Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

با استناد به این که به صورت سنواتی هر ساله در پایان سال ، بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز بانک ها را مشخص می‌کند ، طبق خبرهای رسیده، در چند روز آینده، نرخ دقیق این متغیر مهم ابلاغ خواهد شد...

عبور نرخ تسعیر ارز بانک ها از 20000 تومان ؛ منتظر باشید

بورس24 : با استناد به  این که به صورت سنواتی هر ساله در پایان سال ، بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز بانک ها را مشخص می‌کند ، طبق خبرهای رسیده،  در چند روز آینده، نرخ دقیق این متغیر مهم ابلاغ خواهد شد.

انتظار می رود در پی اعلام این خبر، نماد بانک ها متوقف و بازگشایی به سال آینده موکول شود و بانک های دارای تراز باز ارزی از این محل سود خوبی شناسایی کنند.

چندی پیش ، معاون اول رئیس جمهور با ابلاغ تصمیمات جلسه چهل و دوم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در پنجم بهمن ۱۴۰۰ درباره حمایت از بازار سرمایه ،  خطاب به وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد : «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است نرخ  تسعیر دارایی های ارزی بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی را حداقل معادل ۹۰ درصد نرخ ارز سامانه نیما در شش ماه گذشته اعلام نماید. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات سود ناشی از تسعیر دارایی های ارزی مذکور را بر مبنای نرخ اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه و اخذ نماید.»

روز شنبه گذشته ، رئیس سازمان بورس درخصوص ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور که فرمول اعلام نرخ تسعیر ارز را مشخص کرده بود،گفت : این موضوع مصوب شده و در پایان سال، بانک مرکزی آن را ابلاغ خواهد کرد. در همین چند روز پایانی اسفندماه این اتفاق رخ می دهد.

چه بانکی بیشترین سود را می برد؟

با توجه به، پوزیشن ارزی مثبت و بالای بانک ملت، این بانک در راس افزایش سودآوری از محل رشد نرخ تسعیر ارز بانک ها خواهد بود.

پیش از این ، کاظم چاووشی عضو هیات مدیره بانک ملت در خصوص تسعیر ارز بانک ها و تاثیرات آن بر این شرکت ها به خبرنگار بورس24 گفته بود :  در مورد میزان پیش بینی سود ، همه چیز به میزان نرخ نیما تا پایان سال بستگی دارد .با توجه به شناور بودن میزان نرخ نیمایی باید ببینیم نرخ تا پایان سال چقدر است و با محاسبه 90درصد میانگین ۶ ماهه؛ میزان آن مشخص شود. 

چاووشی گفته بود : با شناسایی سود تسعیر ارز به ازای هر دلار در وضعیت باز ارزی در اقلام پولی بانک ها ، شاهد شناسایی سود ۵ هزار تومانی به ازای هر دلار خواهیم  بود.

وی افزوده بود : هر بانکی به تناسب وضعیت باز مثبت ارزی خود به ازای هر دلار امکان شناسایی ۵ هزار تومانی دارد، لذا هر بانکی پس از ابلاغیه بانک مرکزی می‌تواند طبق این فرمول عمل کند.

او در خصوص  میزان وصعیت باز ارزی بانک ها گفته بود :  دارندگان حساب بانک ملت  در حدود ۵ میلیارد دلار دارای وضعیت مثبت باز ارزی هستند. همچنین  آخرین تراز ارزی ما 7.6 میلیارد دلار است، وضعیت مثبت باز ارزی‌ ما حدود 7.6 میلیارد دلار است، اما از آنجایی که بخشی از ارزهای ما تسعیر ناشونده هستند مانند ماده ۲۰ و مانند مواردی که مرتبط با بخشنامه ۶۰ ،۱۰، ۱۵ بانک مرکزی هستند و بخشی از تسهیلات اعطایی که در سال ۱۳۸۰ یعنی اواخر ۸۰ اعطا شده که جزئی از سرفصل‌های مشکوک است ، در واقع بخش تسعیر شونده بانک تقریبا 4.8 تا ۵ میلیارد دلار قابل تسعیر است.

نرخ تسعیر ارز چند؟

گفتنی است ، بیشتر بانک ها با تراز ارزی مثبت همراه هستند ، به ترتیب بانک های ملت ، پارسیان و سامان بیشترین تراز ارزی را در اختیار دارند و بدین ترتیب سود بالاتری از این امر می برند.

از سوی دیگر بانک هایی که مبادلات ارزی خوبی داشته اند مانند اقتصاد نوین نیز تراز باز ارزی دارند و بانک ها هر کدام بنا به میزان دارایی های ارزی خود از این رویداد سود می برند.

البته باید به این مهم توجه داشت برخی بانک ها نیز یا تراز ارزی منفی دارند یا به طور کلی تراز ارزی قابل توجهی نداشته و از محل تسعیر ارز سود چندانی نخواهند برد به همین دلیل در این گروه با اجرایی شدن افزایش نرخ تسعیر ارز باید به سراغ سهامی رفت که بیشترین تراز ارزی مثبت را دارند.

آخرین نرخ تسعیر ارز بانک ها در 6 ماهه اول سال 15900 تومان اعلام شده بود که بر اساس فرمول ابلاغی معاون اول ررئیس جمهور این عدد به بیش از 20 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24