Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 :  بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403 که آخرین مراحل تصویب را در مجلس می گذراند و سقف معافیت مالیاتی شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری را مبلغ 500 میلیارد تومان در نظر گرفته موضوع جلسه امروز مدیران بازار سهام با رئیس مجلس شورای اسلامی بود. در این جلسه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای هیأت مدیره این سازمان  ، مدیران برخی از تامین سرمایه ها ، گروه های خدمات مالی، سرمایه گذاری امید، فولاد مبارکه و دبیر کل کانون نهاد های مالی حضور داشتند.

در جلسه امروز چه گذشت ؟

بورس24 :  بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403 که آخرین مراحل تصویب را در مجلس می گذراند و سقف معافیت مالیاتی شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری را مبلغ 500 میلیارد تومان در نظر گرفته موضوع جلسه امروز مدیران بازار سهام با رئیس مجلس شورای اسلامی بود.

این جلسه در پی اعتراض بیش از 1000 فعال بازار سرمایه و نامه نگاری آن ها با رئیس مجلس برگزار شد.متن نامه 1000 فعال بورس به محمد باقر قالیباف را اینجا بخوانید.

در این جلسه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای هیأت مدیره این سازمان  ، مدیران برخی از تامین سرمایه ها ، گروه های خدمات مالی، سرمایه گذاری امید، فولاد مبارکه و دبیر کل کانون نهاد های مالی حضور داشتند.

در ابتدای جلسه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کلیاتی در مورد فضای کنونی بازار سرمایه و موارد تاثیر گذاری مانند نرخ بهره و دلار نیما مطرح کرد.

همچنین در خصوص اتفاقاتی که در سال گذشته در بازار سرمایه از جمله افزایش نرخ بهره، تغییرات نرخ فرآورده های نفتی و پالایشی رخ داد،  توضیحاتی ارائه شد که این تصمیمات سریع و بدون کار کارشناسی می تواند مزیت های حضور در بازار  و اصل تشکیل سرمایه را کاهش دهد.

از طرفی تغییرات  قوانین بلند مدت ، هدف سیاست گذار را از توسعه فرهنگ سرمایه گذاری دور می کند. 

نکته ای که مجید عشقی  در خصوص این بند از تبصره اشاره  کرد این بود که می تواند ریسک جدیدی را به فضای سرمایه گذاری بلند مدت وارد کند و اعتماد سرمایه گذاران را خدشه دار کند.

در ادامه یاسر طیب نیا مدیر عامل فولاد مبارکه در اظهاراتی گفت : برخی مواقع سیاست گذاری با اهداف در تعارض است و به خصوص امسال که این قبیل مقررات می تواند با شعار سال هم در تعارض باشد ، چرا که این بند مزبور در خلاف جهش تولید است.

وی افزود : در فولاد مبارکه قیمت نهاده ها رشد بالایی داشته و اغلب بر اساس نرخ دلار آزاد قیمت گذاری می شود‌ و سال گذشته قیمت گاز ۸۰ درصد افزایش داشت و از طرفی سهم انرژی ما چهار برابر شده است. از طرفی قیمت محصولات با ارز نیمایی است و از دو طرف شرکت ها تحت فشار هستند و نرخ های تامین مالی هم ۳۷ تا ۴۰ درصد است و کار را برای بنگاه های بزرگ برای افزایش تولید سخت کرده است. 

به گفته وی ، این افزایش مالیات می تواند اثر زیادی در بنگاه های تولیدی موفق داشته باشد و به هر حال در شرایطی که سود سال گذشته فولاد معادل ۸۵ همت بوده و ۵۰ همت سود تقسیم کرده و مابقی در طرح های جدید سرمایه گذاری شده، از طرفی با توجه ارزش جایگزینی فولاد ، معافیت های مالیاتی سنوات گذشته بی دلیل نبوده است.

محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این جلسه در خصوص سیاست های ارزی صحبت  کرد و گفت که این سیاست ها موجب  چالش برای صادر کنندگان خواهد شد و از طرفی وارد کنندگان در شرایط بلاتکلیف قرار می گیرند و حتی می تواند ذخایر ارزی را دچار چالش کند. سیاست پولی موجب افزایش نرخ سپرده و تامین مالی شده و قیمت گذاری دستوری چالش بلند مدت دولت و بازار سرمایه است که منجر به تحولات در بازار  سرمایه می شود. برای جلوگیری از فرار مالیاتی باید سامانه مودیان و فروشگاهی اجرایی شود و ما باید به سمتی برویم که بورس دولتی سازی نشود. 

در جمع بندی محمد باقر قالیباف رئیس مجلس عنوان کرد که امسال بودجه دو بخشی شده  و احکام بخش اول تصویب و در مرحله تفسیر و تعدیل جداول هستند و ما باید نگاه یکپارچه در سیاست گذاری داشته باشیم و نگاه جزیره ای به توسعه کشور لطمه می زند. 

وی پیشنهاد کرد : در کمیسیون بودجه این موضوع در چند سناریو  جمع بندی شود و فعالان بازار باید از کانال دولت و مجلس این موضوع را پیگیری کنند که بتوان این موضوع را به نتیجه رساند و شاید تعدیل کرد.

یکی از مدیران بازار سهام در پایان این جلسه گفت : حدود ۹ میلیون افرادی هستند  که در صندوق های سرمایه گذاری فعال هستند و ما در توزیع سود شرکت های بزرگ حدود ۵۰ میلیون نفر سهامدار  سهام عدالت را داریم و از طرفی ۱۰ میلیون نفر هم سایر  سهامداران از طریق صندوق های بازنشستگی و حقوقی ها سهامدار هستند  که همه این جامعه تحت تاثیر این ابلاغیه قرار می گیرند.

