Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت بندرعباس با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شد.

200 تومان سود نقدی برای سهامداران «شبندر»

بورس24 : امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت بندرعباس با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شد.

در پایان مجمع شبندر 200 تومان سود به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم شد.

در طول جلسه مدیر عامل درباره پروژه مهمی که شرکت در دستور کار قرار داده است، گفت : این پروژه برای ارتقای کیفی محصولات سنگین است و دارای سه بخش است : 

1) واحدهای فرآیندی .

2) واحدهای جانبی .

3) واحدهای روغن ‌سازی .

مدیرعامل شرکت گفت: تامین مالی این پروژه، پیش بینی می شود که ۲.۲ میلیارد یورو باشد. چگونگی تامین هزینه مالی این پروژه خود سوال است که آیا با تخصیص 40 درصدی سود برای طرح کیفی‌ سازی پالایشگاه ها، هزینه های تامین مالی این طرح کافی است یا خیر؟ این پروژه احتمالا  ۴۲ ماه زمان بر باشد.

مدیر عامل گفت: شرکت به دلیل اینکه خوراک پالایشگاه را از طریق کشتی دریافت می کند و باعث آلودگی محیط زیست و تحمیل ریسک و هزینه می شود، پروژه تامین خوراک نفت خام پالایشگاه از طریق اخذ انشعاب از لوله گوره به جاسک را انجام داده است .

تامین خوراک نفت خام پالایشگاه بندر عباس به وسیله نفت کش و از طریق دریا مشکلات زیادی دارد که به این شرح است: 

1) مسائل و مشکلات گمرکی .

2) هزینه های سنگین لایروبی کانال دسترسی و حوضچه چرخش .

3) افزایش غیر متعارف اجاره بهای استفاده از اسکله نفتی فولاد و هزینه های مرتبط با منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

شرکت در نظر دارد تا مابقی سودی که بین سهامداران تقسیم نکرد را افزایش سرمایه بدهد ولی باید ۴٠ درصد سود را برای تکمیل پروژه ها نزد خود نگه دارد.

خبر تکمیلی...

امروز چهارشنبه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت بندرعباس برگزار شد .

وضعیت عملیاتی شرکت در سال گذشته 

درآمد عملیاتی شرکت رشد 63 درصدی داشته است و سود خالص هر سهم را 80 درصد نسبت به سال 1400 افزایش داده است . مدیر عامل شرکت در این مجمع گفت: ما با نرخ تسعیر ،  ۲۶۷.۴۰۸ ریال در سال قبل ، فروش فرآورده هایمان ۹۵.۷۲ دلار  و قیمت خوراک به طور متوسط  ۸۲.۶۳ دلار و سود ناخالص ۱۱.۸۳ دلار و هزینه پالایش ۱.۴۱ دلار در هر بشکه بوده است .

در طول جلسه مدیر عامل درباره چند پروژه صحبت کرد که به این شرح بود :

1) پروژه احداث، ۶ دستگاه مخزن جدید ذخیره ‌سازی بنزین و نفت گاز که باعث کاهش ریسک‌ های عملیاتی شرکت می شود ، در حال تحویل واحد های عملیاتی است.

2) شرکت، پروژه تامین خوراک نفت خام پالایشگاه از طریق اخذ انشعاب از لوله گوره - جاسک را انجام داده است به دلیل اینکه خوراک پالایشگاه را از طریق کشتی دریافت می کند و باعث آلودگی محیط زیست و تحمیل ریسک و هزینه برای شرکت است.مدیر عامل گفت: مسیر انشعاب این خط لوله ۳۸ کیلو متر است و پیش بینی می شود که تا آخر امسال، این خط به پالایشگاه برسد . این پروژه ۸۱ میلیون دلار منفعت سالانه برای شبندر دارد.

تامین خوراک نفت خام پالایشگاه بندر عباس به وسیله نفت کش و از طریق دریا مشکلات زیادی داشت که به این شرح است: 

-  مسائل و مشکلات گمرکی .

-  هزینه های سنگین لایروبی کانال دسترسی و حوضچه چرخش .

-  افزایش غیر متعارف اجاره بهای استفاده از اسکله نفتی فولاد و هزینه های مرتبط با منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس.

3) پروژه مهمی که برای ارتقای کیفی سازی محصولات سنگین در دست شرکت است و دارای سه بخش است : 

- واحدهای فرآیندی .

- واحدهای جانبی .

-  واحدهای روغن ‌سازی .

 تامین مالی این پروژه، پیش بینی می شود که ۲.۲ میلیارد یورو باشد که چگونگی، تامین هزینه مالی این پروژه خود سوال است که آیا با تخصیص 40 درصدی سود برای طرح کیفی‌ سازی پالایشگاه ها، هزینه های تامین مالی این طرح کافی است یا خیر ؟ مدیر عامل اضافه کرد که این پروژه احتمالا  ۴۲ ماه زمان بر باشد.وی گفت : ما در بین ما بقی شرکت ها تنها شرکتی هستیم که مجوز مشروط محیط زیست برای طرح کیفی ‌سازی را گرفته است و احتمالا تا هفته آینده مجوز قطعی را دریافت کنیم.

مدیر عامل گفت: برای تامین مالی این بخش، حمایت بانک رفاه را خواهیم داشت اما هزینه پروژه سنگین و زیاد است و ما مشکل نقدینگی در شبندر داریم . مطالبات شرکت از پالایش و پخش حدود 24 هزار میلیارد تومان است و ما برای تامین مالی این پروژه نیازمند این برگشت این مطالبات هستیم که پول کمی هم نیست . مدیر عامل اضافه کرد: در صورت عدم پیشرفت پروژه، تخفیف خوراک ما  قطع می‌شود. 

او در ارتباط با اختلاف قیمت نفت و فرآورده‌ های صادراتی از پالایش و پخش گفت : محاسبات زمان‌ می برد و هنوز میزان تعدیل کاملا مشخص نیست اما ما تنها پالایشگاهی هستیم که اظهار نظر مشروط گرفته ‌است که در نهایت اثر مثبت خواهد داشت و در زمانی که تعیین مبلغ می کنند، سود شرکت افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل در ارتباط با مالیات شرکت در سال 1401 گفت : 2.691.248 میلیون ریال و در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده 532.344 میلیون ریال برگشت داده شده است.

وی در ارتباط با نرخ سوختی که از 2 هزار تومان به 4 هزار تومان رسیده است گفت: در حال صحبت برای کاهش آن هستیم.

شرکت در نظر دارد ، مصرف انرژی را تا 10 درصد دیگر پایین اورد که در حال حاضر مصرف انرژی شبندر از همه پالایشگاه ها پایین تر است.

پرسش و پاسخ سهامداران

سهامداری در ارتباط با اجاره اسکله به شرکت های اطراف پرسید که مدیر عامل گفت: همه چیز به عملیاتی شدن خط لوله ربط دارد که وقتی خوراک از خط لوله دریافت شود ، اسکله آزاد می‌ شود و می توانیم به صادرات فرآورده‌ های شرکت بپردازیم.

شرکت در نظر دارد تا مابقی سودی که بین سهامداران تقسیم نکرد را افزایش سرمایه بدهد ولی باید ۴٠ درصد سود را برای تکمیل پروژه ها نزد خود نگه دارد.

در پایان مجمع، شبندر، 200 تومان سود به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24