Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: سنگ آهن گهر زمین با سرمایه اسمی 2.5 همتی ، ارزش بازاری معادل 123 هزار میلیارد تومان داشته و از این حیث در بین بزرگان صنعت سنگ آهن جای گرفته است. معدنی و صنعتی گل گهر که خود از پرچمداران صنعت سنگ آهن بوده و گروه سرمایه گذاری امید به ترتیب با مالکیت 28% و 26% سهام شرکت ، نقش کلیدی در تدوین راهبرد های عملیاتی و مالی واحد تجاری دارند.

چند نکته قابل توجه از وضعیت عملیاتی و سودسازی در «کگهر»

بورس24 : سنگ آهن گهر زمین با سرمایه اسمی 2.5 همتی ، ارزش بازاری معادل 123 هزار میلیارد تومان داشته و از این حیث در بین بزرگان صنعت سنگ آهن جای گرفته است. معدنی و صنعتی گل گهر که خود از پرچمداران صنعت سنگ آهن بوده و گروه سرمایه گذاری امید به ترتیب با مالکیت 28%  و 26% سهام شرکت ، نقش کلیدی در تدوین راهبرد های عملیاتی و مالی واحد تجاری دارند.
اخیرا مدیریت واحد تجاری پیشنهاد افزایش سرمایه سنگین 5 برابری ( 400% ) از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران را به مجمع عمومی فوق العاده ارائه کرده است. در صورت تصویب این پیشنهاد ، نقدینگی واحد تجاری نفس تازه ای گرفته و منابع ورودی (Cash inflows )  ناشی از این افزایش سرمایه صرف پیشبرد و تکمیل طرح های توسعه در دست اجرا خواهد شد.
تیم مدیریتی این غول معدنی با سرمایه گذاری های هوشمند و بهینه منابع مالی ، روز به روز به هدف نهایی مجموعه یعنی تکمیل زنجیره ارزش فولاد نزدیک تر شده و در حال حاضر در دل این واحد ارزنده بورسی چهار طرح توسعه بزرگ به شرح زیر تعریف شده و در شهرستان سیرجان استان کرمان در دست اجرا است:
1)    افزایش ظرفیت خطوط 1، 2و 3 خطوط کنسانتره سازی از 6 به 8 میلیون تن در سال ( بهره برداری در 1405 و رسیدن ظرفیت تولید کناسنتره به 8.5 میلیون تن در سال )

2)    افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی از 5 به 7 میلیون تن در سال ( بهره برداری در 1405 و رسیدن ظرفیت گندله سازی از 5.5 به 7.5 میلیون تن در سال)

3)     احداث واحد احیا آهن اسفنجی به ظرفیت 3.4 میلیون تن در سال ( بهره برداری در 1405 )
4)     احداث واحد فولاد سازی و ریخته گری تختال ( اسلب ) به ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال ( بهره برداری در 1406 )
با عنایت به صورت سود و زیان پی بینی شده (  Forcasted P/L ) ، بهره برداری از طرح های توسعه ای مذکور اثرات خارق العاده ای بر وضعیت مالی این غول معدنی خواهد شد ؛ به طوریکه در سال 1405 ( شروع بهره برداری طرح های کنسانتره ، گندله و آهن اسفنجی ) شاهد جهش خیره کننده تقریبا دوبرابری سود خالص از 16 به 31 هزار میلیارد تومان هستیم. علاوه بر آن ، در دوره 1407 پس از آغاز به کار خطوط تولیدی کارخانه فولادسازی و اسلب ، رشد مداوم و صعودی سود خالص از 61 به 103 هزار میلیارد تومان درسال 1409 برآورد شده است. روند تغییرات سود خالص به شرح زیر پیش بینی شده است:

00

روند تغییرات مهمترین نسبت های سودآوری یعنی حاشیه سود ناخالص ، عملیاتی و خالص در سال های آتی به شرح زیر برآورد شده است. تثبیت جایگاه ویژه شرکت در بین یکه تازان صنعت سنگ آهن به وضوح از نمودار های زیر قابل استنباط است.
تغییرات حاشیه سود ناخالص:
در سال 1407 ، پس از بهره برداری از کارخانه فولاسازی به دلیل تکمیل زنجیره ارزش حاشیه سود ناخالص عملیات مجموعه 55% محاسبه شده است ، یعنی به ازای هر 100 تومان درآمد عملیاتی ، 55 تومان سود ناخالص عاید شرکت خواهد شد که این دستاورد بنیادی بااهمیت در تعداد انگشت شماری از واحد های بورسی قابل رویت است.

