Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نامه سرگشاده فعالان بورس طلا به رئیس جمهور جمعی از سرمایه‌گذاران در بازار رسمی گواهی سپرده طلا و دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور، بخشنامه اخیر بانک مرکزی را موجب بی‌‌اعتمادی عموم مردم و جامعه سرمایه‌گذار نسبت به بازار سرمایه و برضد شفافیت اقتصادی و سیاست های مورد تاکید دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه عنوان کردند که تداعی‌کننده سیاست‌های اشتباه اجرایی در سال 1399 است. 

این کارزار را امضا کنید ؛ بانک مرکزی به دنبال پنهان کردن مبادلات طلا و مسکوکات است

جمعی از سرمایه‌گذاران در بازار رسمی گواهی سپرده طلا و دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور، بخشنامه اخیر بانک مرکزی را موجب بی‌‌اعتمادی عموم مردم و جامعه سرمایه‌گذار نسبت به بازار سرمایه و برضد شفافیت اقتصادی و سیاست های مورد تاکید دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه عنوان کردند که تداعی‌کننده سیاست‌های اشتباه اجرایی در سال 1399 است. 

در متن این نامه آمده است؛

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهور
با سلام و احترام

یکی از ویژگی های دولت سیزدهم تابش نورافکن در تاریکخانه های متعدد و تونل های تاریکی است که در 5 دهه گذشته در اقتصاد ایران وجود داشته است. انتشار بی سابقه صورت های مالی بانک ها و شرکت های دولتی در سامانه یکپارچه اطلاع رسانی بورس موسوم به کدال به همراه انتشار فهرست بدهکاران بانکی تنها نمونه ای از اقداماتی بوده که مردم را به مبارزه دولت حضرتعالی با عدم شفافیت، پنهان کاری و متعاقب آن فساد، امیدوار کرده است. 

همانگونه که مستحضرید نزدیک به 400 هزار نفر از مردم طی یکسال گذشته در تنها بازار رسمی طلا در کشور که با حمایت دولت مردمی و از سوی معاون اول رئیس جمهور در اسفندماه سال ۱۴۰۱ افتتاح شد، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این پشتوانه و اعتماد مردمی در بازار اوراق بهادار مبتنی بر طلا، با بیش از 5 سال سابقه در بورس کالای کشور و حضور 13 صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا حدود 30 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مردم را به خود جذب کرده است و مردم به منظور حفظ ارزش دارایی‌شان و مزیت‌های متعدد سرمایه‌گذاری در این بازار شفاف، امن و آسان سرمایه‌هایشان را به جای بازار غیررسمی طلا و ارز به سمت بازار سرمایه و‌ مبادلات طلا آورده اند. ورود این حجم نقدینگی به معاملات طلای بورسی که خود در کنترل تورم اثرگذار بوده است موجب گردیده تا میزان ذخایر موجود در خزانه‌های بورسی بالغ بر ۴۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا و ۷۰۰ هزار سکه طلا باشد. 

در این میان اما بخشنامه اخیر بانک مرکزی به شماره 02/260785 مورخ 1402/10/24 در تهدید خزانه‌های طلای بورس کالا و تهمت سفته‌باز به سرمایه‌گذارانی که سعی در حفظ دارایی خود دارند، یادآور سیاست‌های اشتباه اجرایی در سال 1399 است که موجب بی‌اعتمادی به بازار سرمایه شد. 

در حالی که بانک مرکزی به جای تلاش برای تمرکز معاملات و مبادلات طلا و مسکوکات آن در بازار رسمی و شفاف بازار سرمایه به دلیل دارا بودن زیرساخت های فنی لازم و افشای آمار و حجم معاملات و انتشار دهنده هویت خریداران، باشد درصدد حذف بازار رسمی سپرده طلا در بازار سرمایه و پنهان کردن مبادلات طلا در مرکز مبادله طلا و ارز است که بانک مرکزی به تازگی در زیرمجموعه خود و بدون هیچ زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری راه اندازی کرده است.

