Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس 24: در شرایطی که میانگین نرخ تورم اقتصاد داخلی حداقل 50% محاسبه شده است ، رشد درآمد ها ( بیش از تورم) و کنترل تغییرات هزینه ها ( کمتر از تورم ) از اساسی ترین شروط رشد و تحکیم جایگاه شرکت ها در بازار است. اصلی که تیم مدیریتی این پیشرو صنعت فولاد در اجرای آن از خود ضعف نشان داده است.

چرا سهامداران «فولاد» راضی و خوشحال نیستند؟

بورس24 : فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه اسمی 80 همتی ، ارزش بازاری معادل 400 هزار میلیارد تومان داشته و از این حیث از بزرگان بورس ایران محسوب می شود.

علاوه بر ارزش بازار ، شرکت به لحاظ فاکتور های بنیادی نظیر سهم بازار ، ظرفیت تولیدی ، سبد متشکل از محصولات استراتژیک و پرتقاضا ، سرمایه های گذاری هوشمندانه در واحد های مکمل عملیات و ... حرف اول را در کشور می زند و در بین سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی  همواره از آن به عنوان یک سرمایه گذاری ارزنده کم ریسک یاد می شود.

با وجود واقعیت های فوق ، صورت های مالی نخستین فصل دوره 1402 این غول فولادی آمار خوشحال کننده ای برای سهامداران شرکت به همراه نداشته است.

نخست آنکه ارزش تجمیعی درآمد های واحد تجاری در فصل بهار ، 63 هزار میلیارد تومان گزارش شده است. در نگاه اول ، این رقم درآمدی ، عدد بسیار بزرگی است  ، اما مقایسه آن با عملکرد دوره مشابه از رشد 31% ارزش درآمد های شرکت حکایت دارد ؛ رقمی به مراتب کمتر از نرخ تورم محیط اقتصادی کشور.

در شرایطی که میانگین نرخ تورم اقتصاد داخلی حداقل 50% محاسبه شده است ، رشد درآمد ها ( بیش از تورم)  و کنترل تغییرات هزینه ها ( کمتر از تورم ) از اساسی ترین شروط رشد و تحکیم جایگاه شرکت ها در بازار است. اصلی که تیم مدیریتی این پیشرو صنعت فولاد در اجرای آن از خود ضعف نشان داده است. برای نمونه ، نخستین زنگ خطر برای سهامداران این غول فولادی آنجایی به صدا در آمده که در بهار 1402 ، بهای تمام شده فعالیت های عملیاتی (COGS  ) رشدی بیشتر از درآمد های عملیاتی را نشان داده است ؛ به گونه ای که هزینه های تولیدی فصل بهار 33.6 هزار میلیارد تومان گزارش شده که در مقایسه با مقطع مشابه از رشد 34% خبر می دهد.

عملکرد ضعیف تیم مدیریتی به کنترل هزینه های تولیدی محدوده نشده و در صورت سود و زیان ، شاهد رشد سنگین هزینه های ادرای تشکیلاتی نیز هستیم. ارزش این آیتم های منفی صورت عملکرد مالی از 1.1 همت در دوره مشابه با افزایش چشمگیر تقریبا 800 میلیاردی ( 68% ) به 1.96 هزار میلیارد تومان رسیده است. لازم به ذکر است که با در نظر گرفتن رشد 31% درآمد های عملیاتی ، درصد تغییرات هزینه های شرکت داری ، بیش از دو برابر درصد تغییرات درآمدهای عملیاتی بوده است.

