Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

فرهنگیان گفت: تازه کارها نمی توانند به معاملات الگوریتمی وارد شوند و بهتر است که کاربری آن در اختیار سبدگردان ها، صندوق ها و نهادها قرار گیرد.

نظر مدیرعامل «رافزا» درباره معاملات الگوریتمی

بورس24 : دهه ۱۹۷۰ بود که با اضافه شدن سیستمی به نام دات  در بورس نیویورک، معاملات الگوریتمی  متولد و سال 2000 نیز کمتر از ۱۰ درصد معاملات در بازار های مالی آمریکا به صورت الگوریتمی انجام می ‌شد.

نسل جدید معاملات الگوریتمی با بحران مالی در 2007 پا به عرصه گذاشت و سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳  بلوغ  آنها را نه تنها در بورس بلکه در صنایع مرتبط با مسکن، کامودیتی ها و... شاهد بوده و این حضور باعث شد تا میزان خطا به کمترین حد ممکن برسد.

اکنون معاملات الگوریتمی می تواند حدس بزند که  بازار در انتظار چه چیزی بوده است، به طوری که در سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ بازنده، بازارهایی خواهند بود که با این معاملات همزیستی نداشته باشند.

معاملات الگوریتمی در سال 94 وارد ایران شد و این روزها نقش مهمی را در بازارهای مالی به خود اختصاص داده اند.

هرچند این نقش آفرینی باید خیلی پیش تر رخ می داد؛ اما در چند سال اخیر سازمان بورس تلاش بسیاری داشته تا در این زمینه مانع زدایی کند و با تسهیل شرایط، قابلیت معامله گری این ابزار را تنوع ببخشد. به همین منظور با حجت الله فرهنگیان مدیرعامل شرکت رایان هم افزا گفت و گو کردیم که همه ترین موارد مطرح شده توسط او به شرح زیر است:

* معاملات الگوریتمی قابلیت خردکردن سفارش‌های با حجم بالا را به تعدادی سفارش با حجم کوچک‌تر دارد.

 * ثبت چندین سفارش در چندین بازار با سرعت کمتر از یک دقیقه  نیز به عنوان قابلیت دیگر معاملات الگوریتمی به شمار می رود.

* رافزا محصولات و ابزارهایی را در این زمینه تولید و ایجاد کرده است.

*رایان هم افزا معاملات الگوریتمی را از دو منظر زیرساخت و استراتژی  مورد ارزیابی و پیگیری قرار داده به طوری که حوزه استراتژی معاملات الگوریتمی بیزینس رایان نمی‌شود زیرا مجوزی برای تحلیل ندارد.

*این شرکت خواهان بوده با ایجاد ابزار توسط API و سرویس دهی به کسانی که معاملات الگوریتمی را توسعه می‌دهند؛ کمک کرده تا این بخش بتواند ابزار خود را انتقال دهد.

 *این ابزار نظارتی نبوده و می‌تواند علاوه بر کنترل و مدیریت معاملات از آسیب به بازار نیز جلوگیری کند.

*اصل معاملات الگوریتمی در دنیا اثبات شده وهم اکنون بیش از ۸۰ درصد معاملات را ماشین انجام می‌دهد که تلفیقی از IT و حرفه‌ای‌گری در صنعت مالی است.

*امروز نقش آفرینی و اثرگذاری محصولات رافزا در بازارهای مالی پررنگ شده و محصولاتی را برای طیف گوناگون کاربران و نیاز های متنوع بازار ارائه می دهد.

* معاملات الگوریتمی برای کاربران حرفه ای بوده و تازه کارها نمی‌توانند آن را انجام دهند.

*بهتر است این معاملات در اختیار سبدگردان، صندوق‌ها و نهادهای مالی  باشد تا به صورت حرفه‌ای، معاملات، بازار و سهام را رصد و مدیریت کنند.

* اگر سهامداری حرفه‌ای و از حوزه آی‌تی بوده و بر تحلیل اطلاعات نیز تسلط داشته باشد؛ می‌تواند معاملات الگوریتمی را انجام دهد.

* معاملات الگوریتمی در ایران نیاز به زیرساخت و سرمایه‌گذاری دارد.

*در سال ۹۷ به منظور انجام معاملات الگوریتمی اقداماتی را با برخی از فعالان بازار، سازمان و سپرده گذاری انجام  دادیم. به طوری که اولین دوره به نام مسابقات معاملات الگوریتمی برپا شد.

* در آن بازه زمانی تلاش شد تا چرخه کامل معاملات الگوریتمی را پیاده سازی کرده و سپرده گذاری، کارگزاری و معاونت فناوری به این موضوع ورود پیدا کردند و عملاً سه تیم توانستند طی 2 ماه، معاملات الگوریتمی را در بازار واقعی داشته باشد.

*با تاکید بر این تجربه و پیشینه، معاملات الگوریتمی در بازار مالی ایران  موضوع تازه‌ای به شمار نمی‌رود؛ زیرا پیش از این تمام مسیر طی شده و جرم انگاری نیز رخ داده تا شفافیت در بازار از بین نرود.

*الگوریتم به بازار صدمه نمی‌زند و حتی فرصتی نیز به وجود آمده تا بازار از معاملات احساسی دور شود اما برخی  انگشت اتهام را به سوی الگوریتم نشانه  رفته‌اند.

* انگشت اتهام به سمت معاملات الگوریتمی درست نبوده زیرا  الگوریتم با نظارت صحیح به بلوغ بازار و حجم معاملات کمک می کند.

* در این زمینه رایان هم افزا نیز دغدغه‌ها را نسبت به پوشش ریسک‌ها از منظر معاملات الگوریتمی کاهش داده و یا حذف خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24