Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: یکی از مهم ترین فاکتور های سرمایه گذاری بنیادی و ارزش محور ، توجه به نحوه گردش منابع مالی در بیزینس است. اصولا هر چه هدایت منابع مالی به سمت طرح های توسعه و سودآور بیشتر باشد ، اهالی بازار به آینده شرکت و در نتیجه قیمت سهام آن سازمان خوشبین تر هستند.

افزایش فروش گندله «کگهر» در بورس کالا

بورس24 : یکی از مهم ترین فاکتور های سرمایه گذاری بنیادی و ارزش محور ، توجه به نحوه گردش منابع مالی در بیزینس است. اصولا هر چه هدایت منابع مالی به سمت طرح های توسعه و سودآور بیشتر باشد ، اهالی بازار به آینده شرکت و در نتیجه قیمت سهام آن سازمان خوشبین تر هستند ؛ چرا که در سال های پیش رو با تکمیل پلن های توسعه ، نه تنها جایگاه شرکت در صنعت مربوطه تثبیت و چه بسا بهتر شده و فاصله خود با رقبا را حفظ کرده ، بلکه زمینه فعالیتی و در نتیجه مجاری درآمدی و سودسازی بیزینس نیز گسترش یافته است. مصداق بازر توضیحات فوق ، سنگ آهن گهر زمین است. شرکتی با سرمایه اسمی 2.5 همتی که در تدارک افزایش سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور پیشبرد طرح های توسعه ای است. شرکت در این افزایش سرمایه ، انتفاع بیزینس و سهامداران را به دنبال خواهد داشت ؛ چرا که با در نظر گرفتن متغیر تورم و روند نزولی ارزش پول ملی ، متمرکز سازی منابع مالی در دسترس در چنین پروژه هایی با رشد ارزش بیزینس ، ارزش افزوده بالایی نصیب سهامداران خواهد کرد. به دنبال تکمیل طرح های مذکور ، زنجیره فولاد شرکت تکمیل شده و شاهد رویداد های زیر خواهیم بود:
1)    افزایش ظرفیت کنسانتره سازی مجموعه از 6 به 8 میلیون تن در سال
2)    رشد ظرفیت گندله سازی شرکت از 5 به 7 میلیون تن در سال
3)    اضافه شدن 1.7 میلیون تن آهن اسفنجی ، 1.5 میلیون تن     فولاد به سبد محصولات شرکت  

تیم مدیریتی شرکت در بودجه عملیاتی 3 ماهه منتهی به آذر 1402 فروش بیش از 4.3 میلیون تن محصول و درآمد 10.8 همتی را برآورد کرده است. توجه فرمایید که به منظور پوشش این درآمد بودجه شده 3 ماهه ، هر ماه به طور میانگین 3.6 همت درآمد باید کسب شود. در مهر ماه ، رقم درآمدی بیزینس 3.3 همت گزارش شده و احتمال جبران آن در آبان بسیار بالاست ؛ چرا که دیتاهای استخراج شده از بورس کالا گویای رشد تناژ فروش محصول استراتژیک شرکت یعنی گندله است. نظر به آنکه دو محصول گندله و کلوخه سنگ آهن وزن درآمدی بالایی در این بودجه دارند ، در ادامه به بررسی آمار بنیادی این دو محصول می پردازیم.
ظرف مدت 10 ماهه گذشته ، مجموعا 4.5 میلیون تن گندله در بازار های هدف عرضه شده و درآمدی به ارزش 19.6 هزار میلیارد تومان به همراه داشته است ؛ فلذا میانگین تناژ و درآمد فروش ماهانه این محصول استراتژیک به ترتیب 451 هزار تن و 1.96 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. از طرفی به منظور پوشش کامل بودجه برآورد شده یعنی ثبت فروش 1.3 میلیون تنی گندله ، میانگین فروش ماهانه باید حوالی 440 هزار تن باشد. با مقایسه دو رقم محاسبه شده در میابیم که شرکت پتانسیل بالایی در پوشش اعداد بودجه داشته و حتی می تواند گزارشی فراتر از انتظار بازار نیز منتشر نماید.
از نقطه نظر نرخ فروش نیز باید گفت که فروش هر تن گندله در بودجه 3 ماهه به نرخ 4.4 میلیون تومان پیش بینی شده بود ؛ حال آنکه در مهر ماه نرخ معاملاتی هر تن 4.68 میلیون تومان گزارش شده است. توجه فرمایید که این انحراف مثبت نرخ فروش می تواند کاهش تناژ فروش احتمالی محصول را پوشش دهد و تعدیل مثبت بودجه را به همراه داشته باشد.

شایان ذکر است که دسترسی به اطلاعات دقیق میزان فروش گندله ممکن نیست ؛ چرا که محموله های این محصول در بازار داخل ، بورس کالا و بازار های صادراتی عرضه می شود و تنها دیتای بورس کالا قابل پیگیری است. خبر خوب برای سهامداران شرکت آن است که تناژ فروش عرضه شده در بورس کالا در آبان 1402 در قیاس با ماه گذشته رشد 33 هزار تنی را ثبت کرده و به 180 هزار تن رسیده است. البته میانگین نرخ معاملاتی هر تن گندله ، 4.8 میلیون تومان محاسبه شده که انحراف مساعدی را در قیاس با نرخ بودجه شده نشان می دهد.
در رابطه با کلوخه سنگ آهن باید گفت که در 10 ماهه گذشته  مجموعا 2.9 میلیون تن از این محصول فروخته شده و درآمدی به ارزش 4.67 همت شناسایی شده است. البته تناژ فروش این محصول تقریبا نامنظم بوده و به کاربردن روش میانگین چندان صحیح به نظر نمی رسد. به هر حال ، در بودجه سه ماهه ، فروش  2.5 میلیون تنی و درآمد 4.2 همتی برای این محصول برآورد شده و با توجه به گزارش مهر ماه  و ثبت فروش 801 هزار تن و کسب 1.28 همت درآمد ، به نظر می رسد که اعداد بودجه شده کاور می شوند.
در صورت پوشش بودجه 3 ماهه ، ارزش درآمد های سالانه بیزینس به بیش از 40 هزار میلیارد تومان خواهد رسید ، رقمی که در قیاس با دوره مشابه بیش از 10 همت رشد را نشان می دهد. با فرض حاشیه سود خالص 38% در 9 ماهه منتهی به شهریور ، برای سال مالی 1402 سود خالصی به ارزش 15.1 هزار میلیارد تومان متصور هستیم ؛ یعنی تقریبا 600 – 610 تومان سود به ازای هر سهم.  روند صعودی تغییرات سود خالص شرکت در سنوات گذشته به شرح زیر ارائه شده است: جامپ 12.5 برابری سود خالص بیزینس در 6 سال گذشته ! 

ک
نطر به آنکه کادر مدیریتی با طرح های توسعه در دست اجرا ، تکمیل زنجیره ارزش فولاد شرکت را تارگت قرار داده ، پرواضح است که روند فوق در سال های آتی نیز حفظ خواهد شد.
  

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24