با وجود چنین آمار نگران کننده ای ، رشد های ناچیز مهمترین آیتم های عملیاتی و سودآوری شرکت در مقایسه با نرخ تورم و رقبا تعجبی ندارد. در شرایطی که در بسیاری از بنگاه های بورسی شاهد بهبود چشمگیر وضعیت نسبت های سود آوری نظیر حاشیه سود ناخالص ، حاشیه سود عملیاتی و حاشیه سود خالص هستیم ، ضعف تیم مدیریتی فولاد مبارکه در کنترل هزینه ها و رشد درآمد ها ، اثر نامطلوبی بر این نسبت های بنیادی گذاشته است. برای نمونه ، حاشیه سود ناخالص این غول فولادی در بهار 1402 ، 47% محاسبه شده است که نه تنها نسبت به مقطع مقایسه ای ، بهبودی را نشان نمی دهد ، بلکه 1% نیز تقلیل یافته است ، و یا مثلا حاشیه سود عملیاتی شرکت که از اساسی ترین فاکتور های سلامت عملیاتی بیزینس است ، در بهار 1402 ، 43% گزارش شده که نسبت به مقطع مشابه ، از کاهش 5% حکایت دارد.

در خصوص حاشیه سود عملیاتی ، لازم به ذکر است که افزایش 470 میلیاردی سایر هزینه های عملیاتی تاثیر منفی قابل ملاحظه ای بر سود عملیاتی و حاشیه سود عملیاتی گذاشته است. در توصیف شرایط فوق ذکر باید گفت که در شرایطی که در صورت های مالی بسیاری از واحد های رقیب جهش های قابل ملاحظه عملیاتی و مالی مشاهده می شود ، این غول فولادی نه تنها درجا نمی زند ، بلکه در حال عقب گرد است.

دارایی های ثابت هر واحد تولیدی به منزله قلب تپنده آن واحد بوده و از وظایف اصلی تیم مدیریتی آن است که با هدایت صحیح منابع به سمت این دارایی های مولد ، بقا و توسعه فعالیت های عملیاتی شرکت را در سنوات آتی تضمین کند. در بهار 1402 ، سرمایه گذاری تیم مدیریتی فولاد مبارکه در دارایی های ثابت مشهود کاهش چشمگیر 853 میلیاردی نسبت به مقطع مشابه را نشان می دهد.

در این دوره ، مجموعا 1.44 هزار میلیارد تومان به منظور تحصیل دارایی های ثابت سرمایه گذاری شده است ( کاهش 37% نسبت به بهار 1401 ).
مدیریت این یکه تاز صنعت فولادی اما در رابطه با تامین منابع مالی ارزان قیمت مورد نیاز درعملیات اصلی و طرح های توسعه در دست اجرا عملکرد مطلوبی داشته و از سیستم بانکی در بهار 1402  به نحو کاملا کارآمد و اقتصادی بهره برده است و با تزریق تقریبا 21 هزار میلیارد تومان تسهیلات به ساختار مالی بیزینس ؛ نه تنها جان تازه ای به قدرت مالی و تراز نقدینگی شرکت بخشیده ، بلکه با به هدایت این منابع به سمت پروژه های در دست اجرا ، بهای تمام شده این پروژه ها را کمتر کرده ( به جهت مقایسه نرخ بهره این وام ها و نرخ تورم ) و در نتیجه نرخ بازده داخلی ، خالص ارزش فعلی و صرفه اقتصادی این طرح های توسعه به مراتب بیشتر خواهد بود.

در تاریخ نگارش این مقاله ، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است :

قیمت پایانی : 5.110 ریال    
ارزش بازار : 4.088.000 میلیارد ریال
نسبت p/e : 5.52
نسبت  p/e گروه : 7.72
نسبت p/s : 2.23
نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است :
در حال حاضر سهم به منطقه حمایتی معتبری رسیده که چندین سیگنال مثبت تکنیکالی نظیر خط روند میان مدت ، تلاقی فیبو های 50% و 61.8% موج آخر و موج اصلی ، میانگین متحرک 200 روزه و سقف قبلی که به حمایت تبدیل شده ، در آن دیده می شود. همپوشانی موارد مذکور ، پتانسیل بالایی به این منطقه در پرتاب قیمت به سمت بالا بخشیده است.
در سناریو صعودی ، منطقه 550 تومان نخستین ایستگاه سیو سود معامله گران خواهد بود و در صورت گذر از این قیمت ، منطقه 650 تومان مقاومت بعدی بر سر راه قیمت است.

ن

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24