Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تفاهم نامه جدید که نرخ گذاری را بر عهده سندیکای کارخانجات قند قرار داده است این امید را در چشم انداز جدید ایجاد می کند که نرخ گذاری شکر با توجه به کیفیت آن امکان پذیر گردد.

رکورد شکنی های قچار در تولید ادامه دارد؛ حذف واسطه ها از سوی “قچار” در تامین مواد اولیه

بورس24 : تفاهم نامه جدید که نرخ گذاری را بر عهده سندیکای کارخانجات قند قرار داده است این امید را در چشم انداز جدید ایجاد می کند که نرخ گذاری شکر با توجه به کیفیت آن امکان پذیر گردد.

قربانی مدیر عامل کارخانه فرآورده های غذایی و قند چهارمحال در خصوص تفاهم نامه جدید برای تنظیم بازار قند و شکر گفت: این تفاهم نامه می تواند چشم اندازی جدیدی را پیش روی کارخانجات و مخصوصا مشتریان و خریداران قرار دهد.

وی افزود: بی مهری های سنوات گذشته برخی از کارخانجات قند و شکر را دچار زیان نمود. اما تفاهم نامه جدید که نرخ گذاری را بر عهده سندیکای کارخانجات قند قرار داده است  این امید را در چشم انداز جدید ایجاد می کند که نرخ گذاری شکر با توجه به کیفیت آن امکان پذیر گردد.

قربانی عنوان کرد: در حال حاضر با نرخ شکر 18 هزار تومانی (50 درصد پایین تر از نرخ منصفانه) درآمدها و هزینه های کارخانجات قند و شکر با هم متناسب نیست و با این نرخ نمی توان هزینه ها را پوشش داد. حال سندیکا با توجه به مشورت و مشاوره ای که از کارخانجات قند خواهد گرفت قطعا نرخی را برای قیمت گذاری انتخاب خواهد کرد که حاشیه سودی را برای این کارخانه ها ایجاد نماید. تبعات این سوداوری نه تنها به کل کشور تسری می یابد بلکه کشاورزان را نیز از این نرخ گذاری منتفع خواهد نمود.

وی گفت: قیمت چغندر تابعی از قیمت شکر سفید است و اگر محصول یا همان شکر سفید قیمت منصفانه ای را داشته باشد قطعا جهاد کشاورزی خواهد توانست قیمت خرید چغندر تضمینی را هم بالاتر در نظر گیرد که این موضوع سبب افزایش رغبت کشاورزان در افزایش کشت چغندر خواهد شد.

قربانی بیان کرد: سندیکای کارخانجات و مدیران کارخانجات برای تعیین قیمتی که با سود آوری اقتصادی برای شرکت ها و کارخانجات، از پوشش هزینه های کشاورزان برخوردار باشد تا انگیزه تولید چغندر سال 1402 را در کشاورزان افزایش دهد، باید قیمت شکر را در حدود 25 الی 27 هزار تومان تعیین نمایند.

وی افزود: در حال حاضر شکر با نرخ مصوب تعیین شده از سوی دولت و با نرخ یکسان به فروش می رسد، اما چنانچه تعیین مصوبه در جهت تعیین قیمت ها بر اساس کیفیت محصولات متنوع باشد، خریداران نیز طبق مصوبه جدید مبادرت به خرید از ما می کنند.

لازم به ذکر است که اگر مصوبه تعیین قیمت ها بر اساس کیفیت محصولات نهایی گردد از ابتدای بهره برداری های سال 1402 که اصطلاحا در بهره برداری کشت پاییزه که در اواخر فروردین و یا اوایل اردیبهشت انجام می شود، باید به کارخانجات اعلام گردد.

روند تغییرات ظرفیتی در قچار

وی در خصوص کارخانه فراورده های غذایی و قند چهارمحال گفت: کارخانه فراورده های غذایی و قند چهارمحال در سال 1348 در استان چهارمحال با ظرفیت اسمی یک هزار تن مصرف چغندر در شبانه روز تاسیس و راه اندازی شد. در سال 1380 ظرفیت این کارخانه از یک هزار تن به یک هزار و 500 تن افزایش یافت. در حال حاضر نیز این کارخانه در حال آماده سازی مقدمات افزایش ظرفیت مصرف چغندر در شبانه روز از یک هزار و 500 تن به 3 هزار تن می باشد. همچنین بخشی از ادوات این افزایش ظرفیت نصب گردیده است، اما بخشی از ادوات مانند: توربین ها، دیگ های بخار و یا بویلرها به دلیل وجود تحریم ها، گرچه از کشور ایتالیا خریداری شده است اما همچنان وارد کشور نشده اند.

