Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: بانک اقتصاد نوین با سرمایه اسمی (Nominal capital ) 3 هزار میلیارد تومانی ، در نیمه نخست 1402 عملکرد فوق العاده ای داشته و توانسته بخش اعظم (بیش از 82% ) سود شناسایی شده در دوره 12 ماهه 1401 را تنها ظرف 6 ماه پوشش دهد ، بدین صورت که ماحصل فعالیت های 6 ماهه کسب بیش از 3 هزار میلیارد تومان سود خالص بوده که در قیاس با سود دوره 1401 ( 3.78 همت ) تنها 780 میلیارد تومان کمتر است.

«ونوین» ؛ پتانسیل تجدید و آخرین وضعیت بنیادی

بورس24 : بانک اقتصاد نوین با سرمایه اسمی (Nominal capital  ) 3 هزار میلیارد تومانی ، در نیمه نخست 1402 عملکرد فوق العاده ای داشته و توانسته بخش اعظم (بیش از 82% ) سود شناسایی شده در دوره 12 ماهه 1401 را تنها ظرف 6 ماه پوشش دهد ، بدین صورت که ماحصل فعالیت های 6 ماهه کسب بیش از 3 هزار میلیارد تومان سود خالص بوده که در قیاس با سود دوره 1401 ( 3.78 همت ) تنها 780 میلیارد تومان کمتر است. از سوی دیگر ، رقم گزارش شده نسبت به دوره مشابه جهش سنگین 2.14 همتی را ثبت کرده است.

مخابره چنین آماری که گواه تحولات بنیادی چشمگیر در هسته فعالیت های بانک است ، نوید بخش سالی به مراتب پرسود تر از سال گذشته برای سهامداران بانک است. توجه فرمایید که همزمانی این تحولات مثبت بنیادی با سیر صعودی قیمت سهام "ونوین" ، این نماد بانکی را به محل امنی برای سرمایه سهامداران تبدیل کرده است ؛ چرا که در یک سال گذشته ( از ابتدای آذر 1401 ) قیمت سهام شرکت از حوالی 288 الی 290 تومان به سقف 700 تومان رسیده و بیش از 150% سود سرمایه به سهامداران تقدیم کرده است.

نظر به آن که در این روز ها بحث تجدید ارزیابی دارایی ها داغ است ، بد نیست نیم نگاهی به لیست افشا شده دارایی های مشهود بانک در مهر 1400 بیاندازیم. این لیست بلند بالا شامل 151 عدد ساختمان ، 148 عدد زمین و مجموعا 1250 عدد ملک تملیکی و درجریان تملیک است.

در این لیست ، بهای تمام شده دارایی های مربوط به طبقه ساختمان تقریبا 149 میلیارد تومان ، زمین 2.3 هزار میلیارد تومان و املاک تملیکی مجوعا 2.1 همت گزارش شده است ؛ اعدادی که فاصله بسیار زیادی با ارزش روز دارایی ها دارند. به بهای تمام شده تعدادی از این دارایی ها دقت فرمایید :

1
نکته اصلی اینجاست که آخرین تجدید ارزیابی بانک به سال 1398 بر می گردد ، زمانیکه سرمایه اسمی از 1.3 همت به رقم فعلی رسید ؛ بنابراین اعداد فوق بر اساس تورم چند سال اخیر تعدیل نشده اند و اینجاست که به پتانسیل بالای بانک در تجدید ارزیابی این دارایی ها پی می بریم.

در پی این اقدام ، مهمترین نسبت بنیادی یعنی نسبت کفایت سرمایه بانک که در حال حاضر در سطح 4.5 است ، بهبود چشمگیری خواهد یافت. البته باید گفت که کار مدیریتی در یادداشت توضیحی صورت های مالی منتهی به شهریور 1402 ، اهم اقدامات آتی خود را به شرح زیر ارائه کرده است:

