Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حال یک عضو کمیسیون صنایع مجلس از توصیه مجلس به دولت برای لغو ابلاغیه مزبور خبر داده است...

توصیه مجلس به دولت : عوارض صادراتی را لغو کن

بورس24 : هفته پیش بود که وزارت صمت ابلاغیه اعمال عوارض صادراتی برای صادرات مواد اولیه را بر اساس مصوبه سران و ستاد تنظیم بازار دولت برای یک دوره حداکثر 2 ماهه (تا پایان اردیبهشت) ابلاغ نمود تا صادرات کامودیتی ها به صورت پلکانی و متناسب با رشد قیمت های فوب ایران از تاریخ مبنا (دی ماه 1400 - ابتدای سال 2022) مشمول دریافت عوارض صادراتی شود.

مصوبه دولت تصریح کرده که در ابتدای خردادماه، قیمت مبنا مجددا بایستی به تصویب ستاد تنظیم بازار دولت رسیده که در صورت تعیین آن بر مبنای فروردین ماه، میزان عوارض با توجه پیک قیمت های این ماه، در عمده کامودیتی ها بین 0% الی 5% خواهد شد.

این رویداد بهانه ای شد برای فروکش کردن تقاضا برای سهام فولادی و البته کل بازار سرمایه.

حال یک عضو کمیسیون صنایع مجلس از توصیه مجلس به دولت برای لغو ابلاغیه مزبور خبر داده است.

حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم فسا در مجلس در خصوص اقدامات لازم برای جایگزینی وضع عوارض صادراتی به خبرنگار بورس24 گفت : به طور کلی اختیار وضع عوارض برای تنظیم‌گری به عهده وزرات صمت ، یعنی به عهده دولت است.  دولت به دلیل این که بازار را تنظیم کند و تنظیم‌گری انجام دهد و  برای این که کالا در داخل کشور نایاب و کمیاب نشود یا حجم  کالا  زیاد نشود و تعادل به هم‌نخورد اختیار وضع عوارض صادراتی را دارد.

وی گفت: مجلس در آنجا نمی‌تواند متعرض دولت باشد یا بگوید چرا دولت چنین بخشنامه‌ای صادر کرده است، تنها چیزی که به نظر من می‌شود الان مطرح کرد، این که درخواست کنیم ، دولت به سمت روش‌های دیگر تنظیم‌گری برود، یعنی فقط روش عوارض را استفاده نکند.

برای اطلاع از اخبار عرضه های اولیه کلیک کنید.↪️

در بورس کالا عرضه کنیم، مابقی صادر می‌شود

به گفته وی،  اول این که دولت هم اعلام کرده است که ما این بخشنامه را برای مدت ۲ ماه تنظیم کرده‌ایم و دوباره به شرایط قبل برمی‌گردیم. ولی نسبت به همین ۲ ماه هم توصیه ما این بود که با توجه به این که با وضع عوارض ، جذابیت صادرات را کم می‌کنیم  به این نیت که تولید کننده جنس خود را در بازار داخل توزیع کند و در حقیقت نیاز بازار داخل تامین شود، می توانیم از روش های دیگری استفاده کنیم.

وی افزود: تولید کننده می‌تواند  با عرضه در  بورس کالا ،  بازار داخلی را تنظیم کند. یعنی با عرضه بیشتر مواد تولیدی در داخل به جای وضع  عوارض به تنظیم بازار کمک کند.

به گفته وی، دولت با  الزام عرضه بیشتر در بورس کالا،  بازار را تنظیم کند که قاعده صادرات به هم نخورد،  قاعده صادرات باید یک ثابت باشد که صادر کننده احساس نکند ، بازار دچار آشوب و تزلزل شده و از صادرات ترس داشته باشد. ما باید بازار صادراتی را حفظ کنیم و قوانین واردات و صادرات را ثابت نگه‌داریم  و با روش‌های دیگر تنظیم‌گری نماییم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:  حتی با اعمال نظارت‌های بیشتر با رصد کالا  از زمان تولید تا زمان مصرف،  ببینیم  این کالا کجا‌ مصرف و توزیع می‌شود و  روش‌های دیگر را جایگزین کنیم که مقررات صادراتی را به هم نزنیم.

برای دیدن نبض بازار امروز کلیک کنید.↪️

تولید کننده بازار صادراتی را به سختی حفظ کرده، با این حجم از رقبای خارجی، عوارض چه می‌گوید؟

وی گفت:   مجلس قانون گذار بوده و در مسائل اجرایی دولت دخالتی ندارد و در روش‌های اجرایی ،دولت صلاحیت مختلفی در شیوه اجرا دارد ، ولی باید  روش‌هایی را اجرا کند که کمترین آسیب را به حوزه صادرات بزند.

فیروزی افزود: به وزارت صمت توصیه کرده ایم ، بازار صادراتی به این صورت نیست که  همیشه در دسترس ما بماند. اگر در این بازار دائم مقررات صادراتی وضع شود، تولید کننده و صادر کننده، بازار خود را از دست می‌دهند و به آسانی هم نمی‌توانند آن بازار را به دست بیاورند. امروز در جهان تولید کننده‌های متعددی هستند، چینی‌ها تمام بازار جهان را قبضه کرده‌اند.

وی گفت:  اگر  مقررات به هم بخورد و دائم تزلزل داشته باشد به طور طبیعی دیگران می‌آیند و بازاری که صادر کننده یا تولید کننده ما با هزار زحمت فراهم کرده  و با هزار سختی این بازار را پیدا کرده و اطمینان مشتری‌ها در آن بازار را برای خودش ایجاد کرده  و بازرگانان خارجی را توانسته است متقاعد کند که با آن قرارداد داشته باشند ، آن هم در شرایط سخت فعلی اقتصادی کشور که تحریم‌های گسترده ای هم وجود دارد ، به طور طبیعی ما نباید ابزار صادرات را  به هم بزنیم و سازوکار را به هم بزنیم که همین میزان بازاری هم که داریم از دست بدهیم.

 برای اطلاع از وضعیت بورس امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24