Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اولین واحد نیروگاه سیرجان همین امسال وارد مدار می شود؛ دومین واحد هم در سال آینده عرضه نیروگاه بادی منجیل در انتظار مجوز سازمان خصوصی‌سازی

چند خبر از «وهور»

بورس24 : محمد تقی بابایی مدیرعامل شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در گفت و گو با بورس24 درخصوص وضعیت نیروگاه سبز منجیل گفت: قرارداد نیروگاه سبز منجیل که از سوی سازمان خصوصی سازی واگذار شده، 10 ساله است که حدود چهار سال و نیم دیگر تا تسویه نهایی آن باقی مانده و تاکنون نیز بیش از ۵۰ درصد اقساط پرداخت شده است و امیدوار هستیم که شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بتوانیم مجوز IPO کردن آن را بگیریم و سهام نیروگاه بادی منجیل را که بسیار ارزنده است در بازار سرمایه عرضه کنیم‌.

وی گفت: نیروگاه جاسک یک نیروگاه با ظرفیت اسمی ۱۸ مگاوات است که قرارداد آن به شکل BOT با شرکت پترو امید آسیا است. سهامدار اصلی این شرکت نیز مجموعه گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید است. ما ۳۰ بهمن سال گذشته در نیروگاه جاسک تولید انرژی داشتیم، اما شرایط طرف قرارداد ما به‌گونه‌ای پیش رفت که محل مصرف این انرژی وجود نداشت؛ بنابراین این شرکت تمایل به خرید نیروگاه پیدا کرد.

بابایی گفت: بلوک دوم نیروگاه سیرجان نیز از سوی هلدینگ مدیریت انرژی امید تابان هور در حال احداث بوده و نزدیک ۴۵ درصد تا پایان دی ماه پیشرفت داشته و با توجه به تحویل توربین دوم در این ماه، پیش‌بینی می‌کنیم که پیشرفت آن به 50 درصد برسد. همچنین، انشاالله واحد نخست گازی این نیروگاه با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در اسفند امسال وارد مدار شده و واحد دوم گازی آن نیز در پیک سال 1403 به مدار بیاید.

مدیرعامل وهور ادامه داد: سیاست‌ ما در هیئت‌مدیره این است که منافع سهامدار عمده و سهامدار خرد را در نظر بگیریم. بررسی‌ می‌کنیم که شرکت‌های و پروژه‌های ارزنده را توسعه دهیم و از پروژه‌هایی که مولد نیست نیز خروج کنیم. تاکنون نیز درباره نیروگاه جاسک، با وجود اینکه قرارداد آن درون گروهی (شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید) بود، انتفاع سهامدار عمده و سهامداران خرد این بود که واگذار کنیم و منابع را در پروژه‌‌های دیگر بیاوریم.

وی گفت: درباره منابع مالی پروژه نیروگاه‌های خورشیدی تکلیف روشن است؛ ۸۰ درصد آن از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی و ۲۰ درصد منابع از سوی تابان هور تامین می‌شود. در این پروژه، تامین مالی از طریق بازار سرمایه را قطعا خواهیم داشت؛ بدین‌صورت که با تاسیس شرکت‌های حوزه نیروگاه‌های خورشیدی و پس از بلوغ این شرکت‌ها، آن‌ها را وارد بازار سرمایه کنیم.

بابایی گفت: در حال حاضر سهامدار  ۲۴ درصدی شرکت مالک نیروگاه شهید باکری سمنان هستیم و تقریبا مراحل عرضه نیروگاه سمنان در بازار سرمایه تمام شده و ما هم به میزان درصدی که آنجا داریم، از منافع بازار سرمایه متنفع می‌شویم و منابع حاصل را صرف پروژه‌ها می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به سیاست افزایش سرمایه پیش رو،  سرمایه ۷۶ هزار میلیارد ریال شرکت به ۹۵ هزار میلیارد ریال  می‌رسد که  در دو مرحله خواهد بود، در مرحله اول ۴۰۰ میلیارد تومان و مرحله بعد هم ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. ۴۰۰ میلیارد تومان آن آورده نقدی و ۱۵۰۰ میلیارد تومان مابقی نیز آورده نقدی و  مطالبات حال شده خواهد بود.  این مبلغ به تصویب هیئت مدیره رسیده و حسابرس هم تایید کرده است و با مجوز سازمان بورس، مجمع این افزایش سرمایه را برگزار می‌کنیم و سرمایه ما به ۹.۵ همت می‌رسد.

بابایی درخصوص وضعیت نیروگاه بادی سبز منجیل گفت: در خصوص نیروگاه بادی سبز منجیل که از سازمان خصوصی سازی خریداری شده، هیئت مدیره شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور مصوب کرده است که در بورس عرضه شود و متعاقب آن مجوز آن از  سهامدار اصلی (هلدینگ سرمایه‌گذاری امید) نیز اخذ شده است. در مکاتبات بین ما و سازمان خصوصی‌سازی یک سری نقطه‌نظرات سازمان خصوصی‌سازی دارد در خصوص اقساط باقی‌مانده که ما ناامید نیستیم و امیدواریم که انشاالله مجوز را بگیریم و سمت عرضه آن در بازار سرمایه برویم. یعنی عرضه نیروگاه بادی منجیل تنها مانعی که دارد مجوز سازمان خصوصی‌سازی است.

