Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

قیمت دلاری مسکن به روال سال های قبل از تنش قیمتی باید در حدود 1100 تا 1200 دلار باشد اما در ماه های اخیر اگر چه متوسط ارزش معاملات واحد مسکونی کاهشی بود، ولی قیمت دلاری از 1500 دلار در مترمربع هم فراتر رفت.

آخرین برآوردها از قیمت مسکن

بورس24 : میانگین قیمت مسکن براساس هر مترمربع آپارتمان از ابتدای تابستان شروع به کاهش کرد. این تغییر کاهشی سبب شد ارزش معاملاتی واحدهای مسکونی که اواخر سال گذشته و اوایل امسال به بالای 80 میلیون تومان رسیده بود تا رقم 76 میلیون تومان به ازای هر مترمربع افت کند.

هنوز بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن ماه آبان را اعلام نکرده است اما داده های قراردادهای فروش از روی مبایعه نامه ها کاهش بیشتر قیمت را نشان می دهد.

قیمت مسکن

کارشناسان اقتصادی با تایید تغییرات کاهشی قیمت مسکن طی ماه های گذشته و به خصوص ماه اخیر درباره تحولات رخ داده در این بازار معتقدند، بازار مسکن آیینه تغییر و تحولات بازارهای دارایی است. وقتی در ماه آبان بازدهی بازارهای موازی مسکن همگی در قالب تغییرات ماهانه، بسیار نزدیک به صفر بود، انتظار می رود در بازار مسکن نیز کم نوسانی و ثبات قیمتی دیده شود.

در ماه آبان امسال قیمت دلار و سکه زیر یک درصد افزایش پیدا کرد اما بازدهی سهام منفی یک درصد شد. این در حالی است که در دوره های اخیر قیمت در بازارها ماهانه تا چند برابر این رقم تغییر پیدا می کرد.

کارشناسان اقتصادی علت به ثبات رسیدن قیمت در بازارها را نبود انگیزه برای سرمایه گذاری اعلام می کنند. ضمن آنکه، چشم انداز قیمت در بازارهای دارایی نیز با توجه به افزایش شدید سال های اخیر از نگاه سرمایه گذاران مثبت نیست بلکه منفی است.

البته برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار در شرایط فعلی توسط بازارساز ثابت نگه داشته شده است.اما در بازار مسکن مشخص است که سطح قیمت در تناسب با بازار دلار، از بین رفته است.

معاملات واحد مسکونی

قیمت دلاری مسکن به روال سال های قبل از تنش قیمتی باید در حدود 1100 تا 1200 دلار باشد اما در ماه های اخیر اگر چه متوسط ارزش معاملات واحد مسکونی کاهشی بود، ولی قیمت دلاری از 1500 دلار در مترمربع هم فراتر رفت.

این عدم تناسب قیمت ها را برخی از کارشناسان نشانه ای از حباب قیمتی در بازار مسکن شهر تهران عنوان می کنند و به استناد آن، پیش بینی کاهش قیمت در ماه های اخیر را دارند.

از طرفی، قیمت واقعی مسکن نیز مثبت یا افزایشی بوده است. این رشد قیمت واقعی یعنی رشد قیمت مسکن بیشتر از نرخ تورم.

تجربه دوره های اخیر رکود و رونق مسکن مشخص کرده است تداوم افزایش قیمت واقعی مسکن، زمینه لازم برای کاهش قیمت اسمی را فراهم می آورد.متوسط قیمت مسکن در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش از خود نشان می دهد.

این در حالی است که در سال 1401 متوسط قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران حدود 30 درصد نسبت به سال 1400 رشد پیدا کرده بود.

کارشناسان اقتصادی سرمای شکل گرفته در بازار معاملات مسکن را نتیجه چندین سال افزایش شدید قیمت ها می دانند و از همین رو پیش بینی می کنند در ماه های باقی مانده از سال جاری بازار مسکن ظرفیت این را دارد که خود را با روند بازدهی بلندمدت خود و همچنین روند رشد قیمت بازارهای موازی تنظیم کند.

منبع خبر: پایگاه خبری شاخص بورس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24