Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مهمترین فاکتور درآمدزایی بانک ها در بخش عملیاتی، اختلاف درآمد سود حاصل تسهیلات اعطایی نسبت به سود پرداختی بابت سپرده ها است. هرچه درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی بیشتر از سود پرداختی به سپرده ها باشد، مهمترین درآمد عملیاتی بانک ها مثبت خواهد بود. از این رو به بررسی تفصیلی تراز پرداختی بانک صادرات می پردازیم.

بررسی تفصیلی تراز پرداختی در بانک صادرات

بورس24 : مهمترین فاکتور درآمدزایی بانک ها در بخش عملیاتی، اختلاف درآمد سود حاصل تسهیلات اعطایی نسبت به سود پرداختی بابت سپرده ها است.
سپرده های بانکی که توسط سرمایه گذاران در بانکها سپرده می شوند، بدهی بانکها هستند و بانکها جهت استفاده از این منابع، می بایستی هزینه پرداخت کنند که همان سود سپرده است.
از طرفی بانک ها از این منابع ( سپرده ها ) جهت کسب درآمد استفاده می کنند و با اعطای تسهیلات ( که دارایی بانکها به شمار می روند )، سود دریافت می کنند.
حال هرچه درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی بیشتر از سود پرداختی به سپرده ها باشد، مهمترین درآمد عملیاتی بانک ها مثبت خواهد بود. از این رو به بررسی تفصیلی تراز پرداختی بانک صادرات می پردازیم.

1) بررسی تسهیلات اعطایی :

در تصویر شماره یک، اختلاف تسهیلات اعطایی نسبت به تسهیلات وصولی را بصورت ماهانه ملاحظه می شود. عمدتا تسهیلات پرداخت شده بیشتر از میزان وصولی اصل تسهیلات بوده است. این روند از طرفی می توانند درآمد حاصل از سود تسهیلات را برای بانک افزایش دهد، و از طرفی می تواند ریسک وصل مطالبات بانک را بالا ببرد.
در ماه های انتهایی سال 99، میزان تسهیلات پرداختی نسبت به وصول تسهیلات، به طور قابل توجه ای افزایش یافته است.

در تصویر شماره دو، مانده تسهیلات اعطایی بانک در پایان هر ماه مشاهده می شود. در پایان اسفند 99 مانده تسهیلات اعطایی بانک برابر با 238.742 میلیارد تومان بوده است.

در تصویر شماه 3 نیز نرخ رشد مانده تسهیلات به صورت سالانه مشخص است. مانده تسهیلات در پایان سال 99 نسبت به سال 98، 76 درصد رشد داشته است. این رشد می تواند چند علت داشته باشد . یکی اینکه تمام افرادی که تسهیلات گرفته اند، اصل تسهیلات همراه با سود آن را ( اگر سود پرداخت نشده باشد ) مجدد یک سال دیگر تمدید کرده اند. یکی دیگر از دلایل این می تواند باشد که به علت تورم سال 99، اکثر افراد تورم را پیش بینی کرده اند و اقدام به اخذ تسهیلات کرده اند. افزایش مانده تسهیلات می توانند ریسک وصول مطالبات را بالا ببرد بخصوص اگر شرایط رکودی اقتصاد ادامه داشته باشد و صد البته اگر تورم کنترل شود.

در تصویر شماره 4، ترکیب مهمترین تسهیلات پرداختی را ملاحظه می کنید. کاهش محسوس تسهیلات فروش اقساطی، طی سال های گذشته مشخص است.

2 ) بررسی سپرده های سرمایه گذاری شده :

در تصویر شماره 5، اختلاف سپرده های اخذ شده نسبت به سپرده های تسویه شده بصورت ماهانه ملاحظه می شود. تا میانه سال 98، عمدتا سپرده اخذ شده اختلاف اندکی با سپرده های تسویه شده داشتند. این اختلاف شاید همان سود سپرده باشد که توسط سرمایه گذاران برداشت نشده و مجدد سپرده شده است.

در تصویر شماره 6، مانده سپرده سرمایه گذاران بانک در پایان هر ماه مشاهده می شود. در پایان اسفند 99 مانده سپرده های اخذ شده توسط بانک برابر با 348.877 میلیارد تومان بوده است. حدود 110 هزار میلیارد تومان بیشتر از مانده تسهیلات اعطایی. البته بخشی از این اختلاف به عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی است.

در تصویر شماره 7 ، میزان نرخ رشد مانده سپرده سرمایه گذاران نزد بانک بصورت سالانه مشخص است.

در تصویر شماره 8 ترکیب سپرده های سرمایه گذاری در بانک طی سال های گذشته ملاحظه می شود. سپرده های جاری و قرض الحسنه که هر دو بدون هزینه برای بانک هستند ( سود تعلق نمی گیرد)، بین 20 تا 30 درصد حجم سپرده ها در سال های گذشته را به خود اختصاص داده اند. سپرده های بلند مدت ( بیش از یک سال ) هم حدود 30 درصد حجم سپرده ها را تشکیل می دهند.

در تصویر 9 مقایسه بین نرخ رشد سالانه مانده تسهیلات با مانده سپرده های انجام شده است. در سال های 96 تا 98، نرخ رشد سپرده های بیش از نرخ رشد تسهیلات بوده است که این مهم در سال 99 عکس شده است.

3) بررسی تراز پرداخت ها :

اختلاف درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی با سود پرداختی بابت سپرده ها، تراز پرداخت ها است. باید توجه داشت سود پرداختی بابت سپرده ها نه تنها هزینه است بلکه جریان خروجی نقدی را بوجود می آورد. اما درآمد حاصل از سود تسهیلات اعطایی، حتما موید جریان ورودی نقدی نیست چرا که اگر تسهیلات اعطایی وصول نشود ( جریان نقدی نداشته باشیم ) درآمد حاصل از آن ثبت خواهد شد.

در تصویر شماره 10 روند درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی به طور ماهانه مشخص است. درآمد اسفند ماه به 2.948 میلیارد تومان رسیده است که سقف جدید در سال های اخیر بوده است.

در تصویر شماره 11 روند سود پرداختی به سپرده گذاران به طور ماهانه مشخص است. در اسفند ماه به 2.626 میلیارد تومان رسیده است که سقف جدید در سال های اخیر بوده است.

در تصویر شماره 12 روند تراز پرداخت بانک بطور فصلی مشخص است . نکته مهم تراز مثبت در سه فصل گذشته است.

در تصویر شماره 13 روند تراز پرداخت بانک بطور سالانه مشخص است . در سال 99 سرانجام تراز سالانه بانک مثبت شده است و به 1.043 میلیارد تومان رسیده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24