وی خاطر نشان کرد: کیفیت شکر کارخانه فراورده های غذایی و قند چهارمحال در حال حاضر بسیار بالا است. علاوه بر این، آیتم های کیفیت محصولات این کارخانه در آزمایشگاه های اداره استاندارد حرف اول را می زند و مشتریان نیز از کیفیت محصولات ما کاملا راضی می باشند. همچنین اگر بحث قیمت گذاری بر اساس کیفیت به نتیجه رسد، کارخانه ما باز هم حرف اول را خواهد زد.

مدیر عامل قچار بیان کرد: تهیه چغندر در قچار در دو بخش انجام می گیرد، بخش اول که به آن کشت پاییزه می گویند و در اواخر فروردین و یا اوایل اردیبهشت وارد کارخانه شده و مصرف می گردد. برداشت بخش دوم که مربوط به کشت بهاره است، در مهر و آبان انجام می گردد.

کارخانه فراورده های غذایی و قند چهارمحال در کشت پاییزه 1400، حدود 102 هزار تن چغندر و در کشت بهاره نیز 202 هزار تن که مجموعا 304 هزار تن خواهد شد، چغندر مصرف کرد که در طول قدمت 5 ساله این کارخانه سابقه نداشته است. لازم به ذکر است که عیار کشت پاییزه در این کارخانه بین 15 الی 15.5 و عیار کشت بهاره نیز بین 16.5 الی 17 می باشد و ما به همین نسبت هم چغندر دریافت کردیم.

وی ادامه داد: در سال 1401 نیز 100 هزار تن چغندر پاییزه و 222 هزار تن نیز چغندر بهاره دریافت کردیم که مجموعا در سال 1401، حدود 322 هزار تن چغندر مصرف گردید که از سال 1400 نیز بیشتر بود. این شرکت که در سال 1400 رکورد تولید خود را شکاند. در سال 1401 نیز رکورد تولید سال 1400 را باز هم شکاند. با وجود افزایش میزان تولیدات کارخانه، همچنان این کارخانه کیفیت محصولات خود را حفظ کرد و هم راندمان خود را افزایش داد.

واکنش قچار به دلالی در بازار قند و شکر

وی در خصوص دلال بازی در این صنعت گفت: برخی از کارخانجات به دلیل کمبود منابع مالی یا قرار داشتن در مناطقی که به علت خشکسالی، کشت چغندر برای آن ها مقدور نیست، به مناطقی روی می آورند که از منابع آبی خوبی برخوردارند و می توانند چغندر تولید کنند. این افراد از آن جهت که نمی توانند با تمامی کشاورزان، تک به تک قرارداد ببندند، مجبور می شوند با دلالان طرف حساب گردند. همچنین این کارخانجات برخی مواقع نیز به کشت کارخانجات دیگر هم دستبرد می زنند. شرایط اقلیمی نیز این امکان را از بین می برد که هر کارخانه ای در منطقه خود بتواند کشت چغندر داشته باشد. اما کارخانه قند چهارمحال در استان چهارمحال قرار دارد که به منابع آبی خوبی دسترسی دارد و این استان دو منبع تهیه چغندر یکی در فصل پاییز و دیگری در فصل بهار دارد. همچنین استان چهارمحال یکی از استان های پرآب کشور است و استان لرستان هم که همجوار با استان چهارمحال است از منابع آبی خوبی بهره مند می باشد.

قربانی افزود: چغندر کشت پاییزه ما از مناطق جنوب مانند خوزستان تهیه می شود و ما با کشاورزان به طور مستقیم قرارداد می بندیم و این سبب شده است که ما دلالان را جانب خود حذف کنیم. علت اینکه کشاورزان به سمت دلالان می روند به بدحسابی ها و یا عدم پرداخت به موقع مطالبات توسط کارخانجات باز ی گردد، اما در کارخانه فراورده های غذایی و قند چهارمحال اینگونه نیست و همیشه از طرف ما با کشاورزان خوش حسابی شده و همچنین ما مطالبات خود را همیشه به موقع پرداخت کرده ایم.

