Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: گروه استخراج کانه های فلزی پس از گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بزرگترین گروه بازار سرمایه است. از جمله شرکت های فعال در این صنعت می توان به توسعه معدنی و صنعتی چادرملو ، معدنی و صنعتی گل گهر و سنگ آهن گهرزمین اشاره کرد.

مقایسه کچاد و کگل

بورس24 : گروه استخراج کانه های فلزی پس از گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بزرگترین گروه بازار سرمایه است. از جمله شرکت های فعال در این صنعت می توان به توسعه معدنی و صنعتی چادرملو ، معدنی و صنعتی گل گهر و سنگ آهن گهرزمین اشاره کرد.
در بین سه شرکت مذکور ، بیشترین حاشیه سود فعالیت های عملیاتی که از آن به قدرت سود سازی شرکت نیز تعبیر می شود ،  متعلق به معدنی صنعتی چادرملو می باشد. این شرکت که  نخستین دارنده زنجیره کامل تولید شمش فولاد  در کشور می باشد ، در دوره عملیاتی 1401 ، با  ثبت فروش 43.7 همتی ،  22.88 همت سود خالص از محل فعالیت های خود شناسایی کرده است ؛ این در حالیست که معدنی و صنعتی گل گهر با درآمد 50 همتی ، 16 همت سود خالص شناسایی کرده است. گهرزمین نیز با درآمد 30 همتی ، 11.7 همت سود خالص در این دوره شناسایی کرده است. بنابراین حاشیه سود خالص چادرملو 52% ، گل گهر 32% و گهر زمین 39% محاسبه شده است که گویای به کارگیری بهینه منابع ، مدیریت بهتر هزینه ها و پتانسیل سودآوری بالای چادرملو در این صنعت است.
شایان ذکر است که در روز های اخیر با انتشار خبر دریافت گواهی کشف 50 میلیون تن سنگ آهن توسط شرکت دشت یوز ( از زیرمجموعه های کچاد ) در آنومالی D19 ، تامین خوراک چادرملو تا 15 سال دیگر تضمین شد و دیگر نگرانی از بابت تامین مواد اولیه برای سهامداران این طلایه دار معدنی وجود نخواهد داشت. عیار سنگ آهن های این معدن به طور متوسط 40% ذکر شده که همانند عیار معدن اصلی چادرملو می باشد ؛ فلذا کیفیت محصولات تغییر نخواهد کرد.
از مزیت های رقابتی چادرملو نسبت به دیگر شرکت ها که می توان به پیوستگی زنجیره تولید ( از معدن تا فولاد ) اشاره کرد که دلیل اصلی کاهش بهای تمام شده و در نتیجه بیشتر بودن حاشیه سود ناخالص می باشد. سنگ آهن مورد نیاز توسط شرکت استخراج یا خریداری شده و سپس صرف فرآیند تولید می شود. همچنین کارخانه های شرکت ( تولید کنسانتره ، گندله و احیا فولاد ) ساختار هزینه بهینه تری نسبت به دو شرکت دیگر دارند.
چادرملو در دوره مالی 1401 ، به ازای هر 100 ریال درآمد عملیاتی ، 50 ریال سود ناخالص ایجاد کرده است ؛ حال آنکه حاشیه سود ناخالص کگل و گهرزمین به ترتیب 34% و 44% محاسبه شده است.  
ن

هزینه های اداری تشکیلاتی از مهم ترین آیتم های تاثیر گذار در سود عملیاتی واحد تجاری می باشد. در بین سه شرکت مذکور ، چادرملو کمترین هزینه اداری تشکیلاتی را گزارش کرده که مبین مدیریت بهتر این هزینه عملیاتی می باشد. نسبت هزینه های اداری تشکیلاتی به درآمد عملیاتی برای کچاد ، گل گهر و گهرزمین به ترتیب 2% ، 6% و  4% محاسبه شده است. همین امر سبب بیشتر بودن حاشیه سود عملیاتی کچاد نسبت به دو شرکت دیگر شده است :

خ

عملکرد چادرملو در دوره 1401 به سود خالص 22.8 همتی ختم شده است. حاشیه سود خالص کچاد در این دوره ، 52% محاسبه شده که بالاترین حاشیه سود در مقایسه با دو شرکت دیگر می باشد. در ساختار هزینه های شرکت ، هزینه مالی دیده نمی شود.

ن
علاوه بر نسبت های سودآوری ، وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی نیز معیاری جهت سنجش پتانسیل سود آوری واحد تجاری در سال های آتی می باشد. همچنین از وجوه نقد عملیاتی به عنوان وجوه نقد در دسترس به منظور اداره بیزینس و تکمیل فعالیت های عملیاتی نیز یاد می شود.
در انتهای اسفند 1401 ، خالص وجوه نقد عملیاتی چادرملو 11.9 همت گزارش شده که تقریبا 2.09 برابر گل گهر و 2.4 برابر گهرزمین می باشد.

