتروشیمی گچساران شامل پتروشیمی ممسنی(22.5 درصد)، پتروشیمی کازرون(22.5 درصد)، پتروشیمی دهدشت(22.5 درصد)، پتروشیمی بروجن(22.5 درصد)، پتروشیمی فارس(10 درصد)، بیمه توسعه(2 درصد) ، بانک صادرات(2 درصد) و اعضای هیئت مدیره شرکت، پتروشیمی ممسنی، کازرون، دهدشت ، پتروشیمی بروجن و گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول) هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه اعضای هیئت مدیره پتروشیمی گچساران همگی از شرکت های زیرمجموعه پترول و نیز خود پترول هستند، آیا این تصمیم منطقی است که اعضای هیئت مدیره یک شرکت بزرگ مانند پتروشیمی گچساران تصمیم به افزایش سرمایه ای بگیرند که خود قادر به تامین مالی آن نیستند؟ آیا این گروه و شرکت های تابع که همگی اعضای هیئت مدیره این شرکت معظم هستند، صرف و صلاح خود و سایر سهامداران را می دانستند و رعایت نموده اند؟

این فعال بازار سرمایه گفت: اگر این شرکت ها قادر به شرکت در افزایش سرمایه نیستند، از افزایش سرمایه به روش سلب حق تقدم استفاده می کردند که سایر سهامداران جزء این شرکت ها حداقل در افزایش سرمایه و پذیره نویسی مشارکت می نمودند و خود این شرکت ها نیز از محل فروش حق تقدم های سلب شده به قیمت واقعی در فرابورس منتفع می شدند.

اعرابی گفت: شرکتهای پتروشیمی ممسنی و کازرون به مدت 13 سال تمام آورده سهامداران خود را ( که شامل مردم شهرهای ممسنی و کازرون است که در زمان پذیره نویسی شرکت کرده اند و نیز سایر سهامداران که در بازار فرابورس این شرکتها را خریداری کرده اند) در شرکت پتروشیمی گچساران سرمایه گذاری کرده اند و از طرح خود چشم پوشی نموده و در حال حاضر این شرکت ها سرمایه گذاری هستند نه شرکت پتروشیمی.

این فعال بازار سرمایه گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران 84 درصد است و سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. آیا این منطقی است در سال قبل از بهره برداری این پتروشیمی بعد از 13 سال انتظار، سهامداران را از حق طبیعی خود که همانا استفاده از سرمایه گذاری خود و شرکت در افزایش سرمایه این طرح بزرگ و ملی است محروم کنند؟

وی افزود: آیا این با فلسفه سرمایه گذاری در طرح ها و مشارکت مردم در آنها که مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور و وزیر اقتصاد و مدیران محترم فرابورس و بورس است، همخوانی دارد؟

وی گفت: برای اینکه ارزش واقعی پتروشیمی گچساران به درستی رونمایی شود ، با پتروشیمی آریاساسول مقایسه شود که مورخ ۷ خرداد با ارزش بازار 30 هزار میلیارد تومان عرضه اولیه خواهد شد و بدون شک مارکت آن به بالای 50 الی 60 هزار میلیارد تومان رشد خواهد کرد. ظرفیت پتروشیمی گچساران به میزان آریا ساسول بوده و هردو یک میلیون تن ظرفیت تولید اتیلن و 100هزار تن C3 در سال را دارند که این تصمیم سبب خسارت جبران ناپذیری به سهامداران پترول به عنوان سهامدار عمده و شرکتهای ممسنی و کازرون خواهد شد که به ناحق و بر اساس منفعت دیگران بر آنها تحمیل شده است.

اعرابی گفت: البته سازمان بورس و شرکت فرابورس به این موضوع ورود نموده اند و بزودی از شورای عالی بورس نیز درخواست رسیدگی خواهد شد و سهامداران این شرکتها در ضمن در حال تهیه شکواییه در دادگاهای صالحه در باب این موضوع هستند تا دیگر اتفاقاتی مانند پتروشیمی باختر تکرار نشود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24