Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264

در حالی که هیئت مدیره آبی پوشان جاده مخصوص تصمیم به فروش خودرو در بورس کالا گرفته است، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به صراحت اعلام کرده است که ایران خودرو اجازه فروش در بورس ندارد.

فشار ذینفعان سایه برای خفه کردن صدای تولید کننده و سهامدار در ماجرای ورود دوباره خودرو به بورس

بورس24 :در حالی که هیئت‌مدیره آبی‌پوشان جاده مخصوص با هدف نجات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری، تصمیم به عرضه محصولات در بورس کالا گرفته‌اند، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با لحنی قاطع اعلام کرده که ایران‌خودرو اجازه فروش در بورس را ندارد.

دور تازه تلاش‌ها برای پایان‌دادن به قیمت‌گذاری دستوری، پس از بازدید اخیر مدیرعامل بورس کالای ایران از خطوط تولید ایران‌خودرو، بار دیگر جان گرفته و زمزمه‌های بازگشت خودرو به بورس کالا به‌گوش می‌رسد؛ با این حال، سازمان حمایت در واکنشی عجیب، به جای همراهی با این رویکرد شفاف، با طرح ادعای احتکار، تیم بازرسی خود را راهی ایران‌خودرو کرده است.

حضور میدانی رئیس سازمان حمایت در این شرکت، بیش از آنکه اقدامی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده باشد، بیشتر به‌عنوان تلاشی برای فشار بر مدیران بخش خصوصی‌محور ایران‌خودرو تلقی شده است؛ گویی هدف اصلی، نه شفاف‌سازی، بلکه هشدار و زهرچشم‌ گرفتن از خودروسازی است که قصد دارد از انحصار قیمت‌گذاری دستوری رهایی یابد.

در روزهایی که خودروسازان داخلی با افزایش مداوم هزینه‌های تولید و زیان‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، رئیس سازمان حمایت بدون ارائه راهکار، صرفاً با تکرار مواضع گذشته، فروش خودرو در بورس را رد کرده و حتی از واژه‌هایی مانند «احتکار» برای شرکت تولیدی استفاده کرده است.

تعلل در قیمت‌گذاری، مانع تولید و تحویل

در همین رابطه، مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به زیان‌های سنگین ناشی از تعلل سازمان حمایت در تعیین قیمت‌ها گفته بود: «سه ماه است که سازمان حمایت با وجود دریافت مستندات مالی، در محاسبه قیمت‌ها تعلل می‌کند. در این مدت، ما هفته‌ای ۱۵ هزار دستگاه تولید کرده‌ایم، اما زیان فزاینده‌ای بر دوش مجموعه تحمیل شده است.»

ایران‌خودرو تاکید دارد که تنها راهکار منطقی و شفاف، استفاده از ظرفیت قانونی بورس کالا برای عرضه خودرو است؛ جایی که قیمت‌ها نه بر اساس فشار و دستور، بلکه بر اساس مکانیزم بازار و با رعایت حقوق خریدار و فروشنده تعیین می‌شود.

آیا سازمان حمایت آماده پاسخگویی درباره زیان خودروسازان است؟

در حالی‌که ایران‌خودرو برنامه‌ریزی دقیقی برای عرضه در بورس ارائه داده و تأکید کرده که با حفظ آرامش بازار، تعهدات خود را به موقع تحویل می‌دهد، سازمان حمایت به‌جای همکاری، با ارسال تیم بازرسی و اظهارات تند، فضای رسانه‌ای علیه تولیدکننده ایجاد کرده است.

این در حالی‌ است که هنوز مشخص نیست سازمان حمایت بر چه اساسی اصرار دارد قیمت‌ها بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌ها تعیین شود. سکوت این نهاد در برابر زیان‌های گسترده و خطر توقف تولید، اکنون به تهدیدی برای کل بازار تبدیل شده است.

بورس، راه شفاف و قانونی

برخلاف برخی فضاسازی‌ها، تصمیم ایران‌خودرو برای ورود به بورس کالا، تصمیمی قانونی و شفاف است که می‌تواند الگویی برای اصلاح سیاست‌گذاری در صنعت خودرو باشد. مقاومت سازمان حمایت در برابر این تصمیم، نه تنها کمکی به مصرف‌کننده نمی‌کند، بلکه موجب تشدید نوسانات، کاهش عرضه و افزایش نارضایتی عمومی خواهد شد.

بورس24 بارها نسبت به تلاش ذینفعان سایه در ماجرای خصوصی سازی خودرویی ها و همین طور قیمت گذاری دستوری خودرو هشدار داده است و حرف هایی که از زبان برخی از نمایندگان مجلس در نفی این دو مقوله شنیده می شود یا تلاش هایی از جنس سازمان حمایت از مصرف کنندگان در راستای منافع گروه های خاص و پیچیده ذینفع در صنعت خودرو ارزیابی می شود.

منبع خبر: بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 270

پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24