Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: وقتی صحبت از سرمایه گذاری بلند مدت با خیال راحت می شود ، صنعت فولاد با توجه به تقاضای بالای بازار داخل و همچنین امکان صادرات از طریق دسترسی آسان به آب های آزاد ، معادن در دسترس سنگ آهن و منابع انرژی ، ارزش افزوده بالای محصولات و ... گزینه جذابی به نظر می رسد.

بررسی پتانسیل فجهان در افزایش سرمایه از محل انباشته

بورس24 : وقتی صحبت از سرمایه گذاری بلند مدت با خیال راحت می شود ، صنعت فولاد با توجه به تقاضای بالای بازار داخل و همچنین امکان صادرات از طریق دسترسی آسان به آب های آزاد ، معادن در دسترس سنگ آهن و منابع انرژی ، ارزش افزوده بالای محصولات و ... گزینه جذابی به نظر می رسد. بسیاری از مشاغل مرتبط به صنایع خودروسازی ، ساختمان سازی ، نفت و گاز ،  حمل و نقل و ... وابستگی بالایی به صنعت فولاد داشته و همین امر گویای نقش حیاتی این صنعت در اقتصاد کلان کشور هاست.
در بین فولاد سازان داخلی ، جهان فولاد سیرجان از جمله واحد های ارزنده ، کم ریسک و پرپتانسیلی بوده که محل امنی برای سرمایه سهامداران به نظر می رسد. به خصوص آنکه طرح های توسعه جذابی در دل این واحد بورسی در دست اجرا بوده و در آینده ای نه چندان دور (کمتر از یک سال ) ، با استارت و بهره برداری از پروژه ها ، موتور سودسازی این واحد فولادی جان تازه ای خواهد گرفت.

اصلی ترین هدف بلندمدت تیم مدیریتی این غول فولادی تکمیل زنجیره ارزش فولاد در منطقه گل گهر و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین شرکت های فولادی منطقه ذکر شده است ( Mission Statement ). در ادامه به بررسی مزیت های رقابتی و تحلیل صورت های مالی این واحد ممتاز بورسی که در زمینه تولید آهن اسفنجی ، شمش فولاد ، میلگرد و بریکت مشغول است ، می پردازیم.

نزدیکی به بزرگترین مجتمع تولید گندله خاورمیانه یعنی معدنی صنعتی گل گهر نگرانی های پیرامون پیوستگی تامین اصلی ترین ماده اولیه خطوط تولیدی این فولادساز را برطرف کرده است. همچنین موقعیت مکانی این واحد فولادی دسترسی به بازار های داخلی و بین المللی را تسهیل کرده و محدودیتی در زمینه فروش محصولات برای شرکت وجود ندارد.  
ظرفیت تولیدی فعلی این مجتمع فولادی به شرح زیر است:
1)    آهن اسفنجی : 900.000 تن
2)    شمش فولادی : 1.000.000 تن
3)    میلگرد : 500.000 تن
4)    بریکت : 54.000 تن

با بهره برداری از پروژه های احیا مستقیم شماره 2 ( 1.0500.000 تن آهن اسفنجی ) و احیا مستقیم مگامدول ( 1.760.000 تن آهن اسفنجی (  در دوره 1403 و با تکمیل تدریجی زنجیره ارزش فولاد ، ظرفیت تولید آهن اسفنجی به حدودا  3.6 میلیون تن در سال خواهد رسید و در پی آن ، مقدار بیشتری از شمش فولادی به میلگرد تبدیل خواهد شد که این امر فروش محصولات را با ارزش افزوده بالاتر میسر ساخته و جهش های درآمدی و سودآوری را در سنوات آتی به دنبال خواهد داشت.

شمش فولاد و میلگرد به ترتیب با حاشیه سود ناخالص 29% و 36% ، جایگاه ویژه ای در سبد درآمدی شرکت دارند ؛ به گونه ای که در مدت چهار ماهه منتهی به تیر 1402 به ترتیب 52% و 46% از درآمد شناسایی شده از محل فروش این محصولات استراتژیک تحقق یافته است.  این واحد بورسی در بازار آزاد فروش نداشته و عرضه داخلی شمش فولادی و میلگرد تماما در بورس کالا با نرخ تعادلی عرضه و تقاضا صورت می گیرد. گفتنی است که فروش صادراتی شمش فولاد نیز در قالب مزایده انجام می پذیرد.

از جمله راهبرد های قابل تقدیر تیم مدیریتی در حوزه کنترل نقدینگی می توان به استراتژی فروش نقدی محصولات و انتخاب منبع ارزان قیمت تامین مالی اشاره کرد.

بخش عمده فروش محصولات به صورت نقدی انجام می شود و همانطور که می دانید ، سرمایه در گردش بالا از واجبات اساسی صنعت فولاد بوده و اتخاذ چنین سیاستی نه تنها درصد سوخت مطالبات را کم کرده و از دعاوی آتی بر سر مطالبات معوق جلوگیری می کند ، بلکه با بالا بردن قدرت مالی بیزینس ، ریسک مالی پیرامون فعالیت های شرکت را کم کرده و نگرانی از بابت ایفای تعهدات برای ذی نفعان باقی نمی گذارد. شایان ذکر است که در بهار 1402 ، مهمترین آیتم کنترل نقدینگی یعنی خالص وجوه نقد عملیاتی بیزینس (Net CGFO )  جهش سنگین بیش از 5 برابری را ثبت کرده و با افزایش 1.4 همتی به 1.76 هزار میلیارد تومان رسیده که آماری بسیار مثبت برای این واحد ارزنده فولادی تلقی می شود ؛ چرا که در پی این رشد ، قدرت مانور مدیریت در کنترل عملیات جاری و پیشبرد هر چه بهتر طرح های توسعه در دست اجرا ( پروژه های احیا مستقیم 2 و احیا مگامدول ) به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.  

تیم مدیریتی در رابطه با فرآیند تامین منابع مالی نیز کارنامه موفق و اقتصادی از خود به نمایش گذاشته و با انتخاب ارزانترین منابع ، سعی در کاهش هزینه سرمایه و در نهایت افزایش قدرت سود سازی و ارزش آفرینی واحد تجاری دارد. برای نمونه در بهار 1402 ، مبلغ 1 هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی به نرخ 18% به ساختار مالی بیزینس تزریق شده که با توجه به شرایط تورمی محیط اقتصادی کشور ، اقدامی بسیارهوشمندانه و مثبت ارزیابی می شود و در گذر زمان با توجه به کاهش ارزش زمانی پول ( Time Value of Money ) و پایین بودن نرخ بهره موثر وام در سنوات آتی ، صرفه اقتصادی بالایی نصیب سهامداران می شود.

در ساختار سرمایه این غول فولادی مانده 2.1 هزار میلیارد تومانی حساب سود انباشته ( Retained Earnings ) از پتانسیل بالای افزایش سرمایه از این محل و تمرکز منابع حاصله در عملیات جاری و طرح های توسعه ای خبر می دهد. با توجه به پیشبرد دو پروژه های توسعه ای در این مجتمع فولادی و نیاز به تامین منابع مالی ، در صورت نیاز ، حساب سود انباشته می تواند گزینه خوبی در این باره باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24