او در پایان گفت: وضعیت نیروگاه‌های فسیلی وضعیت خوبی نیست و قاعدتاً این ناترازی درباره موضوع سوخت که در تمام رسانه‌ها اعلام شد در آینده مشکل خواهیم داشت. بر اساس سند راهبردی، پیش مناقصه مربوط به احداث 3000 مگاوات نیروگاه بادی را با ظرفیت پیشنهادی 500 مگاوات را شرکت کردیم. برق تولیدی این نوع نیروگاه‌ها بسیار ارزنده است.

به گزارش بورس24 ، مدیریت انرژی تابان هور با سهم 1.2% از ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور ، یکی از بزرگترین هلدینگ های فعال در حوزه انرژی ، به خصوص برق می باشد. سرمایه اسمی شرکت۷۶ هزار میلیارد ریال و ارزش سهام آن در بازار سرمایه تقریبا ۱۵۰ هزار میلیارد ریال ارزش گذاری شده است. در آینده نزدیک سهم شرکت از ظرفیت نیروگاهی به 1.7% خواهد رسید.

همانند سنوات قبل ، عملکرد شرکت به سود ختم شده و در این دوره شاهد کسب 338 میلیارد تومان سود خالص هستیم ، تقریبا 44 ریال به ازای هر سهم. در کنار سود کسب شده، در سال مالی ۱۴۰۲ حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال تامین مالی برای پروژه ها صورت گرفته است که نتیجه این تامین مالی، در سال مالی ۱۴۰۳ کاملا چشمگیر خواهد بود.

کادر مدیریتی در تدارک افزایش سرمایه 1.9 همتی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران است. قرار است که منابع این پلن مالی با هدف تامین منابع مالی پروژه بزرگ سیرجان و هچنین تامین سرمایه در گردش و اصلاح ساختار مالی استفاده شود.

یکی از کم ریسک ترین ساختار های سرمایه را داشته ؛ چرا که از مجموع 10.4 هزار میلیارد تومان منابع مالی ، تنها 1.3 همت معادل 13% از محل بدهی ها تامین شده ؛ فلذا ریسک مالی خاصی پیرامون مجموعه مشاهده نمی شود.

سرفصل سایر اندوخته ها در صورت وضعیت مالی چشم هر سرمایه گذاری را به خود جلب می کند. وجود این اندوخته 933 میلیاردی به معنای پتانسیل بالای شرکت در افزایش سرمایه از این محل و تزریق منابع بیشتر به فعالیت های مالی و سرمایه گذاری مجموعه و در نتیجه تقویت و گسترش مجاری سودآوری بیزینس است. البته باید توجه داشت که مانده حساب سود انباشته نیز حوالی 569 میلیارد تومان گزارش شده است ؛ رشد 123 میلیاردی نسبت به دوره مشابه.

بررسی صورت جریانات نقدی گویای آن است که شرکت به منظور پیشبرد طرح های توسعه از تسهیلات بانکی به میزان 384 میلیارد تومان استفاده کرده است. در پی این اقدام ، نه تنها سرعت پیشرفت پروژه ها بالا رفته و دوره بازگشت سرمایه آنها کمتر می شود ؛ بلکه بهای تمام شده پروژه ها نیز کاهش خواهد یافت ؛ چرا که روند ارزش پول ملی نزولی بوده و هر واحد پول امروز ارزش بیشتری نسبت به پول های فردایی دارد. همچنین با این کار ، سپر مالیاتی برای بیزینس ایجاد شده و خروجی نقدی از بابت هزینه مالیاتی کمتر خواهد شد ؛ فلذا تراز نقدینگی سازمان بهبود خواهد یافت.

در انتهای بهمن 1402 ، بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت به 8.1 هزار میلیارد تومان رسیده ؛ رقمی که در در قیاس با دوره مشابه گویای رشد 75 میلیاردی است. بررسی این سبد سرمایه گذاری گویای آن است که بخش اعظم منابع مالی ، 6.04 همت معادل 74% از کل منابع ،  به سمت واحد های غیر بورسی هدایت شده است.

اصلی ترین سرمایه گذاری های غیربورسی "وهور" عبارتند از:

1) نیروگاه برق منجیل با بهای تمام شده 2.3 همت و درصد مالکیت 99.5%

2) نیروگاه گوهر سیرجان با سرمایه گذاری 787 میلیاردی تومانی و درصد مالکیت 96%

3) شرکت تدبیرسازان سرآمد ( نیروگاه برق ارومیه )  با بهای تمام شده 1.69 همتی و درصد مالکیت 25%

4) نیروگاه برق سامان سمنان با سرمایه گذاری 812 میلیاردی و درصد مالکیت ۲۴.۵%

تقریبا تمام منابع بورسی شرکت ، 2.12 همت ،  در توسعه مسیر برق گیلان سرمایه گذاری شده است. مالکیت "وهور" در این شرکت 20% است.

میزان سرمایه گذاری های انجام شده به خوبی نشانگر افزایش چشمگیر درآمد وهور در سال مالی ۱۴۰۳ خواهد بود و درآمد شرکت همچنان سیر صعودی خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24