Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی روزهای گذشته وزیر اقتصاد از تغییر در نظام قیمت گذاری خودرو خبر داده بود. عرضه خودروهای غیر تجاری در بورس کالا، حذف ارز 4200 تومانی و تغییر در نظام قیمت گذاری خودرو مهم ترین خبرهایی هستند که این روزها در رسانه ها از آن سخن به میان می آید. این در حالی است که قیمت خودروهای داخلی هر روزه روند افزایشی داشته با این حال که در روند ساخت و ایجاد کیفیت هیچ تغییری ایجاد نشده است.

حذف ارز دولتی چه تاثیری بر صنعت خودرو می گذارد؟

بورس24 : طی روزهای گذشته وزیر اقتصاد از تغییر در نظام قیمت گذاری خودرو خبر داده بود. عرضه خودروهای غیر تجاری در بورس کالا، حذف ارز 4200 تومانی و تغییر در نظام قیمت گذاری خودرو مهم ترین خبرهایی هستند که این روزها در رسانه ها از آن سخن به میان می آید. این در حالی است که قیمت خودروهای داخلی هر روزه روند افزایشی داشته با این حال که در روند ساخت و ایجاد کیفیت هیچ تغییری ایجاد نشده است.

امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با بورس24 در خصوص تاثیرات حذف ارز دولتی از صنعت خودرو گفت: مدت هاست که به صنعت خودرو ارز 4200 تومانی تخصیص نمی یابد. یک مقطع کوتاهی در سال 97 ارز دولتی به این صنعت داده شد و پس از آن با محاسبه ما به التفاوت تصفیه حساب انجام شد. از آن زمان تاکنون صنعت خودرو با ارز نیمایی فعالیت می کند. البته معتقدم ارز 4200 تومانی نباید اثری بر این صنعت داشته باشد، اما در مقطعی مبنای محاسبه گمرکات کشوری به خصوص در رابطه با مواد تولیدی و قطعات ارز 4200 تومانی بوده است.

او در ادامه بیان کرد: در حقیقت چنانچه ارز دولتی حذف شود عوارضی که باید برای مواد اولیه و قطعات پرداخت شود از 4200 تومان به 25 هزار تومان تغییر می یابد. در واقع 6 برابر می شود. بر همین اساس نیز هزینه ها افزایش می یابد اما به طور مستقیم حذف ارز دولتی بر صنعت خودرو تاثیر نخواهد گذاشت. تاکید می کنم که این صنعت مدت هاست ارز 4200 تومانی دریافت نکرده است. از سویی باید توجه داشت که خودروسازان در همین کشور تولید می کنند. زمانی که قیمت انرژی برای فولاد سازان و یا آلومینیوم سازان افزایش می یابد بر صنعت خودرو نیز به طور قطع تاثیرگذار بوده و هزینه ها را افزایش خواهد داد.

امکان حساب سازی در صنعت خودرو وجود ندارد

او در رابطه با حساب سازی خودروسازان و اینکه گفته می شود زیان در این صنعت صرفا حساب سازی است که انجام می شود بیان کرد: معتقدم این یک تهمت بسیار بزرگ است. چنانچه این ادعا صحت دارد چرا اقدامی صورت نمی گیرد؟ این در حالی است که تعزیرات حکومتی، وزارت اطلاعات و... بر این صنعت و شرکت ها نظارت دارند. زمانی که در رابطه با هزینه ها صحبت می شود از هزینه های حسابرسی شده سخن می گوییم. علاوه بر این مدیران عامل دو خودروساز بزرگ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب می شود پس عملا امکان حساب سازی وجود ندارد.

او با اشاره به هزینه بالای خودروسازان در کشور افزود: می توان گفت که هزینه های این صنعت بسیار بالا است و این ایراد وارد است. البته در این مورد هم مسئولیت را مستقیم معطوف قانون گذار و ناظران دولتی می دانم. به طور کلی ساختار اقتصادی کشور ما به گونه ای بوده که بهره وری سرمایه و انرژی در آن همواره منفی است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24