علیرضا ناصر پور نائب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این جلسه با اشاره به موارد قانونی و این که سیاست‌گذار در موقع تدوین مقررات حتما با مطالعه و دیدن دورنمای اقتصادی مزیت‌های مالیاتی را وضع کرده است و این خلاف توسعه اقتصادی در واسطه‌های مالی است و در دنیا هم اشاره کردند که صندوق‌هایBlackRock   که بزرگترین مدیر دارایی در دنیا است ۱۰۰ درصد معاف از مالیات هستند و اساسا چالش اصلی که در این مقرره می‌تواند اتفاق بیفتد این است که تمام واسطه‌‌های مالی می‌توانند مشمول مالیات شوند. 

احسان مرادی مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس هم معتقد بود که فضای اقتصادی یک فضای فعال است و فعالین فضای اقتصادی بی کار نمی‌نشینند و احتمالا یک راهکاری برای دور زدن یا حل این مشکل پیدا می‌کنند و مثلا اشخاص حقیقی می‌توانند خودشان را تبدیل به اشخاص حقوقی کنند و این راهکار می‌تواند عملا سیاستگذار را از افزایش درآمد خودش دور کند و باتوجه به بزرگ بودن صندوق‌ها و نقش تأثیر گذار تامین سرمایه ها در تامین مالی نگران افزایش نرخ تامین مالی در ساختار اقتصادی کشور هستیم.

علی تیموری مدیرعامل کاریزما معتقد بود : این ابلاغیه در نظام تامین مالی بنگاه‌ها اختلال ایجاد می‌کند و کارکرد و منفعتی در نظام درآمدی دولت نخواهد داشت و احتمالا این ابلاغیه چون دامنه وسیعی از دارایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی را شامل خواهد شد، می‌تواند حتی به یک بحران اجتماعی منجر شود از این بابت که افراد سردرگم شوند از انتخاب دارایی‌ها و شابد حتی ۱ سالی مانند سال ۹۹ را ما تجربه کنیم. یک بخشی از این ابلاغیه راجع به اثر این ابلاغیه بر بیمه عمر و بیمه بازنشستگی است که این هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

مصطفی امید قائمی مدیرعامل تامین سرمایه کاردان نیز با اشاره به صندوق‌های تحت مدیریت‌ خودشان و صندوق‌های بزرگ پیش بینی کرد که این رویداد در صندوق‌ها می‌تواند حتی منجر به ۵ درصد کاهش بازدهی شود و به خصوص صندوق‌هایی که اوراق دولتی و اوراق پروژه و اوراق شرکتی دارند با شرایط خیلی سختی روبه رو خواهند بود. حدودا ۴۰ درصد اوراق دولتی توسط صندوق‌ها جذب می‌شود و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اوراق شرکتی توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری جذب می‌شود و این ابلاغیه می‌تواند این‌ها را با چالش روبه رو کند.

وی  پیشنهاد داد که مجلس بازار سرمایه را از کابوس بودجه در ماه‌های آبان و آذر دور کنند و قوانین بودجه را از قانون بلند مدت فاصله بدهند. 

ابوذر سروش مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری امید هم در اظهاراتی گفت : اتفاقاتی که راجع به گواهی نرخ بهره و انتشار گواهی سپرده اتفاق افتاده است، نگاه بخشی و جذابی که در سیاست‌گذاری وجود دارد اشاره کرد. به طور مثال بهره مالکانه را در بنگاه‌های تحت مدیریت خودشان به یک چالش روبه‌رو شده است و عملا باعث شده است، توسعه بنگاه‌ها با چالش و مشکل همراه باشد .

وی اعتقاد داشت که تحقق شعار سال و مشارکت مردم از کانال بورس است و این اعتماد سازی نیاز به همراهی سیاست‌گذار دارد.

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه نیز در این جلسه گفت که ارزش بازار ایران از ۱۶۰ میلیارد دلار به ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده است، قبل از این که جلسه‌ای با آقای قالیباف داشته‌باشیم.

به گفته وی ،  شرکت‌های تولیدی در ۹ ماهه ۱۴۰۰،  ۴ هزار همت فروش‌شان رشد کرده ، ولی سودشان ۴۰ همت پایین آمده است و نهایتا حاشیه سود آن ها از ۲۵ درصد به ۱۷ درصد رسیده است و توجیه راه‌اندازی بنگاه‌ها خیلی با چالش روبه‌رو است و به نظر می‌رسد که سیاست‌گذار دنبال افزایش ۱۰۰ همتی مالیات بوده است، ولی با در نظر گرفتن این که یک بخشی از این درآمدها ، درآمدهای مثلا سرمایه‌گذاری بوده است نهایتا حدود ۳۳ تا ۳۵ همت می‌تواند کسب درآمد کند که عمده آن هم مربوط به سهام ملی مس و فولاد است که ۷۰ درصد این مبلغ برای مس و فولاد خواهد بود که این دو تا هم ۴۰ درصد آن متعلق به سهام عدالت است. راجع به سیر تصویب این بند هم باید گفت که در مخالفت با ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار است. لذا پیشنهاد می شود ، حتما همزمان با فاصله دلار آزاد و نیما هم تلاش شود که با افزایش ۲۰ درصدی در دلار نیما می‌توانیم شاهد افزایش ۵۰ درصدی در سود بنگاه‌ها باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24