یب
1)     افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها : در توصیف اثرات اقدام باید گفت که با هدایت منابع انباشته شده در دل بیزینس به سمت فعالیت های عملیاتی ، مالی و سرمایه گذاری ، نه تنها از کاهش ارزش این منابع جلوگیری می شود ، بلکه توان عملیاتی و سرمایه گذاری بیزینس نیز تقویت خواهد شد. همچنین از اثرمالیاتی این اقدام نیز نمی توان غافل شد ؛ چرا که بر اساس مصوبه هیات وزیران ، شرکت هایی که از محل سود انباشته افزایش سرمایه می دهند ، مشمول نرخ صفر مالیاتی خواهند بود ؛ فلذا توان تسهیلات دهی بانک نیز تحت تاثیر این اقدام قرار خواهد گرفت ؛ بدین صورت که با کاهش خروجی نقدی از بابت هزینه مالیات ، تراز مالی بانک در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.

2)     تجدید ارزیابی دارایی های ثابت ( زمین ) بدون انتقال به سرمایه : در پی این اقدام ، حسابی تحت عنوان "مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها - زمین" در قسمت حقوق مالکانه تراز نامه بانک ایجاد خواهد شد. نظر به آنکه 148 فقره زمین ، ارزش روز بالایی دارند ، وزن طبقه حقوق مالکانه به نحو چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد که خود سبب کاهش یکی از مهمترین نسبت های سنجش ریسک مالی یعنی نسبت بدهی خواهد شد.

3)     واگذاری دارایی های مازاد ( اموال تملیکی – سرمایه گذاری ها ) : به دنبال فروش دارایی های مازاد ، جریانات نقدی عظیمی وارد بیزینس شده که با افزایش سرمایه در گردش و نقدینگی در دسترس ، کادر مدیریتی توان بیشتری در اجرای پلن های افزایش درآمد و کاهش بهای تمام شده پول خواهد داشت. بدیهی ترین تاثیر این اقدام ، تقویت و گسترش اصلی ترین مجرای درآمدی بیزینس ، یعنی اعطای تسهیلات است ؛ بدین صورت که با افزایش تقدینگی در دسترس ، قدرت تسهیلات دهی بانک افزایش پیدا کرده و درآمد شناسایی شده از این محل رشد سنگینی خواهد داشت.

4)    کاهش مطالبات غیرجاری : مطالبات غیرجاری به آن دسته از مطالبات معوق و مشکوک الوصول اطلاق می شود که در حقیقت منشا ایجاد ریسک های مالی و عملیاتی برای بانک ها هستند. در واقع این سرفصل به قدری حائز اهمیت بوده که یک نسبت مالی تحت عنوان NPL ایجاد شده که از تقسیم مطالبات غیرجاری به تسهیلات اعطایی محاسبه می شود.  آنچه که برای سرمایه گذاران اهمیت دارد ، کاهش این نسبت و سرفصل است که با  سیاست هایی نظیر اعتبار سنجی دقیق ، اخذ تضمین کافی از مشتریان و... امکان پذیر است. بر اساس دیتای منتشر شده توسط کانون بانک های خصوصی و شورای هماهنگی بانک های دولتی ، در انتهای شهریور 1402 ،  NPL بانک اقتصاد نوین نسبت به ابتدای دوره 1402 کاهش داشته و به 3.7% رسیده که یکی از بهترین نسبت ها در مقایسه با بانک های رقیب است.

شایان ذکر است که در شرایطی که بسیاری از بانک های بورسی هر ماه تراز منفی به سهامداران خود نشان می دهند ، در آبان 1402 اقتصاد نوین توانسته با احتساب 3.23 همت درآمد تسهیلات و 2.47 همت سود پرداخت شده به سپرده گذاران ، به ترازعملیاتی مثبت 765 میلیارد تومانی برسد. معیار "تراز عملیاتی" در حقیقت همان حاشیه سود شرکت های بازرگانی و تولیدی بوده که هر چه مثبت تر باشد ، گویای مدیریت حرفه ای منابع و مصارف در دسترس بوده و تاثیر مستقیمی بر پتانسیل های سودآوری بانک دارد. در گزارش بعدی ، تیم تحلیلی بورس24 ، تمرکز بیشتری بر عملکرد آبان ماه بانک خواهیم داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24