همانطور که از شواهد امر مبرهن است در سال 1398 شکر تولیدی از قند در قچار 21 هزار تن و در سال 1399، برابر با 31 هزار تن بود. این شکر تولیدی در سال 1400 به 42 هزار تن افزایش یافت و در سال 1401 نیز تولید این محصول به بیش از 45 هزار تن هم خواهد رسید. قربانی در خصوص این رویه گفت: در کارخانجات، مالکیت بسیار مهم است که این رویه به بحث تغییرات مالکیت و مدیریت های داخلی و برنامه های کاری مربوط می باشد. بخش اعظمی از این روند تولید رو به بالا به خوش حسابی با کشاورزان، خریداران و مشتریان باز می گردد. کارخانه قند چهارمحال هم با کشاورزان و هم با خریداران محصولات خود بسیار خوش حساب بوده و طرف حساب های این کارخانه در ارتباط با ما در وضعیت رضایت بخشی به سر می برند.

ظرفیت 3 هزار تنی قچار

مدیر عامل قچار بیان کرد: افزایش هزینه های سوخت، کارگری و هزینه های سالانه می طلبد که ظرفیت کارخانه را روز به روز افزایش دهیم. همانطور که پیش از این هم گفتیم این کارخانه در صدد افزایش ظرفیت خود تا 3 هزار تن در روز است . برخی از اقدامات لازم نیز در این زمینه انجام شده است و تنها بخشی از اقدامات به دلیل تحریم های موجود هنوز کامل نشده اند.

وی افزود: در دوره هایی از فصل بهره برداری با ذخیره چغندر در حجم 40 الی 50 هزار تن بر روی زمین مواجه می شویم. مخصوصا در فصول خنک از ماه آذر به بعد می توانیم به طور کامل چغندر کشت شده را مصرف کنیم و هیچگونه محدودیتی برای چغندر نخواهیم داشت.

قربانی گفت: معمولا کارخانجات هر کدام حوزه چغندرکاری خود را دارند و کسی به حوزه چغندرکاری دیگری تعدی نمی کند از این جهت با ایجاد این مصوبه از لحاظ رقابت هیچگونه خدشه ای به سایر کارخانه های قندی و شکری وارد نمی گردد. در نتیجه افزایش ظرفیت یک کارخانه سبب نمی شود که کارخانه همجوار زمین بخورد.

وی در خصوص تغییرات مالکیتی قچار که در سال های اخیر منجر به افزایش حاشیه سود کارخانه شده گفت: از سال های 95 یا 96، بخش خصوصی مالکیت این کارخانه را برعهده گرفت. همچنین بخش خصوص سرمایه گذاری های مطلوبی را انجام داد و دستگاه های به روزی را وارد کارخانه نمود. هر چند در آن زمان تحریم ها به شکل حال حاضر نبود و بخش خصوص توانست دستگاه های خوبی را وارد شرکت نماید و همچنین تغییراتی را در سیستم مدیریتی شرکت ایجاد نماید که سبب شد شرکت به شرایط مطلوب کنونی دست یابد.

وی ادامه داد: قچار در حال حاضر از منظر مالی هیچگونه مشکلی برای افزایش ظرفیت ها ندارد منتهی باید دستگاه های خریداری شده وارد کشور گردند.

شکر کارمزدی تنها پوششی است برای هزینه های شرکت

معمولا بخشی از شکرهای مصرفی داخل از خارج از کشور وارد می شود که دولت بازرگانی آنها را وارد و توزیع می کند. از این میزان واردات بخشی به کارخانه شهرکرد منتقل می شود و کارخانه چهارمحال آن را دریافت می کند که این شکر به صورت کارمزدی است. کارمزد نیز مصوب دولت است که در حقیقت برای قچار سود چندانی را به همراه ندارد اما برای دولت اینکار را انجام می دهیم اما گاهی اوقات انجام این کار سبب پر شدن ظرفیت های خالی ما می شود.

مدیر عامل قچار در خصوص میزان سرمایه گذاری متعارف برای افزایش ظرفیت تا 3 هزار تن، گفت: با توجه به افزایش قیمت روزانه اقلام و تغییرات نرخ دلار، پیش بینی های قبل را نمی توان برای حال حاضر انتظار داشت بلکه باید به روز این سرمایه گذاری  انجام گردد.

وی در جمع بندی صحبت های خود افزود: قند چهارمحال در حال حاضر با توجه به سود سالانه که در صورت های مالی این شرکت هم منعکس گردیده است، یکی از بهترین ها شرکت ها است؛ اگر همینگونه هم پیش رود یکی از بهترین شرکت ها باقی خواهد ماند. حتی این شرکت سالانه می تواند شکوفاتر گردد، همچنین می تواند یکی از بهترین شرکت های موفق کشور باشد.

منبع خبر: بورس امروز

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24