م

روند صعودی حاشیه سود عملیاتی : به ازای هر 100 تومان درآمد عملیاتی ، 52 تومان سود عملیاتی !

ت

تغییرات حاشیه سود خالص :

7

همانند نسبت های سود آوری ، وضعیت نقدینگی واحد تجاری نیز در صورت انجام افزایش سرمایه روند صعودی قوی را ثبت خواهد کرد و بر اساس پیش بینی ها از 11 همت در دوره 1402 با پرواز 9 برابری به 98.8 هزار میلیارد تومان در دوره 1409 خواهد رسید.
به منظور تکمیل پروژه های فوق ، منابع مالی به ارزش 50 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که بر اساس برنامه بودجه بندی ارائه شده ، 10 همت از محل افزایش سرمایه پیش رو ، 18 همت از محل تسهیلات ارزی  ، 9 همت از محل تسهیلات ریالی ( به نرخ 28% سالانه و پرداخت سالی یک بار ) و 13.2 همت نیز از محل منابع داخلی ( فروش داخلی و صادراتی ) تامین شود. جزییات تسهیلات ارزی به شرح زیر است:

ن
*گفتنی است که نرخ تسعیر ارز یورو در دوره 1402 ، 44.000 تومان و در سال های آتی با نرخ رشد 20% در نظر گرفته شده است.
بنابراین در حدود 27 هزار میلیارد تومان از منابع مورد نیاز از محل تسهیلات بانکی تامین خواهد شد که اقدام بسیار اقتصادی است ؛ چرا که با در نظر گرفتن نرخ تورم محیط اقتصادی کشورمان و مقایسه آن با نرخ بهره تسهیلات بانکی ، نرخ بهره موثر این وام ها (Effective Loan  Rate )  بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و این اقدام هوشمندانه سبب کاهش بهای تمام شده پروژه ها ، افزایش نرخ بازده داخلی ( Internal return rate  ) خواهد شد که در گذر زمان افزایش ارزش شرکت و در نتیجه ثروت سهامداران را به دنبال خواهد داشت.
رقم سنگین 8.8 هزار میلیارد تومانی سود انباشته در صورت وضعیت مالی بهار 1402 نیز چشم هر سرمایه گذاری را به خود جلب می کند ؛ چرا که در صورت نیاز ، افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تزریق این منابع به چرخه نقدینگی واحد تجاری ، اثربخشی و بهره وری عملیات جاری بیزینس از این رو به آن رو شده و به دنبال آن شاهد جهش های چشمگیر در پتانسیل های سودآوری و ارزش آفرینی این غول معدنی خواهیم بود. از همه مهمتر آنکه  از کاهش ارزش این منابع گرانبها در برابر تورم محیط اقتصادی نیز جلوگیری خواهد شد ( Time Value of Money ).
نتیجه گیری آنکه بر اساس گزارشات توجیهی به نظر می رسد که انجام افزایش سرمایه و تکمیل پروژه های عنوان شده از منظر محاسبات بودجه بندی سرمایه ای صرفه اقتصادی قابل ملاحظه ای نصیب واحد تجاری خواهد کرد :
نخست آنکه با فرض نرخ تنزیل 25% ، نرخ بازده داخلی ) IRR ) طرح مذکور ( افزایش سرمایه 10 همتی ) 35.3% محاسبه شده است.
علاوه بر آن ، خالص ارزش فعلی (Net Present Value ) این پروژه نیز که از مابه التفاوت ارزش فعلی وجوه نقد تنزیل شده و ارزش فعلی خالص سرمایه گذاری محاسبه می شود ، مبلغ مثبت 13 هزار میلیارد تومان گزارش شده است ؛ بنابراین سودآوری طرح مذکور به وسیله دو روش معتبر بودجه بندی سرمایه ای تایید می شود.
شایان ذکر است که دوره بازگشت سرمایه ( Payback period ) این طرح نیز تقریبا 4 سال و 10 ماه محاسبه شده که در مقایسه با ارزش افزوده ایجاد شده و مقیاس پروژه ، بسیار معقول به نظر می رسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24