شایان ذکر است ساختار سرمایه واحد تجاری در کاهش هزینه های بیزینس و جلب اعتماد سرمایه گذاران نقش کلیدی داشته و شرکتی که ساختار سرمایه بهینه ای داشته باشد ، به سبب به کارگیری صحیح منابع مالی  ، ارزش بالایی داشته ( Market value  ) و درنتیجه سهام ارزنده تری خواهد داشت. در بین سه شرکت مذکور ، بهینه ترین ساختار سرمایه متعلق به چادرملو می باشد. ساختار سرمایه شرکت از 74% حقوق مالکانه و 16% بدهی تشکیل شده است.

م

سنگ آهن پس از استخراج از معادن به کنسانتره آهن تبدیل شده و در مرحله بعدی این کنسانتره به گندله تبدیل می شود و مازاد آن به فروش می رسد. در دوره مالی 1401 ، چادرملو با تولید 11 میلیون کنسانتره ، 23% سهم تولیدات کشوری را کسب کرده و موفق به کسب رتبه نخست در بین تولید کنندگان این ماده قرار گرفته است. معدنی و صنعتی گل گهر و گهر زمین به ترتیب با تولید 10.1 و 6.8 میلیون کنسانتره در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفته اند.
در دوره مالی 1401 ، معدنی و صنعتی چادرملو 57% کنسانتره تولیدی خود را ( معادل 6.2 میلیون تن ) در بازار عرضه کرده است. کگل و گهر زمین نیز به ترتیب 13% ( 1.2 میلیون تن ) و 12% ( معادل 739 هزار تن ) کنسانتره تولیدی را فروخته اند و مابقی را به گندله تبدیل کرده اند.
کنسانتره تولیدی در چادرملو حاشیه سود ناخالصی معادل 52% برای شرکت به همراه داشته و در دوره 1401 با فروش 6.2 میلیون تن به نرخ موزون 2.8 میلیون تومان در هر تن ، سود ناخالصی معادل 9.16 همت عاید شرکت شده که معادل 41% کل سود خالص سالانه می باشد. حاشیه سود ناخالص کنسانتره در گل گهر و گهر زمین به ترتیب 31% و 53% محاسبه شده است.
ه 


مقایسه نرخ فروش موزون سالانه کنسانتره آهن شرکت های مذکور در دوره 1401 به شرح زیر است: پس از گهر زمین ، کچاد کنسانتره تولیدی را به نرخ بالاتری نسبت به کگل فروخته است.
9

چادرملو ، برخلاف دو شرکت دیگر ، محصول فولاد نیز تولید می کند که گرانترین محصول شرکت می باشد. ظرفیت عملی تولید این محصول 1.05 میلیون تن می باشد.  در دوره 1401 ، مجموعا 1.18 میلیون تن فولاد تولید شده که معادل 113% ظرفیت عملی می باشد.
فولاد تولیدی هم در بازار داخل و هم در بازار صادراتی عرضه می شود. در این دوره ، از مجموع 1.17 میلیون تن فولاد فروخته شده ، 77% معادل 911 هزار تن در بازار داخلی و مابقی در بازار صادراتی عرضه شده است. حاشیه سود محصول در بازار های صادراتی 38% و داخلی 26% محاسبه شده است. سود ناخالص این محصول در این دوره ، 7.26 همت گزارش شده است.
در حال حاضر ، نمودار شاخص کانه های فلزی  پس از شکست ناقص سقف کانال ، در میانه کانال بلندمدت ( دو سال و نیم ) در حال نوسان می باشد.
م

چارت قیمتی سه سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:
کچاد با مقاومت سقف کانال درگیر است. قیمت از حمایت های خط روند و میانگین متحرک 100 روزه برخوردار است. در صورت شکست کانال بلندمدت ، نخستین مقاومت را میتوان محدوده عدد رند 1000 تومان دانست.

ه
سهم کگل نیز در میانه کانال بلندمدت خود در حال معامله می باشد. اکثر معامله گران در منطقه قیمتی 600 تومان حاضر به خرید سهم خواهند بود ، چرا که در گذشته ، بازار بار ها به این منطقه احترام گذاشته است. سناریو بعدی نیز ، ورود پس از شکست سقف کانال می باشد که باتوجه به عملکرد خوب شرکت در در دوره 1402 ، شکست این کانال بلندمدت  دور از انتظار نیست.
خ

گهرزمین پس از خروج از کانال بلندمدت خود ، در حال پولبک به سقف کانال می باشد و به محدوده بسیار حساسی رسیده است. منطقه 4500 تومان که چندین بار مانع حرکت صعودی قیمت شده بود ، بر اساس اصول تحلیل تکنیکال ، اکنون می تواند به یک حمایت مستحکم تبدیل شود ؛ به خصوص آنکه شاهد تلاقی خط روند میان مدت در این منطقه نیز هستیم.
0

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24