تضعیف مبادلات طلا در بورس بی تردید به سرنوشت اقدام اشتباه دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۷ دچار می شود زمانیکه مدیران وقت بانک مرکزی ادعا می کردند بازار مبادلات آتی سکه طلا به بازار سنتی سکه جهت می دهد؛ آن ها به جای بهره گیری از این ابزار مالی متداول دنیا در مدیریت عرضه و تقاضا و انتقال معاملات فیزیکی به بازار مالی، زمانی که قیمت هر قطعه سکه 5 میلیون تومان بود بازار رسمی آتی سکه را تعطیل کردند و بعد از آن سکه در همان دولت تا 25 میلیون تومان هم پیش رفت. در واقع مدیران وقت برای جبران ظاهری سوءمدیریت های خود و مقصر جلوه دادن دیگران، بازار آتی را تعطیل کردند که امروز اشتباه فاحش آن سیاست گذاری و ادامه جهش قیمت طلا در نبود بازار آتی طلا در مقابل دیدگان ما قرار دارد. 

اینک همان تفکر و مدیرانی که از توانایی لازم برای مدیریت بازار طلا برخوردار نیستند همان راه را در پیش گرفته اند با این تفاوت که یک بازار شفاف و شیشه ای را می خواهند به زیر زمین فروبرده و در زیر سرخود پنهان کنند!

جناب رئیس جمهور؛ مزایای معاملات گواهی سپرده طلا به نسبت معاملات سنتی طلا و اطمینان نسبی مردم به بازار سرمایه، باعث شده تا بسیاری از مردم از مشاغل گوناگون از پزشک و پرستار و کادر درمان گرفته تا بازنشستگان و فرهنگیان و صاحبان مشاغل آزاد ترجیح دهند از این طریق در بازار طلا سرمایه گذاری کنند یعنی گواهی سکه بخرند ولی تحویل نگیرند و سکه آن ها در انبارهای بانکی تحت نظارت بازار سرمایه نگهداری شود؛ منبعی مناسب برای نظارت سیاست گذار بر ذخایر طلای کشور. حال پرسش بزرگ ما از بانک مرکزی این است که خرید و فروش گواهی طلا به شکل شفاف که هم آمار آن مشخص است و هم خریدار و فروشنده آن پیداست، به ضرر چه کسی است؟

همچنین به پشتوانه قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی و براساس مجوز کتبی بانک مرکزی به سازمان بورس و اوراق بهادار برای راه اندازی بازار گواهی طلا، صندوق های سرمایه گذاری طلا نیز به وجود آمده اند اما بانک مرکزی بدون هیچ ادله علمی و دقیق و تنها به بهانه مدیریت بازار طلا در اشتباهی تاریخی، خود در حال تدارک ورود ۳۰ هزار میلیارد تومان به بازار غیررسمی ارز و طلا است. 
بی‌تردید بخشنامه سرکوب‌گرایانه بانک‌ مرکزی موجب ضرر و زیان هنگفت فعالان این بازار رسمی شده که کلیه مسئولیت‌‌های آن متوجه بانک مرکزی است. 

از جنابعالی تقاضا داریم شخصا موضوع را مورد بررسی قرار داده و از ایجاد بدعتی بزرگ در سال سوم فعالیت دولت به نام تعطیلی بورس طلا و ایجاد «بورس خصوصی و انحصاری طلا و مسکوکات» موسوم به مرکز مبادله ارز و طلا که حتی قانونی بودن فعالیت آن طبق ماده (20)قانون بازار اوراق بهادار و بند(ث)ماده (36)قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، قانونی به نظر نمی رسد، جلوگیری نمائید و در برابر تضییع حق مردم شجاعانه بایستید.

این کارزار را امضا کنید 

لینک ثبت امضا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24